Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
GF4-problem i en IBM Aptiva 500MHz
Fra : Uni Bull

Dato : 16-01-03 19:57

Hej folkens.

En af mine venner var træt af spilbarheden af Fifa2003 på hans
IBM Aptiva 2171-64G (Slot1-P3-500MHz, 128MB, ATi Rage 128).
Jeg foreslog ham den nemme og billige løsning - nemlig et nyt
grafikkort. Valget faldt på GeForce4-MX440 til en god plovmand.

Efter udskiftningen går computeren død jævnligt - flere gange i timen!

Der er prøvet forskellige drivere og sågar Win2k istedet for Win98, men
uden held. Kortet er blevet ombyttet - stadig uden held.

Konklusionen må være, at det er én eller flere komponenter i hans Aptiva
der ikke kan klare grafikkortet.

Spørgsmålet er altså om problemet:
-ligger i den præ-monterede 145W PSU eller
-er bundkort-relateret?

Hvad er jeres bud?
Skal han skifte PSU eller bundkort m. "tilbehør"
--
Uni Bull
København K

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 16-01-03 20:07

Uni Bull wrote:

<snip>
> Spørgsmålet er altså om problemet:
> -ligger i den præ-monterede 145W PSU
<snip>

Ja, sandsynligvis, prøv at se om der er en hardwaremonitor-chip
på bundplanken, og kør MBM med logging af voltages slået til
hvis der er - det burde afsløre om der er markante udsving.

Det kan alternativt være AGP-porten der ikke giver nok strøm fra
sig, men jeg ville gå efter PSU'en først.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Mercenary

Dato : 16-01-03 20:33

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan alternativt være AGP-porten der ikke giver nok strøm fra
> sig, men jeg ville gå efter PSU'en først.

Enig !

GF4 bruger en del juice og en 145 Watt PSU vil garanteret ikke levere strøm
nok.

--
/Merc

There are 10 types of people.
Those who understand binary, and those who don't...

Fra : CeeJay

Dato : 17-01-03 00:48

> Enig !
>
> GF4 bruger en del juice og en 145 Watt PSU vil garanteret ikke levere
> strøm nok.

Men bruger MX udgaverne ikke betydeligt mindre end deres TI sidestykker ?
145 watt lyder dog stadigt af meget lidt.

Man kunne evt teste det ved at tilslutte en anden PSU midlertidigt.

Fra : Uni Bull

Dato : 18-01-03 00:34

CeeJay wrote:

> Man kunne evt teste det ved at tilslutte en anden PSU midlertidigt.

Ja - det bliver så afprøvet i løbet af weekenden.
Jeg vender tilbage med resultatet.

Fra : Uni Bull

Dato : 20-01-03 19:32

Uni Bull wrote:

> Ja - det bliver så afprøvet i løbet af weekenden.

Ja - i fik ret igen.
Selvom det unægtelig var lidt bøvlet, så tilsluttede min egen NoiseControl
350W PSU til min vens IBM Aptiva hvorefter problemerne var forsvundet som
dug for solen...
Så nu må han finde sig en ny PSU - desværre betyder det så samtidig nyt
kabinet, idet IBM har været så flinke ikke at gøre plads til en standard ATX
PSU :-/

Tak for hjælpen!