parkeringsafgift :-/
Fra : ct

Dato : 17-01-03 17:37

jeg har modtaget en parkeringsafgift fra et mindre p-firma i vejle,
Fair-Park.

Firmaet eksisterer vist mest på papiret da de bor på samme adresse som
afgiften er udstedt, og ikke engang har egen adresse men holder til ved
firmaet www.job-navigation.dk og også deler emailadresse med dem.

Mit problem er at jeg *havde* P-tilladelse til at holde i gården - ved
Europark - men ikke var opmærksom på at der opererede hele 2 forskellige
P-firmaer på det lille område (måske 30 p-pladser). Pladserne er alle
forsynet med skilte, men altså fra hver sit selskab. Havde jeg således
parkeret 2 båse længere til højre var der intet problem. Der var i øvrigt
masser af ledig plads i gården på tidspunktet, der holdt kun nogle få biler.
Det drejer sig om 15 minutter.

Jeg synes afgiften er urimelig idet der er forvirrende skiltning, samt mener
jeg at man burde tage lidt hensyn når der nu var kommet nye regler i samme
uge. Jeg havde jo beviseligt heller ikke noget 'ud af' at holde i den
forkerte bås. Jeg har fået tilsendt en klageformular, men fik at vide i
telefonen at 'det fik jeg ikke noget ud af'.

En anden ting, kan man tage sådan et firma alvorligt? Min teori er at de har
oprettet deres egen lille pengemaskine til denne ejendom (de bor på adressen
på 2. sal), og spæner ned med en afgift hver gang de ser en parkere på
området?

Er der nogen der kender til dette firma - opererer de andre steder en
Dæmningen i Vejle?

Hvad vil I råde mig til at gøre (udover at klage måske?)?

claus

Fra : ct

Dato : 17-01-03 17:39

sorry - glemte; X-posted i dk.forbruger og dk.videnskab.jura

claus

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-01-03 19:49

"ct" <claus-fjern-@kjerkegaard.dk> wrote:

>sorry - glemte; X-posted i dk.forbruger og dk.videnskab.jura

Med Follow-Up hvortil?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 20-01-03 08:47

"ct" <claus-fjern-@kjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dæmningen i Vejle?
>
> Hvad vil I råde mig til at gøre (udover at klage måske?)?

At betale.

Når du kører ind på deres plads, så indgår du en aftale med firmaet. Godt
nok en aftale, som er urimelig mangelfuld dækket af den tekst, som er trykt
på skiltet, men den er god nok indtil at der falder domme på området og
disse firmaer har ingen interesse i at opnå dom, så ventetiden udnytter de
til at hælde gebyr på gebyr på afgiften.

Nu var der to parkeringsfirmaer på pladsen, men i princippet måtte hver bås
gerne være administreret af hvert sit firma med forskellige vilkår, blot det
er skiltet.

Der, hvor du kan sætte ind for at holde dig skadeløs i fremtiden, er ved at
kigge på årsagen til at du måtte udsættes for denne i princippet urimelige
behandling. Hvis man ikke opsøger grunden til at man måtte parkere i
nabolaget, er risikoen også væk. Men det kræver nogle ofre:

Jeg ser f.eks. kun min bror to-tre gange om året, fordi at jeg ikke længere
kan parkere i nærheden af hans bolig og han ikke har bil. Han er nød til at
komme til mig, da jeg ikke kan komme til ham, da CarPark har overtalt hans
ejendom, som ligger langt ude på landet til at administrere deres
parkeringsplads.

Jeg handler heller ikke længere i Ballerup-centeret, hvor jeg foretog
størstedelen af familiens indkøb. Dette skyldes at Europark har overtaget
parkeringspladsen på taget af Ballerup-centeret. Sidst jeg var forbi med
toget, holdte deres vogn på en af handicap-parkeringspladserne, men de kan
jo også sagtens, da det er dem, som administrerer pladsen.

Jeg sidder i en grundejerforenings bestyrelse. Sidst jeg var sammen med
nogle andre grundejerforeninger repræsentanter i en sammenhæng, kom vi ind
på det problem med forældrer, som afleverer og henter deres børn i dagpleje.
I takt med at kommunen mangler pasning og ikke har pengene til at opføre
institutioner, kommer der flere dagplejer. Det skaber en trafik, som nogle
beboere ikke bryder sig om. Deres parkeringsplads kan være optaget i 5-10
minutter 2 gange om dagen. Derfor har nogle af foreningerne tegnet kontrakt
med parkeringsselskaber i håbet om at stresse forældrene til at presse
kommune til at opføre instutioner istedet for dagpleje og til at få disse
naboer til at opgive deres tilsyneladende for kvarteret skadende erhverv

Med hensyn til aftalen, som er mangelfuld, så kan jeg begrunde det med to
eksempler.

I det ene eksempel fik en mand en bøde, fordi han efter et indkøb i et
supermarked, kørte tilbage efter noget smør, som han havde glemt ved første
handel. Parkeringspersonalet fortolkede det som en omgåelse af
parkeringssystemet, da de mente at manden alene havde flyttet bilen for at
opnå længere parkering. Der står ikke noget om på skiltet eller på
forretningens bon om at man ikke må vende tilbage samme dag.

I et eksempel beskrevet i Berlingeren fik en ejer af en åben bil besked på
at åbne biler ikke er kompatible med aftalen. Billetten skulle ligge i
bilens forrude og det kan vanskelig lade sig gøre i en åben bil, da denne så
ville være i risiko for at blive fjernet af tilfældige forbipasserende.
Parkeringsfirmaets svar på klagen var: "Køb en lukket bil".

Når teksten på skiltet, som er aftalegrundlaget ikke er fuldstændig dækkende
for den aftale, som man indgår med firmaet, må det bedste råd være helt at
undlade at indgå aftalen.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-01-03 08:50

Hej!

Carsten Overgaard wrote:

> Jeg ser f.eks. kun min bror to-tre gange om året, fordi at jeg ikke længere
> kan parkere i nærheden af hans bolig og han ikke har bil.

Se, dét er ren og skær dovenskab. Folk besøger altså også familien selvom de
ikke har bil.

FUT dk.forbruger i mangel af bedre :)
--
Mvh, Kim Voss Schrader

"If it's got tits or wheels it'll break your heart"

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-01-03 08:58

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse > >

> [...]
> størstedelen af familiens indkøb. Dette skyldes at Europark har overtaget
> parkeringspladsen på taget af Ballerup-centeret.

Er det ikke LIDT træls for dig, at du har overladt styringen af dit liv til
parkeringsselskaberne?

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 20-01-03 09:22

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> længere
> at

> Er det ikke LIDT træls for dig, at du har overladt styringen af dit liv
til
> parkeringsselskaberne?

Når risikoen er så stor for afgift, hvilket vil føre til familiens endeligt,
er man nød til at lade sig true til en livstilsændring.

Vi taler om trods alt om firmaer, som ikke vil lade deres tvister komme
hurtigt igennem retsystemet, men istedet ordne det på anden vis.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Peter G C

Dato : 20-01-03 10:22

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Vi taler om trods alt om firmaer, som ikke vil lade deres tvister komme
> hurtigt igennem retsystemet, men istedet ordne det på anden vis.

Vrøvl.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-01-03 14:08

> [...]

> Vi taler om trods alt om firmaer, som ikke vil lade deres tvister
> komme hurtigt igennem retsystemet, men istedet ordne det på anden

Hvilken anden vis skulle de bruge? Sende tæskehold ud for at få folk
til at betale?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 20-01-03 14:20

> Hvilken anden vis skulle de bruge? Sende tæskehold ud for at få folk
> til at betale?

Jeg vil lade mulighederne stå åbne til din egen fortolkning, men ellers ser
det ud til at taktikken jvf. FDM og DR Østjylland indtil videre har været at
lægge gebyr på gebyr på måske i håbet om at skulle man idag ende op i et
retslig opgør, så vil beløbet være i en størrelsesorden, så der er penge til
de involverede parters advokater.

For et par måneder siden blev det hævdet at et EDB-problem angiveligt havde
forhindret et af parkeringsfirmaerne at trække 10 sager i retten. Er der
nogle, som ved om dette problem er overstået?

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-01-03 09:26

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

hov - her var igen en krydsposting, som jeg ikke havde opdaget.
Jeg har svaret i forbruger-gruppen og ved, at det er irrelevant i dk. jura

Fra : Peter G C

Dato : 20-01-03 10:21

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> disse firmaer har ingen interesse i at opnå dom, så ventetiden udnytter de
> til at hælde gebyr på gebyr på afgiften.

Der er mange domme på området.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 20-01-03 10:59

> "Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

Godt
> trykt
>
> Der er mange domme på området.

Har Du en henvisning til en dom, hvor man har taget stilling til en hvor
lang spærretid brugeren skal acceptere der skal være imellem de enkelte
besøg på en given parkeringsplads?

Skal der gå en time, et døgn, en uge før at der ikke længere er tale om
forsøg på omgåelse af parkeringssystemet?

Desuden ville en henvisning til en dom, hvor man reelt bortdømmer en lovlig
indregistreret bil fra en parkeringsplads, blot fordi den ikke egner sig til
at rumme billetten, være ønskelig.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-01-03 14:10

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Der er mange domme på området.

Er der?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 20-01-03 14:36

[klip]

> Er der?

Vedr. parkering - ja.

/Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-01-03 14:38

> Vedr. parkering - ja.

Det var en henvisning eller lignende jeg fiskede lidt efter.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 20-01-03 14:47

[klip]

> Det var en henvisning eller lignende jeg fiskede lidt efter.

Det er jo alle byretsdomme, der ikke offentliggøres i tidsskrifter.

/Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-01-03 12:36

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in

> [...]
> at blive fjernet af tilfældige forbipasserende.
> Parkeringsfirmaets svar på klagen var: "Køb en lukket bil".

Hvem lader sin åbne bil stå åben på parkeringspladsen ? - jeg tror
ikke forsikringen er helt glade for den slags...

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Leonard

Dato : 20-01-03 13:29

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> wrote:

>Hvem lader sin åbne bil stå åben på parkeringspladsen ? - jeg tror
>ikke forsikringen er helt glade for den slags...

1. Det har vel ikke noget med p-afgift at gøre, altså hvad
forsikringsselskabet synes.

2. Hvorfor ikke, eller hvad skulle man ellers? Der er i princippet
ikke nogen forskel på at parkere en MC eller en åben bil, begge kan
sikres mod tyveri på forskellig vis.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-01-03 14:28

Leonard <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> wrote in

> 1. Det har vel ikke noget med p-afgift at gøre, altså hvad
> forsikringsselskabet synes.

Slet ikke - det har noget med forsikringen at gøre :)

> 2. Hvorfor ikke, eller hvad skulle man ellers? Der er i princippet
> ikke nogen forskel på at parkere en MC eller en åben bil, begge kan
> sikres mod tyveri på forskellig vis.

Man kunne lukke kalechen - sådan en har de fleste åbne biler vist nu
til dags.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Leonard

Dato : 20-01-03 16:23

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> wrote:

>Man kunne lukke kalechen - sådan en har de fleste åbne biler vist nu
>til dags.

Ville det gøre nogen forskel?
- og igen, hvorfor skulle man, hvis man kun skal være væk fra bilen i
et overskueligt tidsrum og det er tørvejr.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-01-03 16:59

> Ville det gøre nogen forskel?
> - og igen, hvorfor skulle man, hvis man kun skal være væk fra
> bilen i et overskueligt tidsrum og det er tørvejr.

Regn kan komme meget pludseligt, selv på en sommerdag :)

FUT: dk.forbruger (det er i hvert fald ikke jura mere...)

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-01-03 21:22

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> skrev :

>Hvem lader sin åbne bil stå åben på parkeringspladsen ? - jeg tror
>ikke forsikringen er helt glade for den slags...

Nogensinde hørt om en åben sportsvogn ?

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-01-03 21:55

jan@stevns.net wrote in

> Nogensinde hørt om en åben sportsvogn ?

Nogensinde hørt om en kaleche ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
Visit http://hs235.dk/drugs

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-01-03 22:07

>Nogensinde hørt om en kaleche ?

Ja - men ham jeg tænker på, har kun en hardtop til sin bil, og den er
sgu' ikke med om sommeren .

(Mercedes)
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-01-03 00:09

jan@stevns.net wrote in

> Ja - men ham jeg tænker på, har kun en hardtop til sin bil, og
> den er sgu' ikke med om sommeren .

Dårlig bil :)

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...