|
| Ombytning af varer - tidsfrist? Fra : Steen F. |
Dato : 14-01-03 22:22 |
|
Jeg har i slutningen af november 2002 købt en vare (et "bundkort") hos IT
Butikken i Viborg via deres hjemmeside. Jeg fandt i løbet af få timer efter
modtagelsen ud af, at varen var defekt og aftalte med butikken at jeg skulle
sende varen retur med henblik på reperation/ombytning. Firmaet modtog varen
fra mig d. 3/12-02 og har accepteret fejlen.
Siden har jeg rykket for min vare utallige gange uden held, og bliver holdt
hen med kommentarer om, at varen er på vej eller er "lige på trapperne".
Men så sent som i går fortalte firmaet, at grunden til ventetiden skyldes at
importøren ikke har flere bundkort på lager, og at jeg derfor bliver nødt
til at vente til de kommer på lager derovre igen. Sælgeren hos IT Butikken
kunne ikke fortælle, om der går 1 uge eller 1 måned før varen igen er på
lager! (Varen repareres ikke, men ombyttes).
Jeg har nu ventet i 1½ måned (siden d. 3/12-02) på at få varen retur. Jeg
kan ifølge IT Butikken ikke ophæve handlen og få mine penge retur. Det ville
ellers være en rar løsning, så jeg kunne købe bundkortet et andet sted og få
samlet min computer som har stået og samlet støv.
Hvor længe skal jeg med rimelighed blive ved med at vente på, at de leverer
varen? Er der andre løsninger på mit problem, da jeg ærlig talt er MEGET
træt af at vente.
MVH Steen
PS: Varen har en værdi af omkring 775 kr.
| |
Lars Ladingkaer (14-01-2003)
| Kommentar Fra : Lars Ladingkaer |
Dato : 14-01-03 22:59 |
|
"Steen F." skrev:
> Jeg har i slutningen af november 2002 købt [..]
Prøv: news:dk.videnskab.jura
Mvh, Lars
PS. Men bortset fra det lyder det som om du skal spænde tommelskruen overfor
firmaet. Der er ingen lovmæssig tidsfrist, men 1½ måned er for lang tid.
Hvis firmaet stadig nægter at ophæve købet, så fortsæt evt. med en klage til
forbrugerstyrelsen ( www.fs.dk)
| |
SoftMan Brian (15-01-2003)
| Kommentar Fra : SoftMan Brian |
Dato : 15-01-03 00:08 |
|
"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> wrote in message
news:3e248881$0$83828$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Steen F." skrev:
> > Jeg har i slutningen af november 2002 købt [..]
>
> Prøv: news:dk.videnskab.jura
>
> Mvh, Lars
Så gå dog i seng og få noget søvn !!!
Hvordan er det egentlig med fortrydelse ved fjernsalg ? Da de havde varen
tilbage inden for de 14 dage, kan han så nu gøre brug af fortrydelsesretten
?
| |
Bertel Lund Hansen (15-01-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 15-01-03 09:14 |
|
SoftMan Brian skrev:
>Hvordan er det egentlig med fortrydelse ved fjernsalg ? Da de havde varen
>tilbage inden for de 14 dage, kan han så nu gøre brug af fortrydelsesretten?
Nej. Der skal gives *meddelelse* inden for fristen. Man behøver
faktisk ikke returnere varen inden for de 14 dage.
Men købelovens § 78 er hans ven:
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og
uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette
ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen,
ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette
kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen
afhjælpe for sælgerens regning.
Han har allerede vente halvanden måned, og han aner stadig ikke
hvornår han kan få gang i computeren. Det er uacceptabelt, og
derfor er der basis for at hæve købet.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Steen F. (15-01-2003)
| Kommentar Fra : Steen F. |
Dato : 15-01-03 12:42 |
|
Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:406a2v4mhm30kbo66dvk2us20g6vhrgpgr@news.stofanet.dk...
> Men købelovens § 78 er hans ven:
>
> Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
> eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og
> uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette
> ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen,
> ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette
> kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen
> afhjælpe for sælgerens regning.
>
> Han har allerede vente halvanden måned, og han aner stadig ikke
> hvornår han kan få gang i computeren. Det er uacceptabelt, og
> derfor er der basis for at hæve købet.
Mange tak for hjælpen. Jeg har telefonisk kontaktet Forbrugerklagenævnet
idag og forelagt dem sagen, og jeg sender et brev til firmaet om at levere
varen inden 1 uge, ellers forlanger jeg handlen annulleret og mine penge
tilbage. Ellers kører jeg sagen vha. Forbrugerklagenævnet.
MVH Steen
| |
Martin Højriis Krist~ (16-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 16-01-03 15:33 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:406a2v4mhm30kbo66dvk2us20g6vhrgpgr@news.stofanet.dk...
> Han har allerede vente halvanden måned, og han aner stadig ikke
> hvornår han kan få gang i computeren. Det er uacceptabelt, og
> derfor er der basis for at hæve købet.
Men det hjælper ingenting når sælger ikke mener at ombytningen endnu har
været til "ulempe", og nægter at hæve købet.
--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
| |
Bertel Lund Hansen (16-01-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 16-01-03 16:05 |
|
Martin Højriis Kristensen skrev:
>> Han har allerede vente halvanden måned, og han aner stadig ikke
>> hvornår han kan få gang i computeren. Det er uacceptabelt, og
>> derfor er der basis for at hæve købet.
>Men det hjælper ingenting når sælger ikke mener at ombytningen endnu har
>været til "ulempe", og nægter at hæve købet.
Måske ikke. Så kan han gå til forbrugerstyrelsen hvilket måske
heller ikke har nogen effekt. Reelt er det svært at presse en
modvillig forretning, og sålænge de kan få kunder vil de blive
ved med den samme politik.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Martin Højriis Krist~ (16-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 16-01-03 16:18 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:0eid2vsusgo12a2kkj2gnbipgdk7eri1be@news.stofanet.dk...
> >Men det hjælper ingenting når sælger ikke mener at ombytningen endnu
har
> >været til "ulempe", og nægter at hæve købet.
> Måske ikke.
Og af den grund kan det være en god ide ikke at fare helt vildt hurtigt
frem med paragrafferne, da det kan ødelægge evt. tilbageværende vilje
til at yde en god service.
--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
| |
|
|