Flåede tomater på dåse
Fra : Nette

Dato : 19-01-03 11:32

Hejsa
Nu skete der igen, her forleden da jeg stod i køkkenet og åbnede en dåse
flåede tomater købt i Føtex.... Det indhold er virkelig m e g e t rød? Hvor
kommer den røde farve fra? For uanset hvor meget mine tomater er solmodne og
røde når jeg køber den, så bliver de altså aldrig lige så røde, når jeg har
flået og hakket dem, som de flåede tomater fra Føtex.
Kan det ske de snyder os lidt?

Nette

Fra : Jakob Bock

Dato : 19-01-03 15:27

Nette skrev:

> [...]
> røde når jeg køber den, så bliver de altså aldrig lige så røde, når jeg har
> flået og hakket dem, som de flåede tomater fra Føtex.

Til dåsetomater bruger man som regel tomatsorter hvor frugterne består
af forholdsvis meget frugtkød. Dette frugtkød er også mere rødt end
det man finder i "almindelige" tomater. Jeg tror, at dette er -- om
end ikke andet -- en del af forklaringen.

--
Venlig hilsen
Jakob

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 20-01-03 08:20

Desuden ligger tomaterne i tomatjuice og ikke vand. Det hjælper sikkert også
på kraftige farve.

Det er forøvrigt sjældent (aldrig?) at en tomat fra forretningerne er
solmoden. De er plukket dage før de er modne, for at kunne holde sig gennem
transport og butiksophold ud til kunderne. Derfor kan de heller aldrig blive
helt så røde og smagsfulde som dem i dåserne. Tomatsort og voksested har
helt sikkert også noget at sige.

Apropos tomater på dåse, er der nogle her som ved hvor man finder San
Marziano på dåse i Kbh.?

K.

Fra : Nette

Dato : 20-01-03 14:34

Jakob Bock" wrote in message news:b0ecj7$hil$1@sunsite.dk...>
> [...]
> det man finder i "almindelige" tomater. Jeg tror, at dette er -- om
> end ikke andet -- en del af forklaringen.

Mange tak for svarene

Nette