Internet via VPC
Fra : mjr@city.dk

Dato : 09-03-01 16:43

Jeg kunne godt tænke mig at benytte Danske Netbank via VPC, men jeg kan
ikke komme på nettet med Windows

Jeg bruger VPC 3.0 og Windows 95 (VPC er dosversionen, så Windows 95 er
installeret "ovenpå" denne).
Min computer er en Powermac 4400 med MacOS 8.1.

Under preferences->networking i VPC har jeg sat den til at "share apples
IP", men alligevel kan jeg ikke benytte internet med Windows 95.

Hvad kan der være galt?
Skal jeg ændre på nogle indstillinger i Windows?

Venlig hilsen
Matthias Rasmussen

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-03-01 17:05

In article <1eq0gmp.l8trmb1abh6l2N%mjr@city.dk>, mjr@city.dk wrote:

> Skal jeg ændre på nogle indstillinger i Windows?

Hvordan har du sat netværket op i Windows?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : mjr@city.dk

Dato : 09-03-01 22:22

> Hvordan har du sat netværket op i Windows?

Jeg har sat windows til at koble på et LAN-netværk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-03-01 20:34

<mjr@city.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad kan der være galt?
> Skal jeg ændre på nogle indstillinger i Windows?

I Windows skal du ind i Network-kontrolpanelet. Her skal du
dobbeltklikke på den linie der hedder TCP/IP->(netkortets navn). Her
skal den stå til at hente en IP-adresse automatisk. Under gateway og DNS
skal der være tomt.

Hvis det ikke virker, så prøv at køre Internet Connection Wizard, som
sikkert findes under Start->Programs et eller andet sted. Her skal du
vælge at du kobler til nettet via netværk.

--
René

Fra : mjr@city.dk

Dato : 09-03-01 22:21

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [...]
> sikkert findes under Start->Programs et eller andet sted. Her skal du
> vælge at du kobler til nettet via netværk.

Jeg kan ikke finde en linie, der hedder noget med TCP/IP i
network-kontrolpanelet.

Jeg har også prøvet at køre Internet Connection Wizard, hvor jeg sætter
Windows til at koble op via LAN netværk, men dette hjælper heller ikke.

Jeg ved ikke, om der er noget i selve processen med at koble på nettet,
jeg gør forkert.
I praksis gør jeg det, at jeg åbner VPC. Herefter holde jeg æble-tasten
nede og kobler på internettet via PPP. Til sidst går jeg ind i VPC igen
og åbner Internet Explorer, men den vil ikke vise nogen sider.

Venlig hilsen
Matthias Rasmussen

Fra : Karl Antz

Dato : 09-03-01 22:40

<mjr@city.dk> wrote:

> Jeg kan ikke finde en linie, der hedder noget med TCP/IP i
> network-kontrolpanelet.

Det lyder for mig somom du skal efterinstallere noget der hedder PCI
Ethernet DEC 40041 Adapter (eller noget lignende - har lige set efter
men klokken er mange og min hukommelse ikke hvad den aldrig har
været.

Vælg add og følg anvisningerne på skærmen - og husk at ha' Windows-CD'en
klar. Håber det hjælper,

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-03-01 13:58

<mjr@city.dk> wrote:

> Jeg kan ikke finde en linie, der hedder noget med TCP/IP i
> network-kontrolpanelet.

Hvis VPC's netkort og TCP/IP ikke er at finde i Network-kontrolpanelet,
så er det her problemet ligger.

Nu er det et stykke tid siden, at jeg har brugt VPC, men jeg mener at
man kan slå netkortet fra og til i preferencerne. Hvis det _er_ slået
til, så prøv at køre "Add New Hardware"-kontrolpanelet og se om Windows
ikke finder det. Hvis det _ikke_ er slået til, så gør det og genstart
Windows; så skulle den installere det.

Når netkortet er på plads, så er det tid til TCP/IP. I
Network-kontrolpanelet vælger du Add og dernæst Protocol. Under
Microsoft finder du TCP/IP (sig mig, påstår de at DE har opfundet
TCP/IP?!?). Når det er installeret, skal du bare genstarte VPC og evt.
køre Internet Connection Wizard igen.

> Jeg har også prøvet at køre Internet Connection Wizard, hvor jeg sætter
> Windows til at koble op via LAN netværk, men dette hjælper heller ikke.

Se ovenstående.

> [...]
> nede og kobler på internettet via PPP. Til sidst går jeg ind i VPC igen
> og åbner Internet Explorer, men den vil ikke vise nogen sider.

Det burde være fint nok. Sådan har jeg også gjort engang. Har du
opdateret din VPC 3 til den nyeste 3.x?

--
René

Fra : mjr@city.dk

Dato : 11-03-01 22:49

Jeg installerede TCP/IP protokolen og netkortet, og umiddelbart virkede
det stadigvæk ikke. Så satte jeg windows til koble op via modem i stedet
LAN, og nu virker det.

Mange tak for hjælpen

Venlig hilsen
Matthias Rasmussen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-03-01 17:53

<mjr@city.dk> wrote:

> Jeg installerede TCP/IP protokolen og netkortet, og umiddelbart virkede
> det stadigvæk ikke. Så satte jeg windows til koble op via modem i stedet
> LAN, og nu virker det.
>
> Mange tak for hjælpen

Dvs. at Windows nu ringer op? Ellers fatter jeg det ikke!

--
René

Fra : mjr@city.dk

Dato : 13-03-01 00:43

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Dvs. at Windows nu ringer op? Ellers fatter jeg det ikke!

Første gang jeg satte den til at koble på nettet inde fra Windows, kom
der en meddelelse frem om, at den ville ringe op via et andet program,
hvorefter PPP i Mac blev åbnet, og der blev ringet op via denne.
Men de efterfølgende gange har den ringet op direkte inde i windows,
hvilket medfører, at hentningen af websider er vanvittig langsom.

Jeg er kommet til at tænke på, om grunden til at det ikke virker, når
forsøger at ringe op via LAN-netværk, er at jeg har slettet alle filer i
mit mac styresystem, der har noget med netværk at gøre?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-03-01 19:35

<mjr@city.dk> wrote:

> [...]
> Men de efterfølgende gange har den ringet op direkte inde i windows,
> hvilket medfører, at hentningen af websider er vanvittig langsom.

Ja, PPP i Windows under VPC er ikke just hurtigt.

> Jeg er kommet til at tænke på, om grunden til at det ikke virker, når
> forsøger at ringe op via LAN-netværk, er at jeg har slettet alle filer i
> mit mac styresystem, der har noget med netværk at gøre?

Hvis din Mac kan gå på nettet normalt, så mener jeg da også, at VPC skal
kunne, for det optræder jo bare som et normalt TCP/IP program overfor
Mac OS.

Prøv at kigge på denne side og gør nøjagtigt, som der står. Det burde
hjælp:

<http://kdb.connectix.com/kdb_new/FMPro?-db=kdb%5fweb.fp3&-format=detail
..htm&-lay=entry&-sortfield=Modified&-sortorder=descend&Product=Virtual%2
0PC&Keywords=internet&-max=2147483647&-recid=34041&-find=>

--
René

Fra : Ben Knudsen /NNFBEN

Dato : 10-03-01 07:56

mjr@city.dk,Ny-Internet writes:
>I praksis gør jeg det, at jeg åbner VPC. Herefter holde jeg æble-tasten
>nede og kobler på internettet via PPP. Til sidst går jeg ind i VPC igen
>og åbner Internet Explorer, men den vil ikke vise nogen sider.

Uden at jeg skal kunne sige med 100% sikkerhed at det hjælper, så ville
jeg nok forsøge at koble mac'en på nettet, FØR du starter VPC. Har du
forsøgt det?

Mvh Ben