Andet multimedie
bentjuul 3670
EPSON STYLUS PHOTO 2100 PRINTER
Fra : Lars S. K.

Dato : 16-01-03 22:05

Hejsa.

Jeg overvejer at skifte min Epson 1200 ud, da den (faktisk for længe siden)
er blevet upålidelig og dårligt kørene.
Faktisk har jeg ikke den store fidus til Epsonprinternes levetid og
langvarigt stabilitet, men der er jo ikke så mange valgmuligheder når man
vil skrive ud i fotokvalitet.

Jeg har kig på:

EPSON STYLUS PHOTO 2100 PRINTER (godt 6000,-)
og
EPSON STYLUS PHOTO 1290 PRINTER (godt 2500,-)

....mine spørgsmål er:

Er 2100 de ekstra penge værd (jeg skal ikke printe på CD´er og andet bavl) ?
Er kvaliteten så meget bedre ?
Er der noget andet på markedet der er bedre - i det prisleje?
....og hvor langt tid kan man fovente at en sådan printer lever ved moderat
brug?

På forhånd tak for svarene.

/ Lars

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 16-01-03 22:41

?
> [...]
> Er der noget andet på markedet der er bedre - i det prisleje?
> ...og hvor langt tid kan man fovente at en sådan printer lever ved moderat

Epson 2100's udskrift er det pæneste jeg nogensinde har set fra en printer.
Den benytter samme teknik som Epsons største rulleprintere (A1 eller der
over). Tilgengæld tror jeg ikke at den er billig i drift med dens 9
farvepatroner. Epson lover en holdbarhed på op til 75 år, hvilket skyldes en
speciel harpiksbeskyttelses teknik, der samtidig giver en blank overflade.

Min egen Lexmark Z53 kan konkurrer med min brors Epson 950 (næsten samme
teknik som 2100) i billede opløsning og farve nuancer, men når jeg holder
printet lidt skråt kan man se 'blæk lagne' på Lexmark udskriften, men ikke
på Epson udskriften.

Epson 2100'en leveres med CD skuffe og papirrulleholder og meget mere til
priser fra 6600 kr og op.

Jeg kender ikke Epson 1290, men kan se den til priser fra 3500 og op.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Madsen

Dato : 16-01-03 23:55

Michael Lund Sørensen skrev:

> Øv har du sådan en dejlig printer

Jeps og jeg har ikke fortrudt købet et eneste sekund. :)

> Da jeg så den første gang var det sammen med min bror og jeg sagde
> - Køb sådan et par stykker, og også en til mig!, men nej. Han
> købte en Epson 950 til sig selv. Og den skriver fandme flot, men
> ikke helt så pænt som 2100'en.

Jeg kender en som har sendt mig nogle print fra en 950'er. De er
også imponerende flotte.

> 110 kr stykket x 9 og måske lidt moms så er vi godt over en tusse
> og det er vel heller ikke helt billig.

Nej, det er det ikke, men farvepatronen til Epson 1520 gav jeg 220
kr. for eks. moms og ca. 210 kr. for den sorte og det var mildest
talt ærgerligt at opleve at man skulle smide en farvepatron ud hvor
måske kun den magenta var opbrugt, mens resten af farverne kun var
halvt opbrugte. Aldrig mere en printer med farverne samlet i een
patron til mig. Det er efter min mening spild af dyrebar blæk.

At Epson 2100 åbenbart ikke bruger så meget blæk som den gamle 1520
havde jeg ikke regnet med, men det tyder på det. Den kører vist også
med en helt ny blæktype (UltraChrome, eller hvad det nu end er de
kalder det).

Som en sidebemærkning så kan jeg nævne at jeg har haft et print på
noget A4 Epson Premium Glossy liggende i håndvasken fyldt med vand i
omkring en halv time. Jeg kunne tage det op og farven var ikke det
mindste falmet eller opløst, så det er noget holdbart blæk de har
fået udviklet. Det kræver selvfølgelig også noget af papiret, men
jeg havde ikke regnet med at det var så holdbart. Normalt er det jo
kun laserprint som er mere eller mindre vandfaste.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 16-01-03 23:02

Lars S. K. skrev:

> Er 2100 de ekstra penge værd (jeg skal ikke printe på CD´er og
> andet bavl) ? Er kvaliteten så meget bedre ?

Det er efter min mening svært at udtale sig om uden at have et print
fra dem begge, som man kan sammenligne med.
Jeg købte en 2100 for et par måneder siden og den er allerede ved at
være en af mine bedste køb til dato. Er mildest talt imponeret over
de print den kan levere og jeg kan styre det så det jeg ser på skærmen
kommer ud i stort set 100 % samme udseende vha. softproof-funktionen
i bla. Photoshop.

Du kan jo evt. også søge lidt på nettet efter tests af printerne.
Her er f.eks. nogle af Epson 2100:

<http://www.rgbnet.co.uk/ilyons/epson2100/2100_1.htm>
<http://www.dp-now.com/news/May2002/dpnnews193/dpnnews193.html>
<http://www.luminous-landscape.com/reviews/printers/Epson2200.shtml>
Osv.

> Er der noget andet på markedet der er bedre - i det prisleje?

Canon 9000 får også meget ros.

> ...og hvor langt tid kan man fovente at en sådan printer lever ved
> moderat brug?

Et eller andet sted har jeg læst hvor mange print den sådan ca.
kan levere. Jeg kan dog pt. ikke lige finde det igen. Havde regnet
med at det stod under de tekniske oplysninger for printeren på
Epsons hjemmeside, men tilsyneladende ikke.

> På forhånd tak for svarene.

Velbekom, men kunne man ikke lokke dig til at læse følgende side:
<http://usenet.dk/netikette/crosspost.html>. Der er smartere måder
at sende et indlæg ud til flere grupper på, end blot at sende en
kopi til hver.

Madsen.

Fra : Lars S. K.

Dato : 17-01-03 00:11

> [...]
> <http://usenet.dk/netikette/crosspost.html>. Der er smartere måder
> at sende et indlæg ud til flere grupper på, end blot at sende en

Aha... ja det ser jeg...
- Jeg skal forsøge den "korrekte" måde næste gang

Tak for alle svarene foriøvrigt...
2100´eren lokker!

(hvor køber du foriøvrigt patronerne til 110,- ?)

/ Lars

Fra : Madsen

Dato : 17-01-03 00:54

Lars S. K. skrev:

> (hvor køber du foriøvrigt patronerne til 110,- ?)

Nu har jeg så kun købt et sæt, men det købte jeg hos:
<http://www.kontornet.dk/dk/v5-1/>
(Det var dog ikke hos dem at jeg købte til den gamle 1520'er).

Madsen.

Fra : Mogens

Dato : 21-01-03 11:04

Hos Proconsult kan patronerne købes for 108/stk

I øvrigt har Epson 2100 "kun" 7 patroner og ikke 9, som tidligere
nævnt i denne tråd.

:) Mogens

Fra : Madsen

Dato : 21-01-03 14:05

Mogens skrev:

> Hos Proconsult kan patronerne købes for 108/stk

Aha. Tak for info. :)

> I øvrigt har Epson 2100 "kun" 7 patroner og ikke 9, som tidligere
> nævnt i denne tråd.

Det er rigtigt. Der går kun 7 patroner i af gangen.
Man kan dog få to forskellige sorte (Matte Black og Photo Black) så
man kan få 8 forskellige patroner til den.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 16-01-03 23:18

Michael Lund Sørensen skrev:

> Tilgengæld tror jeg ikke at den er billig i drift med dens 9
> farvepatroner.

Hej Michael :)

Jeg er ret imponeret over hvor mange print den kan lave på et sæt
farvepatroner. Godt nok har jeg ikke et nøjagtig tal på hvor mange
print jeg har lavet, men jeg modtog printeren for et par måneder
siden som sagt og har brugt ret mange print på at indkøre den.
Desuden har jeg lavet en del A4-print (mindst 15) som er fyldt helt
ud til kant og et par A3 også.
Den laver i hvert tilfælde flere print på et sæt patroner end min
gamle Epson 1520 gjorde, kan jeg allerede se.

Desuden så stod der i manualen at det første sæt farvepatroner ikke
vil holde så længe, da det første sæt delvis bliver brugt til at
fylde dyser og slanger op med, men alligevel har jeg ikke brugt det
første sæt endnu. Den anden dag skiftede jeg den lyse magenta, men
det varer da et godt stykke tid før resten er nede, kan jeg se.

Der hvor jeg køber farvepatroner giver jeg omkring 110 kr. stykket
eks. moms.

Madsen.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 16-01-03 23:32

> [...]
> det varer da et godt stykke tid før resten er nede, kan jeg se.
>
> Der hvor jeg køber farvepatroner giver jeg omkring 110 kr. stykket

Hej Madsen

[...]

vel heller ikke helt billig. Min egen Lexmark er oppe i 850 kr incl moms og
det er for en stor sort (svare vel til dine 2 sorte) og 3 farver så ud fra
det er din ikke helt så dyr som jeg frygtede.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk