Andet multimedie
bentjuul 3670
Fra scanner til printer
Fra : Martin Orvad

Dato : 15-01-03 15:57

Hej i gruppen

Hvordan sikrer jeg mig, at det jeg scanner får samme størrelse i print? Jeg
har lige fået en scanner, og jeg kan ikke helt få det til at spille.

For eksempel scanner jeg et billede på 13*18 i 300dpi , og når jeg printer,
skulle det også gerne være 13*18. Som jeg gør det nu, bliver det meget
større når jeg printer.

Hvordan er det lige det hænger sammen? Er der en eller anden formel?

Med venlig hilsen og på forhånd tak

Martin

Fra : jopa

Dato : 15-01-03 16:08

"Martin Orvad" skrev bla
> For eksempel scanner jeg et billede på 13*18 i 300dpi , og når jeg
printer,
> skulle det også gerne være 13*18. Som jeg gør det nu, bliver det meget
> større når jeg printer.

Jo højere opløsning (dpi) jo større billede, derfor skal du tilrette
størrelsen på billedet efter scanning.
Dette gøres i dit grafikprog.

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Digit

Dato : 15-01-03 17:39

"jopa" ræsonnerede, og skrev d. 15 jan 2003:

klip

> Jo højere opløsning (dpi) jo større billede, derfor skal du tilrette
> størrelsen på billedet efter scanning.
> Dette gøres i dit grafikprog.

Forkert.
Korrekt: Jo højere indscanningsopløning jo større pixel dimensioner | Jo
højere output opløsning jo mindre print.

--
/Digit

»Vejret skifter. Skygger falder.
Ny duft i blæsten - forfald.
Kokain, Uzier, , kør forbi og
skyd løs.
Døden er kasserer. Alle betaler«
Sørgesangene

Fra : jopa

Dato : 15-01-03 19:08

"Digit" skrev bla..
> Forkert.
> Korrekt: Jo højere indscanningsopløning jo større pixel dimensioner | Jo
> højere output opløsning jo mindre print.

Vi snakker indscanning eller ?
Forskellen på indscanning med 300dpi kontra 600dpi er et større billede, som
kan gøres mindre i grafikprogrammet.
En anden gang vil jeg fortælle dig om den gang jeg uden held forsøgte at
kneppe en flue.

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-01-03 19:19

jopa wrote in <3e25a363$0$190$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:
> Vi snakker indscanning eller ?

Så vidt jeg har forstået drejer det sig mere om udskrift end indscanning.

> Forskellen på indscanning med 300dpi kontra 600dpi er et større billede,
> som kan gøres mindre i grafikprogrammet.

I pixels. OP's problem er forkert størrelse ved udskrift.

> En anden gang vil jeg fortælle dig om den gang jeg uden held forsøgte at
> kneppe en flue.

Der er rigelig forvirring omkring pixelstørrelse, fysisk størrelse og
opløsning. Korrektion eller uddybning af usande informationer om disse
forhold, og informationer der kan misforståes, synes jeg ikke kan
kategoriseres som flueknepperi.

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : jopa

Dato : 15-01-03 20:01

"Niels Andersen" skrev bla..
> I pixels. OP's problem er forkert størrelse ved udskrift.

Netop og et billede der eksempelvis fylder 4000x4000px vil næppe kunne
tvinges ind på et A4.uden en kraftig reducering i et grafikprog. Eller ?

Det kan da være jeg totalt har misforstået spørgeren, i så fald tager jeg
bukserne på igen

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-01-03 21:17

jopa wrote in <3e25afd8$0$144$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:
> Netop og et billede der eksempelvis fylder 4000x4000px vil næppe kunne
> tvinges ind på et A4.uden en kraftig reducering i et grafikprog. Eller ?

Hvorfor dog ikke? Med en opløsning på godt 550 ppi skulle det kunne være
der. Det er så tvivlsomt om der kommer flere detaljer med, end ved 300 ppi,
eller 100 for den sags skyld.

Så længe man scanner og "layouter" med samme ppi (og dermed samme fysiske
størrelse) skulle udskriften gerne være tæt på samme størrelse, som
originalen, uanset om man scanner med 50 ppi eller 600 ppi.

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : jopa

Dato : 15-01-03 22:58

"Niels Andersen" skrev bla.
> Så længe man scanner og "layouter" med samme ppi (og dermed samme fysiske
> størrelse) skulle udskriften gerne være tæt på samme størrelse, som
> originalen, uanset om man scanner med 50 ppi eller 600 ppi.

Jo men der er noget der tyder på at det netop ikke er hvad han har gjort.

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Digit

Dato : 16-01-03 20:08

> [...]

> Netop og et billede der eksempelvis fylder 4000x4000px vil næppe kunne
> tvinges ind på et A4.uden en kraftig reducering i et grafikprog. Eller ?

I så fald kan jeg anbefale at du læser tilbage i denne gruppe om dpi, ppi
etc. Man kunne jo lære et eller andet..

> Det kan da være jeg totalt har misforstået spørgeren, i så fald tager jeg
> bukserne på igen

Hvad du end gemmer bag disse er det næppe nok til at overtale en flue.

Fra : Digit

Dato : 15-01-03 17:44

"Martin Orvad" ræsonnerede, og skrev d. 15 jan 2003:

> Hej i gruppen
>
> Hvordan sikrer jeg mig, at det jeg scanner får samme størrelse i
> print? Jeg har lige fået en scanner, og jeg kan ikke helt få det til
> at spille.

Hvad har du af relevant programmel?

> For eksempel scanner jeg et billede på 13*18 i 300dpi , og når jeg
> printer, skulle det også gerne være 13*18. Som jeg gør det nu, bliver
> det meget større når jeg printer.

Snakker vi tommer? I så fald skulle dit digitale scan måle (13*300)x(18*
300) => 3900x5400 pixels. Er det korrekt?

Du skal huske at tjekke om billedet printes i 300 dpi. Alt under resulterer
i større print.

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-01-03 18:25

Martin Orvad wrote in <b03srf$r5v$1@sunsite.dk>:
> For eksempel scanner jeg et billede på 13*18 i 300dpi , og når jeg
> printer, skulle det også gerne være 13*18. Som jeg gør det nu, bliver det
> meget større når jeg printer.

Et eller andet sted går oplysningen om opløsning (dpi) tilsyneladende tabt.
Uden at vide noget om hvilken fremgangsmåde, og (især) hvilke programmer du
benytter, kan vi ikke se noget om hvor det kan være

Jeg kan dog nævne at jeg har haft problemer med bla. Microsoft Word i den
forbindelse. Sidst jeg bøvlede med det opgav jeg. Jeg måtte indtaste den
fysiske størrelse for hvert billede, eller bruge et andet program.

Jeg tror i øvrigt at det var en af de sidste gange jeg bruge Microsoft Word.

--
Mvh.
Niels Andersen