CSS til sideopbygning
Fra : Morten

Dato : 16-01-03 13:11

html.dk har lavet en meget fin artikel om "Brug af CSS til
sideopbygning" ( http://www.html.dk/artikler/00006/ ), men jeg
kan ikke gennemskue hvordan man kan lave sig 3 spalter vha.
Position, hvor de som gruppe står centreret. I tabel kan man jo
bare centrere tabellen så den står midt på skærmen - men Position
forholder sig til venstre kant.

Nogen forslag med forklaring til en CSS-tumpe?

Morten

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-01-03 13:33

Morten <mkki@post.tele.dk> writes:

> jeg kan ikke gennemskue hvordan man kan lave sig 3 spalter vha.
> Position, hvor de som gruppe står centreret.

> Nogen forslag med forklaring til en CSS-tumpe?

Første forslag: Undlad at have brug for at centrere de tre kolonner,
brug i stedet hele sidens bredde.

Eksempel på style til tre div'er (left, middle, right):

..left {left:0px;width:100px;}
..middle {left:100px;right:100px;}
..right {right:0px;width:100px;}

Den faste bredde af de to yderste er ofte det man vil have, ellers kan
man bruge procenter. Den midterste kolonne fylder pladsen ud mellem
100px fra venstre og højre kant.

Meget bedre brug af skærmpladsen.

Andet forslag: Put alle tre spalter ind i en div, og centrer denne.
Det kan gøres med
.wrapper {margin-left:auto;margin-right:auto;position:relative}

Sæt position:relative på .wrapper så de tre spalter bliver placeret
absolut i forhold til wrapperen og ikke i forhold til siden.

Det virker ikke i IE, men den tillader til gengæld at man bruger
{text-align:center}
på elementet uden for (som ellers ikke skulle virke på en div).

En anden måde at centrere på kræver at man kender bredden af
det man centrerer, lad os sige 600px:

.wrappe {left:50%;margin-left:-300px;}

(altså placer venstre side af det man centrerer midt på siden, men
træk det så halvdelen af dets bredde tilbage. Et lidt grimt hack, men
det virker også).

/L