Opholde sig beruset i sin bil
Fra : Henning

Dato : 15-01-03 11:02

Foranlediget af en lang tråd i fritid.bil, stiller jeg spørgsmålet
her:
Hvad er retspraksis i følgende scenarium:
En beruset person sætter sig på passagersædet i sin bil, starter
motoren for at holde varmen, politiet kommer forbi...
Vil han blive anholdt for forsøg på spirituskørsel?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 15-01-03 11:18

On Wed, 15 Jan 2003 11:01:53 +0100, Henning <newsmail@mailme.dk>
wrote:

> [...]
>motoren for at holde varmen, politiet kommer forbi...
>Vil han blive anholdt for forsøg på spirituskørsel?

Jeg har en kammerat der mistede kortet på det (i Holstebro
politikreds). Så ja, det kan man godt.

Ps! Han sov på bagsædet med motoren kørende.

/Brian
--
http://www.patricia-brinch.dk - Min private babe side.
http://www.zelinski.dk - Indrek Zelinski Fanzone

Fra : rasmus carlsen

Dato : 15-01-03 11:44

> En beruset person sætter sig på passagersædet i sin bil, starter
> motoren for at holde varmen, politiet kommer forbi...
> Vil han blive anholdt for forsøg på spirituskørsel?

- ja! Der er vist en enkelt undtagelse ... hvis man har åbnet motorhjelmen
og pillet strømfordelen ud og har den på sig i bilen ...

ras

Fra : Peter Hansson

Dato : 15-01-03 11:47

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> - ja! Der er vist en enkelt undtagelse ... hvis man har åbnet motorhjelmen
> og pillet strømfordelen ud og har den på sig i bilen ...

Hvilket gør det meget svært at holde motoren igang og holde varmen.!!

PH

Fra : rasmus carlsen

Dato : 15-01-03 12:01

> Hvilket gør det meget svært at holde motoren igang og holde varmen.!!

- hvilket jo lige præcis også er meningen!

ras

Fra : Peter Hansson

Dato : 15-01-03 12:52

> - hvilket jo lige præcis også er meningen!

Ja. Det er bare ikke en undtagelse til de opstillede fakta.:

En beruset person sætter sig på passagersædet i sin bil, starter
motoren for at holde varmen, politiet kommer forbi...
Vil han blive anholdt for forsøg på spirituskørsel?

Her forudsættes det at motoren kører, da politiet dukker op.!

En lidt mere kompliceret version er hvis to personer, begge med kørekort,
begge berusede, lægger sig på bagsædet med motoren kørende.!!

PH

Fra : Unlock.Nykøbing.M

Dato : 15-01-03 13:11

Hvad er det nu loven siger :

Den der fører eller forsøger fører et motordrevet Køretøj

så det må jo være op til den enkelte dommer at vurderer om man havde til
hensigt at føre køretøjet.

jeg vil mene en god adv ville kunne argumenterer at man ikke kan fører et
køretøj fra bagsædet ,, med mindre man er Hightower fra Politiskolen

--

www.tele-mobil.dk
**************UNLOCK*************

Fra : Peter Hansson

Dato : 15-01-03 13:27

"Unlock.Nykøbing.M" <Korelerer@mail.tele.dk/> skrev i en meddelelse
> Hvad er det nu loven siger :
>
> Den der fører eller forsøger fører et motordrevet Køretøj
>
> så det må jo være op til den enkelte dommer at vurderer om man havde til
> hensigt at føre køretøjet

Enig!
..

> jeg vil mene en god adv ville kunne argumenterer at man ikke kan fører et
> køretøj fra bagsædet ,, med mindre man er Hightower fra Politiskolen

Ikke destomindre er der sager hvor der er faldet dom! At motoren er startet
er et godt argument for at vedkommende ihvertfald på et tidspunkt har været
så tæt på rattet at der foreligger forsøg.

På de gamle Saab99 sad tændningsnøglen mellem de to forreste sæder og det
kunne svække argumentet.

Med hensyn til eks. med to personer er problemstillingen at de begge kan
have forsøgt at køre, men at sandsynligheden herfor måske er svækket en
anelse. Jeg ved ikke om der har været en sådan sag!

PH

Fra : Brizz

Dato : 15-01-03 13:13

> En lidt mere kompliceret version er hvis to personer, begge med kørekort,
> begge berusede, lægger sig på bagsædet med motoren kørende.!!

Ja så er det vel uteerlig opførsel man bliver dømt for ?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 15-01-03 13:14

> En beruset person sætter sig på passagersædet i sin bil, starter
> motoren for at holde varmen, politiet kommer forbi...
> Vil han blive anholdt for forsøg på spirituskørsel?

- ja sandsynligvis ...

> Her forudsættes det at motoren kører, da politiet dukker op.!

- det gør ikke den store forskel ... sover du en brandert ud på bagsædet af
din bil vil du sandsynligvis blive andholdt for spirituskørsel

> En lidt mere kompliceret version er hvis to personer, begge med kørekort,
> begge berusede, lægger sig på bagsædet med motoren kørende.!!

- tjae ... mon ikke de begge vil blive anholdt? Anderledes vil det nok
forholde sig, hvis den ene er ædru.

ras

Fra : bem

Dato : 15-01-03 13:20

rasmus carlsen wrote:
> - det gør ikke den store forskel ... sover du en brandert ud på
> bagsædet af din bil vil du sandsynligvis blive andholdt for
> spirituskørsel

Næh, det er da fuldt ud tilladt.

/Bo

Fra : Unlock.Nykøbing.M

Dato : 15-01-03 13:30

--

> [...]

- det gør ikke den store forskel ... sover du en brandert ud på bagsædet af
din bil vil du sandsynligvis blive andholdt for spirituskørsel

anholde dig i den givne situation men kan de også få dig dømt da det kræver
at du skal fører eller forsøge at føre<<<<<<