Printervenlig side
Fra : Jørgen Staun

Dato : 16-01-03 10:46

Har søgt med lys og lygte efter en løsning, der kan udskrive min webside i
en printervenlig udgave.

Siden består af en ASP-side, et stylesheet og en tabel med nogle
recordset-data fra en Access-DB, der viser det valgte output.

Når jeg udskriver nu, er det kun noget af siden, som kommer med på
udskriften, jeg kunne godt tænkte mig, at det sidste i højre side også kom
med. (elevweb.hgmf.dk/elevsider/skema)

Er der nogen ide til hvordan jeg kan dette?

Fra : Claus Sørensen

Dato : 16-01-03 11:27

Jørgen Staun wrote:

> [...]
> med. (elevweb.hgmf.dk/elevsider/skema)
>
> Er der nogen ide til hvordan jeg kan dette?

Fremstil to stylesheets - et til visning på skærm og et til udskrivning.

Se mere her:

http://std.chbs.dk/css/media.php

De herligste hilsner

Fra : morten jespersen

Dato : 21-01-03 12:49

> Fremstil to stylesheets - et til visning på skærm og et til udskrivning.
>
> Se mere her:
>
> http://std.chbs.dk/css/media.php
>
> De herligste hilsner
> --
> |--------------------| er baseret på frie og åbne standarder, så enhver

hvis man heller ikke vil have at billeder (gif-jpg) skal printes hvordan gør
man så?????

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-01-03 13:01

morten jespersen wrote in <b0jc2t$1r7$1@news.cybercity.dk>:
> hvis man heller ikke vil have at billeder (gif-jpg) skal printes hvordan
> gør man så?????

I stylesheet til udskrift kan du fx. bruge:

img {
display: none;
}

Så vil alle img-tags forsvinde på magisk vis.

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : morten jespersen

Dato : 21-01-03 13:52

> [...]
> display: none;
> }
>
> Så vil alle img-tags forsvinde på magisk vis.

næææhh prøvede endda også

img {
display: none;
}

..img {
display: none;
}

men billederne printes stadig......

og endnu et lille spørgsmål? margin har jeg sat til 0 - men alligevel
printes txt først langt inde (der hvor der ellers er menu ude i venstre
side) og da txt ikke er brudt med linieskift så er der noget af txt der ikke
printes fordi linien er for lang.....

hvordan kan jeg få printet til at starte ude til venstre på papiret - kan
man lave en margin i minus ??

Fra : morten jespersen

Dato : 21-01-03 14:00

undskyld det er mig der er idiot - img funktionen virker......

men jeg har stadig en venstre margin på papiret der er 4 cm = alt for stor

Fra : Jonas Voss

Dato : 21-01-03 15:07

In dk.edb.internet.webdesign.html, morten jespersen wrote:

> men jeg har stadig en venstre margin på papiret der er 4 cm = alt for stor

Du skrev tidligere du havde sat margin til 0, men du skrev ikke på
hvilket element. Det er en vigtig detalje.

Prøv med:

body
{
margin: 0;
}

"Bistromathics,' he said, 'the most powerful computational force
known to parascience."

Fra : morten jespersen

Dato : 21-01-03 15:15

"Jonas Voss" <voss@null.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> | Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://verture.net/> |
>
> "Bistromathics,' he said, 'the most powerful computational force

har prøvet

body {background:#ffffff;
color:#000000;
font-size:10pt;
font-family:serif;
margin-left:- 200px;
}

body {background:#ffffff;
color:#000000;
font-size:10pt;
font-family:serif;
margin0px;
}

men jeg tror at det stykke den skriver inde er jo i realiteten den del af
tabellen hvor menuen jo bare ikke vises............ derfor hvis man kunne
lave den negativ - men det virker heller ikke..... lidt surt at txt ikke
kommer helt med - ellers skal jeg lave txt om med linieskift og det
ødelægger jo designet til %vis alt efter hvilken skærmopløsning folk her

txt holder i en 1024 opløsning......

Fra : scn

Dato : 21-01-03 15:22

morten jespersen wrote:

> body {background:#ffffff;
> color:#000000;
> font-size:10pt;
> font-family:serif;
> margin0px;
> }

Du mener vel:
margin:0px; ?

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk\akvarie

Fra : morten jespersen

Dato : 21-01-03 15:30

"scn" <soeren_nielsen_scn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du mener vel:
> margin:0px; ?

JA

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-01-03 15:30

"morten jespersen" <suspenderetfjern@hotmail.com> skrev

> men jeg har stadig en venstre margin på papiret der er 4 cm = alt for stor

Du skal i din browsers menu klikke Filer => Sideopsætning

Der kan du indstille, hvordan siden printes ud.

Erik Ginnerskov - erik@ginnerskov.dk
http://www.ginnerskov.dk - http://www.html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : morten jespersen

Dato : 21-01-03 15:40

"> Du skal i din browsers menu klikke Filer => Sideopsætning

> Der kan du indstille, hvordan siden printes ud.

den står på margin = 0

Fra : morten jespersen

Dato : 22-01-03 00:19

er der ikke nogen der kan hjælpe med min margin???

og endnu et lille spørgsmål? margin har jeg sat til 0 - men alligevel
printes txt først langt inde (der hvor der ellers er menu ude i venstre
side) og da txt ikke er brudt med linieskift så er der noget af txt der ikke
printes fordi linien er for lang.....selvom den holder i 1024x768

hvordan kan jeg få printet til at starte længere ude til venstre på
papiret - kan
man lave en margin i minus ??

body {background:#ffffff;
color:#000000;
font-size:10pt;
font-family:serif;
margin:0;
}

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-01-03 01:45

morten jespersen <suspenderetfjern@hotmail.com> skrev:

> er der ikke nogen der kan hjælpe med min margin?

Du er nok nødt til at give et link til din side før nogen kan hjælpe
dig - der er ingen der aner hvad du har lavet - og det er lidt svært
at gætte hvad du har gjort galt?

Generet:
<link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css">
<link href="styleprint.css" rel="stylesheet" type="text/css" media="print">
som indsættes i <head>.

Det er så i styleprint.css dine ændringer skal ske for udskrivningens
vedkommende - det er her du skal lave dine ændringer - ellers sker
der ikke en skid når du udskriver.

Giv os lige en mulighed for at hjælpe dig på rette spor ved at vise
hvad du har i forvejen?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : morten jespersen

Dato : 22-01-03 15:13

> Giv os lige en mulighed for at hjælpe dig på rette spor ved at vise
> hvad du har i forvejen?
>
> --
> Allan
> http://html-faq.dk

http://farumbadminton.dk/junioropen2003/dansk/index.htm

http://farumbadminton.dk/junioropen2003/css/print.css

jeg har nu ændret med mindre skrift på print og lavet <br>
sådan at linierne ikke skæres i stykker ved udskrift...

men det er jo ikke holdbart og kræver for meget arbejde hele tiden at skulle
checke txt i forhold til udskrift.

ville gerne have en mindre venstre margin på udskrift og at txt blot ville
løbe videre på næste linie

lavede lige et afsnit til test af print så kan I se hvad jeg mener...

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-01-03 16:25

morten jespersen <suspenderetfjern@hotmail.com> skrev:

> jeg har nu ændret med mindre skrift på print og lavet <br>
> sådan at linierne ikke skæres i stykker ved udskrift...

Det har mest noget at gøre med at sin side er alt for bred. På
den <table> hvor du har dit indhold har du sat width="775" - det
bør ændres til 100%, så din tekst kan tilpasses vinduets bredde,
så bør det også tilpasse sig på udskriften.

> men det er jo ikke holdbart og kræver for meget arbejde hele
> tiden at skulle checke txt i forhold til udskrift.

Nej, det er ikke holdbart - det er derfor det er vigtigt at lave det hele
skalerbart.

> ville gerne have en mindre venstre margin på udskrift

Du har

.lmenu, .rmenu {display: none;
}

.... og den slukker da også menuen ved udskrift. Fejlen ligger i at
du har menuen i <td width="200" .....> - og den bliver jo ved med at
være 200 pixels i bredden - det er derfor du får denne margen på
udskriften.

Problemet kan løses ved at du sætter width med css i stedet for
med

td.menuen{
width:200px;
}

og sætte den til 0 i print.css.

I øvrigt bør du styre noget mere med css end du har gjort - så kan din
kode blive meget mere overskuelig.

Se i øvrigt
http://htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A%2F%2Ffarumbadminton.dk%2Fjunioropen2003%2Fdansk%2Findex.htm&warnings=yes

Ting som du bør rette op på. Check også dine css-filer med
http://htmlhelp.com/tools/csscheck/

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : morten jespersen

Dato : 22-01-03 21:20

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bør ændres til 100%, så din tekst kan tilpasses vinduets bredde,
> så bør det også tilpasse sig på udskriften.

okay - nu 3 timer senere kan jeg godt få det til at virke uden at lave

men men... den der venstre margin - jeg har gjort som du siger....... men
margen er stadig lige stor..
og jeg har prøvet alt muligt...... men nu kan det da udskrives uiden tab af
tekst - men det ville dog være rart at få den venstre margin på plads!

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-01-03 22:45

morten jespersen <suspenderetfjern@hotmail.com> skrev:

> okay - nu 3 timer senere kan jeg godt få det til at virke uden
> at lave <br> - tak for det !

Jamen, 3 timer er da godt gået med den kode du har

Jeg kan se at din side nu er fleksibel i bredden - tak for det - det
er da et stort skridt.

> men men... den der venstre margin - jeg har gjort som du
> siger....... men margen er stadig lige stor.

Så er jeg jo nødt til at teste det i virkelighedens verden. Jeg har
lagt det på:

http://vebel.dk/test/morten/tabel.htm

hvor du kan finde de 2 css-filer på

http://vebel.dk/test/morten/style.css
og
http://vebel.dk/test/morten/print.css

Med disse eksempler burde du kunne få det til at fungere.

Når jeg udskriver din nuværende side, så står der "Vælg her" og
"SPONSORER" i den kolonne der skulle være slukket, så det er
altså ikke slukket helt.

Fik du gjort noget med hensyn til valideringen?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : morten jespersen

Dato : 22-01-03 23:59

> [...]
> "SPONSORER" i den kolonne der skulle være slukket, så det er
> altså ikke slukket helt.
>
> Fik du gjort noget med hensyn til valideringen?

hej Allan!

det er sjovt du siger det .... en ven sagde det samme i morges: han fik
"vælg her og sponsorer" - men jeg gjorde ikke!

så ændrede jeg i scriptet (i formiddags) og så forsvandt hans "vælg her +
sponsorer" -
troede han måske bare ikke havde opdateret.....

undrer mig derfor lidt at du ser dem...!

nå men jeg knokler videre i morgen tidlig............

lærer jo lidt hele tiden....

indtil videre .- tusind tak for din hjælp

valideringen kommer først til allersidst..... det er vel en form for
skønhedspleje....

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-01-03 16:57

"morten jespersen" <suspenderetfjern@hotmail.com> skrev

> valideringen kommer først til allersidst..... det er vel en form for
> skønhedspleje....

Validering er bestemt ikke en form for skønhedspleje.

Det er et sundhedseftersyn og kan give forklaring på mange af de problemer,
man sidder og knokler i timevis med.

Når de fejl, som valideringen finder, bliver afhjulpet, er der mange færre
funktionsproblemer med siderne.