Plads om bordet?
Fra : w e b w o m a n

Dato : 19-01-03 15:06

Der findes "regler" for, hvor meget plads, der bør være til hver kuvert om
et spisebord.

Findes der tilsvarende vejledning i, hvor meget plads der bør være fra
eksempelvis spisebordets kant vægge til skabe o.a. i rummet.

Jeg spørger, fordi jeg har kig på et spisebord, der kan slås ud til 12
personer. (3-4 gange om året vil jeg have brug for så mange pladser)

Ti hverdag, når det IKKE er slået ud, er der slet ingen problemer med plads
til bordet. Men slås det helt ud til 12, begynder det at knibe visse steder
om bordet på grund af skabe.

Det SER UD TIL, at det lige præcis kan gå - men det ville nu være rart at
have nogle mål at holde sig til. Det er jo ikke så smart at købe et
spisebord til mange tusinde kroner og så bagefter opdage, at det fylder for
meget.

De steder, hvor det kniber mest (det vil dreje sig om 2-4 siddepladser om
bordet) er der så lidt plads, at stolen kan stå på den ledige gulvplads
mellem bord og skab. Der er altså ikke meget at rutte med af plads. Når folk
så sidder ned ved bordet de stederm hvor pladsen er kneben, vil stolen
selvfølgelig være trukket lidt ind under bordet. Og så er der selvfølgelig
mere plads bad stolen.....

Men hvor lidt er egentlig nok?

Er der nogen behjertede sjæle, der har tilsvarende pladsproblemer om et
spisebord som gider måle, hvor lidt plads man kan nøjes med målt fra BORDETS
KANT til eksempelvis væg eller skab.

Ved godt, at det også afhænger af stolens dybde.... men når bordet er slået
ud, skal de ekstra stole være klapstole, der ikke normalt står fremme. Og da
vil jeg i givet fald blot kunne købe nogle, der ikke fylder for meget i
dybden.

Venlige hilsner
Lisbeth

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 19-01-03 15:58

w e b w o m a n wrote:

Klip

> Er der nogen behjertede sjæle, der har tilsvarende pladsproblemer om et
> spisebord som gider måle, hvor lidt plads man kan nøjes med målt fra BORDETS
> KANT til eksempelvis væg eller skab.

Har du ikke selv et bord.? Og et par stole.?
Og den væg eller skab det skal placeres op imod.?

Kan du ikke placere det som det nye skulle placeres.?
- Og så udfra det vurdere om der er plads nok.

Eller er der behov for flere personer.?
Du kan jo skrive en adresse, så kan det jo være at der kommer nogle stykker til
mad i aften..

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : w e b w o m a n

Dato : 19-01-03 16:23

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev i en meddelelse

> Har du ikke selv et bord.? Og et par stole.?
> Og den væg eller skab det skal placeres op imod.?

Nej... mit spisebord er foræret væk, fordi jeg skal købe nyt!

Mit køkken er revet ned, fordi der om 1½ uges tid sættes nyt op. Så p.t. er
der heller ingen skabe.

Jeg må nøjes med at måle mig frem *S*

Har tegnet op på gulvet - hvor meget bordet fylder. Altså dét, jeg måske vil
købe.
Det jeg havde før var 4-kantet. Det jeg overvejer at købe er 8-kantet og har
helt andre mål.

jeg har sat et par stole omkring stregerne på gulvet. Det ser ud til
liiiiiiige at kunne være der. Ville bare gerne tjekke med mål, som nogen VED
holder i praksis.

> Du kan jo skrive en adresse, så kan det jo være at der kommer nogle
stykker til
> mad i aften..

Jeg har ikke mulighed for at lave mad af førnævnte årsag *S*
Ellers kunne det da være hyggeligt at invitere 11 til at komme og teste, om
man kan være der *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-01-03 18:02

"w e b w o m a n" <anaeitis_nospam @pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vil
> købe.
> Det jeg havde før var 4-kantet. Det jeg overvejer at købe er 8-kantet og

Er det fordi det er 8-kantet, der måske er et problem?
Ellers ville jeg sige, at hvis der ikke kan være 12 omkring dette bord - så
vil de heller ikke kunne være der omkring et mindre bord
Og det er hverdagen, der tæller.
Hvis du med 8-kantet mener et rundt bord, der er "skåret til": så fylder et
væsentligt mere end et traditionelt - men det er hyggeligt.

> jeg har sat et par stole omkring stregerne på gulvet. Det ser ud til
> liiiiiiige at kunne være der. Ville bare gerne tjekke med mål, som nogen
VED
> holder i praksis.

Jeg mener, jeg har set en standard på 1,20 m mellem bordkant og væg, men er
ikke sikker.
Jeg har været ude og måle ved mit eget bord, og alt efter stolenes facon og
hvor sart væggen er, vil jeg sige, der *skal* være 1 m.
Så må du vælge, om lige dette bord er vigtigt, eller om et smallere kan gøre
det - eller om I hellere vil sidde lidt trangt.

Herudover må de have nogle standardmål for det i dit køkkenfirma.

Hilsen Inger

Fra : w e b w o m a n

Dato : 23-01-03 21:34

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er det fordi det er 8-kantet, der måske er et problem?

Nej.. det, der måske er problemet, at bordets størrelse. Ikke dets facon.

> Ellers ville jeg sige, at hvis der ikke kan være 12 omkring dette bord -

> vil de heller ikke kunne være der omkring et mindre bord

Der kan sagtens være 12 om bordet .... det er ikke bordet, der er for lille.
Men rummet er måske for lille til bordet *S*

> Jeg mener, jeg har set en standard på 1,20 m mellem bordkant og væg, men
er
> ikke sikker.

Uha.. det bliver der slet ikke tale om. Men det var der altså heller ikke
før. Jeg har levet med mindre i 12 år *S*

Og hvor lidt plads der var før, glemte jeg desværre at måle, inden bord og
skabe forsvandt

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin Christiansen

Dato : 24-01-03 10:57

> Og hvor lidt plads der var før, glemte jeg desværre at måle, inden bord og
> skabe forsvandt

Du har ikke nogle gamle fotos hvor du kan "sjusse" dig frem.?

Mvh - Martin

Fra : w e b w o m a n

Dato : 24-01-03 11:54

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> Du har ikke nogle gamle fotos hvor du kan "sjusse" dig frem.?

Næhh... og så er min hukommelse og min erindring om bagdelens sammenstød med
køkkenbordskanter nok bedre. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Dorthe

Dato : 19-01-03 16:31

On Sun, 19 Jan 2003 15:05:48 +0100, "w e b w o m a n" <anaeitis_nospam
@pc.dk> wrote:

> [...]
>vil jeg i givet fald blot kunne købe nogle, der ikke fylder for meget i

Hej .

Det siges man skal beregne 60 cm pr kuvert - omkring er bord. Er
stolene meget smalle kan man klare sig med lidt mindre . Men albuerne
skal jo lige kunne være der også : - )
Der er meget at tage hensyn til og der kan ikke svares helt entydigt
på dit spørgsmål - (firmaer og restauranter vil kunne svare på
spørgsmålet generelt) - du er nødt til at forholde dig til det
konkrete bord - og stole i forhold til den "dybde" du skal bruge så
alle kan få stolen tilbage og forlade pladsen. Tag de omtalte stole og
sæt dig ved et bord - skub naturligt stolen det stykke ud som du vil
bruge til at rejse dig. Mål herefter stykket fra bordkant til stolens
ryg og læg mindst det til bordets størrelse. Det er helt i orden at
skulle skubbe stolen ind til bordet igen for at "komme der fra". Er
du selv tynd - så tænk på at en kraftig person skal have lidt mere
plads eller placeres hvor der er frit bagved. Vær ikke spor
tilbageholden med at tage en af dine klapstole med til møbelhandleren
og prøv det af - de vil sikker også gerne hjælpe dig til et fornuftigt
køb. Glem heller ikke siddehøjden på stolen i forhold til bordet - der
er ikke noget mere irriterende at sidde "under bordet" - reservestole
må hellere være lidt for høje end for lave.
Kærligst Dorthe

Fra : w e b w o m a n

Dato : 23-01-03 21:21

"Dorthe" <Dorthekr@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Glem heller ikke siddehøjden på stolen i forhold til bordet - der
> er ikke noget mere irriterende at sidde "under bordet" - reservestole
> må hellere være lidt for høje end for lave.

Du har helt ret. Og tak for tippet om at huske på det. Jeg hører selv til
dem, der hellere vil sidde lidt for højt end lidt for lavet. Hader at sidde
med bordet under hagen *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Finn

Dato : 22-01-03 00:08

Hej Lisbeth

"w e b w o m a n" <anaeitis_nospam @pc.dk> wrote in message
> [...]
>
> Findes der tilsvarende vejledning i, hvor meget plads der bør være fra
> eksempelvis spisebordets kant vægge til skabe o.a. i rummet.

Da jeg borde hjemme i dammen havde jeg et mindre gas og vandmesterfirma og
lavede som en sidegren en del moderne badeværelser hvor jeg havde murer,
tømmer, maler, elektriske involveret, alt under min hat. Over årene medførte
det at mine eksisterende kunder også ville have mit firma til at påtage sig
køkken renovering og senere totalrenoveringer af deres huse eller
lejligheder. Jeg var lokaliseret i Brønshøj i nærheden/en del af København
alt efter temperament og opfattelse.

Da jeg så dit indlæg fandt jeg det helt interessant, for den problemstilling
har jeg ikke tænkt på i mange år. Jeg fandt så en gammel SBI anvisning 46
(Statens Byggeforskningsinstitut 1977) der hedder ”Plan i køkkenet 2.
ændrede og udvidet udgave” og under afsnittet Spisepladser på side 26 står
der at der behøver at være min. 800mm fra en væg til spisebordskanten. Dette
er noget der er foreslået for spisekøkner og som jeg læser det fra dit
indlæg kunne det tyde på at spisekøkken netop er din situation. Ordret står
der ”Afstanden mellem spisebord og væg må være mindst 800mm for at give
plads til at rejse og sætte sig. Mellem bordet og forkanten af køkkenelement
må afstanden være mindst 1100mm for at give plads til passage bag en
siddende person”.

Jeg håber dette giver dig lidt at arbejde med.

Jeg skriver egentligt kun til dig fordi, jeg er meget restløs, og fordi det
i mit tidligere liv var det et af mit ekspertise område, for at tage
katastrofe følelsen ud af min bevidsthed for en lille tid, Canberra brænder,
jeg sidder nemlig stand by for at beskytte vores eget hus mod branden der
destruerer vor by, vi har forberedt vort hus til at modstå den umiddelbare
fare men situationen er eksplosiv. Alt er meget, meget, meget tørt og det
hele brænder som var det krudt.

Ja som du kan høre bliver det en spændende dag men vi havde stadig hus i
aftes i modsætning til mange, mange andre, men vi har stadig ikke fået
logerende (vi har tilbudt at nogen af de nu hjemløse kan bo hos os en tid)
da vort område stadig er deklareret i katastrofe zonen. Meldingerne lyder
22. januar 2003 09:15

1. Der er nu brændt mere end 428 huse, og en 50 - 60 stk. kraftigt
beskadiget.

2. 5 døde

3. 250 kvæstede, en del af dem hårdt kvæstet, en del af de hårdt
kvæstet er fløjet til specielle brand unit i Sydney, så det er alt sammen
meget tragisk.

Det ser dog ud til at de næste 3 dage skulle blive langt mindre
problematiske men så skulle det tage fat igen lørdag og de næste 3 dage med
meget kraftig vind og super høje temperature fra de høje 30 til de lave 40.

Med venlig hilsen, Finn
Canberra Australien

Fra : w e b w o m a n

Dato : 23-01-03 21:19

"Finn" <elvebøvsplum@actonline.com.au> skrev i en meddelelse

> [...]
> passage bag en siddende person”.
> Jeg håber dette giver dig lidt at arbejde med.

Tusinde tak!

Det er jo lige præcis de mål jeg har savnet *S*

Såmange tak for hjælpen. Jeg vil fluks gå i køkkenet og måle.
Og i mellemtiden kom jeg i tanke om, at mine forældre lever til daglig med
meget lidt plads bag stole i deres køkken.

Min mor, som lige har været ude og måle, melder, at hvis der er 60 cm, så
kan man sætte og rejse sig - men ikke komme forbi en anden. Det er trangt,
men det er muligt - især hvis det kun er til fest, der er så trangt.

> [...]
> fare men situationen er eksplosiv. Alt er meget, meget, meget tørt og det

Ih du milde...... lad os høre, hvordan det går!!!!
Håber sørme da, at du stadig har dit hjem.

Håber det bedste for jer og jeres naboer!!!

Mvh. Lisbeth