feeder slange til tørdragt
Fra : SmaRTrxxv

Dato : 17-01-03 18:23

Hej NG..

Til hvilken port på mit første trin skal jeg slutte feederslangen til min
"nye" brugte" tørdragt? Til en HP Port eller en almindelig port?

På forhånd tak
Thore Jensen

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 17-01-03 18:35

Hej Thore

Du skal sætte den til lavtryks porten. Hvis du sætter slangen til
højtryksporten, vil du i en aller helbvedes fart blive fyldt med luft.
Derved vil du faret op til overfladen i en helt ukontrolleret hastighed
faktisk med samme hastighed som luftboblerne fra din udåndingsluft.

M.v.h.
Søren B J

Fra : Michael Hansen

Dato : 18-01-03 18:46

"Hvis du sætter slangen til højtryksporten, vil du i en aller
helbvedes fart blive fyldt med luft."

Næppe!!! For det første er der et meget lille flow i højtryksporten.
For det andet ville feederslangen sandsynligvis sprænge inden man
nåede så langt. Desuden passer gevindstørrelserne ikke sammen...
Ellers tillykke med dragten og go´ fornøjelse!

Mange hilsner
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-03 20:04

Med en chance for at blive beskyldt for at kalde andre "dumme" ..Hvis at man
ikke ved hvad udtag ens feederslange til tørdragten skal på ,burde man nok
læse lidt evt tage et kursus i tørdragt`s dykning ... Hermed mener jeg at
hvis man ikke ved hvad man gør så bør man ikke gøre det!!!
Men for at svare på det så skal feederslangen på en Lavtryks port ,tror
faktisk ikke at den kan sidde på en Hp port...
Og ellers held og lykke med din nye brugte dragt og velkommen til det "tøre"
dykning

--
Med Venlig Hilsen
Brian "NITROX" Larsen

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 17-01-03 20:35

"Brian" <spørg mig> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke ved hvad udtag ens feederslange til tørdragten skal på ,burde man nok
> læse lidt evt tage et kursus i tørdragt`s dykning

Enig...
Jeg har nu heller ikke tænkt mig, hovedkulds at dykke med den. Min klare
plan er at lære den at kende i svømmehallen først under kyndig vejledning af
nogle af de "gamle" tørdragtsdykkere i klubben, og så starte ud med et par
stille og rolige dyk i åbent vand.

> hvis man ikke ved hvad man gør så bør man ikke gøre det!!!
Nej netop, derfor spurgte jeg jo her!

> Men for at svare på det så skal feederslangen på en Lavtryks port ,tror
> faktisk ikke at den kan sidde på en Hp port...
Ja, det skrev Søren Berg

> Og ellers held og lykke med din nye brugte dragt og velkommen til det
"tøre"
> dykning

Takker....
0 - 2 grader varmt vand og dekodykning på en ellers fed tur til norge
overbeviste mig om at der findes en højere sandhed end semidrydragter.

Thore Jensen

Fra : Andersen

Dato : 18-01-03 11:02

Davs.......

> [...]
af
> nogle af de "gamle" tørdragtsdykkere i klubben, og så starte ud med et par

Det var hvad vi gjorde da vi købte vores første tørdragt, kørte ud til
Lyngsbo, hoppede i vandet, prøvede den af.
Og på den måde lærte vi os selv hvordan den skulle bruges, hvad sådan en kan
og ikke kan.
Det er altså ikke så svært, det er i hvert fald ikke raketvidenskab.

Du skal blot huske at lukke luft i og ud, ligge vandret i vandet, pas på
dine ben ikke ligger for højt, ikke så meget fordi du får luft i benene, men
fordi man så får fandens ondt i ryggen.
De første gange du er ud og lege i den, så tag lidt mere bly på end du
normalt ville.

Held og lykke......

Leif Andersen

Fra : Jens Didriksen

Dato : 18-01-03 20:54

> [...]
> ,burde man nok læse lidt evt tage et kursus i tørdragt`s dykning ...
> Hermed mener jeg at hvis man ikke ved hvad man gør så bør man ikke

Tak for indlæget - jeg troede jeg var den eneste i DK der sad og undrede mig
over hvad en person der ikke ved hvordan man sætter sit udstyr sammen har
tænkt sig at overleve i en tørdragt...

Hvor er det trist at se at der stadig findes "gamle tørdragtsdykkere i
klubberne" som er mere interesseret i at få deres kammerater hevet ud i
nogle situationer de ikke magter i stedet for at bidrage til deres
grundlæggende udstyrsviden - suk.

Der er sgu' lang vej endnu...

Didrik

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 18-01-03 22:48

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mig
> over hvad en person der ikke ved hvordan man sætter sit udstyr sammen har

Jeg forstår ikke hvordan man kan resonnere som dig og Brian.... men tyv tror
hver mand stjæler....eller hvad???

Der er da ret langt fra at være spændt over sit nye udstyr og gerne vil se
det samlet (og virke), til at springe i baljen uden videre omtanke.

Netop, for IKKE at gøre noget dumt spurgte jeg her i gruppen.
Men jeg skal da i fremtiden holde mig til at eksperimentere mig frem, så man
ikke bliver flamet eller kommer til at vække bestyrtelse herinde.

Tak til de andre som har besvaret mit enkle spørgsmål uden at tage det for
mere end det var..

Thore Jensen
CMAS**

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-03 02:30

> Der er da ret langt fra at være spændt over sit nye udstyr og gerne vil se
> det samlet (og virke), til at springe i baljen uden videre omtanke.

Jeg mener netop at hvis at man ikke ved en så "enkel" ting som hvor en
feeder slange skal sidde så har man ikke nok viden/teori til at hoppe i
vandet i en tørdragt ..
eks. hvilken pedal skal jeg trykke på for at stoppe min nye bil.. allerede
her burde man nok have læst lidt mere teori for at få en basal viden om hvad
man gør inden man "prøver" sig frem

> Men jeg skal da i fremtiden holde mig til at eksperimentere mig frem, så
man
> ikke bliver flamet eller kommer til at vække bestyrtelse herinde.

Nej da gør ikke det.. Men når man skriver et indlæg så må man jo vente sig
at ikke alle svar bliver som man havde regnet med

> Tak til de andre som har besvaret mit enkle spørgsmål uden at tage det for
> mere end det var..

Jeg svarede oxo på dit spørgsmål

Held eksisterer IKKE forbered dig ordentlig!!

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 19-01-03 10:58

> Held eksisterer IKKE forbered dig ordentlig!!

*S*
Jep, det er rigtigt.....

På mit arbejde (jeg er soldat) har vi oxo et lignende ordsprog.. "Mod
svineheldet kæmper selv den bedste planlægning forgæves"

Thore

Fra : Jens Didriksen

Dato : 19-01-03 12:53

> Held eksisterer IKKE forbered dig ordentlig!!

Hey! Det er mit ordsprog...

Didrik

Fra : Morten Dall

Dato : 19-01-03 12:46

> [...]
man
> ikke bliver flamet eller kommer til at vække bestyrtelse herinde.

hej Thore

det ville være synd hvis du ikke kommer ud med dine spørgsmål her syntes
jeg, for det er da nettop det en gruppe er god til, typisk får man godt nok
flere svar der ikke har noget med det man spurte om, at gøre, end man får
svar man kan bruge, men dem må man så bare suter fra,
OK, når det er et så simpelt ? som det du kom kunne alle fra din klub nok
også have hjulpet dig, eller ham du købte dragten af, men bliver der lidt
mere kompliceret, så er det langt fra altid at viden i klubben er stor nok,
ved at spørge i klubben får du tingne fra flere syns vinkler og kan så selv
vælge, f.eks. hvis man spørger ham der var instruktør da jeg tog certifikat,
så er det eneste rigtige, en BCD vest en 1*15l med side monteret en 4l pony
flaske, plus en tråd løs luft intigraret computer og masser af elastikker
skriveplader snore og D-ringe for ikke at glemme et svær (stor kniv) på
benet og en lille kniv monteret på inflator slangen, og det hele lød jo
meget rigtig den gang han stod og sagede det, men nu er vi jo altså en del
(feks DIR, JEDI, mm) der er enige om at det er i hvert tilfælde ikke den
eneste/rigtige måde at gøre det på, så hvis man aldrig kikker uden for
klubben får man jo aldrig tilført noget nyt, så der for brug gruppen
flittigt

mvh Morten dall

Fra : Jens Didriksen

Dato : 19-01-03 13:03

> Jeg forstår ikke hvordan man kan resonnere som dig og Brian.... men
> tyv tror hver mand stjæler....eller hvad???

Sikkert.

Men ellers er det nok bare en erhversskade...

Når man gang på gang har mødt folk med ambitioner så store som en pyramide,
men med en teoretiske grundviden der kunne ligge 3 gange i en tændstikæske,
så bliver man nok lidt overfølsom overfor personer som stiller indlysende
enkle spørgsmål.

Hvad jeg mener med indlysende er, at man selvfølgelig ikke bør springe ind i
en helikopter og forsøge at få den i luften, hvis man samtidig ikke lige er
klar over hvilken virkning den der store ventilator over hovedet har...

Selv på det mest grundlæggende dykkerkursus lære man at man ikke dykker på
ilt (som der ellers altid bliver fortalt i tv...), at man normalt ikke
dykker til 200 meter (som man også kan læse nogen gange), at hajangreb ikke
er lige så almindelig som skattestigninger og at man ikke skal sende højtryk
ud i en lavtrykslange.

Når du derfor stiller sådan et spørgsmål kan du vel ikke forvente at vi
allesammen jubler ved tanken om dig i en tørdragt - et stykker udstyr som
det anbefales at man først anvender når man har fået lidt erfaring - og
teoretisk viden...

Erkend dog at du mangler noget grundlæggende viden inden du bør kaste dig i
vandet i din tørdragt - længere er den ikke.

Men nuvel: hvis du ønsker at spille fornærmet så for min skyld ingen alarm.

Husk nu ankelbly, mellemline og snorkel når du engang skal ud at slå dig
selv ihjel i din tørdragt.

Didrik

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 19-01-03 18:36

Læs.. 3e285d28$0$11004$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

> Husk nu ankelbly, mellemline og snorkel når du engang skal ud at slå dig
> selv ihjel i din tørdragt.

Tak for de velmenende råd.

Thore

Fra : Jens Didriksen

Dato : 19-01-03 19:15

> Læs.. 3e285d28$0$11004$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

Jeg kan ikke åbne en e-mailadresse...

Didrik

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-01-03 22:18

Jens Didriksen <jens@didriksen.dk> wrote:

> Jeg kan ikke åbne en e-mailadresse...
>
> Didrik
http://www.deja.com

vælg avanceret søgning

klip og klistre ovenstående link ind i "Message Id" søgefeltet.
Prøv det, ellers er løsningen herunder

vh Flemming Rubini

"

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 19-01-03 22:20

> Jeg kan ikke åbne en e-mailadresse...

Fair nok..

Thore

Fra : Jens Didriksen

Dato : 20-01-03 08:36

SmaRTrxxv wrote:
> Læs.. 3e285d28$0$11004$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

>0 - 2 grader varmt vand og dekodykning på en ellers fed tur til norge
>overbeviste mig om at der findes en højere sandhed end semidrydragter.

Thore: hvad er det jeg skal læse her...? Skal jeg blive imponeret over at du
laver deko-dyk i 0-2 grader vand i våddragt og derfor gerne vil have en
tørdragt?

Mener du ikke at det var bedre slet _ikke_ at lave denne slags dykninger med
det udstyr som du hidtil har haft til rådighed?

Uden at du skal blive fornærmet igen så vil jeg stadigvæk påråbe mig at det
er bedre at kende det _grundlæggende_ udstyrs begrænsninger og virkemåde
_inden_ man springer på den avancerede type udstyr.

Det kan du vel ikke være uenig med mig i...?

Ellers så bliver dit næste spørgsmål vel hvad man skal skrive i logbogen ud
for de felter hvor der står 3, 6 og 9 meter..?

Hygge fra Didrik

Fra : Andersen

Dato : 19-01-03 20:08

Davs Jens....

> Erkend dog at du mangler noget grundlæggende viden inden du bør kaste dig
> vandet i din tørdragt - længere er den ikke.

Hvordan lærte du selv at dykke tørdragt?
Tog du et af de her, pop-smarte Padi tørdragts kurser?

> Husk nu ankelbly, mellemline og snorkel når du engang skal ud at slå dig
> selv ihjel i din tørdragt.

Ikke at jeg selv dykker med ankelbly, men for nogen, er det en fin ting.....

Leif Andersen

Fra : Jens Didriksen

Dato : 20-01-03 08:29

> Hvordan lærte du selv at dykke tørdragt?
> Tog du et af de her, pop-smarte Padi tørdragts kurser?

Næh, men det burde jeg måske have gjort...

Jeg tog et CMAS** hvorefter jeg købte min tørdragt som jeg gennem min klub
blev "uddannet" i at dykke med. At der ikke skete uheld undervejs med min
"tørdragtsuddannelse" skyldes lige så meget held som god undervisning. Er
det den rette vej at gå for andre...?

Den lille forskel på Thores og min tørdragtserfaring er nok bare at jeg ikke
havde de grundlæggende problemer som det umidelbart lyder til at Thor har
haft med sit udstyr.

Men lad os nu ikke koge mere suppe på det her. Når alt kommer til at er jeg
mere tilfreds med at Thore i det mindste spørger end at han bare forsøger
sig frem og splitter hele sit udstyr og sig selv ad.

At han så spørger om noget der for en grunduddannet dykker (hvilket jeg går
ud fra at han er...?) burde være indlysende er en helt anden sag, men det er
selvfølgelig altid godt at være 100% sikker inden man begynder at ødelægge
sit udstyr.

OK?

Didrik

Fra : Andersen

Dato : 20-01-03 15:45

Davs Jens.........

> OK?

Jeps.........

Leif Andersen

Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 20-01-03 23:02

Didrick skrev....

[...]

Sådan noget pis at skrive !

Didrick skrev....

"Men lad os nu ikke koge mere suppe på det her"

Og det kommer fra dig Didrik !

Didrik der er sønd at dig som er sådan en erfarende dykke altid kommer med
de POP smarte svar !

Du kunne bare svare manden at, han skulle sætte feedslangen i lavtryksporten
og at du vil (med de store erfarende) råde ham til at få nogen som dykker i
tørdragt til at hjælpe ham.... Sådan helt uden at puste sig op !

Fra : Jens Didriksen

Dato : 21-01-03 09:57

> Sådan noget pis at skrive !

Det er din holdning og den har du 100% ret til at have. Tak fordi du også
tillader mig det samme

> Didrick skrev....

Hvis du skal fornærme mig så gør det _korrekt_ ! Mit navn er Didrik.

> "Men lad os nu ikke koge mere suppe på det her"

> Og det kommer fra dig Didrik !

Ja - de fleste andre (på nær Søren, Peter og et par stykke mere) sidder
nemlig bare stille og klapper i hænderne når de læser noget himmelråbende
tåbeligt på denne NG.

Det er frit op til dig hvilken gruppe du ønsker at tilhøre fremover.

> Didrik der er sønd at dig som er sådan en erfarende dykke altid
> kommer med de POP smarte svar !

Du tager (igen) helt fejl i din vurdering. Det er absolut ikke synd -
tværtimod. Hvad der derimod er synd hvis jeg _ikke_ kom med nogle
bemærkninger til noget som jeg finder særdeles uheldigt rent
sikkerhedsmæssigt.

Jeg vil 10 gange heller have en pissesur og smæk fornærmet dykker på
landjorden end en druknet dykker på havets bund. Du har selvfølgelig lov til
at mene det modsatte.

> [...]
> lavtryksporten og at du vil (med de store erfarende) råde ham til at
> få nogen som dykker i tørdragt til at hjælpe ham.... Sådan helt uden

Gu' vil jeg ej.

Denne måde som du foreslår at tackle den mangle sikkerhed indenfor dansk
sportsdykning på, er måske din ide om hvad der skal gøres, men ikke min.

Dén metode som du ønsker har jeg prøvet i årevis og den skaber ikke
tilnærmelsesvis den samme detbat ude på dykkerskolerne, dykkerstederne og i
klubberne som min (indrømmet) bedre viden/til tider arrogante facon gør.

Personligt rager det mig en høstbloms om andre dykker syntes jeg er en helt
eller klaphat. Jeg kan ikke bruge deres evt. misundense til en pind - og har
de problemer med mig kan vi jo bare lade være med at kommunikerer.

Hvad jeg derimod kan bruge til rigtig meget er den debat omkring _hvordan_
man egentlig burde opføre sig, uddanne sig og dykke - noget som min
provokenrende facon hjælper med til.

Det er selvfølgelig trist for de personer som bliver kede af det, men det er
ment i en god mening, trods alt. Derfor kikker jeg også mere på målet
(større dykkersikkerhed og bedre uddannelse af alle dykkere) end jeg kikker
på om en person som ikke er ordentlig uddannet til det han har gang i får
ondt et vis sted over mine kommentarer.

Men det glæder mig at du interesserer dig for mit "arbejde".

Du er velkommen til at komme med flere gode foreslag her på NG'en omkring
hvad _du_ mener man burde gøre for at højne standarden indenfor dykning.

Hygge fra Didrik
PS. Har I bemærket at jeg ikke RÅBER så meget mere...

Fra : Andersen

Dato : 21-01-03 17:10

Davs.......

> Hygge fra Didrik
> PS. Har I bemærket at jeg ikke RÅBER så meget mere...

Øhhh, enten er du hæs, eller også har du fundet noget medicin der
virker.....:)))

Leif Andersen

Fra : Allan Pettersson

Dato : 18-01-03 14:56

Hej Thore, du kan kun tilslutte den på lavtryk siden da der er forskel på
tilslutninger
Allan

Fra : Henning

Dato : 19-01-03 01:28

On Fri, 17 Jan 2003 18:23:24 +0100, "SmaRTrxxv"
<thore_FJERN@DETTEget2net.dk> wrote:

>Hej NG..
>
>Til hvilken port på mit første trin skal jeg slutte feederslangen til min
>"nye" brugte" tørdragt? Til en HP Port eller en almindelig port?

Almindelig LP (lige som din BCD), High Pressure er kun til
måleinstrumenter & andet trin.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : S.Arnvig

Dato : 19-01-03 12:06

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Almindelig LP (lige som din BCD), High Pressure er kun til
> måleinstrumenter & andet trin.

åååå, nej, det bliver værre og værre !

HP er til andet trin ?!?

Søren Arnvig

Fra : Hans J Hansen

Dato : 19-01-03 13:53

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message
> On Fri, 17 Jan 2003 18:23:24 +0100, "SmaRTrxxv"
>
> Almindelig LP (lige som din BCD), High Pressure er kun til
> måleinstrumenter & andet trin.

Hvad mener du med "andet trin". Andet trin er normalt også koblet til en
LP-port. HP porten har i de fleste første-trin en meget tynd kanal til
lufttilførsel, for at forhindre stort flow i tilfælde af f.eks. slangebrud.

Fra : Kalle

Dato : 19-01-03 17:47

Hejsa Henning.

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Almindelig LP (lige som din BCD), High Pressure er kun til
> måleinstrumenter & andet trin.

Ja og når du så har monteret dit 2. trin på HP porten kunne vi hoppe over
til den anden tråd, der handler om nødprocedure og nedlukning af ventiler
når vores 2. trin freeflower

Hilsen Casper

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 19-01-03 13:27

Spørgsmålet er faktisk ikke så dumt, som det lyder. Hvis man ser på en BCD
med 0,4l flaske, har man jo faktisk en LP tilslutning og en HP tilslutning.
Og kender jeg Thore ret, så havde han nok fundet ud af at gevindene ikke var
af samme størrelse på HP og LP portene.

Jan Kisak Rasmussen