Backup Mailserver/Mailgate/Relay ??
Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 16-01-03 19:29

Nu håber jeg at i kan hjælpe mig. og sige til hvis at det er en anden NG der passer bedre til mit
spørgsmål

I den nærmeste fremtid, dvs når at jeg får fat på en ekstra maskine har jeg tænkt mig at starte
noget gratis hosting op i forbindelse med noget onlinerollespil jeg er med i.

I forbindelse dermed ønsker jeg noget mail backup så at den mail der kommer mens at min server er
nede bliver videresendt til min server såsnart at den kommer online.

TDC har en smart løsning til det som jeg vil prøve at forklare her forneden. Denne hr løsning har
jeg ikke fundet hos andre end hos TDC og Cybercity. Men hvis du/i kender nogle der kan dette så sig
endelig til.

TDC's Backup MX server gjorde det at den modtog posten i det tidsrum at ens server var/er
utilgængelig for ens mailserver/ip når at ens mailserver døde/blev lukket ned. Når så at serveren
kom online igen så gik der ca 10-15 min og så ankom posten til serveren.

Det enste jeg har kunne finde indtil videre er at jeg køber et mail hotel pr domæne og bruger dette.
Men dette er en tand for dyrt/beværligt. Og virker nødvendigvis ikke optimalt.

Men kender du/i nogle der anvender denne metode.

Jeg har senere ladet mig for tælle at det der gør ovenstående er kaldet en mailgate. Ved dog ikke om
dette er rigtigt. Men er der nogle der ved så sig venligst til.
Flemming Jacobsen
Der har overvejet at tage en tur til USA.
For derefter at tage en tur tværs over.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-01-03 19:45

"Thunderbird @ 7100 " <dsl79930[Spam Nej TAk]@vip.cybercity.dk> writes:

> I den nærmeste fremtid, dvs når at jeg får fat på en ekstra maskine
> har jeg tænkt mig at starte noget gratis hosting op i forbindelse
> med noget onlinerollespil jeg er med i.

Nu kan jeg se at du poster fra en Cybercity ADSL-forbindelse. Der har
du også adgang til en backup MX hos Cybercity. Den hedder
mailgate.cybercity.dk.

Du skal så have DNS svarede til det jeg fx har for bunk.cc:

$ host -t mx bunk.cc
bunk.cc mail is handled by 10 mail.bunk.cc.
bunk.cc mail is handled by 100 mailgate.cybercity.dk.

Ellers kan du lave det du efterspørger med de fleste MTA'er jeg
kender. Jeg ved at det er specielt let med Postfix, og så vidt jeg ved
er det da også Postfix der bruges på både TDC's og Cybercitys
backup-servere.

> I forbindelse dermed ønsker jeg noget mail backup så at den mail der
> kommer mens at min server er nede bliver videresendt til min server
> såsnart at den kommer online.

Normalt vil sådan en backup-server lave exponential backoff, hvilket
betyder at der bliver længere og længere imellem at den forsøger at
aflevere mail der ikke kom frem i første omgang. Er man selv
administrator af backup-serveren kan man selvfølgelig bare tvinge sig
til at tømme mailkøen når man ved at den primære MX kører igen.

> Men kender du/i nogle der anvender denne metode.

Ja, jeg gør selv.
Min mailserver er backup-MX for et par domæner. Den kører også
Postfix, og det er derfor at jeg ved at det er let at sætte op med
Postfix.

Det er svært at give dig et brugbart svar når du ikke spørger så
konkret. Hvilken platform skal det fx køre på? Postfix kører fx på de
fleste former for *nix, men det hjælper jo ikke så meget hvis du
bruger MS Windows.

Kan jeg i øvrigt ikke overtale dig til at bruge nogle lidt kortere
linjer?

--
Jacob - www.bunk.cc
HTTPD Error 666 : BOFH was here

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 16-01-03 20:48

On Thu, 16 Jan 2003 19:45:17 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

> [...]
>
>$ host -t mx bunk.cc
>bunk.cc mail is handled by 10 mail.bunk.cc.
>bunk.cc mail is handled by 100 mailgate.cybercity.dk.

Det vidste jeg godt. Men problemet opstår når at jeg skal skifte udbyder

> [...]
>kender. Jeg ved at det er specielt let med Postfix, og så vidt jeg ved
>er det da også Postfix der bruges på både TDC's og Cybercitys

Hvad dækker forkortelsen MTA over ?

> [...]
>administrator af backup-serveren kan man selvfølgelig bare tvinge sig
>til at tømme mailkøen når man ved at den primære MX kører igen.

Hvad mener du. Hvis at jeg fx køber en gang mailhosting og smider dem
ind som Backup mx så bliver mailsne ikke sendt videre når at min
postserver kommer online .

>Ja, jeg gør selv.
>Min mailserver er backup-MX for et par domæner. Den kører også
>Postfix, og det er derfor at jeg ved at det er let at sætte op med
>Postfix.

Har denne "metode" et gængst navn. indtil videre har jeg fået at vide at
det kan kaldes Mailgate og relay.

> [...]
>konkret. Hvilken platform skal det fx køre på? Postfix kører fx på de
>fleste former for *nix, men det hjælper jo ikke så meget hvis du

Regner med at køre FreeBSD op hoved serveren, eller e-Smith hvis FreeBSD
er for svært at rode med. Og går det helt galt må jeg falde tilbage på
min windows viden.

>Kan jeg i øvrigt ikke overtale dig til at bruge nogle lidt kortere
>linjer?

Selvfølgelig, nu er mine linier kun på 72 tegn.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-01-03 21:48

"Thunderbird @ 7100" wrote:

> Regner med at køre FreeBSD op hoved serveren, eller e-Smith hvis FreeBSD
> er for svært at rode med. Og går det helt galt må jeg falde tilbage på
> min windows viden.

Jeg formoder du vil lukke din mailserver ned for ikke at spilde
båndbredde på den når du onlinegamer? Hvis du vælger freeBSD så
kan du med ipfw sætte op hvor meget båndbredde et givent ipnummer
må bruge. I stedet for at lukke mailserveren helt ned og døje med
om en backup mx gemmer mails til dig eller returnerer "adressat
ubekendt" når din mailserver ikke svarer, hvad så med bare at
begrænse din mailserver til fx. 5-10% af båndbredden mens du
gamer?? Mail kan stadig nå frem, det tager bare lidt længere tid..

Jeg kører en del rally online, men havde problemer med lag når der
var drøn på min ftpserver. Jeg har sat en freeBSD op til at
begrænse min server en smule så den nu kun kan trykke ca. 52 kB/s
gennem hullet i stedet for de 56-57 kB/s min 512/512 adsl kan
klare i ubegrænset tilstand. De "reserverede" sidste 4-5 kB/s
passer med at mit rallyspil har lige hvad det behøver og kører med
samme ping, lag og latency (og hvad det nu hedder) uanset om folk
bruger ftp'en eller ej..

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 17-01-03 09:37

On Thu, 16 Jan 2003 21:47:59 +0100, Thomas Strandtoft
<thomas.strandtoft@anderledes.dk> wrote:

> [...]
>begrænse din mailserver til fx. 5-10% af båndbredden mens du
>gamer?? Mail kan stadig nå frem, det tager bare lidt længere tid..

Regner med at bruge en Smoothwall som router og håber lidt at den kan
det samme. Men ellers så tænkte jeg ikke lige på at lukke serveren ned
når at jeg skal spille men derimod sikre mig mod at miste email såfremt
at serveren eller linien går ned.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-01-03 14:41

> A hvad for noget ?.

En MX er en Mail eXchanger for et domæne.

Med den måde at lave en sekundær MX som jeg skitserede kan (læs:
bør/skal) man indsætte IP-adressen på den maskine der er primær MX for
de domæner der lister den som sekundær MX.

Læs dokumentationen til Postfix, hvis du vælger den løsning.

--
Jacob - www.bunk.cc
If we all work together, we can totally disrupt the system.

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 20-01-03 15:05

On Mon, 20 Jan 2003 14:40:58 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

> [...]
>de domæner der lister den som sekundær MX.
>
>Læs dokumentationen til Postfix, hvis du vælger den løsning.

Der er det måske bedre forklaret eller ?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-01-03 21:01

"Thunderbird @ 7100 " <dsl79930[Spam Nej TAk]@vip.cybercity.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:
>
> Det vidste jeg godt. Men problemet opstår når at jeg skal skifte udbyder

OK - så husk at sætte dine to MX'er på hver sin linje, i hvert fald
hvis du bruger ADSL, hvor der kan opstå fejl.

> Hvad dækker forkortelsen MTA over ?

Mail Transfer Agent.

> Hvad mener du. Hvis at jeg fx køber en gang mailhosting og smider dem
> ind som Backup mx så bliver mailsne ikke sendt videre når at min
> postserver kommer online .

Lige netop.

Har din server været offline i kort tid, så triller mails måske ind i
løbet af 15-20 minutter som du selv skrev. Har din server været
offline i 3-4 dage kan det måske tage flere timer før dine mails når
frem.

> Har denne "metode" et gængst navn. indtil videre har jeg fået at vide at
> det kan kaldes Mailgate og relay.

Det er bare en sekundær MX (MX står for Mail eXchanger). Det bliver
kaldt så meget forskelligt. Backup-MX, mailgate, backuprelay,
fallbackrelay osv.

> Selvfølgelig, nu er mine linier kun på 72 tegn.

Tak

--
Jacob - www.bunk.cc
If the thunder don't get you, then the lightning will.

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 16-01-03 21:28

On Thu, 16 Jan 2003 21:00:33 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>OK - så husk at sætte dine to MX'er på hver sin linje, i hvert fald
>hvis du bruger ADSL, hvor der kan opstå fejl.

Jeg har kun en server. Skal have backup relay lavet udefra. Men planen
med at bruge mailhosting hos en udbyder virker ikke.

Det eneste jeg har haft erfaring med der virker er den løsning som
Cybercity og TDC bruger og inten andet indtil videre .

Men håber da at du kan hjælpe med at afklarer mine spørgsmål

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-01-03 15:11

> Der er det måske bedre forklaret eller ?

Det ved jeg ærlig talt ikke. Det var i hvert fald forklaret så jeg
kunne forstå det da jeg satte det op i sin tid.

I øvrigt er det altid en god idé at have kigget i manualen.

--
Jacob - www.bunk.cc
Don't look now, but the man in the moon is laughing at you.

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 20-01-03 17:40

On Mon, 20 Jan 2003 15:10:35 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Det ved jeg ærlig talt ikke. Det var i hvert fald forklaret så jeg
>kunne forstå det da jeg satte det op i sin tid.
>
>I øvrigt er det altid en god idé at have kigget i manualen.

Ok, mange tak for din tid og hjælp.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-01-03 21:37

"Thunderbird @ 7100 " <dsl79930[Spam Nej TAk]@vip.cybercity.dk> writes:

> Jeg har kun en server. Skal have backup relay lavet udefra. Men planen
> med at bruge mailhosting hos en udbyder virker ikke.

Ahhh, så du vil blot have en backup-MX ude i byen?

Prøv at spørge din nye udbyder eller en mindre webhoteludbyder om de
ikke kan hjælpe dig for en beskeden sum.

Men ellers er det altså ikke så ekstremt vigtigt da langt de fleste
mailservere der skal aflevere mail til din server også vil prøve flere
gange hvis de ikke får fat i din server første gang.

Normalt vil man ikke tabe mail ved at ens mailserver er nede et par
timer, men det afhænger naturligvis af afsenderens
mailserver-opsætning.

> Det eneste jeg har haft erfaring med der virker er den løsning som
> Cybercity og TDC bruger og inten andet indtil videre .

Den er ret let at sætte op, hvis du har en ven der tilfældigvis har en
Postfix kørende i røven af en ADSL-forbindelse. Det er ikke mere end
en enkelt linje eller to i konfigurationen der skal rettes.

--
Jacob - www.bunk.cc
You are confused; but this is your normal state.

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 17-01-03 09:36

On Thu, 16 Jan 2003 21:37:09 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Ahhh, så du vil blot have en backup-MX ude i byen?
>
>Prøv at spørge din nye udbyder eller en mindre webhoteludbyder om de
>ikke kan hjælpe dig for en beskeden sum.

Kan min nye ISP ikke , og de udbydere jeg ahr haft snakket med vil
have mig ti lat købe et webhotel .

> [...]
>
>Normalt vil man ikke tabe mail ved at ens mailserver er nede et par
>timer, men det afhænger naturligvis af afsenderens

Vil bare være ordetnligt dækket ind i tilfælde af nedbrud som måske kan
tage dage i værste tilfælde.

>Den er ret let at sætte op, hvis du har en ven der tilfældigvis har en
>Postfix kørende i røven af en ADSL-forbindelse. Det er ikke mere end
>en enkelt linje eller to i konfigurationen der skal rettes.

Noget du vil ud med .

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-01-03 18:02

> Kan min nye ISP ikke , og de udbydere jeg ahr haft snakket med vil
> have mig ti lat købe et webhotel .

Hmmm, har du fx prøvet <http://kleinweb.dk/>? De sælger DNS-service
inkl. mailbackup for 100 kroner om året så vidt jeg husker. Jeg kan
forestille mig at der er mange andre der kan overtales til noget
lignende.

> Noget du vil ud med .

Jo da.

I din main.cf skal der forekomme:

smtpd_recipient_restrictions = permit_mynetworks, permit_mx_backup

Det er permit_mx_backup der er vigtigt her, den anden er der blot for
at serveren kan relaye for sit lokalnet, og der kan naturligvis også
være andre restrictions alt efter hvordan din konfiguration ser ud.

Dernæst kan der være, som i, det er ikke nødvendigt, men jeg vil
anbefale at du gør det:

permit_mx_backup_networks = 10.0.0.27/32

Som gør at der kun kan køres backup-MX for domæner der lister
10.0.0.27 som MX med lavere prioritet end serveren selv. Har du ikke
denne linje kan alle bruge din server som backup-mx, blot de lister
den som sekundær MX i DNS.

Det er alt. Men husk alligevel at læse manualen til den MTA du vælger
så du ikke får opsat et åbent relay eller på anden vis lavet ulykker.

--
Jacob - www.bunk.cc
That would be because the software doesn't work.

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 17-01-03 23:32

On Fri, 17 Jan 2003 18:01:36 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

> [...]
>inkl. mailbackup for 100 kroner om året så vidt jeg husker. Jeg kan
>forestille mig at der er mange andre der kan overtales til noget

Duer bare ikke da jeg allerede har DNS hos Gratisdns.

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 17-01-03 23:34

> [...]
>10.0.0.27 som MX med lavere prioritet end serveren selv. Har du ikke
>denne linje kan alle bruge din server som backup-mx, blot de lister

Hvordan skal det virke. Spåvidt jeg ved kan man ikke bruge LAN Ip'er i
MX records ?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-01-03 01:49

> Duer bare ikke da jeg allerede har DNS hos Gratisdns.

Så kan du jo enten flytte din DNS eller blot spørge dem om de ikke vil
være med til at du selv står for DNS'en, og de så kører backup-MX for
dig. Prøv da at skrive en mail til dem.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you see an onion ring -- answer it!

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 18-01-03 03:14

On Sat, 18 Jan 2003 01:48:36 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Så kan du jo enten flytte din DNS eller blot spørge dem om de ikke vil
>være med til at du selv står for DNS'en, og de så kører backup-MX for
>dig. Prøv da at skrive en mail til dem.

Det tror jeg lige at jeg gør og håber så at de ikke opkræver 100 Kr pr
domæne

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-01-03 01:52

> Hvordan skal det virke. Spåvidt jeg ved kan man ikke bruge LAN Ip'er i
> MX records ?

10.0.0.27 var bare valgt som et eksempel der helt sikkert ikke kan
genere nogen. Det troede jeg faktisk var åbenlyst.

Du kan i øvrigt sagtens lave en MX-record der peger på en A-record som
peger på en RFC1918-adresse. Du skal nok bare ikke regne med at der
kommer så meget mail til den ude fra internettet, men det kan fx være
relevant til intern mailrouting.

De adresser der er nævnt i RFC 1918 er i øvrigt ikke mere specielle
end alle andre IP-adresser, de routes blot ikke på internettet, men er
reserveret til privat brug.

--
Jacob - www.bunk.cc
Are you making all this up as you go along?

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 18-01-03 03:13

On Sat, 18 Jan 2003 01:52:24 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

> [...]
>peger på en RFC1918-adresse. Du skal nok bare ikke regne med at der
>kommer så meget mail til den ude fra internettet, men det kan fx være

Dvs at den LAN adresse du skrev så selvfølgelig skal erstattes af en WAN
Ip adresse, eller er jeg fejlagtig på den.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-01-03 14:32

> [...]
> Ip adresse, eller er jeg fejlagtig på den.

Ja, det er rigtigt. Den skal erstattes af adressen på den primære MX.

Stay together, drag each other down.

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 20-01-03 11:04