Søges: Ultrateknisk Mac-gruppe
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-01-03 15:49

Jeg har sat mig i hovedet at jeg vil have at min firewiredisk (jojo,
den spøger stadig) har både en FAT32 partition og en HFS+ partition,
så jeg kan bruge den optimalt.

Efter en del fedten er jeg nået frem til at en PC-partitionering har
det ønskede resultat med hensyn til -synlighed- men at jeg ikke kan
hitte ud af at få OS X til at omformattere en FAT32 parition til
HFS+. Med Linux kunne jeg få en uformatteret UFS partition men den
kunne jeg ikke formattere, og OS X betragter den som skrivebeskyttet.

Nu vil jeg lige smide den i plenum blandt tekniske OS X nørder (som
der sikkert også er her) og så vil jeg ligehøre hvor jeg skal gøre det
:)

Forslag?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 16-01-03 15:56

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Forslag?

MacIS (Programmører, teknikere og avancerede macbrugere generelt) blev
stiftet i December, men har vist ikke fået en hjemmeside endnu.

Det er måske de nørder du søger? =)

--
regards, Peter - +45 5192 3981
http://titancity.com/about.html

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 16-01-03 18:06

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> MacIS (Programmører, teknikere og avancerede macbrugere generelt) blev
> stiftet i December, men har vist ikke fået en hjemmeside endnu.
>
> Det er måske de nørder du søger? =)

Som kommer til at hedde MacForum.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-01-03 16:06

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:

> [...]
> HFS+. Med Linux kunne jeg få en uformatteret UFS partition men den
> kunne jeg ikke formattere, og OS X betragter den som skrivebeskyttet.

Måske skulle du lige fortælle hvilke værktøjer du har brugt til hvad.
Jeg mener bestemt, at jeg har lagt HFS (ikke HFS+) på diske med DOS
partitiontabeller.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-01-03 08:55

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> writes:

> Måske skulle du lige fortælle hvilke værktøjer du har brugt til hvad.
> Jeg mener bestemt, at jeg har lagt HFS (ikke HFS+) på diske med DOS
> partitiontabeller.

Jeg har brugt Windows 2000 til at lave partitionerne (primære og
logiske), Win98 til at formattere FAT32 partitionerne (større end 32
Gb), og disse fungerer fint med OS X.

Diskværktøj genkender partitionerne og tilbyder at slette dem (og
lægge HFS+ på) men rapporterer fejl fra disken når den faktisk skal
gøre det.

Jeg brugte så en PC med Linux til at få fdisk (USB-diske dukker op som
SCSI drev) til at ændre det til Darwin UFS. Denne kan OS X godt se,
men vil ikke gøre noget ved den.

Lige nu har jeg bedt diskværktøj om at lave en ren to-delt
partitionering, så jeg kan kigge på partitionstabellen i Linux, og evt
lure hvad hexkode der skal til for at gøre OS X glad.

Ved du det?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Norby Larsen

Dato : 16-01-03 17:38

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Forslag?

Et sted at starte kunne være Ars Technica (http://www.arstechnica.com).

I deres fora (bemærk flertalsformen, de går meget op i den slags!) er
der ét reserveret til Macintoshen ("Macintoshian Achaia").

Ars Technica er i det store hele frekventeret af folk der mener at de
ved noget om teknik, og moderatorerne sørger - indirekte - for at det
nogenlunde holder.

Deres "technical blackpapers" falder iøvrigt også i kategorien
"ultrateknisk" - ihvertfald i forhold til min formening om hvad der er
teknisk.

Held og lykke!

Morten

Morten Norby Larsen morten@magisterludi.com
Magister Ludi Phone: +39 02 26 11 72 80
Via Battaglia 8, I-20127 Milano, Italy Fax: +39 02 28 46 037
http://www.magisterludi.com

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 16-01-03 18:26

Morten Norby Larsen <morten@magisterludi.com> wrote:

> Et sted at starte kunne være Ars Technica (http://www.arstechnica.com).

Åh nej... ikke ArsTechnica... mage til anti-Mac heksekedel skal man lede
langt efter på nettet.

> Deres "technical blackpapers" falder iøvrigt også i kategorien
> "ultrateknisk" - ihvertfald i forhold til min formening om hvad der er
> teknisk.

Ja, og en alle deres artikler han en samstemmende tendens til at
indeholde masser af fyld, dumsmarte bemærkninger, samt at strække sig
over langt flere sider end der er behov for for at forklare deres
pointe.

Alt sammen for at få masser af bannereksponeringer.

Jeg kan meget bedre anbefale Anandtech (www.anadtech.com) eller Toms
Hardware (www.tomshardware.com). Af Mac sites kan MacNNs debatfora også
være at glimrende kvalitet.

Fra : Morten Norby Larsen

Dato : 17-01-03 18:47

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Åh nej... ikke ArsTechnica... mage til anti-Mac heksekedel skal man lede
> langt efter på nettet.

Det kan godt være rigtigt - jeg følger kun lidt med i deres Mac-forum,
hvor stemningen logisk nok ikke er anti-Mac. De andre fora ved jeg ikke
noget om.

> [...]
> indeholde masser af fyld, dumsmarte bemærkninger, samt at strække sig
> over langt flere sider end der er behov for for at forklare deres

OK - de artikler jeg har læst var nu godt nok rigeligt koncentrerede til
mig, men jeg fandt dem meget oplysende og interessante alligevel. Jeg
nød især sammenligningerne mellem Pentium-, Athlon- og G4-processorerne,
som formindskede et gabende hul i min processorviden.

I Mac-forummet har jeg desuden fundet interessante eksempler på
Altivec-kode og forklaringer på ydelsesmæssige problemstillinger som jeg
fandt meget nemmere at forstå og gå til og mere uddybende end
eksemplerne på Apples website.

Så alt i alt har jeg et positivt indtryk af Ars Technica, men der er
sandeligt også meget støj der skal filtreres fra.

> Jeg kan meget bedre anbefale Anandtech (www.anadtech.com) eller Toms
> Hardware (www.tomshardware.com). Af Mac sites kan MacNNs debatfora også
> være at glimrende kvalitet.

De vil få et besøg en dag.

Fra : Storm

Dato : 17-01-03 10:20

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Forslag?

Desværre ikke.
Læste det først som:

Ultraetnisk Mac-gruppe

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Flemming Rubini

Dato : 17-01-03 11:02

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:
> Ultraetnisk Mac-gruppe
Tak for den, den var fanme sjov, ha ha ha h a ha

vh Flemming Rubini