Andet multimedie
bentjuul 3670
BT Størrelse
Fra : Martin Helbo

Dato : 15-01-03 19:34

Jeg er ved at lave layout til en annonce avis. Har fået at vide at formattet
skal være "BT format" men hvad er målene på det?

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 15-01-03 19:49

"Martin Helbo" <helbo@REMOVEthedude.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ved at lave layout til en annonce avis. Har fået at vide at formattet
> skal være "BT format" men hvad er målene på det?

Fandt lige noget om det i IDG-hæftet "DtP for alle":

1 spalte = 41 mm
2 spalter = 86 mm
3 spalter = 131 mm
4 spalter = 176 mm
5 spalter = 221 mm
6 spalter = 265 mm

.... de står ydeligere at tabloid aviser har max. 6 spalter (BT og ExtraBladet skulle
være af "tabloid"-typen)

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-01-03 14:41

"Martin Helbo" <helbo@REMOVEthedude.dk> wrote in message
> Jeg er ved at lave layout til en annonce avis. Har fået at vide at
formattet
> skal være "BT format" men hvad er målene på det?

BT-format kan formodentlig dække over mange ting.
Jeg har hørt det som kælenavn for tabloid-format, som er aviser i størrelse
med BT og EkstraBladet.

Sagen er bare, at Tabloid ikke er et fast defineret format, men sagtens kan
svinge lidt i sidestørrelser og spaltebredder. Jeg har leveret til nogle
stykker af den slag, og de har faktisk ikke været ens nogen af dem.

Det afhænger også af trykmaskinen og rullestørrelse (På papiret) formoder
jeg uden egentlig at være helt inde i det.
Det sikreste er at få oplysningerne direkte fra trykkeriet. Hvis det du er
igang med er at lave layoutet på hele bladet, så har du egentlig rimeligt
frie hænder, sålænge du holder dig inden for det maksimale trykområde (som
trykkeriet kan oplyse)

/per

Fra : Kurt Lund

Dato : 16-01-03 15:30

Per Christoffersen skrev:

> [...]
>
> Det afhænger også af trykmaskinen og rullestørrelse (På papiret)
> formoder jeg uden egentlig at være helt inde i det.

Det behøver du ikke formode. Det er sådan, det hænger sammen.
Jeg har, som dig, leveret til flere trykkerier (fire forskellige) og de
har også alle været i forskellige formater med udgangspunkt i tabloid.

Generelt kan man sige, at tabloid dækker over et tilnærmet A2-format som
opslag og at broadsheet (JP, Berlingske m. fl.) dækker over et tilnærmet
A1-format.

> Det sikreste er at få oplysningerne direkte fra trykkeriet.

Den eneste måde at undgå problemer på, ja.

--
Kurt Lund
- der ikke længere ser indlæg afsendt fra kandu.dk

Fra : Martin Helbo

Dato : 16-01-03 17:37

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Den eneste måde at undgå problemer på, ja.

Det vil jeg gøre, det drejer sig om layout på en annonce avis, som skal
udkomme med børsen, så jeg må hellere være 110% sikker.

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk