REQ: Opskrift på lagkage med marcipanlåg
Fra : Gitte

Dato : 16-01-03 20:44

Hej gruppe...
Jeg mangler en opskrift på en lagkage med marcipanlåg.

Den er halvkugleformet og indholdet er en creme hvori der er hakkede
valnødder.
Cremen er vist nok lavet af alm. vaniliecreme og flødeskum, og det kan jeg
såmænd nok godt hitte ud af, men problemet for mig er, hvordan den blev
"bygget" op. Jeg kan ikke huske hvordan den fik den halvkugleform, den fik.
Marcipanlåget skal jo ligge henover den, men må jo altså ikke mase den helt
sammen.

Jeg har lavet den før, men kan ikke finde opskriften nu. Sidste år hentede
jeg den her på nettet.

Håber på hjælp. Det kan jo være der er en der ved hvor opskriften ligger.

På forhånd tak.

Venligst Gitte JOnassen.
__________________________________________________________________ Gitte
ICQ#: 14519042 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-01-03 22:58

"Gitte" <gitte.jonassen@email.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe...
> Jeg mangler en opskrift på en lagkage med marcipanlåg.
>
> Den er halvkugleformet og indholdet er en creme hvori der er hakkede
> valnødder.

Er det en Rubinsteinkage?

Fra : Gitte

Dato : 16-01-03 23:03

Nej, det er det ikke.
Forestil dig en halv fodbold der er beklædt med marcipan .....Sådan ser
den ud

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-01-03 00:21

Gitte skrev:

> Marcipanlåget skal jo ligge henover den, men må jo altså ikke
> mase den helt sammen.

Kan man så ikke bare fore en halvkugleformet skål med marcipan,
fylde den med fyldet, og så vende hele molevitten ud på et fad?

// Klaus

Fra : Gitte

Dato : 17-01-03 09:44

Jo, det er en mulighed, men hvis nu der var en her der lige vidste hvor
opskriften på det hele lå, så var jeg fri for at eksperimentere *S*

Fra : Jette Mogensen

Dato : 17-01-03 10:02

> Jo, det er en mulighed, men hvis nu der var en her der lige vidste hvor
> opskriften på det hele lå, så var jeg fri for at eksperimentere *S*
>
> "Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse

Når jeg laver en lagkage i den facon, f.eks svensk prinsessekage, lægger jeg
først bundene sammen med fyldet. Derefter smører jeg flødeskum rund langs
siderne,for at marcipanen kan hæfte. Derefter lægges flødeskum på den
øverste bund og formes til en kuppel med paletkniven.Lg nu den udrullede
marcipan over.Form forsigtigt kagen til en halvkugel og skær overflødig
marcipan langs kanten af.

Det er nemmest at rulle marcipanen ud med film øverst.Pas dog på at filmen
ikke krøller.Så får du grimme linier i din marcipan.Marcipanen flyttes over
på kagen med filmen øverst,og fjernes nu.

mvh Jette