Rukasalat eller hvad det måtte hedde
Fra : Bo

Dato : 15-01-03 16:51

i Går aftes DR1 21:25 KONTANTEN
Prøveindkøbte journalister Rukasalat og næsten alle steder PilRådden

Idag i SuperBest var det meste også med gule blade og visne rådden.

TV-programmets Kok viste hvordan det skulle se ud, nemlig som et bundt med elastik om,
ligesom i gamle dage et bundt persille

Ved nogen hvor man kan købe samme måde og kvalitet med elastik om ?

Selvfølgelig vil nogen svare: enGros Grønttorvet eller Metro og Iglo (eller hvad den anden
grossist hedder)
men der har private ingen adgang.

Jo jeg har, men skal køre 150 km efter et bundt Rukasalat ;-(

Fra : Ole Stigaard

Dato : 15-01-03 17:18

"Bo" <bolten@Xofir.dk> skrev i en meddelelse news:b0401j$t5l$1@sunsite.dk...
Et bud vil være din lokale nydanske vegetarslagter (aka. grønthandler)

Hvor er du henne i landet?
--
Ole S

Fra : Tina

Dato : 15-01-03 19:10

"Bo" <bolten@Xofir.dk> skrev i news:b0401j$t5l$1@sunsite.dk
> [...]
med elastik om,
> ligesom i gamle dage et bundt persille
>
> Ved nogen hvor man kan købe samme måde og kvalitet med elastik om ?

Rucola.

Irma, Prima, Netto, ISO, you name it. Du må selv ud og kigge dig omkring i
dine nærbutikker.

Rucola er ikke længere en specialitet, der kun kan købes i udvalgte
supermarkeder i Hovedstaden. Rucola er blevet en dagligdagsvare, på lige fod
med anden salat og grøntfoder.

Tina
/der ikke selv bryder sig om rucola, men har marsvin, der er meget
begejstrede for denne spise.

Fra : Henrik Vest

Dato : 16-01-03 00:27

"Tina" <misstinadk@hotmail.com> skrev

> Irma, Prima, Netto, ISO, you name it. Du må selv ud og kigge dig omkring i
> dine nærbutikker.

Det var netop problemet ... de nævnte firmaer sælger for
det meste færdig indpakket salat - se denne uges (uge 2 -2003) tilbuds
folder
fra Fakta http://www.fakta.dk/Content/image.asp?id=2173 - som ikke er dato
mærket og så ligger det ikke på køl ... ergo skidtet er ofte råddent inden
du når
at få hul på pakken

mvh
Henrik

Fra : Nette

Dato : 16-01-03 01:16

"Henrik Vest" wrote in message
> [...]
dato
> mærket og så ligger det ikke på køl ... ergo skidtet er ofte råddent inden

Lige præcist. Desværre. Men med mindre man har valgt at bo udenfor byen, så
er der vel altid en grønthandler i nærheden?

Nette

Fra : Tina

Dato : 16-01-03 02:35

"Henrik Vest" <hallo_derude@hotmail.comxx> skrev i

> [...]
dato
> mærket og så ligger det ikke på køl ... ergo skidtet er ofte råddent inden

Først: Køber aldrig frugt og grønt i Fakta. de Fakta butikker der ligger
heromkring, gennemgår vist kun deres grøntafdeling en gang om måneden,
højst.

Dernæst: I de supermarkeder jeg kommer, bortset fra Netto, er der sænket
temperatur i grøntafdelingen, og så vidt som muligt ligger tingene ikke
indpakket og gemt væk i plastic. Heller ikke rucolasalaten. Ligger den i
bakker, så er der datomærke på, og den er helt ovre på køl.

I Netto har jeg ofte købt rucola, hvor det ligger løst i en stor bakke med
film om. Kvaliteten er fin, det er hverken vissent eller råddent, og det
dufter som det skal.

Fordi det er dårligt i ét supermarked, er det ikke ensbetydende med, at det
er dårligt i alle landets supermarkeder!

Tina

Fra : Henrik Vest

Dato : 17-01-03 01:29

Prøv at checke denne uges afsnit af "Kontant", ca 18 minutter inde i
programmet
http://www.dr.dk/nsapi.dr/media/playmedia.asp?name=Kontant&day=tir

Ud af 9 forskellige supermarkeder (i København) lå der hos de 5 (fem)
af dem, fordærvede pakker med rucolasalat ...

De fem "slemme" var:
Føtex, Super Brugsen, Kvickly, Prima og en Spar købmand

De fire "gode" var
Netto, Iso, Fakta og Irma

> Først: Køber aldrig frugt og grønt i Fakta. de Fakta butikker der ligger
> heromkring, gennemgår vist kun deres grøntafdeling en gang om måneden,
> højst.
Den pågeældende Fakta i indslaget, har enten styr på sine grøntsager eller
også havde de lige fået friske varer ...

> [...]
> indpakket og gemt væk i plastic. Heller ikke rucolasalaten. Ligger den i
> bakker, så er der datomærke på, og den er helt ovre på køl.
Jeg har i det område hvor jeg bor (Kolding) nem adgang til Bilka, Føtex,
Fakta
og Netto - ingen af stederne plejer (på nær Føtex) man at opbevare Rucola
salaten på køl ... Bilka og Føtex (og sikkert også Netto) får grøntsagerne
fra
samme leverandør og der er aldrig dato stempling på Rucola eller anden salat

> [...]
det
> er dårligt i alle landets supermarkeder!
Nu var det desværre ikke kun et supermarked men over halvdelen af de testede
supermarkeder som fejlede i indslaget .... Bevares, 9 supermarkeder er måske
for få til at lave en landsdækkende statistik, men jeg har desværre for tit
oplevet
det samme som det de viste i indslaget og ikke kun med rucolasalaten

Vi kan som forbrugere vel kræve tre basale ting opfyldt -
grøntsager skal være på køl, dato mærket og personalet løbende kontrollere
kvaliteten ...

mvh
Henrik

Fra : Jakob Andersen

Dato : 15-01-03 22:43

"Bo" <bolten@Xofir.dk> wrote
> Ved nogen hvor man kan købe samme måde og kvalitet med elastik om ?

Jeg har nu ofte været heldig med kvaliteten af ruccula i den lokale netto,
dog har du ikke elastikken omkring, men istedet er det pakket i en lille
bakke, så det....

--
Jakob Andersen

Fra : Benny Bersærk

Dato : 16-01-03 21:50

> [...]
>
> Ved nogen hvor man kan købe samme måde og kvalitet med elastik om ?
>
> Selvfølgelig vil nogen svare: enGros Grønttorvet eller Metro og Iglo

Hvis du bor i en by med udenlandske grønthandlere, har de fleste af dem den
slags ruccola, du efterspørger.

Jakob