apokryfe skrifter
Fra : Hans Galvit

Dato : 17-01-03 18:43

Er der nogle der ved om de nytestamentlige apokryfe skrifter ligger på
nettet på dansk og evt. hvor? (de ligger selvfølgeligt på
www.earlycristianwritings.com men på engelsk) ikke fordi det jeg ikke ville
kunne "gnave" mig igennem dem på engelsk men det er altid rare på ens
modersmål, ik` sandt.
--
Hans Galvit
26 61 68 82

Fra : Niels Peter

Dato : 17-01-03 18:49

"Hans Galvit" <hg@"FjernDette"ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ville
> kunne "gnave" mig igennem dem på engelsk men det er altid rare på ens

De ligger faktisk på Bibelselskabets hjemmeside:
http://www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm

Niels Peter

Fra : Hans Galvit

Dato : 17-01-03 19:12

On Fri, 17 Jan 2003 18:48:45 +0100, Niels Peter wrote:

> [...]
> ville
>
> De ligger faktisk på Bibelselskabets hjemmeside:

nej desværre det er kun apokryfe skrifter fra det gamle testamente
jeg tænker mere på så noget som thomas evangeliet og lign (teksterne fra
nag hammadi) men ellers tak for det.
--
Hans Galvit
26 61 68 82

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-03 19:56

Et opslag på www.google.com giver følgende resultat:

http://www.sociology.ku.dk/hansjk/thomas-evang.htm
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Hans Galvit

Dato : 18-01-03 16:46

On Fri, 17 Jan 2003 19:55:50 +0100, Per Rønne wrote:

> Et opslag på www.google.com giver følgende resultat:
>
> http://www.sociology.ku.dk/hansjk/thomas-evang.htm

Tak!!!
Ja thomas evangeliet er også det eneste jeg har fundet det er vel også det
de fleste synes er morsomt at studere i forbindelse med biblen.
--
Hans Galvit
26 61 68 82

Fra : torup & bachmann

Dato : 19-01-03 12:49

> Tak!!!
> Ja thomas evangeliet er også det eneste jeg har fundet det er vel også det
> de fleste synes er morsomt at studere i forbindelse med biblen.

Urevangeliet.

Et fuldstændigt, aramæisk evangelium.

Nu for første gang i en fuld oversættelse til dansk.

Original titel:

"The Gospel of the Holy Twelve".

Known also as "The Gospel of the Perfect Life".

Udgivet af Rev. G. J. Ouseley.

Oversætter:

Klaus E. Berger, Åbyhøj.

Korrektur:

Preben Eriksen.

Copyright © 1990 by Forlaget IKAN.

Sats & tryk: E.S OFFSET, Viby J.

1. udgave - 1. oplag 1990.

ISBN 87-983053-2-8.

Urevangeliets i hele dets oversættelse på dansk er lagt på internettet her
med Klaus E. Bergers tilladelse.

Du kan også finde hele teksten på google, jeg har ikke linket lige ved
hånden.

vagn

Fra : Per Rønne

Dato : 19-01-03 13:09

torup & bachmann <VAGNTORUP@GET2NET.DK> wrote:

> Du kan også finde hele teksten på google, jeg har ikke linket lige ved
> hånden.

http://www.odensecity.dk/fut/indeks.html

I øvrigt udmærker det sig ved at jeg aldrig tidligere har hørt om det!

Fra : Hans Galvit

Dato : 19-01-03 13:17

On Sun, 19 Jan 2003 12:48:54 +0100, torup & bachmann wrote:
> [...]

> med Klaus E. Bergers tilladelse.
>
> Du kan også finde hele teksten på google, jeg har ikke linket lige ved

Tak det var noget i den stil jeg tænkte på
--
Hans Galvit
26 61 68 82

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-01-03 19:43

Hans Galvit" <hg@"FjernDette <hg@"FjernDette"ishoejby.dk> skrev:

> [...]

[ ... ]
> Tak det var noget i den stil jeg tænkte på

Har intet med apokryfe skrifter at gøre. Det såkaldte urevangelie er
ikke særlig gammel, ca.100 år (hvis jeg husker nogenlunde rigtigt).
Skriftet må vel nærmest betegnes som noget i stil med et gnostisk
newage lignende noget.

--
Se også min hjemmeside om Bibel og kristendom:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/

Fra : Hans Galvit

Dato : 19-01-03 20:00

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> wrote in

> [...]
> ikke særlig gammel, ca.100 år (hvis jeg husker nogenlunde rigtigt).
> Skriftet må vel nærmest betegnes som noget i stil med et gnostisk

Ja det kunne jeg godt forestille mig men tak for oplysningen
hvor for du forresten den oplysning fra?

--
Hans Galvit
26 61 68 82

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-01-03 00:38

Hans Galvit" <hg@"FjernDette <hg@"FjernDette"ishoejby.dk> skrev:

[ ... ]

> Ja det kunne jeg godt forestille mig men tak for oplysningen
> hvor for du forresten den oplysning fra?

Jeg mener det stod på Urevangeliets hjemmeside! - Men det er godt nok
længe siden jeg sidst har kigget på den side!

Fra : torup & bachmann

Dato : 20-01-03 07:58

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg mener det stod på Urevangeliets hjemmeside! - Men det er godt nok
> længe siden jeg sidst har kigget på den side!

Der var heller ikke nogen der havde fortalt mig om dette evangelium før end
jeg faldt over det ved anden søgning, men tekster der ikke falder i god tråd
med den almindelige opfattelse bliver normalt ikke udbasuneret i det
etablerede kristne miljø.
Kendskabet til urevangeliet går ca. 130 år tilbage - oplysningen findes ved
at søge på Ouseley - Denne person skulle være ægte nok lige som Joseph
Smith -
Ægtheden af sådanne værker overlader jeg det gerne til andre at vurdere, men
dele af teksten i urevangeliet falder i ret god tråd med med senere fundne
gnostiske tekster og for den sags skyld andre - mulige skrøner - om Jesus
oplevelser og gendød i Indien.
Med tanke på hvor tideligt kristendommen nåede ud til nordkina og Japan -
formentlig af ruter der førte både nord og syd om Himmalaya, så er et
Tibetansk kloster som fundsted ikke helt ude i skoven.
vagn

Fra : Hans Galvit

Dato : 20-01-03 08:33

"torup & bachmann" <VAGNTORUP@GET2NET.DK> wrote in

> [...]
> Japan - formentlig af ruter der førte både nord og syd om Himmalaya,
> så er et Tibetansk kloster som fundsted ikke helt ude i skoven.

Ja der har du en pointe men det ville vel være mærkeligt hvis man så ikke
havde hørt om urevangeliet fra andre kilder da jeg mener at man f.eks havde
hørt om de dokumenter som man fandt i Nag Hammadi fra andre kilder som
f.eks. "de gamle kirkefædre" så som Clemens, Ignatius og Polycarp osv.

--
Hans Galvit
26 61 68 82

Fra : Hans Galvit

Dato : 19-01-03 13:25

On Sun, 19 Jan 2003 13:08:46 +0100, Per Rønne wrote:

> http://www.odensecity.dk/fut/indeks.html
>
> I øvrigt udmærker det sig ved at jeg aldrig tidligere har hørt om det!

Ditto her (efter nærmere gennemsyn)
--
Hans Galvit
26 61 68 82