spørgsmål ang. valg af router
Fra : Svend Runge Nielsen

Dato : 19-01-03 14:15

Jeg har en ADSL forbindelse, som jeg gerne vil del mellem flere (>5)
computere. Derfor har jeg tænkt mig af anskaffe mig en router. Jeg kender
ikke meget til sådan nogle størrelser, så derfor mit spørgsmål i gruppen.
Hvis der er nogle, som har erfaringer, som jeg kan blive klog af, vil jeg
gerne høre om dem

Mit spørgsmål er så hvilken router jeg bør købe, og om der findes en
smart/dum måde at sætte sådan en fyr op. Mine krav til routeren er:
- billig
- skal indeholde en konfigurerbar firewall (alternativt skal den kunne lave
redirect af al trafik til en server, som så har en firewall)
- lave redirect af trafik til bestemte porte, så jeg f.eks kan sætte en
web/mail/ftp server op.
- er ikke afhængig af hvilket OS jeg kører på PC'erne, når jeg skal
konfigurere den.

Ovenstående er ting, som jeg umiddelbart lige kan komme på - hvis der er
andre "nødvendigheder", som jeg har udeladt, hører jeg også gerne om dem.

Fra : Michael Andreasen

Dato : 19-01-03 14:38

"Svend Runge Nielsen" <srn@adslhome.dk> wrote in message
> smart/dum måde at sætte sådan en fyr op. Mine krav til routeren er:
> - billig

Find en gammel Pentium 90 Mhz eller lignende.. En 486/66'er kan i mange
tilfælde også klare det.

Installer linux eller freebsd eller nogle af de 1disk router systemer der
findes. f.eks. www.freesco.org www.coyotelinux.org

Systemkrav

486/66
16MB RAM
Diskette drev
Ingen HD er nødvendig til 1 disk systemerne

Burde kunne bygges for under et par hundre kroner.. Har selv flere af
sådanne bokse stående hos kunder.. (virksomheder)

Mvh
Michael

Fra : Thomas Kragh

Dato : 19-01-03 18:32

Prøv at se på http://ipcop.org

Det er en lille distro med mange features indebygget den kan køre på en
486'er, og det tager ikke mere end 10 minutter at få til at kører

mvh
Thomas kragh

Fra : Michael Andreasen

Dato : 19-01-03 20:30

"Thomas Kragh" <kragh@thefest.dk> wrote in message
> Prøv at se på http://ipcop.org

Hehe.. se deres oversættelse til dansk

Citat
Velkommen hen til den hjem i TWiki.IPCop. Indeværende er en web - baseret
samarbejde område nemlig IPCop. Hen til tilmelde sig indeværende TWiki,
begive sig til den TWikiRegistration side.

Jeg håber deres FW er bedre end deres sproglige egenskaber

/ Michael Andreasen

Fra : Svend Runge Nielsen

Dato : 19-01-03 19:40

Michael Andreasen wrote:
> Find en gammel Pentium 90 Mhz eller lignende.. En 486/66'er kan i mange
> tilf�de ogs�klare det.
Jeg er klar over, at jeg kan lave det med en ekstra PC, men nu vil jeg gerne
undgaa, at have en saadan til at fylde op i mit kosteskab. Den fylder og
larmer - en lille router passer mig bedre (kald mig bare tosset).

Jeg har mulighed for at saette en lille server op som ikke fylder og larmer
(en gammel baerbar). Men da den kun har mulighed for eet netkort, bliver
jeg noedt til at saette en router imellem den og min ADSL/modem.

/Svend

"A password should be like a toothbrush.
Use it every day, change it regulary,
and DON'T share it with your friends." - Unknown