Valg af diskonteringsrente i den offentlig~
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 20-01-03 16:32

Jeg har brug for lidt input til, hvordan jeg skal udvælge en passende
diskonteringsrente for offentlige IT-projekter.

Finansministeriet anbefaler i sin vejledning fra 1999 at anvende en fast
rente på 6% for projekter med en løbetid op til 20 år, men det mener jeg
umiddelbart er svært at argumentere for.

Dels er investeringshorisonten typisk meget kortere på denne type
projekter - sjældent over 3 år.

Dels er det en ret høj rente - jeg ville personlige foretrække den effektive
rente på den 1-årige statsobligation, der lige nu er ca. 3%.

FM's vejledning kan findes her:
http://www.fm.dk/sideforloebbeholder.asp?artikelID=2628&mode=hele