target i xhtml1.1
Fra : Per Larsen

Dato : 16-01-03 12:06

Ved validering af xhtml1.1 gives der fejl når jeg benytter
atributten "target" eks.: target="_new". Hvad kan man gøre
istedet, således at et link åbner i et nyt browservindue?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 16-01-03 12:22

Per Larsen wrote:

> Ved validering af xhtml1.1 gives der fejl når jeg benytter
> atributten "target" eks.: target="_new". Hvad kan man gøre
> istedet, således at et link åbner i et nyt browservindue?

Det kan du ikke. Den feature må du undvære. Du kan selvf. gå over til
javascript, men det bruger jeg ikke (og kender derfor intet til det)

--
Martin L. Johansen
www.ares-design.com

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-01-03 12:32

"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> writes:

> Det kan du ikke. Den feature må du undvære. Du kan selvf. gå over til
> javascript, men det bruger jeg ikke (og kender derfor intet til det)

Korrekt. XHTML er i endnu større grad end HTML beregnet til at
beskrive struktur, ikke opførsel (lige som CSS er beregnet på
udseende, ikke struktur eller opførsel).

Hvis du insisterer på at åbne nye vinduer (det kan brugeren normalt
godt selv klare hvis han vil), så er det javascript der skal til:

kan i stedet skrives som

...</a>

(Det kan være vinduet bliver åbnet uden menubar eller sådan noget, det
afhænger nok af browseren. Så skal man tilføje et tredje argument til
open-funktionen.)

Followup-To (FUT) sat til dk.edb.internet.webdesign.clientside
/L

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 16-01-03 13:57

Per Larsen wrote:

> Ved validering af xhtml1.1 gives der fejl når jeg benytter
> atributten "target" eks.: target="_new". Hvad kan man gøre
> istedet, således at et link åbner i et nyt browservindue?

Man kan bruge JavaScript - eller man kan begynde at tænke på *hvorfor*
target er udgået... :)

target='_blank'/target='_new' er virkelig irriterende. Hvis man bruger det,
tvinges brugeren til at acceptere det nye vindue. Undlader man derimod at
bruge det, kan brugeren selv bestemme, om han/hun vil åbne linket i et nyt
vindue.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-01-03 14:07

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> writes:

> [...]
> bruge det, kan brugeren selv bestemme, om han/hun vil åbne linket i et nyt

Jeg har sat min proxmitron til at oversætte alle _blank til _self. Det
virker sjældnere end jeg ville ønske, men lidt gør det da :)

/L