Nye blæsere i G4 dual 867 MDD
Fra : Tommy Bernholm

Dato : 15-01-03 22:12

Hej

Lidt opdatering på min søgen efter en løsning på støjen fra min G4/dual 867
MDD.

Ifølge dette link
http://www.xlr8yourmac.com/systems/g4_mirrored_drive_doors/noise_reduction/g
4_ddr_noise_reduction.html
er den bedste erstatning for de to blæsere i strømforsyningen, 2 blæsere fra
Termaltake´s Vulcano 5 CPU kølere, blæserne er af mærket Everflow F126025DH.
De har en kapacitet på 32 CFM versus de originale 37 CFM. De støjer 31 db
mod de originales 47 db.
Problemet har været at finde denne blæser eller en tilsvarende i DK. Vulcano
5 køleren kan ikke købes i DK, men kun deres nyere modeller som desværre har
en anden blæser. Jeg fandt dog ud af via et andet site, at det er samme
blæser der sidder på Termaltake Vulcano 6cu køleren som f.eks www.shg. Dk er
lagerførende med. Prisen er 129 kr pr. stk.

Jeg modtager formodentlig de 2 kølere i morgen. Jeg håber på at kunne
strippe for kølerne for blæserne på fredag og monterer dem i min mac. Mere
info følger.

Ifølge ovennævnte link bør man også skifte CPU blæseren (120mm), men den er
svær, da den originale flytter rigtig meget luft (152 CFM). Den er dog
tilsyneladende temperaturregulerede, så måske kan der findes en løsning med
en blæser med mindre kapacitet, se evt. følgende link:
http://www.g4noise.com/mods/mods_heat/4-CPU.html

MVH

Tommy

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-01-03 22:25

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.dk> wrote:

> Jeg modtager formodentlig de 2 kølere i morgen. Jeg håber på at kunne
> strippe for kølerne for blæserne på fredag og monterer dem i min mac. Mere
> info følger.

Jeg venter med spænding resultatet, for jeg er også selv ved at løbe tør
for tålmodighed. Der skal snart ske noget og helst billigere end Caslons
kit.

> [...]
> tilsyneladende temperaturregulerede, så måske kan der findes en løsning med
> en blæser med mindre kapacitet, se evt. følgende link:

Deltager du i deres mailingliste? Det er ganske interessant.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Karl Antz

Dato : 15-01-03 23:07

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg venter med spænding resultatet, for jeg er også selv ved at løbe tør
> for tålmodighed. Der skal snart ske noget og helst billigere end Caslons
> kit.

Jeg har lige fået tilsendt et SilenceKit fra www.peanut-it.de (koster
75¤ plus 15¤ forsendelse) som jeg skal indbygge på søndag. Det
indeholder de to strømforsyningsblæsere samt CPU-blæseren og skulle
efter sigende nedsætte det komplette dBA fra 53 til 46.

Melder tilbage når det kører.

Hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-01-03 23:34

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> [...]
> indeholder de to strømforsyningsblæsere samt CPU-blæseren og skulle
> efter sigende nedsætte det komplette dBA fra 53 til 46.

Det lyder også godt. Jeg har selv haft kig på dette kit, men økonomien
tillader desværre ikke den slags eksperimenter i øjeblikket. Det er godt
at andre kan træde til

Fra : Karl Antz

Dato : 19-01-03 17:11

> [...]

> Det lyder også godt. Jeg har selv haft kig på dette kit, men økonomien
> tillader desværre ikke den slags eksperimenter i øjeblikket. Det er godt

Silence kittet er indbygget.

Første kommentar efter 30 min.: Støjniveauet er lidt mindre end den go'e
gamle beige G3 desktop. Temperaturen på CPU'en er 39,2 C.

Jeg har kørt en QuickTime film samt arbejdet på VirtualPC - i baggrunden
5-6 "parkerede" programmer.

Det der er tilbage af lyd kan man sagtens leve med.

OBS Vi (Flemming og jeg) har lavet nogle yderliere tintg - udover at
erstatte blæserne:

Flemming her, hej. Vi har spændt en kraftig elastik omkring begge
blæsere i strømforsyningen, lagt en kraftig elastikstrimmel mellem
strømforsyningskabinet og bagkanten af blæserne, så kontakten bliver
minimal. De 4 skruer der holder de to blæsere i strømforsyningen er
fjernet ligesom den skrue der sidder i strømforsyningskabinettet ud for
blæserne ikke er isat da den rammer blæserne og presser dem mod den
modsatte side i kabinettet.

Strømforsyningen er ikke spændt så hårdt op mod resten af kabinettet som
den er originalt. Også her er en lille gevinst i mindre sner.

Det vil uden tvivl være muligt at fjerne den sidste snerren fra disse to
strømforsyningsblæsere ved en mindre ombygning af kabinettet, men det
får vente til maskinen er uden for garanti.

Vi har lagt to filtstrimer mellem maskinen og underlaget så vibrationer
ikke breder sig.

Alt i alt en vellykket operation der, hvis man tager sig god til og ikke
forivrer sig, tager en time til halvanden.

alt i alt er vi MEGET tilfreds med resultatet: det er langt bedre end vi
havde forventet.

Hilsen Flemming og ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Karl Antz

Dato : 19-01-03 17:29

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> alt i alt er vi MEGET tilfreds med resultatet: det er langt bedre end vi
> havde forventet.

Et lille PS: de nye blæsere har allerede de rigtige stik. Gem de gamle
blæesere samt de ikke brugte skruer - så kan du skifte tilbage i
tilfælde af en garantireparation.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-01-03 22:54

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Silence kittet er indbygget.
>
> Første kommentar efter 30 min.: Støjniveauet er lidt mindre end den go'e
> gamle beige G3 desktop. Temperaturen på CPU'en er 39,2 C.

Hvilket jo er godt. En Beige G3 er jo ikke slem.

> [...]
> fjernet ligesom den skrue der sidder i strømforsyningskabinettet ud for
> blæserne ikke er isat da den rammer blæserne og presser dem mod den

Nu har jeg selvfølgelig ikke haft den adskilt, men lige umiddelbart
lyder det lidt forvirrende.

> [...]
> forivrer sig, tager en time til halvanden.
>
> alt i alt er vi MEGET tilfreds med resultatet: det er langt bedre end vi

Det lyder jo vidunderligt, især da jeg havde hørt om blandede resultater
med det kit.

Er det ikke lidt underligt, at Apple ikke kunne få et bedre resultat,
når man tager deres resourcer i betragtning?!

Fra : Karl Antz

Dato : 20-01-03 08:28

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Nu har jeg selvfølgelig ikke haft den adskilt, men lige umiddelbart
> lyder det lidt forvirrende.

Under <www.peanut-it.de/service.html> finder du en brugsanvisning med
billeder - her kan du i tredje og fjerde billede klart se de to små
blæsere på strømforsyningen. Billede 3 viser strømforsyningen på sin
rette plads, billede 4 viser dens frontende når den er raget ud af sin
faste plads. Blæserne sidder altså inde i kassens frontende, og de rører
med deres bagende kassens - ikke synlige- låg og med deres sider kassens
sidevægge.

Gummistrimlen mellem blæserne og kassselåget samt den tykke elastik
omkring begge blæsere, så de så at sige bliver holdt sammen af
elastikken, mindsker snerrelyden.

> Er det ikke lidt underligt, at Apple ikke kunne få et bedre resultat,
> når man tager deres resourcer i betragtning?!

Jo - men de ville åbenbart spare nogle få millimeter samt pengene for
bedre blæsere;-(

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 20-01-03 14:22

On 20/01/03 8:27, in article 1fp2sg0.1rxquzio3ftkoN%karlantz@isa.dknet.dk,

> Jo - men de ville åbenbart spare nogle få millimeter samt pengene for
> bedre blæsere;-(
>
> Hilsen ka'l

Hej

Nu kan det jo tænkes at kølingen er nødvendig, hvis man driver en Apple 23"
HD ADC skærm og har alle pci slot optaget, samt ekstra scsiharddiske i sin
G4 MDD.

Men for os andre er det da ærgeligt at det betyder så meget larm.

Karl, hvilke blæsere er det der er brugt ?

MVH

Tommy

Fra : Karl Antz

Dato : 20-01-03 14:46

Tommy Bernholm <tommy.bernholm@dpcweb.dk> wrote:

> Karl, hvilke blæsere er det der er brugt ?

Det er Papst-blæsere. Den store har nr 4312 og de to små 612NGM.

Man kan formodentlig købe dem enkeltvis - men hvis du køber dem hos
peanut-it/de har de allerede de rigtige stik - hvilket så absolut må
være en fordel

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-01-03 20:21

> [...]

> Man kan formodentlig købe dem enkeltvis - men hvis du køber dem hos
> peanut-it/de har de allerede de rigtige stik - hvilket så absolut må

Klart, men man kan købe de to små blæsere for 120 kr./stk og den store
for 160 kr. hos studiedata.dk. Det giver 400 kr. + lidt fifleri. Hvor
meget kom det til at koste jer i DKK?

Fra : Karl Antz

Dato : 20-01-03 20:37

> [...]

> Klart, men man kan købe de to små blæsere for 120 kr./stk og den store
> for 160 kr. hos studiedata.dk. Det giver 400 kr. + lidt fifleri. Hvor

90 Euro -dvs 668 kr, og det var incl forsendelse. Eks fors. er det 75
Euro.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-01-03 20:57

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> 90 Euro -dvs 668 kr, og det var incl forsendelse. Eks fors. er det 75
> Euro.

Hvis min kammerat mener, at han sagtens kan klare at fikse stikkene, så
kan jeg spare 268 kr. Det er da værd at spørge ham.

Hvilke stil bruger Mac'en? Jeg mener det er 3 pin stik der sidder på
blæserne.

Fra : Karl Antz

Dato : 22-01-03 08:53

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvilke stil bruger Mac'en? Jeg mener det er 3 pin stik der sidder på
> blæserne.

Jeg ved ikke hvad stikkene hedder. Det er nærmest 1cm lange
plastic-hinstik med to indgange samt en skinne på undersiden til at køre
dem på plads. Noget i den stil:

---------
| |
| _ _ |
||_| |_||
|_______|
|_ _|

På de små blæesere til strømforsyningen er stikket hvidt, på den store
til CPU'en er den brun.

Håber det er klart nok

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-01-03 18:29

> [...]

> |_______|
> |_ _|
>
> På de små blæesere til strømforsyningen er stikket hvidt, på den store

Mange tak for forklaringen. Det er klart nok, for selv jeg forstod det!

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 20-01-03 20:58

On 20/01/03 20:36, in article 1fp3qge.o6eyxw1ll52hoN%karlantz@isa.dknet.dk,

> 90 Euro -dvs 668 kr, og det var incl forsendelse. Eks fors. er det 75
> Euro.

Jeg har netop læst på mediamac, at Officeline også sælger et dæmpningskit,
til 900 kr.

MVH

Tommy

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-01-03 20:21

> [...]

> Gummistrimlen mellem blæserne og kassselåget samt den tykke elastik
> omkring begge blæsere, så de så at sige bliver holdt sammen af

Jeg gemmer lige din forklaring

Jeg allierer mig med en lidt mere elektronikkyndig, når/hvis maskinen
skal igennem den operation.

> Jo - men de ville åbenbart spare nogle få millimeter samt pengene for
> bedre blæsere;-(

Jeg kan blive helt hidsig ved tanken. At de tillader sig det, når de i
forvejen tager kæmpe overpriser for maskinerne (som vi dog køber
alligevel... hvem er så den dumme?)