Kan jeg miste min erstatning?
Fra : Charlotte Andersen

Dato : 17-01-03 11:25

Hej alle.

Jeg har fået 100.000,- kr. i erstatning fra mit forsikringsselskab, da jeg
har haft en blodprop.

Jeg er blevet sepereret fra min ex. mand i oktober 2002 og har i dag
modtaget checken fra forsikringsselskabet.

Mit spørgsmål er så, kan skattevæsenet gå ind på min bankkonto og tage min
erstatning - min ex. har en stor skattegæld, som han hæfter for. Men da vi
jo har været gift, er jeg bange for at jeg lige pludselig står i den
situation, at jeg mister det hele.

Tak for hjælpen

Med venlig hilsen
Lotte

Fra : Bo

Dato : 17-01-03 17:53

"Charlotte Andersen" <ca@azlan.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> erstatning - min ex. har en stor skattegæld, som han hæfter for. Men da vi
> jo har været gift, er jeg bange for at jeg lige pludselig står i den

Nej ingen kan gå ind på din bankkonto, hold det hemmeligt og lad være med at fortælle det
til et eneste menneske.

Hvis jeg var dig ville jeg sende checken til indsættelse på en konto i
www.skandiabanken.dk
der får du trods alt renter

Klart at du som gift har fælles formue og der kan skattevæsenet gå ind.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-01-03 18:31

Bo skrev:

>Klart at du som gift har fælles formue

Hvor ved du det fra?

--
Bertel

Fra : Peter

Dato : 17-01-03 18:21

Hej Charlotte

Det er rigtigt, at der findes en bestemmelse i Kildeskattelovens § 72,
stk. 2, om at samlevende ægtefæller hæfter subsidiært for hinandens
skatteretancer. Med skatterestancer menes manglende indbetalte
indkomstskatter.

Det kræves efter bestemmelsen, at skyldneren ikke kan betale, dvs. at
der er forsøgt tvangsinddrivelse hos den umiddelbart forpligtede.

Jeg vil mene, at du ikke skal frygte, at skattevæsnet vil stille krav
om at du hæfter for gælden. Dette skyldes, at hæftelsen kræver, at I
er samlevende på det tidspunkt, hvor skattevæsnet stiller krav om din
hæftelse.
Dvs hvis du i forlængelse af separationen ikke længere er samlevende
med din mand, har du intet at frygte. Hvis du derimod stadig, til
trods for separationen, lever sammen med din mand, kan skattevæsnes
kræve, at du indbetaler et evt skyldigt beløb.

Kilde: Skatteretten 1, kap 1.1.3

/Peter
Bemærk: Ovenstående er ikke udtryk for juridisk rådgivning, blot min
personlige vurdering af den forelagte situation.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-01-03 19:56

Peter skrev:

>Det er rigtigt, at der findes en bestemmelse i Kildeskattelovens § 72,
>stk. 2, om at samlevende ægtefæller hæfter subsidiært for hinandens
>skatteretancer.

Også hvis de har separat økonomi?

--
Bertel

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 17-01-03 20:05

Bertel Lund Hansen wrote:

> Også hvis de har separat økonomi?

Ja, er sagen uvedkommende, det er solidarisk hæftelse.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter Hansson

Dato : 17-01-03 21:18

"Peter" <petergs@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> om at du hæfter for gælden. Dette skyldes, at hæftelsen kræver, at I
> er samlevende på det tidspunkt, hvor skattevæsnet stiller krav om din

Der er jeg ikke enig! Hvis man er gift på det tidspunkt fordringen opstår
hæfter man som ægtefælle.

> Dvs hvis du i forlængelse af separationen ikke længere er samlevende
> med din mand, har du intet at frygte.

Se ovenfor!

Hvis du derimod stadig, til
> trods for separationen, lever sammen med din mand, kan skattevæsnes
> kræve, at du indbetaler et evt skyldigt beløb.

Hvis man stadig lever sammen, i separationsperioden, falder separationen
automatisk bort.

En bedre juridisk overvejelse er måske at påberåbe sig at erstatningen er en
§15stk.2 rettighed jf. ÆL2

PH

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-03 16:13

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message

> "Peter" <petergs@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Der er jeg ikke enig! Hvis man er gift på det tidspunkt fordringen opstår
> hæfter man som ægtefælle.

Det følger af kildeskattelovens §72, stk.2, at man kun hæfter, hvis man er
samlevende ægtefælle, (samt at gælden skal være forsøgt inddrevet hos den
skattepligtige ). Dvs. så snart ægtefællerne ikke mere er samlevende,
ophører den sekundære skattepligt.

Med venlig hilsen
Lisbeth

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-01-03 02:17

Jeg mener at vide at erstatninger og livsforsikringer og lignende er
undtaget for skattevæsenets inkasso.

- Frank