Kan ikke læse PDF-filer
Fra : Adam Lett

Dato : 17-01-03 15:01

Jeg hjælper for tiden en venindes far med hans gamle apple computer, som
han bruger i en midre grafisk virksomhed. Her for nylig kom han til mig
med det problem, at han på mystisk vis ikke længere kunne åbne PDF-filer.
Han havde acrobat reader 4 installeret, så jeg installerede straks
version 5 i et håb om, at det ville løse problemerne. Men ak. Begge
programmer kommer med følgende fejl, når man forsøger at åbne en PDF-fil:

"There was an error opening this document. A temporary file could not be
opened".

Jeg har ikke kunne finde noget meningsfuldt om denne fejl ved søgning
med Google. Er der nogen, som har en idé om hvorfor denne fejl opstår,
og hvad man kan gøre for at rette den?

/Adam Lett.

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-01-03 15:08

Adam Lett <di020345@diku.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har ikke kunne finde noget meningsfuldt om denne fejl ved søgning
> med Google. Er der nogen, som har en idé om hvorfor denne fejl opstår,

Hvis "Reader'en" kan læse ANDRE pdf.filer, er det nok den specielle fil
der er sket noget med. Den kan være korrumperet under download'en.
Kan "Acrobat'en" læse andre pdf.'er??
Martin

Fra : Adam Lett

Dato : 17-01-03 20:03

In <1foxrai.1eg8xxn1gb1br3N%martinmarius@petersen.mail.dk> Martin
Petersen wrote:

> Kan "Acrobat'en" læse andre pdf.'er??
> Martin

Nej. Den kommer med samme fejlmeddelelse med alle .pdf'er.

/Adam.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-01-03 02:06

Hej Adam

Hvilket system bruger han? DK, US, IE?

Prøv også at gå ind i indstillingsmappen og fjern Acrobat Reader
Preferences. Det kan være en defekt indstillingsfil, der er medvirkende.
Og da filformattet i AcroRead er den samme uanset versionen, vil de
givne indstillinger fra en ældre version automatisk blive ført over til
en nyere - og faktisk også, hvis man af en eller anden grund vælger at
downgrade til en ældre ver. - fx. fra 5 til 4.

Prøv også at genopbygge skrivebordet ved start. - Hold COM+ALT nede, når
startbjælken er næsten færdig og hold dem nede indtil
skrivebordsdialogen kommer frem. - Og klik så OK til genopbygning.

Adam Lett wrote:

> Nej. Den kommer med samme fejlmeddelelse med alle .pdf'er.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-01-03 21:58

> [...]

> Jeg har ikke kunne finde noget meningsfuldt om denne fejl ved søgning
> med Google. Er der nogen, som har en idé om hvorfor denne fejl opstår,

Er det kun Acrobat han har problemer med? Er harddisken fuld, hvis ja,
så prøv at skaffe lidt plads.

Hvilken maskine og Mac OS kører han med?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Adam Lett

Dato : 17-01-03 23:56

In <1foy9pe.116gnkax5jto2N%spam02@tdcadsl.dk> René_Frej_Nielsen wrote:

> Er det kun Acrobat han har problemer med? Er harddisken fuld, hvis ja,
> så prøv at skaffe lidt plads.

Der er masser af plads på harddisken. Mindst 35 GB. Dog har den med
jævne mellemrum problemer, som Disk Firstaid ikke kan løse. Jeg har
tænkt mig at prøve Norton Utilities.

> Hvilken maskine og Mac OS kører han med?

En performa 6400, omkring 128 MB RAM, 40 GB Seagate Barracuda harddisk,
OS 9.1.

By the way: Jeg fik at vide i OfficeLine, at Photoshop 3 ikke burde
virke under OS 9. Kan det være Photoshop 3, som laver rod på harddisken?

/Adam.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-01-03 00:43

Adam Lett <di020345@diku.dk> wrote:

> Der er masser af plads på harddisken. Mindst 35 GB. Dog har den med
> jævne mellemrum problemer, som Disk Firstaid ikke kan løse. Jeg har
> tænkt mig at prøve Norton Utilities.

God ide!

> En performa 6400, omkring 128 MB RAM, 40 GB Seagate Barracuda harddisk,
> OS 9.1.

Hmm... Prøv at hente og køre denne utility:

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=1471&db=mac

> By the way: Jeg fik at vide i OfficeLine, at Photoshop 3 ikke burde
> virke under OS 9. Kan det være Photoshop 3, som laver rod på harddisken?

Nej. Mht. om det virker eller ej, ved jeg ikke (det er læææænge siden
jeg rodede med Photoshop 3), men sålænge den ikke kører, kan den ikke
skade.

Fra : Adam Lett

Dato : 20-01-03 00:08

In <1foyht9.skldnvp52wtiN%spam02@tdcadsl.dk> René_Frej_Nielsen wrote:

> God ide!

Ja, det viste sig at være en god idé! Efter at have kørt Disc Doctor 3
gange, var problemerne forsvundet. Go figure. Hverenvej: Tak for hjælpen
og de gode forslag allesammen.

/Adam.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-01-03 03:42

Hej Adam

Adam Lett wrote:

> Der er masser af plads på harddisken. Mindst 35 GB. Dog har den med
> jævne mellemrum problemer, som Disk Firstaid ikke kan løse. Jeg har
> tænkt mig at prøve Norton Utilities.

Det kan også tyde på, at der måske er noget galt med MDB filen (Master
Directory Block), - altså diskens formatteringsstruktur. Hvis du prøver
Norton DiskDoctor, må du _IKKE_ bruge en ver. 4.x, men skal bruge en ver.
5.x eller 6.x.

> En performa 6400, omkring 128 MB RAM, 40 GB Seagate Barracuda harddisk,
> OS 9.1.

OK, har du brugt det lille program/utility Performa 5xxx-6xxx Tester, der
ligger på OS 9.x CD'en?. Flere af Performa 5xxx og 6xxx har en hardware
fejl, der kan rettes med det program.

Du bør nok også køre en omgang med DiskWarrior 2.x på den. Og du skal have
fat i programmet 'AutoPurge', som du kan finde på www.versiontracker.com.
Læg den eller en henvisning til den i mappen Startemner i systemmappen.
Alle Mac OS 9.0.x og 9.1 har et problem med at de ikke vil tømme de
midlertidige mapper og midlertidige filer (ATM_temp, tm_temp_xx, tempfldr,
Temporary Folder), der oprettes af systemet som en slags 'cache mapper'.
AutoPurge tømmer/sletter automatisk disse mapper/filer ved start/genstart.

> By the way: Jeg fik at vide i OfficeLine, at Photoshop 3 ikke burde
> virke under OS 9. Kan det være Photoshop 3, som laver rod på harddisken?

Det er noget sludder... De vil selvfølgelig gerne sælge dig en opgradering
eller ny pakke... - Jeg har stadig og bruger stadig min gamle Photoshop
3.05IE på en G3/333AV med OS 9.2.2. Det er det hurtigste program til
billedbehandling, jeg har, - og jeg har en hel del af dem! - Så nej, det er
ikke Photoshop, der laver problemerne med mindre han har Virtual Memory
slået til. VM og Photoshop 3.x, 4.x og 5.x _kan_ ikke arbejde ordentlig
sammen. VM Storage File og Photoshops swap disk file går simpelthen ind og
ødelægger hinanden.

mvh. Erik Richard

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 20-01-03 07:54

> OK, har du brugt det lille program/utility Performa 5xxx-6xxx Tester, der
> ligger på OS 9.x CD'en?. Flere af Performa 5xxx og 6xxx har en hardware
> fejl, der kan rettes med det program.

Programmet kan ikke rette noget, men blot fortælle om den pågældende
maskine har den pågældende hardwarefejl.

--
Venlig hilsen
Sebastian Bredsdorff