Bankrådgiver som flytter rundt med dine pe~
Fra : Carsten Pedersen

Dato : 20-01-03 13:33

Hej,

Min kæreste har netop ringet til mig da hun opdager at vores Bankrådgiver
har flyttet 1000,- fra vores lønkonto til vores budgetkonto - Kan hun bare
gøre det?
Der er underskud i øjeblikket, men det bliver der jo rettet op på senere på
året. Vi betaler jo 1/12 af vores årsudgifter pr. mrd.

Carsten

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-01-03 12:33

On Mon, 20 Jan 2003 12:32:30 -0000, "Carsten Pedersen"
<dublinx@yahoo.dk> wrote:

>Min kæreste har netop ringet til mig da hun opdager at vores Bankrådgiver
>har flyttet 1000,- fra vores lønkonto til vores budgetkonto - Kan hun bare
>gøre det?

Hvilke aftaler har I indgået med banken/rådgiveren?

Er der aftalt, at der skal indbetales hver måned på budgetkontoen kan
banken formentlig godt selv overføre beløbet.

--
Jakob Paikin

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-01-03 13:03

"Carsten Pedersen" <dublinx@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> Der er underskud i øjeblikket, men det bliver der jo rettet op på senere

> året. Vi betaler jo 1/12 af vores årsudgifter pr. mrd.

Det er vidst nærmest standard i bankernes forretningsbetingelser, at de har
ret til udligne imellem de enkelte konti.
Prøv at læse nærmere efter.

/Per

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 20-01-03 13:06

"Carsten Pedersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev

> [...]
> Der er underskud i øjeblikket, men det bliver der jo rettet op på senere

> året. Vi betaler jo 1/12 af vores årsudgifter pr. mrd.

Det skal du da ikke blive sur over. Min bankrådgiver hævede - uden at have
fortalt mig det - 6.000 kr. på en omprioriteringskonto UDEN at flytte nogen
penge derover fra en anden konto. Hvis ikke jeg havde opdaget det, havde de
stået der og trukket renter i tre måneder. DET blev JEG sur over!

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Peter G C

Dato : 20-01-03 13:17

"Carsten Pedersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er underskud i øjeblikket, men det bliver der jo rettet op på senere

> året. Vi betaler jo 1/12 af vores årsudgifter pr. mrd.

Umiddelbart vil jeg sige ja, det ligner en almindelig modregning.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : SG

Dato : 20-01-03 15:25

> [...]
senere på
> året. Vi betaler jo 1/12 af vores årsudgifter pr. mrd.

Jeg vil faktisk mene, at der står beskrevet i bank- og
sparekasseloven, at banken altid har ret til modregning mellem dine
fordringer (f.eks. konti) - dog ikke på fordringer med lovbundne
midler (f.eks. kapitalpensions- og ratepensionskonti) eller på
fordringer der ikke er direkte sammenlignlige (f.eks. mellem en
kronekonti og en eurokonti eller mellem dine værdipapirsdepoter).

Altså har banken fuld ret til at overføre fra din lønkonto til
budgetkontoen. De behøver ikke engang skrive om det i deres
forretningsbetingelser - men mange banker gør det alligevel.

Personligt ville jeg være glad for det din rådgiver har gjort, frem
for at modtage et rykningsbrev med tilhørende gebyr - dog kan banken
også kræve gebyr for modregning, hvis det fremgår af deres prisliste.

Desuden...hvis du har en budgetkonto, som du selv er ansvarlig for
(altså en som banken ikke kontrollerer) er det også dit ansvar at
sørge for, at kontoen ikke går i overtræk - medmindre du har en kredit
eller et aftale om overtræk (også kaldet et bevilget overtræk) på den
konto. At få oprettet en budgetkonto er - i sig selv - IKKE en aftale
om, at du må overtrække, selv om indtægter og udgifter balancerer på
årsbasis.

-SG

Fra : K. Thomsen

Dato : 20-01-03 17:11

Afhængig af Jeres aftale med banken er banken formentlig berettiget til at
gøre sådan.

Man kan bare spørge sig selv (eller banken), hvad ideen i en budgetkonto er,
hvis det er meningen, at den på en hvilken som helst dag året rundt skal
være i plus. Så kunne man jo bedre selv spare op og placere pengene mere
begavet i ventetiden.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-01-03 23:00

Som svar på skriblerier forfattet af K. Thomsen

> Man kan bare spørge sig selv (eller banken), hvad ideen i en
> budgetkonto er, hvis det er meningen, at den på en hvilken som helst
> dag året rundt skal være i plus.

Jeg vil tro (uden at vide det) at med "underskud" så menes der større
underskud end en evt kassekredit på budgetkontoen berettiger til - og dette
skal jo dækkes ind på en eller anden måde

- Peter Lykkegaard

Fra : SG

Dato : 21-01-03 08:01

"K. Thomsen" <knud@thomsenslet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skal
> være i plus. Så kunne man jo bedre selv spare op og placere pengene

Idéen med en budgetkonto er, at du SPARER OP til dine udgifter,
således at du indbetaler det samme beløb på kontoen fx hver måned. På
den måde ved du hvad du har til rådighed hver måned frem for, at du
sidder ret hårdt i det i terminsmånederne, hvis du fx. har kvartårlige
betalinger til et realkreditinstitut.

Idéen er som sådan ikke, at du i en eller flere måneder låner penge
til dine udgifter, sådan som Carsten Pedersen har gjort, med mindre du
aftaler dette med banken.

Har du ikke en aftale med banken om kredit/overtræk, ja så skal du
sørge for, at der altid står nok penge på kontoen, sådan at alle
månederne - også den med flest udgifter - altid er i plus.

Korrekt så kan du evt. placere de overskydende penge, der vil være på
budgettet i nogle måneder, på en højere forrentet konto, men det er
der bare ikke ret mange, der kan styre. Glemmer du bare en eller to
gange at overføre penge til budgetkontoen, når det er nødvendigt, så
vil overtræksrenterne langt overstige den fordel, du har haft af at
placere pengene på en højere forrentet konto. Så for den almindelige
dansker med normale udgifter, kan jeg ikke se, at det vil være en
fordel at placere pengene i nogle måneder - også fordi det vil være
småpenge, du kan få i forrentning, da tidshorisonten for investeringen
vil være under et år og dermed meget lille (= lav forrentning).

-SG

Fra : Henning

Dato : 20-01-03 17:37

<dublinx@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>har flyttet 1000,- fra vores lønkonto til vores budgetkonto - Kan hun bare

SOm oftest ja, men du må ikke stilles dårligere. Har du eks. 1000,-
stående på en "Gevinstopsparing" må hun ikke tage af dem, da du dermed
mister muligheden for at vinde på kontoen. (Info jeg har fået fra
Unibank i tidernes morgen.)

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-01-03 18:41

Carsten Pedersen wrote:

> [...]
> Der er underskud i øjeblikket, men det bliver der jo rettet op på senere på
> året. Vi betaler jo 1/12 af vores årsudgifter pr. mrd.

Har du læst vilkårende for dit engagement med banken.

Men normalt betaler I effektivt mellem 20 og 30% i rente på
ubevilget overtræk, og får ca 0 for indestående.

Så det kunne måske være, at I havde fået god service istedet ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 22-01-03 18:51

> [...]
> Der er underskud i øjeblikket, men det bliver der jo rettet op på senere

> året. Vi betaler jo 1/12 af vores årsudgifter pr. mrd.

Det skal du sørme kun være glad for - hun kunne have bonet dig et
overtræksgebyr på 100-150 kr. + renter i stedet!

Hvis I vil have en budgetkonto, hvor der gives plads til underskud, så skal
I oprette en kassekredit på kontoen. En budgetkonto er en opsparingskonto,
ikke en kreditkonto.

Camilla