Den ny lækre Powerbook 17" - Hvornå
Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 14-01-03 22:41

Nogen som ved noget?

Jeg kan ikke finde andet end reklamesnakken her

http://www.apple.com/dk/powerbook/index17.html

Mvh

Bruno

Fra : Peter Kiil

Dato : 14-01-03 23:21

in article b02065$1qfu$1@news.cybercity.dk, iddqd@worldonline.dk at
iddqd@worldonline.dk wrote on 14/01/03 22:41:

> Nogen som ved noget?
>
> Jeg kan ikke finde andet end reklamesnakken her
>
> http://www.apple.com/dk/powerbook/index17.html
>
> Mvh
>
> Bruno

Har du prøvet:

<http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore/>
--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 15-01-03 02:27

Peter Kiil wrote:
> Har du prøvet:
>
> <http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore/>

Det havde jeg faktisk, men enten har de opdateret den siden eller også
var jeg blind første gang.

OK. Den nye Powerbook er dejlig, meeeeeeeeeen 32000 er lige lidt mere
end jeg havde håbet på. Men ok jeg har til marts til at inden den
overhovedet kan købes så hvem ved

Mvh

Bruno

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 15-01-03 22:11

iddqd@worldonline.dk wrote:

> [...]
> lidt mere end jeg havde håbet på. Men ok jeg har til marts til
> at inden den overhovedet kan købes så hvem ved
<snip>

En PC med samme specs ville vel have kostet det dobbelte

Ak, selv den lille er uden for min økonomiske rækkevidde, men de
er helt fine til at få folk til at tabe kæben - man skal bare
åbne en browser og taste www.apple.dk, så kommer resten
helt af sig selv.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 16-01-03 02:09

Thomas Alexander Frederiksen wrote:
> En PC med samme specs ville vel have kostet det dobbelte

Det er vist et stykke tid siden du har checket prisen på bærbare PC'ere

> Ak, selv den lille er uden for min økonomiske rækkevidde, men de
> er helt fine til at få folk til at tabe kæben - man skal bare
> åbne en browser og taste www.apple.dk, så kommer resten
> helt af sig selv.

Der er ikke rigtig nogen som når Apple på design siden og hele den feel
af at noget er lækert, men fx. Sony er nu godt på vej.

Mvh

Bruno

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 16-01-03 09:56

iddqd@worldonline.dk wrote:

> Det er vist et stykke tid siden du har checket prisen på
> bærbare PC'ere
<snip>

Nævn én bærbar PC med en tykkelse på 1" /og/ en DVD-brænder...

Hint: De findes vist ikke en gang i bærbare PC'er til 32K eller
derover.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 16-01-03 12:16

Thomas Alexander Frederiksen <thomasaf@mail.tele.dk> wrote:

> Hint: De findes vist ikke en gang i bærbare PC'er til 32K eller
> derover.

Nok et eksempel på at Apple er den innovative Primus Motor i
computerbrancen.

--
regards, Peter - +45 5192 3981
http://titancity.com/about.html

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 17-01-03 02:21

Thomas Alexander Frederiksen wrote:
> Hint: De findes vist ikke en gang i bærbare PC'er til 32K eller
> derover.

Det er det sædvanlige noget kan Apple, mens andet kniber.

Taler vi bærbare PC'er og fokusere på hvad Apple ikke kan så kan der
nævnes ting som 1600*1200 skærm, prof grafikkort til 3D arbejde med
streg under arbejde og ikke et spil orienteret GeForce.

Men som sagt så laver Apple nogle sexede pakker og det kan PC'erene ikke
måle sig med, men de er dog på vej. Men ser man bort fra DVD-R drevet
og det lækre design, så er det ikke svært at finde bærbare PC'ere der
overtrumfer den nye powerbook til en noget lavere pris.

Uanset hvad så har jeg en stor PC og det kunne være sjovt med en Apple
som supplement

Mvh

Bruno

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 17-01-03 09:31

iddqd@worldonline.dk <iddqd@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> og det lækre design, så er det ikke svært at finde bærbare PC'ere der
> overtrumfer den nye powerbook til en noget lavere pris.

Her er én der - i ordets bogstaveligste forstand - vil kvase en
Ti/AluBook...

<http://www.sagernotebook.com/pages/larger_systems/displayx.cfm?type=888
6>

Den er tudegrim, men til gengæld har den to store blæsere og vejer 6 kg!

Sh#t mand!

--
vh Jesper

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 18-01-03 13:37

Jesper Møller-Fink <forhulenda@hotmail.com> wrote:

> Den er tudegrim, men til gengæld har den to store blæsere og vejer 6 kg!

Til folk der ikke har tid til fitnesscentret.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-03 10:23

iddqd@worldonline.dk <iddqd@worldonline.dk> wrote:

> Det er det sædvanlige noget kan Apple, mens andet kniber.

Det er der vel ikke noget usædvanligt i. Ingen kan det hele. Jeg kan
egengtlig også bedst lide ting, som virkeligt stråler på nogle områder,
som jeg lægger vægt på, mens de måske også har nogle ulemper. Det er med
til at give karakter. Ting, der bare er jævnt gode til det hele, er som
regel også temmeligt kedelige.

> Taler vi bærbare PC'er og fokusere på hvad Apple ikke kan så kan der
> nævnes ting som 1600*1200 skærm, prof grafikkort til 3D arbejde med
> streg under arbejde og ikke et spil orienteret GeForce.

Jeg ved godt, at I sagtens kan argumentere mod det, men skriften er
altså rigeligt lille på min PowerBook. Med højere opløsning ville den
blive endnu mindre. Jeg ved godt, at man kan zoome og lave alle mulige
krumspring, men det er da bøvlet. Hver gang man vil skrive et brev, skal
man så zoome til 150%. Åbner man en hjemmeside, skal man. Computernørder
vil altid gerne have høj opløsning. Almindelige mennesker vil gerne have
stor tekst. Både min far og sekretærerne på mit arbejde kører med
640x480 på 17" skærme. Så kan man i hvert fald læse teksten. Sætter jeg
opløsningen op, kan de slet ikke forstå det. De vil kunne læse teksten,
og det er det hele.

> [...]
> det lækre design, så er det ikke svært at finde bærbare PC'ere der
> overtrumfer den nye powerbook til en noget lavere pris.

Jeg er meget imod, at Apple altid bare skal reduceres til et smart
udseende. Design er også anvendelighed. At de bærbare er tynde og lette,
at knapper og stik sidder rigtigt, at Apples mus sidder i tastaturet og
ikke bagpå en computer nede under bordet etc. Apples software er også
enormt veldesignet. Apple ved altså noget om brugervenlighed. Mange
Apple-hadere elsker at reducere Apple til et design-firma. Så glemmer de
meget belejligt, at Apple er et meget innovativt computerfirma. Det er
da klart, at hvis man ser bort fra alt det, Apple kan, som ingen af de
andre kan, så er det ikke svært at finde bærbare, der kan måle sig med
Apples bærbare. Og det er foruden Superdrive bl.a. størrelse, vægt og
batterilevetid.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 18-01-03 12:37

Henrik Münster wrote:
> [...]
> som jeg lægger vægt på, mens de måske også har nogle ulemper. Det er med
> til at give karakter. Ting, der bare er jævnt gode til det hele, er som

Nu er computere jo for det meste bare et arbejdsredskab, det gør ikke så
meget hvis de er jævnt kedelige

> [...]
> krumspring, men det er da bøvlet. Hver gang man vil skrive et brev, skal
> man så zoome til 150%. Åbner man en hjemmeside, skal man.

??? Jeg har ingen anelse om det er svært i MacOS at få en større
skriftstørrelse, men i Windows er det altså ikke noget særligt. I
realiteten betyder høj opløsning at man kan få store bogstaver med stor
skarphed eller små bogstaver med samme skarphed som når man køre en lav
opløsning.

> [...]
> 640x480 på 17" skærme. Så kan man i hvert fald læse teksten. Sætter jeg
> opløsningen op, kan de slet ikke forstå det. De vil kunne læse teksten,

Det var godt en generaliseren der vil noget, jeg kan regne ud at i din
bog så er grafikkere computernørder, for det er altså længe siden jeg
har set nogen køre Photoshop som ikke brugte 1600*1200 eller mere

> [...]
> at knapper og stik sidder rigtigt, at Apples mus sidder i tastaturet og
> ikke bagpå en computer nede under bordet etc.

Come on, bare fordi designet på en bærbar PC ikke er helt så fancy
betyder det altså ikke kanpper og stik sidder upraktisk. Og mht.
musestikket i tastaturet hvor mange gange er det lige man sætter en mus
i stikket i en computers levetid, altså.

Apples software er også
> enormt veldesignet. Apple ved altså noget om brugervenlighed.

Jeg vil nu gerne havde scroll-hjul og flere knapper på min mus. Som jeg
ser det er der to stilarter og den perfekte computer ville havde
elementer fra begge.

> Mange
> Apple-hadere elsker at reducere Apple til et design-firma. Så glemmer de
> meget belejligt, at Apple er et meget innovativt computerfirma.

Ligesom Apple folkene konsekvent mener at Apple har opfundet alt hvad
der er værd at eje. Der er mange gode ideer i mange gode
computerfirmaer, tag bare IBM's bærbare med deres keyboard lys, deres
butterfly tastaurer, de ultrabærbare med en dockingbay der kan tages med
eller ej osv.

> [...]
> andre kan, så er det ikke svært at finde bærbare, der kan måle sig med
> Apples bærbare. Og det er foruden Superdrive bl.a. størrelse, vægt og

Jeg talte ikke om at måle sig jeg talte om at overgå til færre penge, og
den batterilevetid du taler om er ikke exceptionel. Uanset hvad så er
jeg ikke en Apple hader, og som jeg skrev i min oprindelige mail så er
omtalte Powerbook rigtig dejlig. Blot synes jeg der er fornuftigt med et
nuaceret syn på tingene for jeg er nemlig heller ikke en PC hader

Mvh

Bruno

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-01-03 13:34

"iddqd@worldonline.dk" <iddqd@worldonline.dk> writes:

> [...]
> mht. musestikket i tastaturet hvor mange gange er det lige man sætter
> en mus i stikket i en computers levetid, altså.

Nok gange til at jeg købte en trådløs mus til min PC.

Nu har jeg så 1,5 meter kabel til at ligge og flyde mellem USB-hub'en
og musens basestation (skal stå tilgængeligt da den indeholder
batterioplader). Man kan ikke vinde, uanset hvad man gør

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-03 15:18

iddqd@worldonline.dk <iddqd@worldonline.dk> wrote:

> Henrik Münster wrote:
>
> Nu er computere jo for det meste bare et arbejdsredskab, det gør ikke så
> meget hvis de er jævnt kedelige

Nu har du en smiley bag, og det er helt fint. Nogle mennesker har
æstetisk sans og vil gerne omgive sig med smukke, velfungerende ting.
Andre er ligeglade, bare det virker. Jeg hører til den første gruppe.
Jeg kan godt lide at føle en glæde ved at bruge tingene. Jeg vil gerne
føle en hvis sympati for firmaet bag eller produktet selv. Der kan være
mange mere eller mindre subjektive årsager til denne sympati, og der er
slet ikke tale om, at de altid skal være noget dyrt og fint.

> [...]
> realiteten betyder høj opløsning at man kan få store bogstaver med stor
> skarphed eller små bogstaver med samme skarphed som når man køre en lav

Umiddelbart vil jeg tro, det er noget af det samme. Det kræver en
indsats. Ingen computere kan jo læse dine tanker. De fleste mennesker
vil ikke være i stand til det jvnf. mine iagttagelser af, at mange
bruger meget mindre opløsning end de fleste af os ville vælge.

> Det var godt en generaliseren der vil noget, jeg kan regne ud at i din
> bog så er grafikkere computernørder, for det er altså længe siden jeg
> har set nogen køre Photoshop som ikke brugte 1600*1200 eller mere

Ja! Overrasker det dig? Måske er de ikke alle nørder, men de er nok
noget mere computer-kyndige end en sekretær med to timers kursus i
WordPerfect. Og det er altså sidstnævnte gruppe, jeg mest kender som
computerbrugere. De fleste er tilbøjelige til at tro, at deres egen
omgangskreds er almindelige gennemsnitsmennesker. Sådan er det
naturligvis aldrig. Ens venner repræsenterer aldrig gennemsnittet. De
fleste i denne gruppe er computernørder eller i hvert fald ret fanatiske
computerbrugere. De fleste har nok en omgangskreds af lignende personer.
Jeg forsøger derfor at trække lidt i den anden retning. Når jeg viser
min computer til mange, siger de straks, at skriften da er forfærdelig
lille. Og jeg har den vist ikke stillet anderledes end de fleste.

> [...]
> musestikket i tastaturet hvor mange gange er det lige man sætter en mus
> i stikket i en computers levetid, altså.

Det er jo det, jeg siger. Designet er hele produktet incl. placeringen
af stik. Et produkt kan godt være grimt, men praktisk. Det kan også være
pænt og upraktisk. Men et veldesignet produkt er pænt og praktisk. Det
er det, Apple er god til. Apple laver ikke kun smart udseende. De laver
også bærbare, der er tynde og lette, mens batteriet samtidig holder
længe.
Med musen er det ikke et spørgsmål om at sætte den i. Problemet
er, at man slås med 1,8 meter ledning. De sætter sig i klemme, ligger og
krøller sammen, falder ud over bordkanten og trækker i musen etc. Når
folk, min kone f.eks., så vil bruge sådan en mus til en bærbar, har de
1,8 meter ledning at slås med, selv om der kun er brug for 30 cm.
Fuldstændig tåbeligt design! Selv Sun arbejdsstationer har musen sat til
tastaturet.

> Jeg vil nu gerne havde scroll-hjul og flere knapper på min mus. Som jeg
> ser det er der to stilarter og den perfekte computer ville havde
> elementer fra begge.

En mus er da ikke software(?). Men ellers findes det perfekte vel
aldrig. Der er stor forskel på computerbrugere. Det er nok svært at lave
både hard- og software, der på en gang tiltaler på begynderen og den
avancerede bruger.

> [...]
> computerfirmaer, tag bare IBM's bærbare med deres keyboard lys, deres
> butterfly tastaurer, de ultrabærbare med en dockingbay der kan tages med

Nu generaliserer du om, hvad Apple-folk siger og mener. Naturligvis er
Apple ikke Jesu tilbagekomst. Det er bare det system, jeg foretrækker.
Og det er først og fremmest styresystemet, der tiltaler mig. At hardware
så også er ordentligt udført i gode materialer er kun et plus. Har du
set en pc tæt på for nylig. Det er stort set alle sammen elendigt lavet
af billige materialer. Kan du nævne en lækker en?

> [...]
> omtalte Powerbook rigtig dejlig. Blot synes jeg der er fornuftigt med et
> nuaceret syn på tingene for jeg er nemlig heller ikke en PC hader

Ordkløver! Måle sig med betyder vel, at det er sammenligneligt. At det
ene ikke er lysår fra det andet. Jeg ville faktisk bare være høflig og
sige, at det er et spørgsmål om smag, hvad man foretrækker. Med hensyn
til det sidste, er jeg lige ved at sige, at jeg er pc-hader. Men jeg vil
da gerne være åben. De kan jo bare lave noget ordentligt noget, så skal
jeg gerne se positivt på det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 18-01-03 16:17

> [...]
> 1,8 meter ledning at slås med, selv om der kun er brug for 30 cm.
> Fuldstændig tåbeligt design! Selv Sun arbejdsstationer har musen sat til

Herhjemme skifter vi mus ret tit, men jeg syntes også at apples uden
ekstra knapper-mus er fantastisk, til alt andet end spil, og spille jedi
knight uden scroll og 2 knapper er håbløst så ofte skift !

Har lige bestildt Ill. videnskab via deres website, så får man en næsten
gratis (spille-) mus, der ser lidt sej ud - glæder mig til at se om den
er ligeså flad som Apples og ikke har det der bakke look som de fleste
mus har !

lige med bærbare, er det faktisk surt med en lille ledning Ibook
har usb portene på venstre side, så hvis man vil bruge højrehånden til
at styre musen med mangler man hurtig ledning (må havde fat i en trådløs

Udover det har du bare helt ret i alt i dine 2 indlæg Henrik
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-03 20:46

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> lige med bærbare, er det faktisk surt med en lille ledning Ibook har
> usb portene på venstre side, så hvis man vil bruge højrehånden til at
> styre musen med mangler man hurtig ledning (må havde fat i en trådløs

Jeg synes faktisk, at Apple Pro mus har en relativt lang ledning. Den er
næsten i vejen. Jeg har set nogen anbefale, at man sætter den i stikket
i den modsatte ende af tastaturet, så man ikke har så meget ledning til
at krølle op. Kan den virkelig ikke når rundt om en iBook? Ellers sælger
Apple Store en minimus, hvor ledningen kan trækkes frem efter behov
eller skjules i musen. Jeg tror, det er en Kensington.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 18-01-03 20:59

> [...]
> Apple Store en minimus, hvor ledningen kan trækkes frem efter behov
> eller skjules i musen. Jeg tror, det er en Kensington.

Ja, Henrik - den ER faktisk for lang, men kan ikke nå udenom et
PRO-tastatur, men det er den bedste, jeg nogensinde har prøvet. På nær
én ting: Håndsved "lægger" sig som en hinde på overfladen, hvis man ikke
husker at flytte hånden jævnligt.

Morten
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Michael Holm

Dato : 18-01-03 21:38

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
> PRO-tastatur, men det er den bedste, jeg nogensinde har prøvet. På nær
> én ting: Håndsved "lægger" sig som en hinde på overfladen, hvis man ikke

Nu er det jo 14" iBook'en jeg for tiden låner med hjem fra arbejdet og
der kan ledningen nå rundt men der er ikke plads til mange svinkeærinder

Ang. kensington pocketmouse, så har arbejdet investeret i sådan en, og
jeg har lige målt den mod Apple Pro mus og Apple vinder med ca. 1 cm i
ledningslængde !! Som sagt bruger jeg sådan en kensington i Jedi uden
svedproblemer logitech med kugle er dog bedre, efter min mening (i
spil) (den har foriøvrigt 7 cm. længere ledning end Apple

Men Kensingtons nyeste pocketmus er jo trådløs istedet for ledningoprul
ligger der en lille usbsender, som kan snakke med musen !
Jeg har også mine tvivl om hvor længe ledningoprullet holder

http://kensington.com/html/1510.html Deres Studiomouse virker også ret
lækker men den er vist ikke kommet til danmark endnu (ligner lidt den
jeg på et tidspunkt får sammen med ill. Videnskab)

Helt OT, Dr.Monster, hvor søger jeg bedst efter viden om RS virus (noget
en del børn har på det børnehjem, min viv, arbejder på har) - det er
ikke helt Ot da jeg vil søge fra min Mac af
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-03 22:20

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

Min kan da sagtens nå rundt om Pro-tastaturet. Der er vel 25 cm ledning
til overs. Det synes du måske ikke er alverden. Jeg har alligevel ikke
mere plads, da jeg har mit tastatur på en udtrækkelig hylde. Jeg er også
glad for Pro-musen. Den virker dejligt solid og pålidelig. Der er ikke
noget bøvl med snavs i kuglen etc. Til gengæld er den meget tung i
forhold til min gamle runde iMac-mus. Jeg fik en musearm efter få timers
brug. Jeg havde vænnet mig til at løfte den gamle mus en del. I stedet
for at køre et langt stykke, kørte jeg nogle få cm, løftede musen
tilbage og kørte igen. Så skulle jeg ikke flytte håndleddet. Det går
ikke med en Pro-mus. Jeg skal tvinge mig til stort set ikke at løfte
den. Så går det også fint. Man kan altså godt komme af med en musearm
ved at lave lidt om på sin måde at arbejde på.

> Nu er det jo 14" iBook'en jeg for tiden låner med hjem fra arbejdet og
> der kan ledningen nå rundt men der er ikke plads til mange svinkeærinder

Jeg har købt et løst tastatur. Så kan jeg også få den bærbares skærm op
i en mere ergonomisk højde.

> Helt OT, Dr.Monster, hvor søger jeg bedst efter viden om RS virus (noget
> en del børn har på det børnehjem, min viv, arbejder på har) - det er
> ikke helt Ot da jeg vil søge fra min Mac af

Alt, hvad jeg ved, har jeg lært hos Netdoktor:

<http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/rs.htm>

eller Sundhed.dk:

<http://www.sundhed.dk/servlet/leksikonfactsheet?id=80>

Bemærk som et kuriosum, at Vibeke Manniche har skrevet begge artikler.
Måske vil du også finde disse interessante:

<http://www.sundhed.dk/servlet/newsarticle?id=7701> og
<http://www.sundhed.dk/servlet/leksikonfactsheet?id=112>

Der er sikkert mange andre steder end de nævnte. I hvert fald er de to
sider meget gode, hvis man vil vide noget om sygdom og sundhed. Jeg har
overhovedet ingen interesser i nogen af dem. Tværtimod er vi nærmest
konkurrenter, så det er ikke derfor, jeg anbefaler dem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 19-01-03 01:24

> [...]
> den. Så går det også fint. Man kan altså godt komme af med en musearm
> ved at lave lidt om på sin måde at arbejde på.

Jeg sad netop i går og sagde at den perfekte mus ville være den gl.
runde med optisk i ligesom den nye Apple mus
kanikke være mere enig. Jeg har bijob som lærer i Alexanderteknik, og i
den egenskab holder jeg altid øje (sådan uden at tænke over det med
folk når de betjener mus og tastatur, og næsten alle der bruger
flerknap-mus spænder for meget i finger/arm/skuldre. Et-knap musen
opfordre folk til at bruge begge hænder istedet for kun at sidde med
musen

Jeg har også lige målt de ca. 25 cm, har du også postdanmarks prisfolder
ved hånden ? der er linial i !
Jeg har selv savet mit bord så der er masser af plads til at jeg kan
havde musen alle muligesteder der er meget rart med masser af plads.

> Jeg har købt et løst tastatur. Så kan jeg også få den bærbares skærm op
> i en mere ergonomisk højde.

på jobet har jeg den også altid oppe på en iMac-plastik-stander og løst
tastatur med mus sat i !

> Alt, hvad jeg ved, har jeg lært hos Netdoktor:
LOL
> [...]
> overhovedet ingen interesser i nogen af dem. Tværtimod er vi nærmest
> konkurrenter, så det er ikke derfor, jeg anbefaler dem.

Takker, det var egenligt pinligt at spørge om, men min viv havde sagt at
hun havde søgt og ikke kunne finde noget.. men et hurtigt "RS" virus i
Safari's google gav nr. 2 resultat http://www.rsvirus.dk
Men dine link virker mere informative, så tak !

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-01-03 15:19

> [...]

> Safari's google gav nr. 2 resultat http://www.rsvirus.dk
> Men dine link virker mere informative, så tak !

Den side kendte jeg ikke. Det lader til at være en, ABBOTT har lavet som
information, fordi de markedsfører Synagis (Palivizumab), der kan bruges
forebyggende mod RSv-infektioner hos for tidligt fødte børn og spædbørn
i andre risikogrupper. Det er "Humaniseret IgG monoklonalt antistof mod
respiratorisk syncytialvirus (RSV) til intramuskulær anvendelse".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 19-01-03 11:54

> Min kan da sagtens nå rundt om Pro-tastaturet. Der er vel 25 cm ledning
> til overs. Det synes du måske ikke er alverden.

Ja, kablet er 58cm langt fra mus til USB-stik og tastaturet er 37cm.
bredt fra indgang til indgang. Så ja, det synes jeg, ikke er alverden
Morten

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 19-01-03 12:05

> [...]

> lækker men den er vist ikke kommet til danmark endnu (ligner lidt den
> jeg på et tidspunkt får sammen med ill. Videnskab)

Er du sikker på, at det ikke er en elektrisk barbermaskine?

I øvrigt har jeg lige købt en Macally iceMouseJR, og er stadig i ekstase
over hvor cool den er.

Se den i aktion på http://www.2fastcpu.com/icemousejr/page2.html

Venlig hilsen Mikkel

--
Mikkel Pagh
Berlin

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-03 00:46

> [...]

> PRO-tastatur, men det er den bedste, jeg nogensinde har prøvet. På nær
> én ting: Håndsved "lægger" sig som en hinde på overfladen, hvis man ikke

Undskyld at jeg blander mig i jeres diskussion.
Bare sådan et 'praktiske gris' råd. Min nu værende trackball er en
Logitech Trackman Wheel til USB. Sådan en fyr med en kugle, der er
sidestillet, så den passer til min højre hånds tommelfinger (kuglen er
skråtstillet). På ledningen sidder der stadigvæk den strap, som den kom
med. Så ledningen er foldet sammen med en hvid plastikstrap omkring.
Den passer perfekt i rxxxx af min PB.

Og til korrespondenten, der taler om fingerfedt. Nej der er ikke særlige
problemer med det. Kuglen bliver renset/vasket med almindeligt
opvaskemiddel og derefter poleret i et rent viskestykke ca. hvert halve
år.
Det var en helt anden sag med den den gamle (ADB?) mus - en Kensington
Orbit - som jeg har arbejdet med i ca. fire år. Der sidder kuglen opad
(= den har ca. 180 graders overflade opad). Og de optiske 'læsere'
stoppede til. Det var nu ikke meget anderledes at rense den for
'efterladenskaber' end på en almindelig mus (jeg har osse rent fysisk
renset adskillige hockeypucs (?))

Jeg tror problemet er støv, der daler ned i alle de timer, hvor vi
sover.

Og så liiiiige lidt til historien her i denne herlige gruppe: Hvad
fanden går der af dig Henrik? Har du en mus med hale til din
b(l)ære(røvs)maskine? Jeg troede faktisk at du mest var til
pegepladepædagogik

Det er jo godt, at jeg ikke sådan kører med tog fra vest til øst i
Danmark og vice versa ..... tænk, hvis jeg skulle komme ud for, at
opleve dig i et DSBtog med en mus på bordet ved siden af den skinnende
nye PB. Nååårh, nej, det er måske blevet noget med et underlødigt
engelsk selskab i dine områder?

Husk at en ekstern mus brænder mere på forfængeligheden end på på låret,
når man er PB-bruger.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-01-03 01:22

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> [...]
> problemer med det. Kuglen bliver renset/vasket med almindeligt
> opvaskemiddel og derefter poleret i et rent viskestykke ca. hvert halve

Logitech er lidt specielle, fordi de er så fornuftige at anvende
optisk "tracking", dvs. at der sidder et kamera i stedet for mekaniske
ruller. Kameraet ser bevægelsen af de mange små sorte pletter, og
regner ud hvordan kuglen ruller rundt. Problemet med mekaniske ruller
er at de ikke har det så godt med fedt og snavs.

> [...]
> stoppede til. Det var nu ikke meget anderledes at rense den for
> 'efterladenskaber' end på en almindelig mus (jeg har osse rent fysisk

Jeg har en Kensington TurboBall, som jeg ikke synes om. Kuglen kan
kun betjenes med pege-mellem og ringfingrene. Jeg kan for min død
ikke få gjort kugle og ruller tilstrækkelig rene eller fedtede, til at
musen ikke hopper på skærmen. For at få en nogenlunde ren bevægelse
skal jeg nærmest "knuge" kuglen ind i selve kabinettet. Oplagt
kandidat til logitechs optiske system.

Jeg har efterhånden prøvet en hel del trackballs, og min absolutte
favorit er fortsat Kensington Turbo/Expert Mouse. God stor kugle der
kan betjenes med en vilkårlig finger, symetrisk udformning til både
højre og venstre hånd og selvom den har mekaniske ruller, er de lavet
af metal og særdeles modstandsdygtige overfor støv og fedt.

Thomas (passioneret trackball bruger )

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-03 21:28

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> [...]
> regner ud hvordan kuglen ruller rundt. Problemet med mekaniske ruller
> er at de ikke har det så godt med fedt og snavs.

Det var ny viden for mig. Spændende, tak.

> [...]
> kun betjenes med pege-mellem og ringfingrene. Jeg kan for min død
> ikke få gjort kugle og ruller tilstrækkelig rene eller fedtede, til at

Jeg synes nu ikke, dat var så vanskeligt, besværligt ja, men ikke
umuligt. Vaskede da bare kuglen i varmt vadn med en smule sulfo,
polerede den, rensede ruller med en stump kniv. Voila. Ingen hoppende
cursor her.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Michael Holm

Dato : 19-01-03 01:28

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> skråtstillet). På ledningen sidder der stadigvæk den strap, som den kom
> med. Så ledningen er foldet sammen med en hvid plastikstrap omkring.

sødt, men vores sekretær har lige fået en med kugle på samme led, jeg
ved ikke rigtig, hvordan har din tommelfinger det ?

> [...]
> Orbit - som jeg har arbejdet med i ca. fire år. Der sidder kuglen opad
> (= den har ca. 180 graders overflade opad). Og de optiske 'læsere'
der kan ligge ret meget nede i sådan en, det var det hun havde før

>Det var nu ikke meget anderledes at rense den for
> 'efterladenskaber' end på en almindelig mus (jeg har osse rent fysisk
> renset adskillige hockeypucs (?))

Been there

> [...]
> engelsk selskab i dine områder?
>
> Husk at en ekstern mus brænder mere på forfængeligheden end på på låret,
Hov , jeg vil også være med, den eneste grund til at jeg løber rundt med
14" iBook er at PBG4 er til rep. (skærmen fik en rød linie 3 dage før
garantien røg !!) Det er godt nok kun en 400 Mhz

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-03 21:28

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> sødt, men vores sekretær har lige fået en med kugle på samme led, jeg
> ved ikke rigtig, hvordan har din tommelfinger det ?

Min tommel har det fint ....

> Hov , jeg vil også være med, den eneste grund til at jeg løber rundt med
> 14" iBook er at PBG4 er til rep. (skærmen fik en rød linie 3 dage før
> garantien røg !!) Det er godt nok kun en 400 Mhz

Velkommen, jeg lider ikke af MHz forbistring

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-01-03 01:35

> [...]

> Min nu værende trackball er en Logitech Trackman Wheel til USB. Sådan en
> fyr med en kugle, der er sidestillet, så den passer til min højre hånds

Hvordan kan en kugle være skrå? Det er måske, når den brede ende vender
nedad?

> Jeg tror problemet er støv, der daler ned i alle de timer, hvor vi
> sover.

Jeg kan garantere, at jeg efterhånden ikke sover mange timer.

> [...]
> fanden går der af dig Henrik? Har du en mus med hale til din
> b(l)ære(røvs)maskine? Jeg troede faktisk at du mest var til

Ergonomi? Jeg skriver jo meget. Herhjemme har jeg et eksternt tastatur
og mus samt en Griffin Powermate. Jeg har så min PowerBook oppe på
bordet og tastaturet på en hylde under bordet. Det giver en meget bedre
skrivestilling. Men det er ikke sjældent, jeg sidder et andet sted i
huset. Bevæger jeg mig rundt, tager jeg KUN PowerBook med.
Jeg har i øvrigt lige købt et sæt Sennheiser Headmax MX500
hovedtelefoner på anbefaling i TidBITS. De er bare gode. Skruer man godt
op, kan man næsten ikke høre børnene.

> [...]
> opleve dig i et DSBtog med en mus på bordet ved siden af den skinnende
> nye PB. Nååårh, nej, det er måske blevet noget med et underlødigt

Kun sydpå ved Ribe/Tønder og deromkring. Det er stadig DSB, der kører
vestpå mod resten af landet.

> Husk at en ekstern mus brænder mere på forfængeligheden end på på låret,
> når man er PB-bruger.

En PowerBook kan nu også blive rigtigt dejlig lun, når man har den på
skødet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-03 21:28

> Hvordan kan en kugle være skrå? Det er måske, når den brede ende vender
> nedad?
Skråtstillet, skråtstillet ....

> Jeg har i øvrigt lige købt et sæt Sennheiser Headmax MX500
> hovedtelefoner på anbefaling i TidBITS. De er bare gode. Skruer man godt
> op, kan man næsten ikke høre børnene.

Det er vel spkaldte open-air ?

> Kun sydpå ved Ribe/Tønder og deromkring. Det er stadig DSB, der kører
> vestpå mod resten af landet.

Ja, det véd jeg, men jeg vidste ikke, at DSB betræder nye veje? Det er
sgu' da noget afn våd omvej, de tager?

> En PowerBook kan nu også blive rigtigt dejlig lun, når man har den på
> skødet.

Hvad så med Fnullergøj? Nej, du behøver ikke svare ....

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-01-03 22:53

> Skråtstillet, skråtstillet ....

Stil en kugle på et bord. Hvordan vil du stille den skråt?

> Det er vel spkaldte open-air ?

Børnene?

> Ja, det véd jeg, men jeg vidste ikke, at DSB betræder nye veje? Det er
> sgu' da noget afn våd omvej, de tager?

Årh for hulen. Østpå! Jeg er så vant til, at vi er vestpå, at jeg
skriver det hver gang.

> Hvad så med Fnullergøj? Nej, du behøver ikke svare ....

Hun er jo læge i Odense, så hun er stort set aldrig hjemme. Og er hun
endelig hjemme, så er jeg på arbejde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-03 23:15

> Stil en kugle på et bord. Hvordan vil du stille den skråt?

Nu var det naturligvis det leje som kuglen er indkapslet i, jeg mente.
Da den er rund (kuglen altså) er lejet sådan cirka en del mere 180
grader. Skråtstillet i fundamentet (musen - remember?)

Men nu har stillet en kugle frem på bordet. Den er sgu' da skråtstillet.
Nu er den lidt mere skråtstillet, hov, endnu mere, den bliver ved. Plonk
- der røg den på gulvet. Men hvad, der er den også lidt skråtstillet !

> Børnene?

DIne børn er vel sikelbørn? Så er de jo en slags friluftsbørn, men det
var nu Sennheiser jeg mente.

> Årh for hulen. Østpå! Jeg er så vant til, at vi er vestpå, at jeg
> skriver det hver gang.

Ja, så må du jo huske det til næste gang ....

> Hun er jo læge i Odense, så hun er stort set aldrig hjemme.

Det er der sikkert en del odenseanere, der ikke vi give hende ret i ?

> Og er hun endelig hjemme, så er jeg på arbejde.

Endnu en mulighed for at få udbytte af en blærerøvs PB: hold dine lår
varme med Apples PB (jo mere MHz jo mere varme = GHz myten i ny
version?).

Meeeeen det bliver nu aldrig det samme

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : David Blangstrup

Dato : 18-01-03 17:36

> [...]
> til det sidste, er jeg lige ved at sige, at jeg er pc-hader. Men jeg vil
> da gerne være åben. De kan jo bare lave noget ordentligt noget, så skal

Bravo!

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 20-01-03 09:19

iddqd@worldonline.dk skrev:

> Nu er computere jo for det meste bare et arbejdsredskab, det gør ikke så
> meget hvis de er jævnt kedelige

Og tøj er bare noget, vi har på for at holde os varme, ikke? Nej, vel.

En computer er meget mere end bare et arbejdsredskab, den er kultur og
identitet, præcis som tøj (eller - åh, nej - biler).

> I realiteten betyder høj opløsning at man kan få store bogstaver med stor
> skarphed eller små bogstaver med samme skarphed som når man køre en lav
> opløsning.

Nemlig. Teknisk set er høj opløsning med store bogstaver bedre - det
giver et klarere billede.

Problemet kommer først, hvis det kræver noget af brugeren at få
tekststørrelsen op. Altså ikke at det er et problem for dig og mig, men
for "fru Jensen".

> Come on, bare fordi designet på en bærbar PC ikke er helt så fancy

Hm, hm. "Ikke helt så fancy", come on.

> Og mht. musestikket i tastaturet hvor mange gange er det lige man sætter
> en mus i stikket i en computers levetid, altså.

Det bliver nu alligevel altid til nogle gange ...

Nå, men du overser helt pointen: Det er jo bare et enkelt eksempel, og
det er jo netop "det fede" med Apple, at det ikke bare er en enkelt
ting, men alle de små ting (også i styresystemet), hvilket tilsammen
bliver til en hel del.

Jeg tror, at det er denne "gennemførthed" og omtanke, der tiltaler mange
Mac-brugere, og som i øvrigt tilsyneladende er så svær at forstå for
mange Windows-brugere, fordi de ofte fokuserer på hvert enkelt punkt.

Et andet eksempel fra selve styresystemet: Standard-knappen i en dialog
sidder på Mac OS altid nederst til højre, mens den i Windows kan sidde
alle mulige steder. For den enkelte dialog er det selvfølgelig
forholdsvis underordnet; det er forudsigeligheden i, at den altid sidder
det samme sted, der er afgørende.

> Jeg vil nu gerne havde scroll-hjul og flere knapper på min mus.

Men så kan du bare købe en mus et andet sted end hos Apple, fint nok.
Det er klart, at et design ikke kan være perfekt til alles behov, uanset
hvor godt det er.

> Som jeg ser det er der to stilarter og den perfekte computer ville havde
> elementer fra begge.

1) Jeg tror ikke på "den perfekte computer". Det afhænger af dem, der
bruger dem.

2) På den anden side er der (del-)løsninger, der simpelthen bare er
bedre - i hvert fald til de fleste - og her er der ikke bare "to
stilarter"; her er der mere eller mindre kun én (Apples). Windows er som
"stil" meget mere "flagrende" og uigennemført. Ikke at der ikke er
rigtig mange gode ting i Windows: de udgør bare ikke tilsammen en "stil"
i samme omfang som i Mac OS.

> Ligesom Apple folkene konsekvent mener at Apple har opfundet alt hvad
> der er værd at eje.

Øh, ligesom mange Brøndby-fans ikke tror, at FCK har en eneste god
fodboldspiller. Hvad har det med sagen at gøre? Ævbæv, der er også
andre, der er snævertsynede - så er det helt i orden, at jeg også er
det? Eller? ...

Jeg kunne ikke finde på konsekvent at mene, at Apple har opfundet alt,
hvad der er værd at eje. Så skulle den vist være klaret.

> Der er mange gode ideer i mange gode computerfirmaer,

Klart nok, og der er jo også mange forskellige behov - der dækkes af
forskellige systemer og firmaer. Og Apple har da også overtaget en masse
ideer fra andre computerfirmaer. Intet odiøst i det.

> [...] og som jeg skrev i min oprindelige mail så er omtalte Powerbook
> rigtig dejlig.

Og det bedste ved den er ... Mac OS.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 21-01-03 02:55

Jesper Juellund Jensen wrote:
> Og tøj er bare noget, vi har på for at holde os varme, ikke? Nej, vel.
>
> En computer er meget mere end bare et arbejdsredskab, den er kultur og
> identitet, præcis som tøj (eller - åh, nej - biler).

Sludder. Så længe maskinen gør præcis det den skal så er det flintrende
ligegyldigt om dens kabinet er udført i titanium, plastic eller pap
eller om der tegnet af ingeniør i Taiwan eller en schweitzer? fra
frog-design.

Min pointe er at den bedste computer i virkeligheden er usynlig, det er
derfor en kedelig PC ikke gør så meget for den er næsten "usynlig" hvor
fx. en orange Mac tilgengæld gør opmærksom på sig selv.

Hvad jeg har hjemme på mit eget skrivebord er en helt anden sag, men så
taler vi heller ikke længere om et rent arbejdsredskab. Tilsvarende er
der mange andre ting jeg omgiver mig med privat hvor formgivning er
vigtig, og for nogen kommer det endda så langt at form er vigtigere end
funktion - for slet ikke at snakke om dem hvor det mærke som sidder på
askebærgeret er det allervigtigste. Dit eksempel med biler kunne ikke
være bedre valgt.

Det handler simpelthen om hver ting til sin tid.

> Nemlig. Teknisk set er høj opløsning med store bogstaver bedre - det
> giver et klarere billede.

Ja, hvis man ikke er bange for at slide sin Page down knap op.

> Problemet kommer først, hvis det kræver noget af brugeren at få
> tekststørrelsen op. Altså ikke at det er et problem for dig og mig, men
> for "fru Jensen".

Ja men havd skal man gøre, den perfekte skærm med høj opløsning nok til
at havde papir læsbarhed er ikke til at betale for almindelige mennesker
så vi må alle finde det bedst mulige kompromis. (Hvis nogen har 100.000
til en skærm så har IBM det nok hidtil bedste bud på en perfekt skærm)

> Hm, hm. "Ikke helt så fancy", come on.

Helt så fancy er netop hvad jeg mener. I PC verdenen kan man få ultra
bærbare til lige over 1 kg og så hele vejen op til workstation klassen
på omkring 3.5 kg. De laver også kabinetter i fx. titanium og smarte
løsning på alt mellem himmel og jord, men et firma som fx. IBM prøver
ikke at sælge varen på at deres bærbare ser lækre ud de bruger istedet
kræfterne på andre ting.

> Det bliver nu alligevel altid til nogle gange ...

Fru Jensen gør det næppe nogensinde, og hvis hun er heldig så er det en
optisk mus for hun kan sikkert ikke finde ud af at rense den. Et PC
tastatur koster 100.- så når hun spilder kaffe eller det er alt for
beskidt er det ikke noget særligt, hvad koster et Mac tastatur.

> [...]
> det er jo netop "det fede" med Apple, at det ikke bare er en enkelt
> ting, men alle de små ting (også i styresystemet), hvilket tilsammen

Aha, styresystemet. Her mener du så nok OS-X der er basseret på, nå ja
NextStep som er bassert MachUnix. Min påstand er altså, og bemærk at jeg
bl.a. arbejder som supporter og taler med mange ikke tekniske brugerer,
at når der skal laves tekniske jursteringer så er en stribe ikoner lige
uforståelige om de står i Kontrolpanelet på Windows eller det ditto på
Mac OS.

> Jeg tror, at det er denne "gennemførthed" og omtanke, der tiltaler mange
> Mac-brugere, og som i øvrigt tilsyneladende er så svær at forstå for
> mange Windows-brugere, fordi de ofte fokuserer på hvert enkelt punkt.

Muligt, min holdning er nu altså at ingen af de to verdener er perfekt
og at mange som er vant til den ene synes at den anden er kompliceret og
utilgængelig.

> [...]
> alle mulige steder. For den enkelte dialog er det selvfølgelig
> forholdsvis underordnet; det er forudsigeligheden i, at den altid sidder

OK, men hvordan er det så lige man får oplysninger om et objekt på en
Mac? Højreklik og så Egenskaber, nej vel. Vi kan skrive side op og side
ned med hvad der er godt og skidt, og selv om jeg ikke er Windows fan så
synes jeg ikke det er helt fair den måde Windows ofte dømmes på. Alle
versioner som har været på markedet de sidste mange år betragtes fx. som
en så det er klart at der tale om en slingre kurs, det ville nok være
mere rimeligt at fokusere på de sidste par generationer.

> Men så kan du bare købe en mus et andet sted end hos Apple, fint nok.
> Det er klart, at et design ikke kan være perfekt til alles behov, uanset
> hvor godt det er.

Lige præcis min pointe.

> 1) Jeg tror ikke på "den perfekte computer". Det afhænger af dem, der
> bruger dem.

Den perfekte computer ville tilpasse sig til sin bruger

> [...]
> "stil" meget mere "flagrende" og uigennemført. Ikke at der ikke er
> rigtig mange gode ting i Windows: de udgør bare ikke tilsammen en "stil"

Mon ikke det snare skyldes at softwaren man finder på en PC kan være 10
år gamel i nogen tilfælde og 1 måned i andre, jeg kan forøvrigt røbe at
noget af det værste som regel er Mac software der er dårligt tilpasset
til PC platformen. Man tænker bare på Director, GoLive...

Noget tilsvarende gør sig sikkert gældende med Word og IE på Mac.

> [...]
> fodboldspiller. Hvad har det med sagen at gøre? Ævbæv, der er også
> andre, der er snævertsynede - så er det helt i orden, at jeg også er

Nu var det en kommentar til det jeg læste mellem linier i det indlæg jeg
kommenterede, som du selvfølgelig er velkommen til at kommentere men
medmindre du har taget navneforandring behøver du vil ikke føle dig
truffet. Hvis du forresten lige har kaldt mig snæversynet vil du ikke
venligst begrunde det?

> Jeg kunne ikke finde på konsekvent at mene, at Apple har opfundet alt,
> hvad der er værd at eje. Så skulle den vist være klaret.

Se mit svar til din Brøndby kommentar.

> Klart nok, og der er jo også mange forskellige behov - der dækkes af
> forskellige systemer og firmaer. Og Apple har da også overtaget en masse
> ideer fra andre computerfirmaer. Intet odiøst i det.

Netop, bortset fra når Mac fans forsøger at få det til at lyde som om
Apple har opfundet det altsammen.

> Og det bedste ved den er ... Mac OS.

EOD herfra, det her fører ingen vegne.

Mvh

Bruno

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-03 01:19

> [...]

> ligegyldigt om dens kabinet er udført i titanium, plastic eller pap
> eller om der tegnet af ingeniør i Taiwan eller en schweitzer? fra

Jeg har vist flere gange skrevet, at design ikke bare er udseendet. Det
er også funktionaliteten. Og her er Apple også godt med. Det er ikke
bare computere i en smart farve med en tjekket fartstribe. Der er også
omtanke bag placering af forskellige ting, størrelse osv.

> Min pointe er at den bedste computer i virkeligheden er usynlig, det er
> derfor en kedelig PC ikke gør så meget for den er næsten "usynlig" hvor
> fx. en orange Mac tilgengæld gør opmærksom på sig selv.

Apple har haft et flip med farver, men det er ovre. De nye Mac er da
meget diskrete. De er i neutrale grå, hvide og transparente farver. En
iMac f.eks. er meget lille og gør ikke meget væsen af sig på et
skrivebord. Det er en ideel computer for mange mennesker.
I princippet giver jeg dig ret. Faktisk går jeg heller ikke ret
meget op i computerens udseende. Netop derfor har jeg valgt Mac. Jeg
synes, at styresystemet er langt det bedste. Det er den primære årsag
til mit valg, og så betaler jeg gerne lidt ekstra for at kunne bruge
det. Smag og behag samt behov er forskellig. Andre vil være bedre tilpas
under andre styresystemer. Jeg mener bare, at man først skal vælge
styresystem og måske programmer. Så kommer computeren i anden række.

> [...]
> løsning på alt mellem himmel og jord, men et firma som fx. IBM prøver
> ikke at sælge varen på at deres bærbare ser lækre ud de bruger istedet

Jeg er for nylig gået over til at bruge en bærbar som eneste computer.
Jeg har meget svært ved at se, hvilken pc, der på nogen måde kan
konkurrere med Apple. Nogle gange er der et Dell-katalog med avisen. Det
sker, at jeg griner mig gennem deres udvalg af bærbare. Måske kan en
Sony Vaio måle sig med Apple. Jeg så dem, sidst jeg var i Kastrup
Lufthavn. De var kr. 10.000,- dyrere end en PowerBook. Jeg er en
almindelig privatmand. Vil du have, at jeg skal give næsten kr. 40.000,-
for en computer?

> Fru Jensen gør det næppe nogensinde, og hvis hun er heldig så er det en
> optisk mus for hun kan sikkert ikke finde ud af at rense den.

Som jeg skrev, har hun det lange kabel at slås med. På visse borde kan
det måske trækkes på en smart måde, men jeg har erfaring for, at det er
irriterende.

> Et PC tastatur koster 100.- så når hun spilder kaffe eller det er alt for
> beskidt er det ikke noget særligt, hvad koster et Mac tastatur.

Jeg kender godt de tastaturer. De er heller ikke mere værd. Et Apple Pro
tastatur koster kr. 599,-. Det er pengene værd, synes jeg i hvert fald.
Det har to USB-porte, hvor den ene normalt bruges til musen. Men det har
pc-tastaturer måske også.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-01-03 08:03

iddqd@worldonline.dk skrev:

> Sludder. Så længe maskinen gør præcis det den skal så er det flintrende
> ligegyldigt om dens kabinet er udført i titanium, plastic eller pap
> eller om der tegnet af ingeniør i Taiwan eller en schweitzer?

For det første er design mere end udseendet og materialet; det er også
måden, man bruger det på, hvor stikkene sidder, en masse små detaljer,
hele styresystemet osv.

For det andet er det ikke mere sludder, end at tøj kun er til for at
holde varmen. For nogen er det mere eller mindre sådan, for andre er tøj
meget mere.

> Min pointe er at den bedste computer i virkeligheden er usynlig,

Den bedste computer *for dig*, ja.

Præcis sådan har mange det med tøj, og mere eller mindre formelle
uniformer (f.eks. jakkesæt og skoleuniformer) har vel også ofte den
rolle, at tøjet skal være "usynligt". For andre - og nok de fleste - er
tøj meget mere og langt fra "usynligt". Så kan vi altid diskutere, om
det "burde" være sådan, men det er nok for let at affærdige det med
"sludder".

> Hvad jeg har hjemme på mit eget skrivebord er en helt anden sag, men så
> taler vi heller ikke længere om et rent arbejdsredskab.

Jeg mener faktisk sjældent, at en pc er "et rent arbejdsredskab". Selv
på et kontor køber man ikke bare de billigste lamper, der giver lys, men
også lamper, der passer ind i stilen.

Og igen: Design er meget, meget mere end bare "et godt udseende".

> Ja, hvis man ikke er bange for at slide sin Page down knap op.

Med "store" bogstaver mener jeg mange pixels, ikke større rent fysisk.
(Jeg gav dig altså ret).

> Aha, styresystemet.

Hvorfor springer du min pointe over igen?

> [...]
> jursteringer så er en stribe ikoner lige uforståelige om de står i
> Kontrolpanelet på Windows eller det ditto på Mac OS.

Det er klart, at hvis man ikke forstår, hvad det er, man justerer, så er
brugergrænsefladen fuldstændig ligegyldig. Det er vel trivielt.

Det interessante er de ting, som brugeren faktisk forstår og har brug
for at kunne ændre.

> Muligt, min holdning er nu altså at ingen af de to verdener er perfekt
> og at mange som er vant til den ene synes at den anden er kompliceret og
> utilgængelig.

Enig, "ingen af de to verdener er perfekt" - men derfor kan der jo godt
være forskel. Både overordnet og med hensyn til specifikke detaljer.

Det er klart, at vane spiller en rolle, og man kan vænne sig til meget.
Men det er da at foretrække, at det er lettest fra starten. Lad os sige,
at man for eksempel gør en eller anden ting forskelligt i to programmer
på platform X, men at det gøres ens - men på en tredje måde - i to
programmer på platform Y. Hvis man nu har lært de to måder på platform
X, så er det selvfølgelig irriterende, at man ikke kan bruge den viden
på platform Y. Men det ændrer ikke ved, at det var lettere at lære at
bruge programmerne på platform Y, fordi man kunne overføre viden fra den
ene program til det andet.

> OK, men hvordan er det så lige man får oplysninger om et objekt på en
> Mac? Højreklik og så Egenskaber, nej vel.

Hvis du med "objekter" mener dokumenter, mapper og drev på skrivebord
osv., så er der en tilsvarende funktion på Mac:
* Hvis du har en mus med højreknap, så kan højreklikke på objektet og
"Vis info" fra kontekstmenuen.
* Med en mus med 1 knap, må du bruge ctrl-klik, som ikke er så logisk
som højreklik, men som til gengæld har andre fordele.
* Du kan også vælge objektet og vælge "Vis Info" på arkivmenuen.

Hvis du mener mere generelt, så er der ikke altid et "Egenskaber"-punkt,
når man højreklikker i Windows og Windows-programmer. Det er der f.eks.
ikke, hvis jeg højreklikker på en celle i Excel, et objekt i PowerPoint,
et ord i Word, et symbol i en værktøjslinje, en knap for et vindue i
proceslinjen, en lineal i Word osv.

> Vi kan skrive side op og side ned med hvad der er godt og skidt,

Ja, og det er da - efter min mening - ganske interessant. Ikke så meget
for at finde en "vinder", men for at diskutere god brugergrænseflade.

> Mon ikke det snare skyldes at softwaren man finder på en PC kan være 10
> år gamel i nogen tilfælde og 1 måned i andre,

Det gælder vel også en Mac. På en Mac har der bare været meget bedre
beskrivelse af brugergrænsefladen og over en længere periode. Desuden er
brugerne nok mere krævende, hvilket heldigvis gør, at producenterne
opper sig. Et rigtig godt eksempel er i øvrigt Microsofts Mac-afdeling,
der efter min mening laver nogle fine ting. Desuden gælder det også
selve systemet og skrivebord osv., at der er mere samlet "stil" i Mac
OS.

Apple gør - og måske især har gjort - faktisk et rigtig flot stykke
arbejde for at sikre en ensartet "stil". Læs for eksempel
http://developer.apple.com/techpubs/macosx/Essentials/AquaHIGuidelines/

> jeg kan forøvrigt røbe at noget af det værste som regel er Mac software
> der er dårligt tilpasset til PC platformen. Man tænker bare på Director,
> GoLive...

Det er også mærkelige programmer på en Mac.

Et andet slemt eksempel er Cubase (i hvert fald den version, jeg
bruger).

> Noget tilsvarende gør sig sikkert gældende med Word og IE på Mac.

Nu er Microsoft Word jo - så vidt jeg ved - oprindelig et Mac-program,
ligesom f.eks. Microsoft Excel, men jo, der har været visse slemme
versioner af Word, der har været meget Windows-agtige. Jeg er dog ret
godt tilfreds med de versioner, som jeg kender (IE 5 og Word 2001).

> [...]
> kommenterede, som du selvfølgelig er velkommen til at kommentere men
> medmindre du har taget navneforandring behøver du vil ikke føle dig

Du skrev: "Ligesom Apple folkene konsekvent mener at Apple har opfundet
alt hvad der er værd at eje." Jeg er vel en af "Apple-folkene" (jeg
bruger da i hvert fald en Apple-computer), som du her skærer over en
kam. Så selvfølgelig føler jeg mig "sigtet på" om end ikke "truffet".

> Hvis du forresten lige har kaldt mig snæversynet vil du ikke
> venligst begrunde det?

Det har jeg ikke. Jeg påpeger bare, at du udskriver en blankocheck til
at være det, hvilket jeg ikke synes er rimeligt.

> EOD herfra, det her fører ingen vegne.

Jeg elsker den slags meget lange indlæg, der slutter med "EOD". Hvis du
ikke gider diskutere det, hvorfor så det lange indlæg?

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Michael Holm

Dato : 27-01-03 10:45

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Ja, og det er da - efter min mening - ganske interessant. Ikke så meget
> for at finde en "vinder", men for at diskutere god brugergrænseflade.

-snip-

> Jeg elsker den slags meget lange indlæg, der slutter med "EOD". Hvis du
> ikke gider diskutere det, hvorfor så det lange indlæg?

og det er spændende at læse med - tak for gode indlæg og lærerige
indlæg!
--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Dr.Ralph

Dato : 23-01-03 00:16

> EOD herfra, det her fører ingen vegne.
>
> Mvh
>
> Bruno

Hey Bruno, det var da en værre mac VS PC diskussion du er ude i hva' ? :)
Jeg har helt ærligt KUN overvejet Apple pga designet, da jeg er blevet alt
for afhængig af en masse ekstra ting, som mac ikke undertsøtter helt - og
iøvrigt er hammer tilfreds med win xp pro.

Til folk, der hævder, at en PC ser mærkelig ud tæt på kan jeg kun sige JA,
i mange tilfælde, når man kigger på en forsamlet SÅKALDET mærkevare pc, der
i virkligheden ikke er mere mærkevare end min gamle moster (undskyld
Moster). Rigtige pcnørder samler selv deres pc med de ypperste bestanddele
og komponenter - og jeg har f.eks personligt et tower i anodiseret
aluminium, med et design der ikke lader noget tilbage overfor Apple.
Mit tastatur er et sort/sølvgråt fra Logitech og min mu er en MX 700
ligeledes i sort/sølv grå design, som jeg personligt holder mere af en
Apples flade gennemsigtige plastik mus, som mine store mandehænder ikke har
det behageligt med.
Min 20,1' TFT skærm er ligeledes lavet i sort/sølv grå finish - og mine
højttalere er design højttalere fra B&W ligeledes i sølvgrå - OK jeg er
VILD med sølvgrå finish.

Når folk ser mit arbejdsværelse, så siger de uerfarne brugere - wow det ser
flot og stilet ud, og de mere erfarne - wow både tjekket design og total
tjekket udstyr.

Jeg er den nørdede type, der selv bygger alt fra bunden i en PC - og kører
med 5 harddiske, både SCSI og IDE, og nogle i RAID 0 og andre i RAID 1 - og
mig bekendt kan jeg slet ikke købe en Mac tower, der kan rumme det mit
nuværende alu tower rummer - nemlig 1 DVD drev, 1 Yamaha SCSI brænder, 1
Liteon IDE brænder, 5 harddiske, 1 intern Usb læser, 1 diskette drev, 2
scsi kort plus det løse ?

De fleste mac folk jeg kender er typisk enten designere, grafikere eller
uøvede brugere, der vil have et let system, som er let at bruge.

Jeg har kun ganske kort betjent en mac, men er åben over for nye ting.
Min win xp pro kører forbavsende stabilt i betragtning af, hvad jeg kaster
i hovedet på den. Jeg ved ikke nok om mac, men kan man selv købe løse
motherboards, ram og processorer til mac, som man selv kan samle og isætte
?

Jeg lan som sagt KUN sige, at det der tiltaler mig ved en mac er designet.
Jeg ved godt, at mac ikke kun er design - men jeg overvejer KUN en mac G4
12' for designet, den lille størrelse, den gode batteritid - men er
samtidig MEGET positivt overrasket over, at mac har valgt at udstyre den
med super drive (inbygget dvd brænder og cd brænder) OG bluetooth - tør man
håbe på, at de har lavet et bluetooth modul, der vil være kompatiblet med
eksisterende mobilf (T68, S55 etc.) og PDA (Tungsten) ?

Mit eneste problem vil være, at jeg har behov for at vide, om ting lavet på
mac excel, mac word og mac photoshop vil være muligt at overføre til min
stationære pc og arbejde videre med det der.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-03 00:41

Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> wrote:

> Mit tastatur er et sort/sølvgråt fra Logitech...

Hvis det er det, jeg tænker på, så virker det billigt tæt på. Sølvgråt
ja, men lakeret plast i dårlig kvalitet.

> Når folk ser mit arbejdsværelse, så siger de uerfarne brugere - wow det ser
> flot og stilet ud, og de mere erfarne - wow både tjekket design og total
> tjekket udstyr.

Det lyder skam lækkert, men du er vist også langt fra den typiske
bruger.

> De fleste mac folk jeg kender er typisk enten designere, grafikere eller
> uøvede brugere, der vil have et let system, som er let at bruge.

Vi er også mange almindelige mennesker, der skriver, surfer internet,
ser filmtrailere etc., men som nyder et velfungerende system, man ikke
skal rode med selv. Det kommer jo an på, hvor meget man har det som en
hobby. Jeg har det på den måde med cykler. Dem opbygger jeg selv og
skiller ad i atomer. Computere gider jeg ikke gøre det mere. Jeg vil
hellere have noget helt nyt med nogle års mellemrum.

> Jeg ved ikke nok om mac, men kan man selv købe løse motherboards, ram og
> processorer til mac, som man selv kan samle og isætte

Nej, desværre. Ja, så skal du skrælle en eksisterende Mac og flytte
motherboardet over i en anden. Der er firmaer, der laver opgraderinger
af processorer i Mac og den slags. Lidt kan man godt lave selv.

> - tør man håbe på, at de har lavet et bluetooth modul, der vil være
> kompatiblet med eksisterende mobilf (T68, S55 etc.) og PDA (Tungsten) ?

Selvfølgelig. Bluetooth er vel Bluetooth. Apple følger de standarder, de
understøtter. Det er trods alt bare en computer.

> Mit eneste problem vil være, at jeg har behov for at vide, om ting lavet
> på mac excel, mac word og mac photoshop vil være muligt at overføre til
> min stationære pc og arbejde videre med det der.

Det skulle ikke være noget problem, efter hvad de pågældende firmaer
selv siger. Jeg har ikke selv prøvet det, da jeg ikke har sådan nogle
fine og dyre programmer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Dr.Ralph

Dato : 23-01-03 05:09

> [...]
> Lufthavn. De var kr. 10.000,- dyrere end en PowerBook. Jeg er en
> almindelig privatmand. Vil du have, at jeg skal give næsten kr. 40.000,-

Altså NU må jeg bryde ind her.
Jeg har udover min stationære selvsamlede PC med ultimative mærkevare dele
også en dejlig lille let notebook, som jeg bruger HVER dag på jobbet.

Det er altså ikke nødvendigt at gøre notebook pc'er dyrere end de er.

Min fujitsu siemens S6110 er faktisk, hvis jeg selv skal sige det, ret flot
designet med magnesium søvlgråt kabinet, hvide taster, 1,8 kg og så er der
en PIII 1,2 Ghz, 512 Mb ram og 40 Gbharddisk, indbygget bluetooth, netkort,
DVD-læser/CDRW drev, pcmcia port, 13,3 ' TFT (1024X768) og batteritid på 3
timer under hjelmen. Og den koster vel at mærke ikke mere end 22.000 kr -
så drop lige den tykke ukorrekte overdrivelse vedr. notebook pc'er og
prisniveau.

At jeg alligevel overvejer den nye G4 powerbook 12' TFT er som sagt for
både at prøve noget nyt (mac) og fordi den efter sigende skulle have over 5
timers batteritid - hvor min kun har 3 timer (som dog også er ret så fint)

> [...]
> tastatur koster kr. 599,-. Det er pengene værd, synes jeg i hvert fald.
> Det har to USB-porte, hvor den ene normalt bruges til musen. Men det har

Du kan købe tastaturer med 4 indbygget usb porte til pc - jeg kan bare ikke
se, hvad jeg skal bruge det til, da både mit tastatur og min mus er
trådløse - og senderen fint kan nå 2 meter - så alt mit ledningsrod er gemt
BAG ved min maskine - man behøver altså ikke gøre tingene mere besværlige
end de er, vel ? :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-03 18:51

> [...]

> timer under hjelmen. Og den koster vel at mærke ikke mere end 22.000 kr -
> så drop lige den tykke ukorrekte overdrivelse vedr. notebook pc'er og

Så er den da bestemt heller ikke billigere end en af Apples bærbare. En
iBook med samme skærmopløsning er langt billigere, men måske også lidt
langsommere. En 12" PowerBook er langt billigere. En 15" PowerBook nogle
få hundrede dyrere, men så også med større skærm og større opløsning.
Valget mellem pc og Mac afhænger naturligvis af smag og behov, men
påstanden om, at en Mac er åh så dyr holder altså ikke vand her.
Priserne er yderst rimelige, hvilket du lige har påvist.

> [...]
> BAG ved min maskine - man behøver altså ikke gøre tingene mere besværlige

Der blev spurgt, hvad et Apple tastatur koster, og jeg svarede. Jeg
bemærkede også, at jeg ikke mener, de billige pc-tastaturer er ret gode.
Jeg uddybede også mit svar med, at der er to USB-porte på Apples
tastaturer. Det kan i øvrigt være smart med USB-porte på tastaturet. Det
må især gælde med en pc, der står nede på gulvet. Skal man lige slutte
en PDA eller et kamera til, eller har man en Griffin Powermate eller en
tegneplade, har man måske jævnligt brug for at kunne slutte dem fra og
til.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-01-03 22:31

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Der blev spurgt, hvad et Apple tastatur koster, og jeg svarede. Jeg

Hvordan er det at skrive på? (Hvis du ikke ksulle vide det, hvem
skulle så?). Jeg er ved at være moden til at få fat i et nyt ikke-PC
tastatur.

Jeg kan godt se det fikse i USB-porte i tastaturet.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-01-03 17:17

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> [...]
> tastatur.
>
> Jeg kan godt se det fikse i USB-porte i tastaturet.

Jeg synes, det er godt. Måske er min smag lidt anderledes end mange
andres. Jeg kan godt lide, at tasterne går let, og det gør de. Jeg
bryder mig ikke om det klassiske IBM klik-tastatur. Andre kan godt lide,
der er lidt modstand i tasterne. De synes til gengæld, at lette taster
virker som om, tastaturet er af dårlig kvalitet.
Jeg kan selv godt lide tastaturet. Jeg tør bare ikke lokke dig
til at købe det bare på min anbefaling. Det er derfor, jeg lyder lidt
negativ. Det er jo trods alt ikke et helt billigt tastatur, og jeg har
ikke gennemsøgt markedet for alternativer, da jeg godt kan lide
Apple-produkter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-03 17:47

> [...]
> negativ. Det er jo trods alt ikke et helt billigt tastatur, og jeg har
> ikke gennemsøgt markedet for alternativer, da jeg godt kan lide

Et Apple tastatur er et af de bedste tastaturer på markedet. Tasterne er
bløde, og man skal ikke slå så hårdt, og bedst af alt....man slipper for
det enerverede klikkeri. Derudover er det smadderflot(prøv at se de
hvide!), passer sammen med resten og har de omtalte USB-indgange.
Så jeg holder med Henrik.
M.

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 25-01-03 18:27

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Derudover er det smadderflot(prøv at se de
> hvide!),

Og det hvide er endda 25 øre billigere end det sorte på AppleStore!

Fra : Dr.Ralph

Dato : 23-01-03 05:23

> Hvis det er det, jeg tænker på, så virker det billigt tæt på. Sølvgråt
> ja, men lakeret plast i dårlig kvalitet.

Jeg er, hvis jeg selv skal sige det, ret kvalitetsbevidst - og mit Logitech
er godt nok lavet i plastik, men kvaliteten fejlder ikke noget.
Har nu haft det i snart 2 år - og det fungerer perfekt uden slitage mærker.

Apples tastatur er også lavet i plastik, og ser efter min mening ikke
specielt tjekket ud i det gennemsigtige plastik design........men smag og
behag er jo gudske lov forskellig.
Hvor ville det dog være røvsygt, hvis alle syntes det samme var flottest
designet.

> Det lyder skam lækkert, men du er vist også langt fra den typiske
> bruger.

Det er her kernen er - i dag kan pc nørder, der selv samler deres pc efter
hånden opnå design, der er oppe på siden af mac - eller bedre - ja, jeg har
sågar hørt om en, der simpelthen skilte et mac kabinet ad og brugte det som
pc kabinet.

> [...]
> skiller ad i atomer. Computere gider jeg ikke gøre det mere. Jeg vil
> hellere have noget helt nyt med nogle års mellemrum.

Det er hèr du rammer kernen - Mac folk er No nonsesn folk, der vil have en
effektiv, brugervenlig, veldesignet platform at arbejde udfra - problemet
er bare, at pc nørder som mig og mange andre, der SELV vil samle alt fra
bunden - helt ned til hvilken strømforsyning og blæsere der skal være i
kabinettet, vi ville komme til kort med en mac, som man ikke selv kan
designe og udvælge dele til fra starten.
Man er tvunget til at købe en komplet pakke - noget som jeg hader, når jeg
selv kan udvælge komponenter, der er bedre og mere velegnede.

Og i dag er pc selv-samlere blevet kritiske - vi gider ikke længere købe en
beige kasse og bruge den som kabinet - vi køber alu kabinetter, stål
kabinetter i sølvgrå, sort, rød - ja alt andet end beige.

Måske kan vi takke Apple for, at design trenden omsider er nået til pc
verdenen - og derfor kan vi i dag nyde vores veldesignede pc'er :)

> Nej, desværre. Ja, så skal du skrælle en eksisterende Mac og flytte
> motherboardet over i en anden. Der er firmaer, der laver opgraderinger
> af processorer i Mac og den slags. Lidt kan man godt lave selv.

Dette bekræfter desværre blot min teori - summa sumarum: Det eneste jeg
drømmer om fra Apple er en Powerbook G4 12' TFT - altså en bærbar mac - og
aldrig en stationær, da den ikke kan samles fra bunden af ned til første
skrue i blæseren.

> Selvfølgelig. Bluetooth er vel Bluetooth. Apple følger de standarder, de
> understøtter. Det er trods alt bare en computer.

Æhhhhhhhh.................Nokia lancerede bluetooth i deres 6310i, som IKKE
var kompatibel med noget, og i deres 7650 har de implementeret bluetooth,
der ikke undertsøtter headset, så at et given produkt har indbygget
bluetooth siget så LANGT FRA, at det er kompatibelt med andre.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-01-03 10:13

On Thu, 23 Jan 2003 5:22:30 +0100, Dr.Ralph wrote
(in message <7arv9aryxegr$.13o0i4ya44og8.dlg@40tude.net>):

> Måske kan vi takke Apple for, at design trenden omsider er nået til pc
> verdenen - og derfor kan vi i dag nyde vores veldesignede pc'er :)

Ja, men i kommer ikke uden om jeres kontor styresystem.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-03 18:51

> [...]

> bluetooth, der ikke undertsøtter headset, så at et given produkt har
> indbygget bluetooth siget så LANGT FRA, at det er kompatibelt med andre.

Det ved jeg ikke noget om. Mig bekendt er Bluetooth en standard, og hvis
den ikke er understøttet, er det vel ikke Bluetooth. Eller hvad?
I hvert fald understøtter Apples synkroniseringssoftware iSync
Ericsson T68i, T68, T39 og R520 samt Palm OS-enheder, herunder Palm
Tungsten, som Apple selv sælger sammen med en Bluetooth USB-sender.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Dr.Ralph

Dato : 23-01-03 22:35

> [...]
> påstanden om, at en Mac er åh så dyr holder altså ikke vand her.
> Priserne er yderst rimelige, hvilket du lige har påvist.

Jeg siger heller ikke, at de er billigere end mac, men de er ikke SÅ dyre.
Mac er blevet overraskende billige i pris på deres bærbare - og dette kan
vel kun forøge deres markedsandele - specielt blandt studerende.

Jeg må igen indrømme, at jeg kigger langt efter mac, men kun mac bærbare -
deres stationære synytes jeg egentlig er mere komiske end kønne at kigge
på.
Og så frastødes jeg, fordi jeg hader konceptet om, at garantien ryger på en
maskien hvis man tager låget af og kigger ned i den.
Så derfor bliver jeg ved PC'er når det drejer sig om de stationære - men
jeg er også selvbygger nørd - men med kvalitetssans, som du selv bemærker
:)

> [...]
> en PDA eller et kamera til, eller har man en Griffin Powermate eller en
> tegneplade, har man måske jævnligt brug for at kunne slutte dem fra og

Enig, for mange ville USB i tastaturet være en fin idè - du har ret i det
med tegnepladen - jeg anvender selv en fra Wacom Intuos - og den skal da
have ledningen over bag min pc - men så længe ledningen er lang nok, så er
det ikke det store problem.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-01-03 00:10

> [...]

> Mac er blevet overraskende billige i pris på deres bærbare - og dette kan
> vel kun forøge deres markedsandele - specielt blandt studerende.

Der er ingen tvivl om, at de bærbare er Apples stærke side. Det er også
derfor, den linie blev styrket yderligere her i januar.

> Jeg må igen indrømme, at jeg kigger langt efter mac, men kun mac bærbare -
> deres stationære synytes jeg egentlig er mere komiske end kønne at kigge
> på.

Smag er jo forskellig. Hvad funktion angår er Apple i den frygtelige
klemme, at de ikke kan få hurtigere processorer, fordi Motorola ikke har
udviklet dem. Alle computerfabrikanter er jo i chip-fabrikanternes vold.
Pc-fabrikanterne er så heldige, at Intel og AMD farer frem. Apple er så
uheldig, at Motorola ikke har kunnet følge med. Det er jo ikke Apples
skyld, og desværre kan Apple ikke gøre så meget ved det. Derfor satser
Apple nu på de bærbare, mens de er noget tavse om de stationære.
Forhåbentligt kommer der en ny processor senere på året. Der går rygter
om IBM 980 (eller sådan noget). Lykkes det, så vil Apple givetvis
lancere en ny professionel linie af stationære og naturligvis lade
reklametrommerne buldre løs igen.

> [...]
> jeg ved PC'er når det drejer sig om de stationære - men jeg er også
> selvbygger nørd - men med kvalitetssans, som du selv bemærker :)

Netop. Du tilhører den lille procentdel, der er fanatikere og skiller
computeren ad i detaljer. Sådan har jeg det med cykler. Flertallet vil
bare have, at skidtet virker. Det med garantien, der ryger, er jo ikke
anderledes på din bil, dit fjernsyn eller din opvaskemaskine.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-01-03 10:26

On Thu, 23 Jan 2003 22:35:17 +0100, "Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk>
wrote:

>Og så frastødes jeg, fordi jeg hader konceptet om, at garantien ryger på en
>maskien hvis man tager låget af og kigger ned i den.

Sådan er det heldigvis ikke på en computer fra Apple. Hvem kører med
det koncept?

Fra : Jacob Toxwenius

Dato : 24-01-03 16:01

In article <6j123v4k5tier4irvrsca54e4143m3d4ue@4ax.com>,
Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Sådan er det heldigvis ikke på en computer fra Apple. Hvem kører med
> det koncept?

Det gjorde Commodore, både med Vic serien og Amiga serien. -Men det er
en saga blot...

Mvh
Jacob

--
Dogbert:
We have been randomly combining terms from astronomy and technology to make a

Fra : Dr.Ralph

Dato : 28-01-03 07:59

Fint indlæg, spændende læsning - og èn af mange grunde til, at en pc freak
som mig gider læse med i et apple forum :)

Tak for det.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-03 15:22

iddqd@worldonline.dk <iddqd@worldonline.dk> wrote:

> Det er vist et stykke tid siden du har checket prisen på bærbare PC'ere

Priser på bærbare pc'er er noget mærkeligt noget. Nogle modeller giver
enormt meget for pengene på papiret i hvert fald. Sammenligner man med
dem, er Apple forfærdeligt dyr. Andre modeller er meget dyre, og der har
Apple faktisk langt bedre specifikationer til prisen. Jeg tror, det har
lidt at gøre med, at skal man have en tynd og kompakt pc-bærbar, så
koster det. Kan man nøjes med en tyk og klodset en, får man en del
ydelse for pengene.

> Der er ikke rigtig nogen som når Apple på design siden og hele den feel
> af at noget er lækert, men fx. Sony er nu godt på vej.

Det er ikke mere end to måneder siden, jeg var i Kastrup Lufthavn. Der
er en butik med Sony Vaio bærbare. Hold fast, hvor er de dyre! De
kostede langt over 30.000,-. Der kan Apple sagtens være med, hvad pris
og ydelse angår.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Eolake Stobblehouse

Dato : 15-01-03 23:00

> OK. Den nye Powerbook er dejlig, meeeeeeeeeen 32000 er lige lidt mere
> end jeg havde håbet på.

Det er jo en del penge.
Men alligevel fantastisk at tænke på at den første G3 PowerBook (1997)
kostede næsten det dobbelte! Og den vejede næsten fire kilo, selvom den
kun havde en 12-tommer skærm.
Der er sgu sket noget.

--
- Eolake