Grøn te
Fra : randi

Dato : 17-01-03 20:01

i begyndelsen af januar var der følgende replik her i ng.:
> er jeg begyndt at drikke grøn te (som forskerne mener hæver stofskiftet
med
> omkring 4 % ved tre kopper dagligt).......

Er der nogen der ved noget om det er rigtigt at grøn te hæver stofskiftet
hvis man drikker 3 kopper dagligt?
Jeg har hørt noget om at grøn te er særligt godt for helbreddet (noget med
nyren, leveren....)?
mvh
randi

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-01-03 04:38

randi wrote:
> [...]
> stofskiftet hvis man drikker 3 kopper dagligt?
> Jeg har hørt noget om at grøn te er særligt godt for helbreddet

for ikke så længe siden havde jeg en debat med Mikkel om præcist samme emne
( som jeg iøvrigt stadig venter på svar på, om mine links var seriøse
nok*G*)
men her får du lige de links igen....

jeg synes selv dette link
http://www.maxipharma.dk/gronte.htm
hvor de skriver: Nyt er det at man er blevet opmærksom på, at grøn te kan
virke slankende. I American Journal of Clinical Nutrition har der på det
seneste været flere videnskabelige artikler om fordelene ved grøn te. Bl. a.
i december 1999 (Vol. 70, No. 6, 1040-1050), hvor forskere fra Frankrig og
Schweiz forklare hvordan grøn te forøger energiforbruget hos mennesker, og
dermed hjælper til at reducere vægten.

jeg fandt også dette site:
http://www.enn.com/news/enn-stories/1999/12/121999/greentea_8364.asp
der skriver følgende: A study performed by Dr. Abdul Dulloo and colleagues
from the Department of Physiology at the University of Geneva found that
green tea extract may boost human metabolism in a way that causes increased
energy expenditure and fat oxidation. In simple terms, green tea can help
burn more calories.
og for en god ordens skyld skriver de også : Green tea is not a diet-pill
solution, she warned. Rather, it should be viewed as a regular beverage or
supplement to be incorporated into a normal diet. "We do not know enough
about it," she said.

jeg fandt også denne
http://www.life-enhancement.com/article_template.asp?ID=589
hvor de skriver: Compared with placebo, the green tea extract produced a
significant increase in total energy expenditure: about 4%. That may not
sound like much, but a small effect continued day after day for an extended
period would add up. Also, this 4% increase corresponds to a large increase
in the thermogenic component of total energy expenditure: about 35-43%. The
authors concluded that ". . . oral administration of the green tea extract
stimulated thermogenesis [fat-burning] and fat oxidation and thus has the
potential to influence body weight and body composition . . . ." Their
discovery - the first demonstration of this effect of green tea in a human
trial - built upon their own previous laboratory work that led to the same
conclusion

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 18-01-03 10:51

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> wrote in message

> for ikke så længe siden havde jeg en debat med Mikkel om præcist samme
emne
> ( som jeg iøvrigt stadig venter på svar på, om mine links var seriøse
> nok*G*)

Så er det fordi du ikke har forstået pointen... De links du giver referere
nogle undersøgelser, som ganske rigtigt viser en øget fedtforbrænding og en
øget termogenese - men, det skreve jeg også selv om i et tidligere indlæg -
de tilføjede altså ikke noget nyt til debatten (desuden er det ikke rigtig
godt at referere artikler fra producenternes hjemmesider, hvordan tror du at
de er udvalgt?). Derimod efterspurgte jeg undersøgelser, der viser, at grøn
te rent faktisk kan hjlpe til øget vægttab... og det vil jeg fortsat holde
fast´i, at det ikke findes.

Konkrete kommentarer:
Dulloo et al 2000 - studiet viser ganske rigtig en stigning i termogenesen i
brunt fedt. Problemet er, at voksne mennesker stort set intet brunt fedt
har. Spædbørn har brunt fedt - og gnavere, dersover vintersøvn har brunt
fedt. Brunt fedt er et aktivt metabolisk væv, som kan producere varme.

Dullo et al 1999 - er langt mere interessant, idet det, som vi tidligere har
set, viser en stigning i energiforbruget med ca. 4 procent. ANtallet af
forsøgspersoner er lavt: 10. Der står ikke om de er normalvægtige eller
overvægtige - hvilket er af stor betydning, da andre undersøgelser har vist,
at overvægtige har et sløvet sympatisk respons.

De øvrige referer enten til samme artikler, eller referere slet ikke. Som
jeg vist også tidligere har fået sagt, så kan vi sagtens være enige om at
grøn te formentlig øget energiforbruget med ca. 4 % gennem en øget
aktivering af det sympatiske nervesystem hos raske. Men, jeg er ikke enig i,
at der er evidens for, at grøn te har nogen som helst effekt på vægten,

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://www.pcarlp.dk

Fra : w e b w o m a n

Dato : 18-01-03 08:44

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> for ikke så længe siden havde jeg en debat med Mikkel om præcist samme
emne
> ( som jeg iøvrigt stadig venter på svar på, om mine links var seriøse
> nok*G*)

Du kan såmænd selv - med bare en lille smule omtanke og kritisk sans -
vurdere dine links.

Det ene forsøger at sælge det produkt, der omtales. Så er der al mulig grund
til at være på vagt. I sådanne tilfælde er der afgjort ikke tale om seriøs
dokumentation.

Det andet er en kommerciel website og du kan derfor dårligt vide, om de er i
lommen på annoncører eller forhandlere af de produkter, der omtales. Det
link kan derfor heller ikke umiddelbart regnes for seriøs dokumentation.

Sidste link er også et forhandlerlink - derfor kan det heller ikke regnes
for seriøs dokumentation.

Skal du have seriøs link/dokumentation skal du eksempelvis tilbage til
primære kilder - altså de forskere/organisationer/institutioner, hvis
undersøgelser, der henvises til.

Magasiner/organisationer etc., der i almindelighed er kendt for at være
pålidelige og seriøse, og som sædvanligvis selv bruger primære oplysninger,
kan også bruges som link.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 17-01-03 23:57

"randi" <raos@tdcadsl.dk> wrote in message

> Er der nogen der ved noget om det er rigtigt at grøn te hæver stofskiftet
> hvis man drikker 3 kopper dagligt?

Hvorfor læser du ikke resten af den tråd? der var en del mere info om lige
netop det.

- Mikkel

Fra : randi

Dato : 18-01-03 16:46

snip>
> Hvorfor læser du ikke resten af den tråd? der var en del mere info om lige
netop det.

> - Mikkel - snip

Hej mikkel
Det har jeg faktisk gjort
Men i den tråd jeg kigger i om "ang. hele den debat om
blodsukker/forbrænding osv.." slutter faktisk to indlæg efter - og
indeholder ikke mere om grøn te.

Tak for jeres indlæg - jeg vil nu prøve på nettet om jeg kan finde de
henvisninger der referes til i sabinas indlæg - altså
forskningsresultaterne.
Hvis jeg finder dem skal jeg sige til
randi