Andet multimedie
bentjuul 3670
Hjælp med fotos i text.
Fra : jens

Dato : 15-01-03 16:47

Undskyld jeg forsøger her også, det har da noget med billeder at gøre,
og også en slags grafisk program, (hvis man ikke er for nøjeregnende),
men altså hjælp modtage med glæde . Jeg har selvfølgelig også været i
dk.edb.text.ms.words.

   Jeg er i gang med at skrive om min familie og mit arbejdsliv,
i Words. Jeg har delt filerne op i ca. 5000kb idet der er fotos
indsat, ca. 2 - 3 pr side. Inden jeg begyndte at sætte billeder ind
var der ca. 60 sider A4 tekst og vel omkring 500 kb ? Nu er der
adskillige MB.

Nu vil jeg imidlertid godt sætte flere billeder ind, og havde tænkt
mig at "indsætte side" og fylde en sådan op kun med diverse fotos,
evenuelt med billedtekster under nogen af billederne. Den skulle så
kunne anbringes i den rigtige periode efter som min beskrivelse
skrider frem. Ja, det er i hvert tilfælde min mening, men ak og ve!

Jeg kan ikke finde funktioner for dette på Words, og gik så ind på et
billedbehandlingsprogram der hedder:

HP photo Imaging Software, her kan man under Print Images danne
albums, men det er meget et kompliceret system. Man skal vælge alle de
billeder der skal sættes på siderne inden man begynder (næsten) og man
kan ikke senere sætte andre billeder ind. Bøvl og vrøvl til man
bruger stærke ord og uren tale!!!!

Jeg har også forsøgt at lave sider med fotos alene i ACDSee, men kan
ikke få det til at spille. Er der andre programmer der ville være
mere egnede til mit formål?

Er der ikke en flimk fyr/fyrinde der ka' gi' mig et skub i den rigtige
retning.

Jeg kan fortælle at jeg begyndte i 1991 med pen og blæk, siden med PC,
og jeg har her fået uvurderlig hjælp om lænke billeder osv., men jeg
er altså stadig ikke blevet en ørn til dette her, knap og nap en
målerlarve!

For nogen år siden forsøgte jeg mig med Adobe Page Master hed det
vist, men jeg har det ikke mere og kan såmænd nok heller ikke huske
hvordan jeg brugte det!!

MVH Jens

Fra : Henrik Torp

Dato : 15-01-03 18:38

"jens" <fisherman@adr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne anbringes i den rigtige periode efter som min beskrivelse
> skrider frem. Ja, det er i hvert tilfælde min mening, men ak og ve!

Hvis det er word du mener, så skal du placere markøren i på det ønskede sted
for billederne, vælge Indsæt, Billede. Teksten mm. rykkes automatisk
nedefter. Har du besvær med at placere billedet: Vælg Vis, værktøjslinier,
billed. Marker billed. Vælg igennem som tekstombrydning på billed
værktøjslinien. Derefter kan du lettere flytte billedet.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : hcma

Dato : 16-01-03 00:46

"jens" <fisherman@adr.dk> skrev i en meddelelse
Snip:
> [...]
> og også en slags grafisk program, (hvis man ikke er for nøjeregnende),
> men altså hjælp modtage med glæde . Jeg har selvfølgelig også været i

Snip slut.

Hvis det er i Word du vil gøre det, kan du med fordel indsætte dine billeder
i en tabel. Altså du laver en tabel på f.eks. 4 x 7 celler og laver evt.
fast kolonnebredde (Tabel ->Indsæt Tabel og vælg antal kolonner og rækker
o.s.v.)
En anden måde er at oprette Tekstbokse og så indsætte dine billeder deri.
Når du har oprettet en tekstboks kan du bare markere den og så kopiere den
de antal gange du vil have, hvorefter du så indsætter dit billede samt tekst
deri (altså begge ting indeni boksen). Det har den fordel at billedets
størrelse tilpasser sig tekstboksen.
m v h
HC

Fra : jens

Dato : 17-01-03 22:32

On Thu, 16 Jan 2003 00:46:14 +0100, "hcma" <hcma@has.dk> wrote:

> [...]
>fast kolonnebredde (Tabel ->Indsæt Tabel og vælg antal kolonner og rækker
Det med tabeller er vist ikke så godt, rummene hænger jo sammen
sidelæns, ikke enkelte selvstændige celler som når jeg bruger
tekstbokse.???

> [...]
>deri (altså begge ting indeni boksen). Det har den fordel at billedets

Ja, men når jeg har gjort det og lavet en side med f.eks 6 eller 8
fotos og vil sætte siden ind som side 10 i et langt dokument, så går
jeg ind på øverste venstre linie på side 10 og sætter markøren. Så
trykker jeg Indsæt - fil - "billedsiden". Så forventer jeg jo at
billedsiden vil blive side 10, og at den tidligere side 10 selv bliver
til side 11, altså at hele dokumentet bliver en side længere.

Men det sker ikke, i stedet står billedsiden med kun det halve af
billederne og fjoger i højre side halvt på 10 og der sker intet med
pagina (sidenumrene).

Hvad er galt??? Skal jeg bruge et andet program?

Mvh Jens

Fra : Inger

Dato : 18-01-03 12:14

> [...]
> pagina (sidenumrene).
>
> Hvad er galt??? Skal jeg bruge et andet program?

Ja... Word har aldrig været alt for god til den slags ting (efter min ringe
mening . Det er først og fremmest et tekstprogram! (igen efter min ringe
mening
Jeg synes du skulle prøve et program som Adobe Inddesign. Du kan downloade
en gratis tryout her:
http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=31&platform=win.
Samtidig kan du så gå på biblioteket og låne en bog om programmet, der er
masser af dem.
Jeg synes ikke at det er alt for svært, især ikke da du ikke skal lave mange
komplicerede ting, som jeg har forstået det. Kun tekst og billeder?
Og hvis der så er noget i dette program du ikke kan finde ud af, kan du jo
altid skrive igen her i gruppen, så er der sikkert nogle der kan hjælpe.

Held og lykke

Hilsen Inger

Fra : Studio Smalbro

Dato : 18-01-03 22:55

Et andet alternativ til Word kunne være Ragtime (www.ragtime.de) som er
gratis. Det kan importere dine worddokumenter fuldstændigt fejlfrit og det
er nemmere at styre med hensyn til sideombrydning. Du kan nu også med fordel
bruge lidt tid på at læse nogle introduktioner til Word. Blot fordi det er
et skriveprogram, betyder det ikke at alt er pærelet og kan forståes uden at
man bruger lidt tid på det. Man kan styre Word ret præcist hvis man arbejder
med hele sideskift.
Kh
Bjørn

Fra : Karl Johan Agesen

Dato : 19-01-03 16:06

Efter min mening kan man sagtens bruge Word til også at indeholde billeder.
Når jeg skal sætte billeder (fotos, tegninger og lignende) sætter jeg altid
det grafiske element ind i en tekstbox, så synes jeg at jeg har lettere ved
at styre de grafiske elementer. Du skal i øvrigt passe på, at dine Word
dokumenter ikke bliver for store - helst ikke mere end en 10 - 15 sider. Del
i givet fald dit dokument op i flere.

Hilsen Karl Johan