Hvor høj varme kan gummipakningerne i pate~
Fra : Mads Th. Pedersen

Dato : 19-01-03 20:47

Tja, subject siger vel egentlig det hele, men lad mig da alligevel lige
uddybe

Efter at den efterlyste opskrift på brændte svesker er dukket op (den *host
host* lå der hvor jeg havde lagt den for at den _ikke_ skulle blive
væk......) har jeg opdaget at jeg vist ikke har nok alm. syltetøjsglas. Til
gengæld har jeg hele tre af de hersens "patentlågsglas" (eller hvad sådan
nogen nu hedder - det er dem hvor der ligger en gummipakning mellem beholder
og låg. Låget lukkes tæt med et spænde a la vindueshasper), som jeg kunne
forestille mig ville være gode at bruge, hvis det ikke lige var fordi jeg er
bange for at gummipakningerne ikke kan holde til 150 graders varme.

Opskriften lyder godt nok på 120 graders varme, men min gasovn kan ikke gå
længere ned end 150 grader (når den altså er tændt - når den er slukket når
den sjældent op over 16-17 grader da jeg ikke har radiator i mit køkken
)...og spørgsmålet er nu om gummipakningerne kan holde.

Fremgangsmåden er i al sin simpelhed den, at glas med indhold sættes i ovnen
i vandbad ved de nævnte 150 grader. Når det så bobler tydeligt i indholdet
skal de have 10 minutter mere før ovnen slukkes og lågene lukkes tæt
til...men kan gummipakningerne holde til varmen i de måske 30-40 minutter
det kommer til at vare?

Mvh Mads

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-01-03 21:54

Mads Th. Pedersen skrev:

> kan gummipakningerne holde til varmen i de måske 30-40 minutter
> det kommer til at vare?

Idé: autoklavér glassene uden gummipakning på, og sæt så pakninger
på og luk glassene umiddelbart efter de kommer ud af ovnen.

// Klaus

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-01-03 22:45

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse

> Idé: autoklavér glassene uden gummipakning på, og sæt så pakninger
> på og luk glassene umiddelbart efter de kommer ud af ovnen.

Det ville jeg også gøre.
Ogh så snuppe gummiringene direkte fra en gryde kogende vand.

Hilsen Inger