Må et firma dette?
Fra : Johnny

Dato : 19-01-03 01:25

Faldt over dette på en online shop, og vil gerne vide om dette er i
orden?

"Reklamation
Køber har pligt til straks ved leverancens modtagelse at kontrollere
varen, herunder undersøge om leverancens kvalitet og mængde svarer til
det aftalte. Finder køber, at dette ikke er tilfældet, påhviler det
køber senest 8 dage efter varemodtagelsen mundtligt eller skriftligt
at underrette *firmanavn* herom.

Hvis køber vil påberåbe sig en mangel, skal køber straks give
*firmanavn* mundtlig eller skriftlig meddelelse herom, samt anføre
hvori manglen består. Såfremt køber har opdaget eller burde have
opdaget manglen og ikke reklamerer som anført, kan køber ikke senere
gøre manglen gældende."

Hvis jeg køber en pc, med lad os sige et asus geforce4 grafikkort og
senere (efter de 8 dage) finder ud af af det er et geforce4 grafikkort
men fra et andet firma end hvad jeg bestilte (altså ikke fra Asus),
kan jeg så reelt ikke klage? Jeg åbner ikke min nyindkøbte PC for at
kontrollere om de pågældende vare jeg har bestilt virkelig også sidder
dér, så længe jeg kan se noget, høre noget og maskinen ellers fungerer
upåklageligt går jeg ud fra at tingene er som de skal være.

Venlig hilsen og på forhånd mange tak,
Johnny Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-03 10:13

Johnny skrev:

>Faldt over dette på en online shop, og vil gerne vide om dette er i
>orden?

Nej, det er dårlig markedsføring at skrive det, og det har ikke
juridisk gyldighed.

>Køber har pligt til straks ved leverancens modtagelse at kontrollere
>varen

Nej, han har ej.

>det aftalte. Finder køber, at dette ikke er tilfældet, påhviler det
>køber senest 8 dage efter varemodtagelsen mundtligt eller skriftligt
>at underrette *firmanavn* herom.

Nej det gør ej. Loven fastsætter en reklamationsfrist på 2 år, og
den kan ikke aftales kortere.

>Hvis køber vil påberåbe sig en mangel, skal køber straks give
>*firmanavn* mundtlig eller skriftlig meddelelse herom, samt anføre
>hvori manglen består.

Nej han skal ej. Loven siger:

§ 81.   Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give
   sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at
   køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen
   retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet
   inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er
   altid rettidig.

>Såfremt køber har opdaget eller burde have opdaget manglen og ikke
>reklamerer som anført, kan køber ikke senere gøre manglen gældende.

Det passer ikke.

> [...]
>senere (efter de 8 dage) finder ud af af det er et geforce4 grafikkort
>men fra et andet firma end hvad jeg bestilte (altså ikke fra Asus),

Jo.

> [...]
>dér, så længe jeg kan se noget, høre noget og maskinen ellers fungerer
>upåklageligt går jeg ud fra at tingene er som de skal være.

Netop. *Når* du opdager fejlen, og det kan være så sent som 2 år
efter købet, skal du "inden rimelig tid" - men altså ikke
nødvendigvis omgående - underrette firmaet. Hvis din meddelelse
når frem efter at de to år er gået, er chancen dog forspildt.

Rent praktisk:
Skriv til firmaet at deres betingelser ikke stemmer med
købeloven. Hvis de svarer surt eller nægter at rette det, så
undlad at handle med dem. Der vil kun komme bøvl ud af det.

Selv skrev jeg til et firma om nogle af deres betingelser der
ikke var i orden. De takkede og rettede dem til noget der var
korrekt, og jeg har siden handlet der et par gange helt uden
problemer. De skrev endda til den debatgruppe hvor vi havde
snakket om det.

--
Bertel

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 19-01-03 10:38

On Sun, 19 Jan 2003 10:13:20 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

Jeg kunne ikke lade være med at søge lidt på Google, og jeg tror jeg
fandt dette firma (hvis ikke det er det samme, så glem dette indlæg):

> [...]
>   retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet
>   inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er

Der står lidt længere nede:

13. Reparation.
Der er som standard 2 års reklamationsret på alle produkter. Såfremt
der er mere end 2 år, er dette fabriksgaranti, som er stillet af
producenten på dennes betingelser.
Såfremt en vare er returneret til reparation og *** tekniske afdeling
konkludere at varen er defekt, vil denne normalt blive ombyttet, uden
at varen sendes til en af *** leverandører. *** bestræber sig på at
reparere/ombytte defekte produkter indenfor 7 hverdage. Dette afhænger
dog af at *** har mulighed for at få varen ombyttet, samt at det er
normal lagervarer. *** kan til enhver tid vælge at sende varen til
rep. hos en af de pågældende leverandører. Reparation kan dog i nogle
tilfælde tage længere tid.

*** erstatter firmanavnet, nu da det ikke er nævnt i forrige indlæg,
kan vi ligeså godt fortsætte.

--

/Dan MOrtensen

Fra : Johnny

Dato : 19-01-03 21:26

Vil lige sige mange tak for svarene.
Jeg mente heller ikke at firmaet havde ret til det, men man ved jo
aldrig helt selv.

Så mange tak
Venligst
Johnny Christensen

Fra : Martin S.

Dato : 19-01-03 23:47

Johnny <Johnny@Starkonline.info> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5d2m2vg6cr5uqjsh74t9kifp6f37nqk1cg@4ax.com...
> Vil lige sige mange tak for svarene.
> Jeg mente heller ikke at firmaet havde ret til det, men man ved jo
> aldrig helt selv.

Hvorfor vil du ikke fortælle hvad firmaet hedder, så vi andre kan undgå at
handle der?

MVH Martin

Fra : SoftMan Brian

Dato : 20-01-03 00:58

"Martin S." <feedback56@hotmail.com> wrote in message

> Hvorfor vil du ikke fortælle hvad firmaet hedder, så vi andre kan undgå at
> handle der?

Der er indtil flere forskellige der har den. en søgning på google på:
"senest 8 dage efter varemodtagelsen"
giver en 4-5 stykker med MEGET ens formulering... og de mudrer det også selv
ofte til, ved at skrive om 2 års garanti, og 14 dages returret længere nede.

men... google er rar (og i dette tilfælde lidt "sjov")

Mvh. SoftMan

Fra : Johnny

Dato : 20-01-03 04:01

On Sun, 19 Jan 2003 23:47:22 +0100, "Martin S."
<feedback56@hotmail.com> wrote:

>Hvorfor vil du ikke fortælle hvad firmaet hedder, så vi andre kan undgå at
>handle der?
>
>MVH Martin

Beklager men kan ikke huske firmaet, faldt bare over det på nettet
igår, har nu selv lavet en søgning på google, men det var ikke et af
de firmaer der dukkede op.

som sagt faldt jeg bare over siden efter at have surfet en del rundt.

Beklager meget
Venligst
Johnny Christensen

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-01-03 20:08

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

>Netop. *Når* du opdager fejlen, og det kan være så sent som 2 år
>efter købet, skal du "inden rimelig tid" - men altså ikke
>nødvendigvis omgående - underrette firmaet.

Der staar i oevrigt direkte i loven, at en reklamation inden for
2 maaneder fra mangelens opdagelse altid er rettidig (naturligvis
underforstaaet, at de to aar ikke er gaaet).

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Thomas Neumann [8260~

Dato : 19-01-03 17:29

hak
> [...]
> senere (efter de 8 dage) finder ud af af det er et geforce4 grafikkort
> men fra et andet firma end hvad jeg bestilte (altså ikke fra Asus),
hak

Så er det vel en mangel og du har, jf. købeloven, ret til at ophæve
handelen.
Korrekt??

Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-01-03 18:02

Thomas Neumann [8260] skrev:

>Så er det vel en mangel og du har, jf. købeloven, ret til at ophæve
>handelen.
>Korrekt?

Måske. Hvis sælger tilbyder omlevering eller reparation, kan
kunden ikke kræve at handelen hæves (ejheller afslag).

Men spørgsmålet var her mere om fristerne.

--
Bertel