låge
Fra : Pia J

Dato : 16-01-03 10:42

Jeg har 2 stolper med ca. 5,5 m imellem, kvarte telefonpæle støbt i jorden.

Jeg kunne godt tænke mig en låge, ca. 120-130 cm høj. 1 eller 2-delt.

Kan det betale sig at begynde at banke brædder sammen, eller kan jeg købe en
billig færdig løsning? Den skal være nem at åbne, evt. med en hest i den ene
hånd, og derfor også kunne åbnes 180 grader og slås op mod hegnet.

Jeg synes det er møjt dyrt at købe tømmer, eller kan jeg bare ikke se
forskel på kvaliteten? Det behøver ikke holde i 50 år men skal naturligvis
ikke knække bare man læner sig op af det.

:Pia

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 16-01-03 18:59

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:b05upn$n$1@sunsite.dk...
> [...]
> forskel på kvaliteten? Det behøver ikke holde i 50 år men skal naturligvis
> ikke knække bare man læner sig op af det.

Det nemmeste er at lave et plankeværk i hele bredden sat op på hængslerne.
Når det er så bredt skal du overveje om ikke der skal hjul under på midten.
Når alt er lavet og sidder som det skal skærer du plankeværket over (skær
skråt ( skråt er lodret ned, men i ca 45 grader horisontalt)) og vupti har
du to låger.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Martin Lambert Peder~

Dato : 16-01-03 20:01

> [...]
> skråt ( skråt er lodret ned, men i ca 45 grader horisontalt)) og vupti har

Husk at lave et kryds, så det ikke synker sammen.

/Lambert

Fra : Pia J

Dato : 16-01-03 21:23

Det lyder jo "nemt" nok. Hvilken type brædder kan jeg bruge? Jeg synes jeg
lige har læst noget i andre tråde om type A, AB osv - og jeg må indrømme jeg
kan ikke se forskel nede på trælasten. Jeg behøver nok ikke
konstruktionstømmerkvalitet?

:Pia

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 17-01-03 13:54

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message news:<b074bf$ic8$1@sunsite.dk>...
> [...]
> lige har læst noget i andre tråde om type A, AB osv - og jeg må indrømme jeg
> kan ikke se forskel nede på trælasten. Jeg behøver nok ikke

Hvis du vil bruge tryk imprægneret træ er det klasse AB, der skal
bruges. Desuden bør du nok vælge en kvalitet(klasse og kvalitet er to
forskellige ting) der hedder Kvinta, dog mindst Seksta, ikke Udskud.
Du har et ganske stort spænd og jo dårligere kvl. du vælger jo mere
vil din port slå sig med tiden.

Du er nødt til at lave en ramme af 38*150mm(koster ca. 30kr/mtr.), med
et skråbånd der går fra nederste beslag ved stolpen til øverste
yderste hjørne. Hvis det sidder ordentligt er et kryds slet ikke
nødvendigt (direkte forkert inden for tømrerfaget). Dette skråbånd
skal sættes i en forsats i rammen(skråbåndet skal ikke bare støde ned
til rammen men gå to cm ind i). Og gøres fast med en bræddebolt hele
vejen igennem(eller franskskrue).

Hjørnerne kan du samle på flere måder, sømplader som ser rigtig
gør-det-selv ud, eller vinkelbeslag indvendig og en forsænket fransk
skrue yderst, eller tappe det sammen.

Beklædningen bør være så let som mulig så 16*100mm er godt, hvis du
bruger 25*100mm bliver porten/lågen for tung. Her gælder det samme om
kvaliteten som nævnt tidligere.

--
Med træ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Fra : Per H

Dato : 17-01-03 14:13

On 17 Jan 2003 04:54:12 -0800, philip2022@hotmail.com (Philip Oest
Møller) skrev:

> jo dårligere kvl. du vælger jo mere
>vil din port slå sig med tiden.

mon den vil slå sig, fordi der er flere knaster i.

Vh Per

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 17-01-03 21:21

Per H <phbyg@privat.dk> wrote in message news:<690g2vc18oskhu8m8bdv1fpbvs2akvrm1r@4ax.com>...

> mon den vil slå sig, fordi der er flere knaster i.

Nej.
Men det er ikke kun knaster det drejer sig om. Hvis du vælger kvinta
eller U/S er træet også mere tæt og med større andel kernetræ. Du kan
jo bare tænke på reglar og ligende let høvlede produkter til billig
penge. Dem er der jo heller ikke særligt mange knaster i, men de
ligner hurtigt en propel. Det skyldes jo at billigt træ er hurtigt af
vækst og fældet ungt.

Fra : zigge

Dato : 19-01-03 20:49

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message news:b05upn$n$1@sunsite.dk...
> [...]
ene
> hånd, og derfor også kunne åbnes 180 grader og slås op mod hegnet.

Nu kan jeg jo se af dine øvrige indlæg at du ikke er bange for at bruge en
svensknøgle så hvorfor svejser du ikke en op i jernrør, det er svært at
lave en låge der kan bære sig selv i træ når den skal være så bred. Hvis du
laver den i f.eks. 40x40mm firkantet rør med "fint" rivenet i midten og et
kryds i diagonalerne, får du en låge der er både let og stiv. Hvis du så
yderligere får den varmganvaliceret kan den snilt holde i 30 år, og det er
ikke dyrere end at male den ordendligt.

> Jeg synes det er møjt dyrt at købe tømmer, eller kan jeg bare ikke se
> forskel på kvaliteten? Det behøver ikke holde i 50 år men skal naturligvis
> ikke knække bare man læner sig op af det.

Det er meget dyrt for træ pt. Hvis du endelig vil ud at købe træ, så hold
dig fra det trykimprægnerede, det er VIRKELIGT det ringeste træ de bruger
til de, plus at det kan være giftigt for drægtige hopper.

Mvh.
//zigge

Fra : Jens Kildegård

Dato : 19-01-03 23:27

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dig fra det trykimprægnerede, det er VIRKELIGT det ringeste træ de bruger
> til de, plus at det kan være giftigt for drægtige hopper.

Trykimpræneret træ er nu ikke så ringe enda - og det har intet på sig, at
det er det ringeste træ de bruger til dette. Trykimpræneret træ er blot træ
der er blevet behandlet og har intet med kvaliteten at gøre.

Mvh,
JK

Fra : Per H

Dato : 20-01-03 07:21

On Sun, 19 Jan 2003 23:26:59 +0100, "Jens Kildegård"
<kildegaard@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
>det er det ringeste træ de bruger til dette. Trykimpræneret træ er blot træ
>der er blevet behandlet og har intet med kvaliteten at gøre.

trykimpreneret træ er ofte i sekta kvalitet, men der er nogle
trælaster der kører med kvinta kvalitet, ( bedre)

Vh Per

Fra : zigge

Dato : 20-01-03 07:54

Hvis du endelig vil ud at købe træ, så hold
bruger

> trykimpreneret træ er ofte i sekta kvalitet, men der er nogle
> trælaster der kører med kvinta kvalitet, ( bedre)

Hmm, og hvis man så tager træet på en skala fra lageret usorteret til
seksta, hvor finder man så typisk det trykimpregnerede på tilbud?... Det var
jo lige som det der var min pointe
Og med al den snak om ulovligt importeret træ med arsen og kobber plus
diverse, så ville jeg altså ikke bruge det i nærheden af mine dyr.

//zigge

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 20-01-03 17:57

Tja alt er vel relativt, en meter savet træ(ikke høvlet) koster det
samme idag, som for 10år siden, så det har da ikke fulgt inflationen.

De har fjernet mange af de tidliger stoffer fra dansk produceret
trykimp. træ, bl.a. kobber og arsen som var de værste. Men jeg vil
ikke stå inde for, at det ikke stadig kan være giftigt. Da jeg var
15år arbejdede jeg i en tømmehandel og der solgte jeg noget trykimpr.
træ til en kunde. Han kom igen, og fortalte han havde brugt det til
kaninbur og nu var ninus altså død og hans datter meget ked af det.

> trykimpreneret træ er ofte i sekta kvalitet, men der er nogle
> trælaster der kører med kvinta kvalitet, ( bedre)
>

> Vh Per

Jeps, trykimp. kvinta er glimrende at arbejde med. Og jeg tror også at
det billigste trykimpr. træ tangere til udskud (enda ringere end
seksta), men de* skriver det bare ikke for de aner ikke en disse om
det.

*Silvan, jem og fix og ligesindede

Det forslag med en jernlåge, er en rigtig god ide. Jeg har lavet
sådanne (4sæt) til en bonde. Og jeg brugte 25*25mm firkant jern med en
skråstiver og beklædt med armeringsnet. Jeg lavede også hænglerne af
lidt gammelt vandrør og noget gevindjern. Men en rigtig træ låge er nu
det pæneste.