Gratis Officepakke parat
Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-03 19:33

Man kan på:

http://www.openoffice.org/

downloade en gratis Officepakke til MacOS X. Den kan køre under Apples
X11. Jeg har allerede installeret den.

--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-01-03 19:46

In dk.edb.mac, Per Rønne wrote:

> http://www.openoffice.org/

Har du fået danske tegn til at virke i OOo? Jeg kunne ikke for 3
måneder siden under XDarwin, ej heller nu under X11 med de
foreskrifter for at få dansk tegnsæt du tidligere har postet.

   Asleep at the switch? I wasn't asleep, I was drunk!
-- H. Simpson

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-03 20:24

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Har du fået danske tegn til at virke i OOo? Jeg kunne ikke for 3
> måneder siden under XDarwin, ej heller nu under X11 med de
> foreskrifter for at få dansk tegnsæt du tidligere har postet.

Æ, ø og å fungerer upåklageligt. Det samme gør kombinerede tegn som ü.
Alt-tasten fungerer desværre som en slags cmd-tast, hvilket eksempelvis
umuliggør tegn som | og \. Ja endda [] og {}.

Fra : Tue Dissing

Dato : 16-01-03 15:57

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Æ, ø og å fungerer upåklageligt. Det samme gør kombinerede tegn som ü.
> Alt-tasten fungerer desværre som en slags cmd-tast, hvilket eksempelvis
> umuliggør tegn som | og \. Ja endda [] og {}.

Det er fedt at du kan få det til at virke, men jeg kan ikke bruge de
danske ttegn "æøå" i hverken terminal eller ooo.
kan du ikke prøve at forklare hvad du ha gjort (igen) eller poste et
link.

Tue Dissing

Fra : Per Rønne

Dato : 16-01-03 16:31

Tue Dissing <tue@somersaut.dk> wrote:

> [...]
> danske ttegn "æøå" i hverken terminal eller ooo.
> kan du ikke prøve at forklare hvad du ha gjort (igen) eller poste et

Hov, du skal da ikke starte OOo fra terminalen. Men [fra start] fra en
xterm i Apples X11. Derefter kan du lægge den ind i X11s
Applications-menu [vælg »Customize«].

I øvrigt, får du æ, ø og å frem når du starter Aqua-emacs?

Fra : Tue Dissing

Dato : 17-01-03 01:18

> [...]

> Applications-menu [vælg »Customize«].
>
> I øvrigt, får du æ, ø og å frem når du starter Aqua-emacs?

Det er sgu ikke så vigtigt om du starter ooo i terminalen eller bruger
apples Application menu, det har samme effekt.
Hvis jeg åbner emacs og skriver "æøå" for jeg i stedet skrevet "fxe" og
det holder jo ikke helt.

Tue

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-03 05:41

Tue Dissing <tue@somersaut.dk> wrote:

> et er sgu ikke så vigtigt om du starter ooo i terminalen eller bruger
> apples Application menu, det har samme effekt.

Næh, men det sidste kan være lettere.

> Hvis jeg åbner emacs og skriver "æøå" for jeg i stedet skrevet "fxe" og
> det holder jo ikke helt.

Så er det fordi du mangler en font der hedder »GNU-European«; kan findes
på internettet. Det skulle ikke undre mig at denne font også giver æ, ø
og å i OOo.

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-01-03 09:13

In dk.edb.mac, Per Rønne wrote:

> Så er det fordi du mangler en font der hedder »GNU-European«; kan findes
> på internettet. Det skulle ikke undre mig at denne font også giver æ, ø
> og å i OOo.

Google fandt kun frem til nogle OS8/9 »GNU-European« fonte. Er det
dem, eller er det nogle andre du snakker om?

No trees were killed in the sending of this message. However,

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-03 14:19

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Google fandt kun frem til nogle OS8/9 »GNU-European« fonte. Er det
> dem, eller er det nogle andre du snakker om?

http://members.shaw.ca/akochoi-emacs/

Klik på:

The GNU intlfonts distribution converted for use on the Mac OS .

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-01-03 14:32

In dk.edb.mac, Per Rønne wrote:

> http://members.shaw.ca/akochoi-emacs/
>
> Klik på:
>
> The GNU intlfonts distribution converted for use on the Mac OS .

Herligt, tak! Jeg kan dog stadig ikke få de danske bogstaver til at
virke i OOo. Jeg synes ellers jeg har fulgt foreskriften til punkt og
prikke, men det kan selvfølgelig have noget at gøre med at jeg ikke
har hentet den sidste nye version. Min er fra starten af oktober, og
jeg er i gang med at hente den seneste for at se om det ændrer noget.

Tak for linket til fontene.

"I went mad for a while,' said Ford, 'did me no end of good."

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-03 15:19

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Herligt, tak! Jeg kan dog stadig ikke få de danske bogstaver til at
> virke i OOo.

Men forhåbentlig i Aqua emacs.

Det er kun et gæt at fontene også benyttes af OOo.

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-01-03 15:34

In dk.edb.mac, Per Rønne wrote:

> Men forhåbentlig i Aqua emacs.

Som jeg ikke benytter.

> Det er kun et gæt at fontene også benyttes af OOo.

Ok.

"One's never alone with a rubber duck."

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-03 16:37

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Som jeg ikke benytter.

Fordi du ikke bruger emacs eller hvad?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-01-03 17:48

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Fordi du ikke bruger emacs eller hvad?

Måske snarere, fordi Jonas bruger en anden Emacs (21.x eller 22.x) via
fink?

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-03 18:37

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Måske snarere, fordi Jonas bruger en anden Emacs (21.x eller 22.x) via
> fink?

Men dianostisk kunne det nu godt gøre en forskel ...

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-01-03 19:52

In dk.edb.mac, Janus Sandsgaard wrote:

> Måske snarere, fordi Jonas bruger en anden Emacs (21.x eller 22.x) via
> fink?

Præcis - emacs 21.1.1 via Fink, og noget kunne tyde på at det gør
udfaldet. Jeg kan lave nok så mange krumspring, installere nok så
mange GNU-fonte, ln -s'e til jeg bliver helt forpustet, det gør ingen
forskel.

Måske man skulle vente til næste fuldmåne, og så, mens man i nøgen
tilstand vender næsen mod Infinite Loop #1, svingende et netop dødt
fjerkræ over hovedet, lave de samme manøvrer?

I første omgang prøver jeg at opgradere til:

emacs 21.2-12

Den skulle have X11-understøttelse, og den er sikkert færdig med at
kompilere en gang i nat.

Fuzzy logic: How we think at 2:00 AM after the bars close.

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-01-03 20:48

In dk.edb.mac, Jonas Voss wrote:

> I første omgang prøver jeg at opgradere til:
>
> emacs 21.2-12
>
> Den skulle have X11-understøttelse, og den er sikkert færdig med at
> kompilere en gang i nat.

"...eller om en times tid." - skulle der nok have stået. Den er der i
hvert fald nu, og spiller med danske tegn. Emacs'en altså, ikke OOo,
har ikke prøvet endnu...

"This must be a Thursday,' said Arthur to himself, sinking low over
his beer. 'I never could get the hang of Thursdays."

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-01-03 21:27

Jonas Voss <voss@null.dk> writes:

> Måske man skulle vente til næste fuldmåne, og så, mens man i nøgen
> tilstand vender næsen mod Infinite Loop #1, svingende et netop dødt
> fjerkræ over hovedet, lave de samme manøvrer?

Dén slags er jeg _altid_ frisk på!

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-01-03 21:46

> Dén slags er jeg _altid_ frisk på!

(: Det tænkte jeg nok.

Men det viste sig at det slet ikke behøvedes, og jeg har nu danske
bogstaver i OOo under Apples X11.

Jeg har nedlastet og installeret OOoFB, og der virkede det. Om det var
fondu [som jeg har prøvet at installere via Fink i en uges tid], den
nye version af OOo eller installationen af diverse andre småting
[fonte, GNU-fonttools, emacs 21.2.1] der gjorde udfaldet ved jeg ikke,
men rart er det da. Og så har de endda fået font-smoothing på, det må
jeg nok sige. Den er væsentlig pænere end den tidligere installation
jeg havde liggende.

"Time is an illusion. Lunchtime doubly so."

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-01-03 02:43

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:

> Dén slags er jeg _altid_ frisk på!

Hvad er der iøvrigt galt med den fuldmåne vi har lige nu? For koldt?

Herudover tror jeg ikke, Janus, på at du så ordet "nøgen" i
ovenstående?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 18-01-03 04:53

> [...]

> udfaldet. Jeg kan lave nok så mange krumspring, installere nok så
> mange GNU-fonte, ln -s'e til jeg bliver helt forpustet, det gør ingen

Men får du æ, ø og å på dem?

Det gør jeg med Aqua Emacs:

http://members.shaw.ca/akochoi-emacs/

efter at have installeret ovennævnte GNU fonte.

Downloader jeg XEmacs [uanset version] kan jeg få æ og ø men ikke å.

Fra : Jonas Voss

Dato : 18-01-03 10:13

In dk.edb.mac, Per Rønne wrote:

> Downloader jeg XEmacs [uanset version] kan jeg få æ og ø men ikke å.

Interessant, i XEmacs har jeg alle dage kunne få æ, ø og å, out of the
box. Med den emacs jeg hentede i går, der har X11-understøttelse, i
modsætning til den der følger med OS X, er der heller ingen problemer
med æ, ø og å, men det kan jo skyldes at jeg har installeret fonte,
lavet symlinks og hentet fondu.

You moved your mouse. Windows needs to be restarted in order for the
changes to take effect. Do you want to restart your computer now?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-01-03 02:42

Jonas Voss <voss@null.dk> writes:

> emacs 21.2-12
>
> Den skulle have X11-understøttelse, og den er sikkert færdig med at
> kompilere en gang i nat.

Der er først ordentlig Aqua understøttelse i Emacs 21.3, og den kan de
ikke snøvle sig sammen til at få frigivet.

Prøv den som Per tidligere har annonceret - den er ikke tosset.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Voss

Dato : 19-01-03 14:06

In dk.edb.mac, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Der er først ordentlig Aqua understøttelse i Emacs 21.3, og den kan de
> ikke snøvle sig sammen til at få frigivet.

Jeg synes ellers det ser meget pænt ud på 21.2

> Prøv den som Per tidligere har annonceret - den er ikke tosset.

Det kan godt være man skulle prøve det.

I øvrigt, jeg har installeret nogle KDE-ting, for sjov. Det er meget
pænere i Apples X11, med anti-aliasede fonte mm.

Fra : Tue Dissing

Dato : 17-01-03 14:52

> Google fandt kun frem til nogle OS8/9 »GNU-European« fonte. Er det
> dem, eller er det nogle andre du snakker om?

Har heller ikke kunne finde den font du snakker om.
Fandt en artikel der bedkriver prinsippet med at lave et link eller
kopiere dansk.keymapping til ens eget user biblotek. Det ændre godt nok
på keymappingen men ikke på at jeg ikke kan skrive æøå.
Når/hvis men finder en passende font hvordan skal den så installeres ???
Det viille jo være fedt hvis den ikke kun virkede i OOo !
det er vel bare et spørsmål om at lægge den det rigtige sted !

Tue

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-03 15:24

Tue Dissing <tue@somersaut.dk> wrote:

> det er vel bare et spørsmål om at lægge den det rigtige sted !

/Library/Fonts/

Fra : Tue Dissing

Dato : 17-01-03 17:14

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> /Library/Fonts/

Har lige prøvet nogle foskellige fonte af i OOo, men uden virkning. Så
vidt jeg ved er æøå understøttet af fonten Times !
Når jeg taster æøå ind i nævnte rækkefølge får jeg følgende resultat:
ʯÂ. Altså tre tegn efter tre tastetryk ! Bare ikke de rigtige !
klidt træls at apple har hardcoded USA.keymapping ind i deres X11 !
Håber de giver bruger mulighed for selv at vælge hvilken keymapping man
vil benytte.
Det er jo kun en "tidlig" beta version.

Tue

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-03 18:19

> [...]

> apple har hardcoded USA.keymapping ind i deres X11 ! Håber de giver bruger
> mulighed for selv at vælge hvilken keymapping man vil benytte.

Sig mig, har du endnu ikke ændret det til Dansk.keymapping?

Fra : (Lars Kristian Søren~

Dato : 17-01-03 19:35

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Sig mig, har du endnu ikke ændret det til Dansk.keymapping?

Jeg prøvede faktisk at følge din opskrift med at lave et alias til
Dansk.keymapping og rename det. Så ville X11 ikke starte op! Kan det
hænge sammen med, at jeg bruger dansk som sprog i OS X?

Lars Kr. Sørensen

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-01-03 19:57

In dk.edb.mac, Lars Kristian Sørensen wrote:

> Jeg prøvede faktisk at følge din opskrift med at lave et alias til
> Dansk.keymapping og rename det. Så ville X11 ikke starte op! Kan det
> hænge sammen med, at jeg bruger dansk som sprog i OS X?

Skulle jeg ikke mene, jeg bruger engelsk og kan fint starte op med
symlinket. Jeg har godt nok ikke omdøbt det, skal man det? X11 leder
vel efter en fil der hedder US.keymapping, så indholdet kan vel ændre
sig som man har lyst til.

"Bistromathics,' he said, 'the most powerful computational force
known to parascience."

Fra : Tue Dissing

Dato : 18-01-03 01:37

> [...]
> symlinket. Jeg har godt nok ikke omdøbt det, skal man det? X11 leder
> vel efter en fil der hedder US.keymapping, så indholdet kan vel ændre

det den leder efter er USA.keymapping som ellers er hardcoeded ind i
programmet fra apples side.

Tue

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-01-03 19:54

In dk.edb.mac, Per Rønne wrote:

> Sig mig, har du endnu ikke ændret det til Dansk.keymapping?

Gør ingen forskel, i hvert fald ikke for mit vedkommende. Har lavet et
symlink til det danske tegnsæt, men det nytter ikke.

"I went mad for a while,' said Ford, 'did me no end of good."

Fra : Per Rønne

Dato : 18-01-03 04:53

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Gør ingen forskel, i hvert fald ikke for mit vedkommende. Har lavet et
> symlink til det danske tegnsæt, men det nytter ikke.

Placeret hvor, og med hvilket navn?

Fra : Jonas Voss

Dato : 18-01-03 10:23

In dk.edb.mac, Per Rønne wrote:

> Placeret hvor, og med hvilket navn?

% ln -s /System/Library/Keyboards/Dansk.keymapping
~/Library/Keyboards/USA.keymapping.

Men, som nævnt i en anden tråd, så lader der til at det var versionen
af OOo der skulle opdateres.

Here was something that Ford felt he could speak about with
authority. "Life," he said, "is like a grapefruit."

Fra : Tue Dissing

Dato : 18-01-03 01:37

> Sig mig, har du endnu ikke ændret det til Dansk.keymapping?

Jo det har jeg !!!! Det er det jeg heller ikke kan forstå ! Efter de
enkelte beskrivelser burde de jo faktisk virke på min maskine. Kan være
at jeg skal hente den nyeste version af af OOo. Kører på nuværende
tidspunk version 1.0.1.

Tue

Fra : Per Madsen

Dato : 15-01-03 20:25

> [...]

> Man kan på:
>
> http://www.openoffice.org/
>
> downloade en gratis Officepakke til MacOS X. Den kan køre under Apples

Hvordan kører det, og hvordan står det til mht. til MS Office
compatibilitet.
Er der en god integration mellem spreadsheet- og tekstprogrammet.
Og endeligt; skal jeg igennem en masse terminalhalløj for at installere
og bruge pakken.
Jeg lider af en skrækkelig terminalfobi, og aner ikke hvad jeg laver når
jeg er inde i den. Mit ho'e kan ikke rigtig se logikken i diverse
kommandoer man taster ind
--
Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 16-01-03 04:30

Per Madsen <permandREMOVE@cool.dk> wrote:

> Hvordan kører det,

Godt.

> og hvordan står det til mht. til MS Office
> compatibilitet.

Den skulle være i orden, men jeg har ikke gennemtestet det.

> Er der en god integration mellem spreadsheet- og tekstprogrammet.

Ikke gennemtestet.

> Og endeligt; skal jeg igennem en masse terminalhalløj for at installere
> og bruge pakken.

Nej, men de to startprogrammer fra Finder går ikke på Apples X11 [kommer
nok snart]. Du skal altså starte programmet direkte fra X11, men det kan
gøres i en pull-down menu.

> Jeg lider af en skrækkelig terminalfobi, og aner ikke hvad jeg laver når
> jeg er inde i den. Mit ho'e kan ikke rigtig se logikken i diverse
> kommandoer man taster ind

Kan man ikke melde sig til et UNIX-kursus? Eventuelt gennem SSLUG?
Skånes og Sjællands Linux User Group.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-01-03 10:42

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Kan man ikke melde sig til et UNIX-kursus? Eventuelt gennem SSLUG?
> Skånes og Sjællands Linux User Group.

Der er ikke egentlige Unux-kurser, men der er masser at hante i
bogserien "Friheden til...". Se her:

http://www.sslug.dk/linuxbog/

I denne sammenhæng er "Linux - Friheden til at lære Unix" måske særlig
interessant. BØgerne er gratis, og tilgængelige som pdf, til Palm og i
en masse andre formater.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 16-01-03 13:12

> [...]

> I denne sammenhæng er "Linux - Friheden til at lære Unix" måske særlig
> interessant. BØgerne er gratis, og tilgængelige som pdf, til Palm og i

Tak for linket. Jeg vil kigge på sagerne...

--
Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-01-03 17:00

> [...]

> Nej, men de to startprogrammer fra Finder går ikke på Apples X11 [kommer
> nok snart]. Du skal altså starte programmet direkte fra X11, men det kan

Jeg fik faktisk den Applescript, som følger med OpenOff. til at virke
med AppleX11. Scriptet kunne ikke finde XDarwin, og spurgte derefter
hvor min X11 var. Jeg pegede så på AppleX11 og den startede fint op. Det
tager dog en krig at starte via det script, så jeg valgte, som der også
skrives om her, at lave en genvej i pulldown menuen i AppleX11.
OpenOffice er dog ikke nogen sprinter til at starte op (ej heller under
Linux)- den tager laaaang tid og der er ikke noget "spinning wheel" der
fortæller en at der sker noget, men efter lidt venten kommer OO
startbilledet frem og programmet loader helt op. Når det først kører er
der dog ingen problem med hastigheden. (Men jeg savner dog antialiasing
af bogsteverne. Det hele ser lidt win95 agtigt ud - også pga. de mange
små knapper, som win-miljøet også er fulde af.)

Jeg har prøvet at åbne den del word dokumenter og det gør OpenOff.
rigtig godt.

--
Mvh Martin

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-01-03 00:12

Jeg ved ikke om dette har været nævnt i dk.edb.mac, men jeg har fundet
en AppleX11 launcher, som kan sætte X11 til at bruge danske tegn.

http://orane.org.free.fr/#X11Launcher

Sjovt nok så virker de danske tegn dog ikke i den alm. terminal, men i
OOo virker det fint. (Dog fortsat unden mulighed for ALT tasten. Hvordan
får man så skrevet @??)

Fandt også en fint forum for diskussion omkring OOo på OS X

http://www.ooodocs.org/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=20&sid=1
5e0e5007cc69fcf65f2da0a88297130

Fra : Per Rønne

Dato : 20-01-03 05:53

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> (Dog fortsat unden mulighed for ALT tasten. Hvordan
> får man så skrevet @??)

Fordi alt-tasten bruges til det, vi mac-brugere er vant til at bruge
cmd-tasten til ;-(.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-01-03 10:42

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Man kan på: http://www.openoffice.org/ downloade en gratis
> Officepakke til MacOS X. Den kan køre under Apples X11. Jeg har
> allerede installeret den.

"Final beta", that is.

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-01-03 10:56

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> "Final beta", that is.

Sig mig, er Openoffice eller hvad den nu hedder, ikke frygtelig grim og
ligner den ikke et windoze program til forveksling?

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 16-01-03 11:38

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Sig mig, er Openoffice eller hvad den nu hedder, ikke frygtelig grim og
> ligner den ikke et windoze program til forveksling?

Jo, den bruger endnu ikke AQUA. Ifølge dokumentationen bliver det næste
udnyttelse af Quartz. Men der er (lang) vej igen.
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-01-03 11:46

firstname@lastname.dk (David Blangstrup) writes:

> Sig mig, er Openoffice eller hvad den nu hedder, ikke frygtelig grim
> og ligner den ikke et windoze program til forveksling?

OOo har rigtignok ikke Aqua-look endnu, og er måske derfor ikke helt
så flot som MS-Office. Jeg er nu selv temmelig begekstret for OOo, der
nok er det tætteste vi kommer på et alternativ til MS-Office.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk