Hjælp! ny ovn
Fra : Kirsten Skov

Dato : 19-01-03 15:04

Jeg har tidligere i dag sat følgende indlæg i gruppen hus-have,
men tror jeg vil have større chance for svar i denne gruppe.

Vi er i gang med at renovere vores køkken, og skal nu beslutte hvilken ovn
vi skal have.
Derfor vil jeg gerne høste lidt af jeres erfaringer.
I øjeblikket hælder jeg nok mest til SIEMENS,
på grund af designet.

Er det de ekstra penge værd at få med pyrolyse?
eller er katalyse ok

Hvordan med combi-micro ovne?
man sparer jo pladsen til micro-ovn
(ungerne insisterer på at få micro igen)
er der nogen der har erfaring med at bruge dem?

Så er der de indbyggede programmer,
bruges de, eller gør man bare som tidligere, vælger selv en temperatur?

Det virker ret uoverskueligt med alle de forskellige modeller,
håber på lidt hjælp

Hilsen Kirsten

Fra : Dorthe

Dato : 19-01-03 15:27

On Sun, 19 Jan 2003 15:04:03 +0100, "Kirsten Skov" <skov.h@mail.dk>
wrote:

> [...]
>bruges de, eller gør man bare som tidligere, vælger selv en temperatur?
>
>Det virker ret uoverskueligt med alle de forskellige modeller,

Hej
Er det funktionen eller design mæssigt du er i tvivl??
Personligt ville jeg vælge ovne efter mine tekniske behov - og
derefter vælge efter design ( på de modeller der opfylder mine krav)
Skulle jeg have ny idag, ville jeg så afgjort have en type med
dampfunktion. Jeg har gennem årene ( grundet flytning haft en del
forskellige ovne - og en af de største irritations- momenter har helt
klart været den fysiske plads i selve ovnrummet - og de muligheder
begrænsninger der er i "tilbehørsting" - er bradepanden dyb nok -
bagepladernes udformning mm. Der er meget stor forskel på selve
bagepladernes reele brugsflade. Tjek målene - da et ovnrum kan se stor
ud "udefra".Ligeledes rengøringen - hvilken overfladebehandling
ovnrummet har. Jeg synes pris nogenlunde følger kvaliteten. ( men tjek
mål mm. på plader og andet tilbehør.)
Mellemklasse fx. Voss har jeg gode erfarringer med - hvorimod billigt
fx. Gorenje er at smide pengene ud af vinduet.(kan ikke engang
varmefordele Husk at man også kan se på industrimodeller
industrimodeller ( det er en indbygnings ovn - formoder jeg) Og
overvej om den skal købes i tyskland - der kan være en del penge at
spare.
Kærligst Dorthe

Fra : Dorthe

Dato : 19-01-03 15:57

On Sun, 19 Jan 2003 14:26:39 GMT, Dorthekr@hotmail.dk (Dorthe) wrote:

> [...]
>industrimodeller ( det er en indbygnings ovn - formoder jeg) Og
>overvej om den skal købes i tyskland - der kan være en del penge at
Lige en tilføjelse - (Hvis ikke i har pladsproblemer )- må det helt
klart være det optimale at holde micro og ovn i hver deres enhed -
synes også fordelen - ved at kunne bruge begge dele samtidig er værd
at have med. Ligeledes har jeg hørt at rep. kan være dyrt med combi.
(på grund af at der endnu ikker er ret mange af dem hos forbrugerne -
og at selve reperationen kan være vanskeligere - ved ikke om det
stadig er gældende. Rent økonomisk ved jeg ikke - men det er jo også
nemmere, at købe nyere model af det ene eller det andet når ælde eller
nye modeller med gode funktioner dukker op. Nu ved jeg ikke hvor gamle
dine unger er - men har også hørt om risikoen ved at et barn selv
laver mocro- popcorn - men kommer til at lade den stå på ovnfunktion.
-
Kærligst Dorthe

Fra : Kirsten Skov

Dato : 19-01-03 17:17

"Dorthe" <Dorthekr@hotmail.dk> wrote in message

> [...]
> dine unger er - men har også hørt om risikoen ved at et barn selv
> laver mocro- popcorn - men kommer til at lade den stå på ovnfunktion.

Hej
Jeg går en del efter designet, men kan ikke rigtig finde ud af om det er de
ekstra penge værd at betale for pyrolyse og de indbyggede "kogebøger",
svært at vide om man vil komme til at bruge det.
Sjovt du nævner dampovn, mener du combi?
har været ret interesseret i det.
men så vidt jeg har kunnet finde ud af er det kun Gaggenau(alt for dyr)
og Smeg der laver dem, og Smeg får ikke rosende ord her i grupperne,
har du set andre fabrikater, eller er det ren damp.
Vi har undersøgt priser i Tyskland, ikke billigere synes vi.
Jeg var ikke klar over at ovenrummet kunne variere så meget i størrelse,
også hvis det er ovne i nogenlunde samme prisklasse?
Nogle venner har lige fået en combi-micro og er indtil videre meget
begejstrede for den.
men jeg føler også at alt den teknik i en ovn er meget udsat.
Jeg synes til gengæld også det er meget at betale 4000 kr for en micro,
da jeg ikke bruger den så meget igen,men beslutningen skal jo tages nu,
inden den endelige bestilling af køkkenelementer.

Hilsen Kirsten

Fra : Dorthe

Dato : 19-01-03 17:47

Hej Kirsten

Prøv lige at tjekke disse sider.
Det ser ud til at være en ret præsis vejledning
http://www.peterspris.dk/gode_raad/elkomfurer.htm
http://www.voss.dk/node185.asp
http://www.fi.dk/test/haardehvidevarer/elkomfurer/syvraadomkoebafkomfur/

Det er ovn - med fri mulighed for valg af damp og varmluft mm. ( jeg
kunne tænke mig) Det jeg har arbejdet med er en lille "prof. ovn - der
sikkert er "ubetalelig" - jeg har en bekendt der har 2 ovnrum i samme
komfur - kan ikke huske om den ene kun er "raske ovn" eller ??
Jeg ved desværre ikke så meget om de muligheder der er til privat.

> [...]
>da jeg ikke bruger den så meget igen,men beslutningen skal jo tages nu,
>inden den endelige bestilling af køkkenelementer.

Ville selv have de samme "problemer" som du - personligt vil jeg helst
undgå fastlagte funktioner - men have frit valg til grader - grill -
varmludt - damp osv. ud fra mine behov og ikke ud fra hvad producenten
har "fundet på" af smarte påfund (sådan har jeg det også med min
vaskemaskine :- ) Jeg ville personligt ikke vælge micro og ovn i et -
Netop af tidliger nævnte årsager - Jeg ville have de optimale
betingelser for at stege steg og fx. lune rabarbertærten samtidig især
når der er tryk på i et køkken synes jeg det er uundværligt (når jeg
har gæster !! ) og ville kun vælge det ud fra manglende plads eller af
"kosmetisk" årsager - altså i mit køkken
Held og lykke med dit nye "superkøkken" - bare det var mig !

Kærligst Dorthe

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 19-01-03 18:59

"Kirsten Skov" <skov.h@mail.dk> wrote in message

> Jeg synes til gengæld også det er meget at betale 4000 kr for en micro,
> da jeg ikke bruger den så meget igen,men beslutningen skal jo tages nu,
> inden den endelige bestilling af køkkenelementer.

En så dyr microovn er vel også en combiovn, ikke? Hvis jeg var dig, ville
jeg købe en billig microovn, som kan varme cacao, lune boller og lave
popcorn, og hvad ungerne nu ellers vil have den til, og så ellers bruge
resten af pengene på en god ovn, som ikke er en microovn. Alene besværet med
at vente på, at ovnen bliver kold, så den kan bruges til microovn...

/Anne