"I Hate Disney"
Fra : Jens Thomsen

Dato : 17-01-03 15:21

For 4-5 år siden så jeg et foredrag i Husets biograf i København af en
amerikansk filmteoretiker under denne eller lignende titel. Hans pointe var
ikke så meget, at Disney per definition var noget hø, men mere at koncernen
havde kvalt den vestlige tegnefilm i sin succes. Vesten var med andre ord
"disney-ficeret". Foredraget blev illustreret med filmeksempler, der viste,
hvor varieret tegnefilm i vesten oprindeligt var, og hvordan alle hovedløst
havde forsøgt at kopiere Disneys formel siden. Flere af Disneys "forbudte"
tegnefilm blev også vist, bl.a. propagandafilmen "Der Fuehrer's Face" (hvor
Anders And drømmer, at han er nazist).

Er der nogen, der kan identificere foredragsholderen for mig?

MVH
Jens

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 17-01-03 21:18

Hej!

Jens Thomsen wrote:

> Er der nogen, der kan identificere foredragsholderen for mig?

Bo Warming?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"If it's got tits or wheels it'll break your heart"

Fra : Ole Trabjerg

Dato : 17-01-03 21:25

Jens Thomsen wrote:

> [...]
> Anders And drømmer, at han er nazist).
>
> Er der nogen, der kan identificere foredragsholderen for mig?

Hej Jens

Det var uden tvivl Dennis Nyback
http://www.uradio.ku.dk/~nosferat/indslag/mickeymouse.html

"Der Fuehrer's Face" also known as
"Donald Duck in Nutziland"
http://www.authentichistory.com/images/ww2/toons/ww2toons01.html

mvh

Ole Trabjerg

Fra : Jens Thomsen

Dato : 18-01-03 12:32

"Ole Trabjerg" <ole@trabjerg.dk> skrev i en meddelelse

> Det var uden tvivl Dennis Nyback
> http://www.uradio.ku.dk/~nosferat/indslag/mickeymouse.html

Det var det nemlig. Tusind tak for hjælpen, Ole

MVH
Jens

Fra : ML-78

Dato : 18-01-03 09:10

> Flere af Disneys "forbudte"
> tegnefilm blev også vist, bl.a. propagandafilmen "Der Fuehrer's Face"
(hvor
> Anders And drømmer, at han er nazist).

Er disse "forbudte" Disney-tegnefilm udgivet?

ML-78

Fra : Jens Thomsen

Dato : 18-01-03 12:38

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Er disse "forbudte" Disney-tegnefilm udgivet?

Ikke mig bekendt. Jeg ved, at der eksisterer 16mm-kopier af i hvert fald Der
Fuehrer's Face (bl.a. en i Norge) og sikkert også af de andre, men jeg har
aldrig hørt om en reel udgivelse af nogle af filmene, bortset fra Song of
the South, der vist var ude på LD i Japan i en periode. De er kun "forbudte"
i den forstand, at Disney idag er pinligt berørt over fortidens (ofte
racistiske) stereotyper og budskaber, og derfor ikke ønsker at udgive dem
længere.

MVH
Jens

Fra : Søren

Dato : 18-01-03 19:26

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> (hvor
>
> Er disse "forbudte" Disney-tegnefilm udgivet?
>

> ML-78

Jeg har været så heldig at finde dem via Kazaa, men det er vist ikke helt
lovligt. Jeg har også en med Anders And, som en stakkels almindelig tysk
arbejder, der bliver tvunget til at leve under kummerlige kår indtil US
kommer og redder ham SVJH. Begge meget interessante, rent historisk.

Søren

Fra : Morten DH

Dato : 19-01-03 15:01

"Søren" <scbuhl@hotmail.nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> arbejder, der bliver tvunget til at leve under kummerlige kår indtil US
> kommer og redder ham SVJH. Begge meget interessante, rent historisk.

Er der mulighed for at du kunne kontakte mig privat da jeg er meget
interesseret i dem - evt. skrive hvad du søgte efter (har forgæves prøvet at
finde dem via WinMX)

Fra : Ole Trabjerg

Dato : 20-01-03 11:18

Morten DH wrote:
> Er der mulighed for at du kunne kontakte mig privat da jeg er meget
> interesseret i dem - evt. skrive hvad du søgte efter (har forgæves prøvet
> at finde dem via WinMX)

Du må også gerne maile privat til mig, jeg er ret vild med
de klassiske tegnefilm. Jeg har måske noget andet du kan låne!

Her er nogle af de bedre links til "Der Fuehrer's Face":

http://www.authentichistory.com/images/ww2/toons/ww2toons01.html
http://www.geocities.com/derfuehrerspage/
http://www.teemings.com/shorts/disney/years/1943/derfuehrersface.html
http://w1.721.telia.com/~u72102004/painfulcinema/reviews/derfuehrersface/derfuehrersface.html