Mail.app blinker i aktivitetsvinduet
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-01-03 22:09

med jævne mellemru, men jeg kan ikke nå at se, hvad der står.
Jeg har ikke bemærket det før (eller også har den ikke gjort det sådan
før)?
Den er ikke sat til at tjekke post hvert x. minut.

Er der nogen de rprøver at komme ind ude fra?

Ja, det er måske et tåbeligt spørgsmål, men i november kom jeg på
trådsløst net med min underbo, som har en stor linje ud i byen. Det
fungerer virkelig godt - og _hurtigt_
Han har sådan en pc-version af AirPort stationen og den er sat op med
firewall.
Et andet fænomen, jeg har iagttaget er, at f.,eks dette dokument 'står
stille' i nogle splitsekunder med jævne mellemrum .... sådan i de samme
frekvenser, som aktiviteten i aktivitetsvinduet ....

Er det sådan noget med, at der én udefra, der forsøger at pinge maskinen
(hedder det vistnok)?

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-03 10:23

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> med jævne mellemru, men jeg kan ikke nå at se, hvad der står.
> Jeg har ikke bemærket det før (eller også har den ikke gjort det sådan
> før)?

Aktivitetsvinduet? Mener du Docken? Blinker? Mener du, at den hopper?
Det betyder, at den vil have opmærksomhed. Men så plejer der at være en
dialogboks, når man åbner Mail.

> Den er ikke sat til at tjekke post hvert x. minut.

Hvorfor dog ikke?

> Er der nogen de rprøver at komme ind ude fra?

Det kan jeg ikke forestille mig. Det har Mail ikke noget at gøre med.

> Ja, det er måske et tåbeligt spørgsmål, men i november kom jeg på
> trådsløst net med min underbo, som har en stor linje ud i byen. Det
> fungerer virkelig godt - og _hurtigt_

Ja, det er skønt! Noget helt andet end et modem.

> Han har sådan en pc-version af AirPort stationen og den er sat op med
> firewall.

Så burde der vel ikke kunne komme nogen ind udefra. Mac OS X siges også
at være ret tillukket som standard. Man skal selv åbne portene, før
nogen kan komme ind.

> Et andet fænomen, jeg har iagttaget er, at f.,eks dette dokument 'står
> stille' i nogle splitsekunder med jævne mellemrum .... sådan i de samme
> frekvenser, som aktiviteten i aktivitetsvinduet ....

Det er vist bare fordi computeren lige skal tænke sig om. Måske skal den
hente noget fra cachen. Min gør det også en gang imellem, og nogle gange
kommer badebolden ligefrem frem.

> Er det sådan noget med, at der én udefra, der forsøger at pinge maskinen
> (hedder det vistnok)?

Det mener jeg bestemt ikke. Det kræver vist specielle programmer, før
man kan se det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-01-03 17:01

> Aktivitetsvinduet? Mener du Docken? Blinker? Mener du, at den hopper?
> Det betyder, at den vil have opmærksomhed. Men så plejer der at være en
> dialogboks, når man åbner Mail.

Nej, jeg mener et vindue i Mail.app, som hedder 'aktivitetsoversigt' -
det kan åbnes inde fra Mail.app: vinduer/windows

> Det kan jeg ikke forestille mig. Det har Mail ikke noget at gøre med.

OK.

> Så burde der vel ikke kunne komme nogen ind udefra. Mac OS X siges også
> at være ret tillukket som standard. Man skal selv åbne portene, før
> nogen kan komme ind.

Nej, vel, jeg mente osse, at den der FireWall skulle være en sikring.
Jeg mener ikke, at jeg har lukket nogen porte op.

> Det er vist bare fordi computeren lige skal tænke sig om. Måske skal den
> hente noget fra cachen. Min gør det også en gang imellem, og nogle gange
> kommer badebolden ligefrem frem.

Jo, men det mærkelige er, at jeg ikke har set det fænomen tidligere. Jo,
den lille runde karrussel har jeg da set med mellemrum. Men ikke tit.
Faktisk kun, nå¨r jeg har haft rigtigt mange programmer 'åbne'

> Det mener jeg bestemt ikke. Det kræver vist specielle programmer, før
> man kan se det.

Er der virkelig ikke sådan nogen i OS'et? Utilities-afdelingen?
--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-03 20:28

> Nej, jeg mener et vindue i Mail.app, som hedder 'aktivitetsoversigt' -
> det kan åbnes inde fra Mail.app: vinduer/windows

Den har jeg aldrig set før. Der er jo ellers et par pile, der kører
rundt, når der hentes post. Hvad skal man så med det aktivitetsvindue?
Måske hvis man sender noget stort over en langsom forbindelse, så kan
man se, hvordan det skrider frem.

> Nej, vel, jeg mente osse, at den der FireWall skulle være en sikring.
> Jeg mener ikke, at jeg har lukket nogen porte op.

Det tvivler jeg også på. Man skal vist vide en del om netværk for at
kunne det.

> Jo, men det mærkelige er, at jeg ikke har set det fænomen tidligere. Jo,
> den lille runde karrussel har jeg da set med mellemrum. Men ikke tit.
> Faktisk kun, nå¨r jeg har haft rigtigt mange programmer 'åbne'

Computere bliver jo langsommere med tiden. Ved du ikke det? Og så er det
såmænd ikke engang lyv. Et helt nyinstalleret system virker altid
hurtigere end et godt brugt et. Selv om man defragmenterer og renser ud,
synes jeg aldrig, det bliver helt det samme. Måske er det bare
indbildning.

> Er der virkelig ikke sådan nogen i OS'et? Utilities-afdelingen?

Jeg aner det faktisk ikke. Der ligger jo en del i Unix. Mon ikke der er
en log af en art?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 18-01-03 20:53

> [...]
> indbildning.

> Jeg aner det faktisk ikke. Der ligger jo en del i Unix. Mon ikke der er

Nej - nu må I s´gu´ holde op, I to....er det en avanceret form for sort
snak......eller hvad?......eller skal man bare have været hér længere
end jeg, for at forstå.....

Men Michael vil gerne vide noget om Mails aktivitetsoversigt, ikke?

Nå ja - det er et lille vindue, der viser, at Mail henter post fra de
konti, man har konfigureret i programmet. Og hvis han kun har én konto,
som ikke indeholder noget, så er det klart, det bare blinker, for så går
det nemlig stærkt.

Men hvis han har seks konti med en masse mails i, så kan han holde øje
med status for afhentning i samtlige konti.

Hvis man synes, det er sjovt. Det er der jo nogle, der gør

Men det har ikke noget at gøre med hverken Ping, firewall eller
badebold, endsige utilities......

Jeg tror vist, jeg har rodet mig ind i noget privat...... nå, så
undskyld forstyrrelsen.

God week-end fra (The Intruder)
Morten Lind
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-03 22:26

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Nej - nu må I s´gu´ holde op, I to....er det en avanceret form for sort
> snak......eller hvad?......eller skal man bare have været hér længere
> end jeg, for at forstå.....

Det er et gammelt trick. Vi holder liv i diskussionen med en masse
sludder, indtil nogen bliver træt af det og svarer. Stiller man blot et
spørgsmål, risikerer man, at mange lige farer forbi og tænker, at der
nok er en anden, der svarer. På den måde her, bliver folk jævnligt
mindet om spørgsmålet. Og så bliver de så trætte af vores ævl, at de
svarer.

> Men Michael vil gerne vide noget om Mails aktivitetsoversigt, ikke?

Mich. er nok. Jeg tror slet ikke, han hedder mere. Jeg vil også gerne
vide, hvad den laver. Jeg anede ikke, den var der.

> [...]
>
> Men hvis han har seks konti med en masse mails i, så kan han holde øje
> med status for afhentning i samtlige konti.

Hvad så, hvis man har to konti og en rimelig mængde mail?

> Men det har ikke noget at gøre med hverken Ping, firewall eller
> badebold, endsige utilities......
>
> Jeg tror vist, jeg har rodet mig ind i noget privat...... nå, så
> undskyld forstyrrelsen.

Nej-nej! Fortsæt endelig! Vi aner ikke noget om ping og alt det det. Det
var det, vi ville vide noget om.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 19-01-03 12:23

> [...]
>
> Hvad så, hvis man har to konti og en rimelig mængde mail?

> Nej-nej! Fortsæt endelig! Vi aner ikke noget om ping og alt det det. Det

Hæ, hæ.....OK Henrik, jeg kan godt se fidusen med surrogatdiskussionen,
for nogle gange kommer der jo så mange "bi"tråde(eller hvad man nu skal
kalde dem), at det oprindelige emne forsvinder.

Hvis du absolut VIL bruge din tid på at følge med i en
overførselsstatusbar, så åbn Mail, tryk æble>O og se, hvad der sker. Det
er en download-statusbar.....himmelråbende uinteressant

Og Ping er også noget internetnoget, hvor du med programmet NETVÆRKTØJ,
som ligger i mappen HJÆLPEPROGRAMMER/UTILITIES, kan "pinge" forskellige
adresser/IP-numre, for at teste, om forbindelsen er stabil, om nogle
data tabes undervejs og alt sådan noget......himmelråbende
uinteressant

Men nogle går meget op i den slags, og det er da også nyttige værktøjer
for de mennesker, der har med den slags at gøre.

Med samme værktøj kan du "spore" en IP-adresse, og det kan da også være
brugbart nogle gange. Jeg har leget med det, da jeg satte min www-server
op.

Men jeg synes, det er legetøj - og så meget tid har jeg heller ikke,
eller sagt på en anden måde, jeg synes, andre ting er sjovere

Og hvis du har to konti og en masse post, så kan du sidde at kigge på to
roterende bjælker, indtil din post er i hus, hæ-hæ......

Og at jeg skriver Michael skyldes jo, at der er et punktum efter H´et -
så tror jeg, det er en forkortelse, skal ikke gentage sig......

Mange gode hilsener til dig og Mich. fra

Morten Lind

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-01-03 12:53

> [...]
> adresser/IP-numre, for at teste, om forbindelsen er stabil, om nogle
> data tabes undervejs og alt sådan noget......himmelråbende

Nogen gange er det nu meget interessant. Man kan også bare klikke en
gang på tandhjulet.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-01-03 15:19

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> [...]

Vvaaauuuuwwww ja! Et tomt vindue, hvor der en gang imellem kommet et par
bjælker frem et halvt sekund.

> Nogen gange er det nu meget interessant. Man kan også bare klikke en
> gang på tandhjulet.

Det skal jeg love for. Pinger jeg min hjemmeside, er der 100% packet
loss. Men den virker nu fint. Hvad er det for et tandhjul?

Tak for forklaringen. Hvad med den modsatte vej? Kan man se, om der er
nogen, der forsøger at komme ind i ens egen computer? Det var vist det,
Mich. var bange for.

Muligt. Jeg kender ham kun som Mich. På den anden side, så kender mine
forældre også en Johs. Måske er det, det samme princip.
--
Hen. Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 19-01-03 16:13

> [...]
>
> Muligt. Jeg kender ham kun som Mich. På den anden side, så kender mine
> forældre også en Johs. Måske er det, det samme princip.

Hæ, hæ......Jeg sætter pris på din humor, Hen.

Dét med tandhjulet må du spørge David om - det er hans bemærkning...
Men jeg vil da også gerne vide det

Om Mich. ka´ se, om nogen prøver at entre hans flagskib, afhænger vel
af, hvordan han er på nettet, hvad han har sat til at være åbent, om han
har en sebar log, og alle mulige andre ting.

Hvis han slår sin firewall (OSX,10.2.x) til, er han godt beskyttet. Er
han derudover yderligere bag en NAT-sikret router, er det endnu bedre.

Han skal ping´e sin egen IP-adresse(Så vidt jeg husker).

Ellers må netværksnørder tage over hér.......men god fornøjelse fra

Morten Lind, der iøvrigt ikke kan finde ud af at koble en printer på
netværket hér i huset, uagtet masser af hjælp fra mange forskellige
bidragsydere

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-01-03 16:14

> [...]
>
> Det skal jeg love for. Pinger jeg min hjemmeside, er der 100% packet
> loss. Men den virker nu fint. Hvad er det for et tandhjul?

Åh, jeg kom til at indsætte forkert, skulle have været under Mail, tryk
æble+0. Du kan også klikke en gang på tandhjulet.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-03 21:29

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Åh, jeg kom til at indsætte forkert, skulle have været under Mail, tryk
> æble+0. Du kan også klikke en gang på tandhjulet.

I min Mail (OS 10.1.5) sker der da ikke en dyt ... ?

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-01-03 22:53

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> I min Mail (OS 10.1.5) sker der da ikke en dyt ... ?

Det er æble-nul og ikke bogstavet O. Tandhjulet er de runde pile, der
kører rundt oppe til højre, når Mail er i kontakt med serveren. Klikker
du i det område, dukker aktivitetsvinduet op (i 10.2). Virker det ikke
hos dig?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-01-03 22:43

> [...]
> kører rundt oppe til højre, når Mail er i kontakt med serveren. Klikker
> du i det område, dukker aktivitetsvinduet op (i 10.2). Virker det ikke

Nix, ikke i min 10.1.5 (men der en tastaturgenvej, der hedder:
skiftespor-æwle-V (og der vist ikke romertal for 5, er det?

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-03 21:29

> Muligt. Jeg kender ham kun som Mich. På den anden side, så kender mine
> forældre også en Johs. Måske er det, det samme princip.

Jo, jo, bliv bare ved med at kalde mig Mich. (og jo: det er en
forkortelsen for Michael, som Mort. Li. så skarpt ser!). Mit mellemnavn
kan forkortes til Dav., men det bringer nok for meget mudder i den
mundtlige kommunikation. Men I må da godt sige: Dav, Mich., når vi mødes

Sådan lidt á la denne her: Min svigerfar havde en fætter, der gik under
navnet Bøh, svigerfar spottede ham engang på Rådhuspladsen i Kbh. og
kaldte højt og tydeligt på ham. Der var vist en del mennesker, der
vendte sig om og kiggede på den underlige mand, der stod og råbte: Bøh !

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-01-03 22:53

> [...]

> kan forkortes til Dav., men det bringer nok for meget mudder i den
> mundtlige kommunikation. Men I må da godt sige: Dav, Mich., når vi mødes

Der er ellers ikke mange i Danmark, der hedder Davenport.

> [...]
> kaldte højt og tydeligt på ham. Der var vist en del mennesker, der vendte
> sig om og kiggede på den underlige mand, der stod og råbte: Bøh !

Jeg boede på kollegium med en, hvis bedstefar havde hedder Stumpe
Hummer. Det havde vakt lidt morskab, da han skulle hilse på en fremmed
til et selskab, og vedkommende præsenterede sig som Krebs Lange.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-01-03 22:43

> Der er ellers ikke mange i Danmark, der hedder Davenport.

Sikkert ikke. Jeg er i hvert fald ikke én

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-03 21:29

> Vvaaauuuuwwww ja! Et tomt vindue, hvor der en gang imellem kommet et par
> bjælker frem et halvt sekund.

Jeg er næsten sikker på, at det vindue bærer titlen: Aktivitetsoversigt
?!
Og det viser, hvor mange mails jeg henter til hvilke konti - når jeg
kigger efter post.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen