Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til studio flash foto
Fra : KNL DtP

Dato : 19-01-03 15:04

Hej!

Jeg skal til og igang med med lidt studio flash fotografering, og jeg har lidt
spørgsmål til dette....

Flash 1 = Main light = f/11
Flash 2 = Fill light = f/8

.... hvis de nu er målt på ansigt, så vil der jo være et område (alt efter opstilling)
som modtager lys fra begge flash's. Skyggen må derfor være Fill (f/8), mellemtonen =
Main (f/11) og højlyset må så være der hvor begge lys oplyser (går ud fra den må være
en ½ blænde højere end Main = f/13). Er dette helt forkert antaget? Hvilken blænde
skal kameraet indstilles på?

Jeg har set i flere bøger og på nettet, at man snakker om et light ratio på f.eks.
3:1. Nogle steder står der, at det er når der er 1 blænde mellem fill og main og
andre stder står der at det er cirka 1½ blænde. Hvem har ret?

Hvis jeg bruger en diasfilm, så tåler den jo ikke ret meget forskel mellem højlys og
skygge. Hvor mange blænder er det egentlig og skal man indstille kameraet lige midt i
mellem eller skal man justere blænden efter f.eks. højlyset? Det samme med
negativfilm (den er jo noget mere "blød" i det, men hvor mage blænders forskel kan
man tillade sig at have?)

Er der nogle bøger (gerne på engelsk) som er værd at eje - en slags
"must-have-håndbog" som dækker alt indne for studiofoto? Links til guides er
ligeledes velkommen!

På forhånd tak!

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-01-03 22:08

KNL DtP wrote:

> Hej!
>
> Jeg skal til og igang med med lidt studio flash fotografering,
> og jeg har lidt spørgsmål til dette....
>
> Flash 1 = Main light = f/11
> Flash 2 = Fill light = f/8

Hej Kristian

Man kan ikke regne sig frem til blænden, når der bruges mere
end en flasch-lampe, løsningen er et flaschmeter som kan måle
flaschlyset.

Hvis du har et digicam, der kan køres 100% manuelt, så kan du
sjusse dig til en blænde-værdi, og så prøve dig frem.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KNL DtP

Dato : 19-01-03 23:11

> Man kan ikke regne sig frem til blænden, når der bruges mere
> end en flasch-lampe, løsningen er et flaschmeter som kan måle
> flaschlyset.

Jeg har bestilt et flashmeter med i "pakken" - ellers kommer man jo ikke så langt

Mine spørgsmål gik også mere på indstillingen af kamera på baggrund på målingerne.
Noget du kan hjælpe med at kaste lys over?

> Hvis du har et digicam, der kan køres 100% manuelt, så kan du
> sjusse dig til en blænde-værdi, og så prøve dig frem.

Jeg havde nu primært tænkt at bruge flashanlæget sammen med mit Canon EOS 5, men jeg
har dog adgang til det digicam, som kan køre helt manuelt. Jeg forestiller mig at
sætte flashen til på digi'en (for at trigge de store flashs), og så sjusse mig frem
til en blænde/lukketid. Der er nemlig ikke noget syncstik på digitalkameraet.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-01-03 00:17

KNL DtP wrote:

> Mine spørgsmål gik også mere på indstillingen af kamera på
> baggrund på målingerne.
> Noget du kan hjælpe med at kaste lys over?

Ja det er i og for sig meget enkelt, et flaschmeter måler det
indfaldne lys, og fotocellen sidder netop bag en mælkehvid
halvkugle, det gør, at der automatisk bliver lavet en gennem-
snits måling, husk blot, at når du måler, så skal flaschmeteret
altid skal pege imod kameraet

> Der er nemlig ikke noget syncstik på digitalkameraet.

Du skal nok lige dæmpe den indbyggede blitz af med et lille
stykke hvidt papir, der behøves nemlig ikke ret meget lys for
at trigge fotocellerne.

Tidligere brugte fotograferne Polaroid optagelser i rå mængde,
når de skulle tjekke hvordan flaschlyset lå på motivet, men
det kan jo klares med et digitalt kamera.

Jeg vil anbefale at du øver dig godt og grundigt v.h.a. det
digitale kamera, for ellers ka' det hurtigt blive meget dyrt
i film og fremkaldelser.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen