Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Crop 4:3 -> 3:2... hvordan -> SÅDAN
Fra : Henrik Juul

Dato : 19-01-03 12:16

Hejsa.

Endeligt fandt jeg programmet, som sparer mig for en masse tid!

På en god måned, kan jeg godt tage 500 billeder, hvoraf jeg får lavet
en del papirbilleder i 15 x 10 cm. (3:2) format.

Desværre tager mit Canon G2 kamera billederne i 4:3 og at croppe alle
disse billeder et-for-et i deciderede grafik-programmer vil tage en
'krig'.

Jeg har længe været på udkig efter et program, som kan 'batch'-croppe
billeder i de ønskede størrelser og nu har jeg så altså fundet det.

Kort beskrevet fungerer programmet således, at man loader alle de
billeder, man ønsker at croppe.
Billederne bliver vist i en scroll-bar som thumbnails.
Ved at klikke på de enkelte billeder, kan man så trække en ramme, som
viser, hvordan det endelige billede vil blive beskåret, enten i et af
de 'almindelige' formater eller i et eget defineret format.
Når alle billeder er beskåret, gemmes de meget enkelt i hver deres nye
fil, hvor man i øvrigt kan foruddefinere navnet!

Programmet fungerer virkeligt godt og jeg har allerede beskåret godt
500 billeder uden problemer. Dog kunne man godt ønske sig nogle flere
features, som f.eks. at EXIF-data fra original-billederne bliver
overført til de beskårede billeder.- Jeg har dog en løbende dialog med
udvikleren af programmet omkring denne og flere tilføjelser til
programmet!

Dette skal ikke opfattes som en decideret (kommerciel) reklame for
praogrammet, men udelukkende som min begejstring for programmet!

Programmet kan hentes hos:
http://www.mapril.net/pplab

Mvh
Henrik Janning Juul