Szechuanpeber?!!!
Fra : Mads Th. Pedersen

Dato : 20-01-03 07:06

I den famøse opskrift på brændte svesker (den der blev væk etc etc) indgår
blandt andet szechuanpeber...men hvad er det helt præcist for en slags peber
og kan det evt. erstattes med sort peber eller chillipeber?

Mvh Mads

Fra : Anders

Dato : 20-01-03 07:29

"Mads Th. Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
peber
> og kan det evt. erstattes med sort peber eller chillipeber?

Szechuanpeber kan ikke erstattes med sort peber eller chili. Det er
(vistnok) tørrede frøskaller af en eller anden art.
Det har en fin aromatisk smag, som først kommer rigtigt frem, når det har
været tørristet på en hed pande.
Det indgår også i kinesisk "fem-krydderi" alias "Five spices".........

Anders

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 20-01-03 10:42

"Mads Th. Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> wrote in message
> [...]
peber
> og kan det evt. erstattes med sort peber eller chillipeber?

Det koster ikke alverden i asiatiske madvareforretninger. Og det kan bestemt
ikke ersattes med peber el. lignende.

Bjarke

Fra : 1967Bischoff/Torben

Dato : 20-01-03 15:47

Nærmest sådan en slags rød peber med en masse aroma. Jeg ville ikke skifte
det ud med noget andet.
vh/Torben

Fra : Thïngmand

Dato : 21-01-03 09:07

> og kan det evt. erstattes med sort peber eller chillipeber?

Nej, men det kan bestemt anbefales at købe en posefuld - det er et
vidunderligt krydderi! - også i frikadeller...

http://www.hedebogaard.dk/retpage.asp?whichpage=searchresult.asp?srchText=Sz
echuanpeber

Fra : Mads Th. Pedersen

Dato : 21-01-03 23:16

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, men det kan bestemt anbefales at købe en posefuld - det er et
> vidunderligt krydderi! - også i frikadeller...

Har såmænd da allerede købt en pose af de større - sammen med 400 gram
ingefær - sidstnævnte for en flad tyver for

Vil prøve at huske det med frikadellerne næste gang jeg laver sådan nogen
(det sker godt nok ikke så tit, men det kunne jo være lysten pludseligt kom
over mig....)

Mvh Mads