hjælp til ældre
Fra : Anita Olmütz-Hansen

Dato : 15-01-03 13:25

Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe, men jeg har brug for et råd.
Min mor er 62 år og har aldrig været på arbejdsmarkedet. Hun har været
hjemmegående husmor og vi har kun levet af det min far tjente (han var alm.
arbejdsmand på en gård).
Nu er far gået på pension og mine forældre kan ikke længere få pengene til
at slå til.
Så gik min mor til kommunen i håb om at de kunne hjælpe. Hun kunne hverken
få pension, bistandshjælp eller anden form for hjælp. Hun var på
revilidering (arbejdsprøvning) i tre måneder uden at få noget for det.
Er det rigtigt at man ikke kan få nogen form for hjælp. Hvor står det i
lovgivningen?

På forhånd tak

Anita
olmutz@get2net.dk

Fra : Jacob Blirup Larsen

Dato : 15-01-03 13:38

"Anita Olmütz-Hansen" <olmutz@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> revilidering (arbejdsprøvning) i tre måneder uden at få noget for det.
> Er det rigtigt at man ikke kan få nogen form for hjælp. Hvor står det i

Det kan da næsten ikke være rigtigt, man kan da altid få bistand om ikke
andet. Hvad var deres begrundelse for at afslå at hjælpe?

Jacob

Fra : Thore

Dato : 15-01-03 15:59

On Wed, 15 Jan 2003 13:24:44 +0100, "Anita Olmütz-Hansen"
<olmutz@get2net.dk> wrote:

> [...]
>revilidering (arbejdsprøvning) i tre måneder uden at få noget for det.
>Er det rigtigt at man ikke kan få nogen form for hjælp. Hvor står det i

Hej Anita...jeg ved ikke, hvor det står (eller om der står noget), men
sagsbehandleren har givet en begrundelse for afslaget...

Bor de i hus? (måske endda færdigbetalt hus?)
En emsig sagsbehandler kunne jo give udtryk for at de var
"formuende"...og blot kunne sælge huset...

Men bistandshjælp (om ikke andet så med tilbagebetalingspligt) har de
(hun) da ret til, skulle jeg mene....

Ellers må hun derop igen: "nix verstehen" ....så vælter det ud af
kassen...men det er jo en anden historie...:)

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj

Fra : Christian Lyng

Dato : 16-01-03 00:09

"Thore" <dinotec@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Bor de i hus? (måske endda færdigbetalt hus?)
> En emsig sagsbehandler kunne jo give udtryk for at de var
> "formuende"...og blot kunne sælge huset...

Ordet emsig er da helt forkert,-hvis man har en formue (hus-bil.kontanter)
så må man da skille sig af med dem først!, tænk på de unge familier med
store lån,-de SKYLDER penge på deres huse (altså en negativ formue), og jeg
har svært ved at se at man skulle tage fra dem, for derefter give det til
nogle som har en positiv formue!??!.

Hvis jeg bliver arbejdsløs,-skal jeg så have lov til at beholde mit 2 mill
hus og dyre bil...og gå på kommunen og klage min nød....det vil da kun være
rimeligt at jeg først kom af med de ting som jeg kunne sælge!!...

Chr.

Fra : Thore

Dato : 16-01-03 08:06

On Thu, 16 Jan 2003 00:09:02 +0100, "Christian Lyng"
<chrisl@NOSPAMtiscali.dk> wrote:

> [...]
>hus og dyre bil...og gå på kommunen og klage min nød....det vil da kun være
>rimeligt at jeg først kom af med de ting som jeg kunne sælge!!...

Anitas forældre er 62+ år gamle...det er vel ikke rimeligt, at de skal
sælge deres hus for at få noget hjælp fra det offentlige...
Hvor skulle de flytte hen?
Pensionister i dagens DK har i adskillige år spinket og sparet i hele
deres voksne liv for at "svare enhver sit"...
Og når de er i en aktuel finansiel krise burde "det offentlige" kunne
træde til med hjælp i en periode, det manglede da bare.!

Og det er jo kun i en periode, så går Anitas mor også på pension, og får
da i hvertfald 5-6000,-/md. Om det så hjælper, kan vi jo ikke vide noget
om...

Desuden var det ikke et spørgsmål om, at der skulle tages fra nogen og
gives til andre. Jeg har en fornemmelse at der _sagtens_ kunne findes de
få milliarder (millioner?), der kunne gøre pensionisters liv en smule
lettere. Den samlede skatte/afgiftsindbetaling i DK er så stor, og
forvaltes på en så ringe måde i DK, at det ikke , ved en smule
omlægning, var muligt at hjælpe dem der er i nød.
Du skriver (hus-bil.kontanter), ja, de to sidste, selvfølgelig, men det
er der nok talt om, tror du ikke...når Anitas mor går til kommunen, er
det nok fordi de ting er der ikke noget af.

Nu ved vi heller ikke om de bor i hus , der er færdigbetalt, det er kun
en teori, og vi har jo ikke fået svar på spm. fra Anita...

Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952

Croma 2.0 ie 1993
Pluto 1.2 SX 1996
Adria Unica 502 LH 1996

(fjern 'Z'-erne hvis du mailer direkte)

Fra : Nette

Dato : 16-01-03 18:12

"Thore" wrote in message news:8jlc2v05kksou4hb52nqncupgoqufd7uoq@4ax.com...
> Anitas forældre er 62+ år gamle...det er vel ikke rimeligt, at de skal
> sælge deres hus for at få noget hjælp fra det offentlige...

Hvorfor ikke? Alle andre må da bruge deres opsparing først.

> Hvor skulle de flytte hen?

Hvor bor alle andre?

> Pensionister i dagens DK har i adskillige år spinket og sparet i hele
> deres voksne liv for at "svare enhver sit"...

De har spinket og sparet op i et hus. Det er lige så godt som kontanter.

> Og når de er i en aktuel finansiel krise burde "det offentlige" kunne
> træde til med hjælp i en periode, det manglede da bare.!

En periode? For det første snakker vi om flere år, og hvorfor skulle pengene
gå til nogle der har i forvejen? Det er da ikke rimeligt. Rimeligt havde det
været, hvis hun havde kunnet få, hvad hun havde brug for, men med
tilbagebetaling, ligesom alle andre, der en overgang har en dårlig uforudset
periode.

> [...]
> gives til andre. Jeg har en fornemmelse at der _sagtens_ kunne findes de
> få milliarder (millioner?), der kunne gøre pensionisters liv en smule

Man vælger da helt selv hvordan man sætter sig. Nogle vil gerne have pengene
mellem hænderne, andre vil have dem i et hus. Man kan da ikke regne med at
få både i pose og sæk?
Hvis jeg, som enlig mor, havde råd til at sidde i et hus med socialhjælp,
ville du så ikke mene at jeg fik for meget i socialhjælp?

> [...]
> er der nok talt om, tror du ikke...når Anitas mor går til kommunen, er
> det nok fordi de ting er der ikke noget af.

Hvad forskel er der på en bil og et hus?

> Nu ved vi heller ikke om de bor i hus , der er færdigbetalt, det er kun
> en teori, og vi har jo ikke fået svar på spm. fra Anita...

Fuldstændig rigtigt, og dette spørgsmål hører vidst også hjemme i noget med
politik, men der er altså en eller anden venlig sjæl der må "futte" den
derover. Sidst jeg forsøgte, virkede det ikke

Nette

Fra : Christian Lyng

Dato : 16-01-03 18:28

> [...]
> Og når de er i en aktuel finansiel krise burde "det offentlige" kunne
> træde til med hjælp i en periode, det manglede da bare.!

Ok hvis du mener det...men hvad så med mig,-hvis jeg havde et hus til 2
mill, og blev arbejdsløs...skal staten så også hjælpe mig med et betale mine
regninger,-da jeg skylder en masse i huset har jeg jo ingen formue
overhoved, og mine udgifter stiger til mere en jeg får udbetale....det er jo
ikke min skyld jeg er blevet fyret!!....men jeg vil da gerne have de kr
10.000 som kommer til at mangle hver måned, ydremere har jeg jo ikke valgt
at blive fyret i modsætning til pension hvor jeg selv vælger og ved hvornår
det sker..så hjælpen til mig burde være større....

Dvs at man skal hjælpe folk som kommer og siger jeg har ikke noget arbejde
(fyret eller valgt at gå på pension) min indtægt er derfor mindre end mine
udgifter!, OK siger 'det offentlige' du får dækket resten af os,-det mangler
da bare...eller skal det kun gælde for folk som bare har en vis alder,-jeg
tror jeg i så fald vil bede mine forældre købet et hus til 5 mill, hvor de
derefter skal gå op på kommunen og sige de ikke har rådt til det, og så
modtage hjælp til huslejen....de er menlig pensionister..

Folk skal overhoved ikke selv have ansvar for de handlinge og økonomiske
beslutninger de tager, og skal slet ikke tænke på økonomien når man går på
pension, det er jo med 'alt udgifter betalt' ligemeget hvad man har købt af
hus,bil, sommerhus eller har af udgifter,-for 'det offentlige' skal jo
hjælpe....

Det holder jo ikke, det offentlige skal skelne på folk der har noget, og
IKKE har noget..snakker vi om folk der ikke har noget af værdi skal de
hjælpes helt klart.

Chr.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-01-03 18:37

"Christian Lyng" <chrisl@NOSPAMtiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Ok hvis du mener det...men hvad så med mig,-hvis jeg havde et hus til 2
> mill, og blev arbejdsløs...

Nu har Anita vist ikke skrevet noget om, at de overhovedet har et hus.
Det at gå på pension er IKKE noget forbi¨gående, som arbejdsløshed
(forhåbentlig) er.
Desuden har Anitas mor været i arbejdsprøvning 3 mdr - så hvis det var
muligt at finde et arbejde, ville det vist være gjort.
Og hvis det som landarbejder med en hjemmegående kone har været muligt at
købe et hus til 2 mio, ville jeg skisme gerne se den arbejdsgiver

Synes du selv, sammenligningen er helt relevant?
Og så i juragruppen?

Hilsen Inger

Fra : Bo

Dato : 15-01-03 16:58

> [...]
> revilidering (arbejdsprøvning) i tre måneder uden at få noget for det.
> Er det rigtigt at man ikke kan få nogen form for hjælp. Hvor står det i

Hun SKAL ihvertfald have FolkePension, hvis hun har boet i DK i 30 - 40 år samlet
(cirka)
efter lovgivningen for folkepension, kan findes på nettet - søg via Google og du skal
finde.
I kan få nedsparingslån i huset (tal med en kreditforeningsmand) og få indefrosset
ejendomsskatter, renovation, vand m.v. (tal med kommunens økonomiafdeling (ikke
pension/bistandsafd.))

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-01-03 17:15

Bo skrev:

>Hun SKAL ihvertfald have FolkePension, hvis hun har boet i DK i 30 - 40 år samlet
>(cirka)

Også når hun kun er 62?

--
Bertel

Fra : Bo

Dato : 16-01-03 00:38

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Også når hun kun er 62?

Ja min mor beordrede jeg på Folkepension da hun fyldte 62 år, dengang i 1974 kunne
enlige mødre få deres FP udbetalt

Fra : Anita Olmütz-Hansen

Dato : 17-01-03 15:01

Hejsa

Jeg kan se at det er blevet til en diskussion.
Mine forældre bor i hus, men det er ikke gældfrit. Det har undersøgt at
flytte men udgifterne ved at bo til leje er dobbelt så stor som at blive
boende i huset.
De har en bil, men bor på landet og er afhængig af bilen da der ikke er
offentlig transportmidler.
Min mor beder ikke om at få de store penge, men så de har noget at leve for.
Hun har ikke tidligere lagt byrde på systemet, men levet af min fars penge,
som ikke har været store når man er arbejdsmand ved landbruget.
Jeg mener bare ikke at det kan være rigtigt at man slet ikke kan få noget
når andre kan få bistandshjælp.

Tusind tak for alle indlæggene

Hilsen Anita

Fra : Thore

Dato : 17-01-03 16:11

On Fri, 17 Jan 2003 15:00:47 +0100, "Anita Olmütz-Hansen"
<olmutz@get2net.dk> wrote:

> [...]
>som ikke har været store når man er arbejdsmand ved landbruget.
>Jeg mener bare ikke at det kan være rigtigt at man slet ikke kan få noget

Hej igen Anita...

Som jeg har skrevet tidligere i tråden, burde hun være berettiget til at
modtage hjælp, om ikke andet så med tilbagebetalingspligt (der så på et
eller andet tidspunkt bliver slettet)

Hun får folkepension når hun fylder 63, og som jeg læste det, var det et
problem her og nu, efter din far gik på pension.
Nogen har skrevet om 2 mill -kroners villaer og luxusbiler, og kaldt det
forkasteligt, at din familie skulle have hjælp, når de ikke kunne
få...det ville jeg ikke lægge så meget i, hvis jeg var dig.

Jeg synes du skulle tage med din mor op på deres kommune (hvis det er
geografisk muligt, selvf. ..) og få en helt klar og tydelig forklaring
på afslaget.
Tag en debat (sober, ikke skinger :)) med sagsbehandleren om eje/leje
problemet...bilen bliver de nok nødt til at afstå fra, uanset manglen på
offentlige transportmidler...
Medtag dokumenter så vidt muligt (husets ca-værdi og eventuelle
friværdi, bilens ca-værdi, lejeboligers priser) osv..., og læg stor vægt
på, at det er en begrænset periode, da hun er berettiget til
folkepension fra det fyldte 63. år...så skal det nok gå altsammen :)

Det er jo ikke alle, der er kriminelle alkoholikere med et narkomisbrug,
men man synes sq der er noget galt i det her land af og til...når
hæderlige mennesker ikke kan få, når førnævnte "klasser" får i hoved &
r**.... Jeg har ingen juridisk expertise, og dette ikke være sagt for at
starte (igen) en diskussion, der burde føres i news:dk.politik... blot
for at vise sympati med dine forældre...:)

Skulle alt mislykkes på kommunekontroet, så var et af indlæggene møntet
på, at de måske kunne få et nedsparingslån...en mulighed?
Evt tag i banken eller kreditforeningen og snak om mulighederne...

God tur og held&lykke...:) (thumbs up.wav)

Fra : peter volsted

Dato : 18-01-03 14:46

hi

----- snip
> på, at det er en begrænset periode, da hun er berettiget til
> folkepension fra det fyldte 63. år...så skal det nok gå altsammen :)

mange gode råd, som jeg kun kan bifalde.
For god ordens skyld, der 'kønsdiskrimineres' ikke længere:
Bekendtgørelse af lov om social pension nr 697 af 21/08/2002
(Gældende)
§ 12. Folkepension, der består af grundbeløb og pensionstillæg, kan
udbetales til personer, der er fyldt *65 år*.

--
good luck

peter