isolering bag klædeskab
Fra : anders larsen

Dato : 16-01-03 16:39

Hej
Kan nogen hjælpe med et fugt problem, vi bor i en gammel etageejendom på 2
sal, vi har soveværelse ud til gavlen og har haft et stort klædeskab der,
men så opdagede jeg til min skræk at der var 2-3 cm mug og skimmel mellem
vægen og skabet, det fik jeg fjernet og vasket ned med rodalon og tapetseret
om, vi flyttede så skabet, men nu vil vi gerne have det tilbage igen, Så er
det jeg vil spørge: kan man isolere mellem skab og væg, evt. alokraft bagpå
skabet og så alm. glasuld mellem skabet og muren, eller skal man bruge noget
helt andet, eller kan det slet ikke lade sig gøre?
hilsen
anders

Fra : Bakke

Dato : 16-01-03 22:49

Så er
> [...]
noget
> helt andet, eller kan det slet ikke lade sig gøre?

Problemet opstår, fordi der ikke er tilstrækkelig luftcirkulation mellem
skabsbagside og væg. Hvis du sætter skabet op på nogle lægter/strøer og
stiller det nogle centimeter fra bagvæggen, således at luft kan cirkulere
ind under skabet og op langs bagsiden og ud igen for oven, vil der være
næsten samme "miljø" bag skabet som i resten af rummet.
Og så vil du være fri for at kondenseret vanddamp giver svampe gode
vækstbetingelser.
Dit forslag om alukraft/glasuld ville teoretisk godt kunne lade sig gøre,
men så skal du altså ud i en helt perfekt fugtspærre/membran for ikke at
komme til at gøre tingene værre end de allerede er.
Og det er altså lidt af en præcisionsopgave.
Så luftcirkulation vil være den enkleste og også bedste løsning på dit
problem.

Mvh

Bo