Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lagringsformat af digitale billeder
Fra : Peter Jensen

Dato : 18-01-03 12:04

Af pladshensyn gemmer jeg mine billeder i .jpg format i kameraet. Er det en
god idé så snart de er hentet over i computeren at konvertere til .tif
format og billedbehandle i dette format? Herefter gemmes de i det format jeg
lyster.

Peter Jensen

Fra : KNL DtP

Dato : 18-01-03 13:09

"Peter Jensen" <opjensen@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Af pladshensyn gemmer jeg mine billeder i .jpg format i kameraet.

Er der mulighed for at gemme dem i TIF eller RAW direkte i kameraet? Hvis ja, så er
dette den bedste løsning, fordi du ved at gemme i JPG i kameraet smider mange data
væk, som ikke kommer igen.

> [...]
> format og billedbehandle i dette format? Herefter gemmes de i det format jeg

Tja, så længe du har de originale filer fra kameraet, så er der ingen grund til at
gemme dem alle i TIF. Hvis dine originale filer er JPG, så er skaden så at sige
sket - du får ikke end bedre billedkvalitet ved at lave dem om til TIF.

Skal du til at redigere i dem, så vil TIF være et godt format, da det er tabsfrit.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Anders C. Madsen

Dato : 18-01-03 14:56

Kristian skrev:

> Skal du til at redigere i dem, så vil TIF være et godt format, da det
> er tabsfrit.

Der var pludselig et spørgsmål som dukkede op da jeg læste dit svar:

Er der nogen speciel grund til at PNG stort set aldrig nævnes som et
muligt tabsfrit format når talen falder på langtidsopbevaring af
billeder? Det kan trods alt læses af langt de fleste
billedbehandlingsprogrammer uden problemer, og i forhold til TIFF fylder
billederne meget mindre. Er der et eller andet, der ikke er optimalt (
farvestyring, et eller endet)?

Anders C. Madsen
webmaster@digitalfotografen.dk

http://www.digitalfotografen.dk - mere sjov med dit digitalkamera!

Fra : Madsen

Dato : 18-01-03 16:28

Anders C. Madsen skrev:

> Er der nogen speciel grund til at PNG stort set aldrig nævnes som
> et muligt tabsfrit format når talen falder på langtidsopbevaring
> af billeder?

Næ, det tror jeg ikke. Det er et også et godt tabsfrit format.

> [...]
> programmer uden problemer, og i forhold til TIFF fylder billederne
> meget mindre. Er der et eller andet, der ikke er optimalt

Du kan godt integrere farveprofiler i PNG-formatet, men du vil
f.eks. ikke kunne gemme et billede i CMYK-farver i PNG, hvilket
sikkert er den største årsag til at det ikke har vundet særlig stor
udbredelse indenfor den grafisk branche.

Ifølge <http://www.libpng.org/pub/png/pngintro.html> så understøtter
PNG op til 48 bit-farver, men jeg har endnu ikke fundet ud af hvordan
jeg gemmer et 48-bit-billede i Photoshop i PNG.

Madsen.

Fra : Anders C. Madsen

Dato : 18-01-03 17:12

Madsen skrev :

> [...]
> sikkert er den største årsag til at det ikke har vundet særlig stor
> udbredelse indenfor den grafisk branche.

Ah - selvfølgelig, den lille detalje med CMYK havde jeg ikke lige tænkt
på. Men som arkiveringsformat til originalbilleder på CD eller et andet
arkivmedie burde PNG altså være OK. Hmmm - der skal vist lige gang i en
batch-konvertering i nat...

Fra : N/A

Dato : 18-01-03 17:12