Johnny skrev:
>Faldt over dette på en online shop, og vil gerne vide om dette er i
>orden?
Nej, det er dårlig markedsføring at skrive det, og det har ikke
juridisk gyldighed.
>Køber har pligt til straks ved leverancens modtagelse at kontrollere
>varen
Nej, han har ej.
>det aftalte. Finder køber, at dette ikke er tilfældet, påhviler det
>køber senest 8 dage efter varemodtagelsen mundtligt eller skriftligt
>at underrette *firmanavn* herom.
Nej det gør ej. Loven fastsætter en reklamationsfrist på 2 år, og
den kan ikke aftales kortere.
>Hvis køber vil påberåbe sig en mangel, skal køber straks give
>*firmanavn* mundtlig eller skriftlig meddelelse herom, samt anføre
>hvori manglen består.
Nej han skal ej. Loven siger:
§ 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give
sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at
køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen
retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet
inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er
altid rettidig.
>Såfremt køber har opdaget eller burde have opdaget manglen og ikke
>reklamerer som anført, kan køber ikke senere gøre manglen gældende.
Det passer ikke.
>Hvis jeg køber en pc, med lad os sige et asus geforce4 grafikkort og
>senere (efter de 8 dage) finder ud af af det er et geforce4 grafikkort
>men fra et andet firma end hvad jeg bestilte (altså ikke fra Asus),
>kan jeg så reelt ikke klage?
Jo.
>Jeg åbner ikke min nyindkøbte PC for at
>kontrollere om de pågældende vare jeg har bestilt virkelig også sidder
>dér, så længe jeg kan se noget, høre noget og maskinen ellers fungerer
>upåklageligt går jeg ud fra at tingene er som de skal være.
Netop. *Når* du opdager fejlen, og det kan være så sent som 2 år
efter købet, skal du "inden rimelig tid" - men altså ikke
nødvendigvis omgående - underrette firmaet. Hvis din meddelelse
når frem efter at de to år er gået, er chancen dog forspildt.
Rent praktisk:
Skriv til firmaet at deres betingelser ikke stemmer med
købeloven. Hvis de svarer surt eller nægter at rette det, så
undlad at handle med dem. Der vil kun komme bøvl ud af det.
Selv skrev jeg til et firma om nogle af deres betingelser der
ikke var i orden. De takkede og rettede dem til noget der var
korrekt, og jeg har siden handlet der et par gange helt uden
problemer. De skrev endda til den debatgruppe hvor vi havde
snakket om det.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/