Priser på håndværksarbejde
Fra : Finn I

Dato : 14-01-03 22:13

For ca. et halvt år siden var jeg inde på en side, der havde nogle generelle
priser for, hvad det vil koste at lave forskellige ting. Der var en del
forskellige muligheder som f.eks.:
Støbe gulv med lægning af fliser pr m²
Sætte let gipsvæg op med 100 mm isolering pr m²
Sætte fliser op på eksisterende væg pr m²
Sætte tapet op pr. m²
osv.

Jeg ved godt det kun er vejledende, men det er også det jeg er ude efter.
Mit problem er bare - HVOR er den side???

Er der nogen som kan fortælle mig det?

Mvh
Finn

Fra : John Vedsegaard

Dato : 15-01-03 01:42

"Finn I" <f12@minemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ved godt det kun er vejledende, men det er også det jeg er ude efter.
> Mit problem er bare - HVOR er den side???

Hvorfor ikke bare få en murer, tømrer og maler til at give tilbud? Evt. en
total entrepenør?
Du kan jo bede om et spec. tilbud.

Det du efterlyser håber jeg ikke eksistere, da der er mange forhold som kan
indvirke på priserne.

Da jeg selv er malemester kan nævnes: Skrå vægge, bunden, skal tapetet
stødes (uden overlæg i samlinger), mønster, højde på væggen og meget andet.

Personligt har jeg prøvet steder hvor kunden selv skulle lave bundarbejdet,
det er ikke særligt smart da arbejdet sjældent er i orden. Får jeg KUN penge
for at sætte tapet op, spartler eller sliber jeg INTET, der bliver bare sat
tapet op på hvad kunden har lavet klar! Dette kan nemt give et meget dårligt
resultat, derfor siger jeg NEJ til den slags arbejde. Efterfølgende
diskutioner og vrøvl, jeg gider det ikke.

Kan kunden selv lave bundarbejdet ordentligt, hvorfor skulle kunden så ikke
selv lave finisharbejde? Som regel er bunden sværest!! En håndværker ved
hvad der er vigtigt. Gode råd er gratis her i gruppen, brug det.

Sådan vil det også være for andre håndværkere, skal der slæbes på 6. sal? og
meget andet.

Måske var det ikke lige dette svar du ønskede, men det fik du af mig
alligevel.

John Vedsegaard

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 15-01-03 09:27

> Hvorfor ikke bare få en murer, tømrer og maler til at give tilbud?
Evt. en
> total entrepenør?

De "grove" vejledende priser er rare at have så man har en ide om hvad
en opgave vil koste (med det rigtigt antal 0'er). Der er vel ikke nogen
grund til at "besvære" en håndværker med at give et tilbud medmindre man
seriøst regner med at købe ydelsen.

F.eks en oversigt over priser på f.eks tagtyper som blev postet
forleden.

/A

Fra : Finn I

Dato : 15-01-03 19:20

> Hvorfor ikke bare få en murer, tømrer og maler til at give tilbud? Evt. en
> total entrepenør?
Jo men det er kun noget vej(vild)ledende jeg er ude efter

> Det du efterlyser håber jeg ikke eksistere, da der er mange forhold som
kan
> indvirke på priserne.
Jeg har i hvert fald set det her på nettet

> Da jeg selv er malemester kan nævnes: Skrå vægge, bunden, skal tapetet
> stødes (uden overlæg i samlinger), mønster, højde på væggen og meget
andet.
Jeg er godt klar over der kan være endog store forskelle og der er mange
parametre.
Jeg havde dog heller ikke regnet med at lægge det endelige budget efter det
men det vil dog give mig en ide om prislejet (lidt med gynger og karuseller)

> Måske var det ikke lige dette svar du ønskede, men det fik du af mig
> alligevel.
Jo tak for det...

Fra : John Vedsegaard

Dato : 16-01-03 01:35

> [...]
det
> men det vil dog give mig en ide om prislejet (lidt med gynger og

Godt jeg prøver at give dig et enkelt eksempel:
Opsætning af filt på gamle vægge incl. færdigmaling, prisen kan variere fra
80-200 pr. m2!!
Der er forskel på kvaliteten af det arbejde du får udført.

Laver jeg det behandles på følgende måde [200 pr. m2]:
Slibning, grunding, 2* fuldspartning 2* pletspartling, slibning, grunding,
opsætning af filt, 2* vævfylder, slibning, 2* færdigmaling glans 5-25
valgfri farve.
Tapetafrensning er IKKE med.

Men man kunne jo også [80 pr.m2]:
1* pletspartling, opsætning af filt, 2* billig loftplast i standardfarve.
Tapetafrensning er ikke med.

Derfor er det svært at sætte sådanne faste priser...

Maling af vægge 2 gange kvalitetsmaling valgfri farve, incl. afdækning og
pletspartling ca. 55 kr. pr. m2.

I malerfaget har vi en prisliste, men den må ikke bruges offentligt, bl.a.
p.g.a. ovenstående. Vi bruger den selvfølgelig når vi beregner et tilbud.

De andre fag vil jeg ikke blande mig i.

John Vedsegaard

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 16-01-03 10:04

> Opsætning af filt på gamle vægge incl. færdigmaling, prisen kan
variere fra
> 80-200 pr. m2!!

Det giver da bestemt en ide om prislejet indefor en faktor 2 1/2 - og
vigtigst den udspænder grænserne. Et interval er meget bedre en at det i
snit koster ~150kr. Så har man noget at forholde sig til.

/A

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 16-01-03 21:00

"John Vedsegaard" <taform@c.dk> wrote in message

> [...]
> Slibning, grunding, 2* fuldspartning 2* pletspartling, slibning, grunding,
> opsætning af filt, 2* vævfylder, slibning, 2* færdigmaling glans 5-25

WOW, så er det sku alligevel ok at jeg har brugt nogle dage på min stue så.
Der er 100m2 væg, det ville blive 20.000kr.
I stedet bliver det: Spartelmasse ca. 700kr, glasvæv ca 600kr, vævbinder ca
150kr, en maler til at sætte glasvævet op 2200kr, diverse sandpapir og slid
på spartel osv. 100kr. maling ca. 500kr.
Ialt 4250Kr + en masse timer.

Trækker vi så de 2200 jeg skal give maleren (sort) fra er vi nede på 2050kr
for matrialer (en malermester kan nok købe det billigere, men det glemmer vi
et øjeblik).
Trækker vi de 2050kr fra de 20.000 det ville have kostet at lave min stue er
der 17950kr tilbage.
Fakturerer maleren så 400kr i timen er der 44,8 timer til at lave arbejdet
i.
Det har jeg ikke engang brugt på det!!??
Jeg ved godt at jeg ikke har tænkt på moms osv. men går også udfra at de 200
pr. m2 er incl. moms.

Hvor har jeg regnet helt galt eller er det bare så lang tid en maler typisk
vil være om opgaven?

Venlig Hilsen
Henrik

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 17-01-03 13:24

> [...]
> pr. m2 er incl. moms.
>
> Hvor har jeg regnet helt galt eller er det bare så lang tid en maler typisk

Ja, hvis alt virkeligt var så simpelt som du får det til at lyde, så
var det jo fint. Men det er det jo sjældent.

--
Med træ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Fra : Martin Christiansen

Dato : 17-01-03 20:51

"Philip Oest Møller" <philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, hvis alt virkeligt var så simpelt som du får det til at lyde, så
> var det jo fint. Men det er det jo sjældent.

Du har fuldstændig ret Phillip!

Og gud hvor kan det være trættende at høre på folk som lige kan lave tingene
til den halve pris....Og så selvfølgelig i en lang bedre kvalitet...

Det er jo så nemt at sammenligne ting her på usenet!

Mvh - Martin

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 17-01-03 22:10

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> wrote in message
> [...]
> til den halve pris....Og så selvfølgelig i en lang bedre kvalitet...
>
> Det er jo så nemt at sammenligne ting her på usenet!

Nååjjj mand. Jeg er dybt imponeret over brugbarheden af jeres to virkelig
tilbundsgående kommentarer.
Hvis i ikke har noget mere fornuftigt at sige så luk dog arret og gå ud at
slå græs!!!

Simpelt Phillip? Jeg spurgte hvor jeg havde regnet galt eller om hvad der
ellers var galt med min konklusion, hvis det ikke er et simpelt spørgsmål så
forvent ikke at bestå den store renovationsarbejdereksamen lige med det
samme.

Sammenligne Martin? Der står en fuldstændig udførlig arbejdsbeskrivelse og
en pris pr. m2?

Selvfølgelig kan jeg lave tingene til den halve pris og sku da også meget
billigere, jeg har jo den tid til det jeg tager mig og jeg skal ikke have
timeløn da jeg laver det i fritiden!! Om det er i bedre kvalitet? JA
forarbejdet er helt sikkert da jeg tager mig tiden til det og kan lave det
om hvis jeg ikke er tilfreds, at jeg hyrer en maler til selve opsætningen er
i erkendelse af at det kræver erfaring at gøre det korrekt første gang og
det er skide svært at tage glasvæv ned når det først er sat op.

SPADER tsk, tsk,

Henrik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-01-03 07:45

On Fri, 17 Jan 2003 22:09:39 +0100, "Henrik B. Larsen"
<henrik@gsx!"#SPAM!"#.dk> wrote:

<klip brok>

*PLONK*

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 18-01-03 17:09

> On Fri, 17 Jan 2003 22:09:39 +0100, "Henrik B. Larsen"
> <henrik@gsx!"#SPAM!"#.dk> wrote:
>
> <klip brok>
>
> *PLONK*

Mvh - Martin

Fra : Per H

Dato : 18-01-03 09:55

<henrik@gsx!"#SPAM!"#.dk> skrev:

> [...]
>samme.
>
>Sammenligne Martin? Der står en fuldstændig udførlig arbejdsbeskrivelse og

Henrik...

jeg syndtes altid at tonen har været god herinde, så pas nu på ikke
at ødelægge den.

Vi behøver ikke at være enige, man er jo så forskellig. men vi kan
altid lære lidt mere.

Iøvrigt kunne jeg godt tænke mig, at man i sin signatur tilføjede
hvilket erhverv man represanterede, så det ikke er en elektrikker man
spørger om blandingsforhold til slidlag.

Vh Per

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 18-01-03 23:06

> Iøvrigt kunne jeg godt tænke mig, at man i sin signatur tilføjede
> hvilket erhverv man represanterede, så det ikke er en elektrikker man
> spørger om blandingsforhold til slidlag.
>

> Vh Per

Jeg kan godt følge dig, men det er jo netop charmen(fandt ikke noget
andet ord) ved denne gruppe. "Respekt er ikke noget man man får, men
noget man gør sig fortjent til" kunne jeg bare omskrive denne device
ville det forklare hvad jeg mener. Hvis jeg nu skrev at jeg jeg rent
faktisk er tømrer lærling, fortæller det jo ikke særligt meget set i
forhold til, hvad jeg ved. Det fortæller jo igen ting om hvilken
erfaring jeg har. Min morbror er et unikum i plastproduktion og blive
sendt til udlandet for at vejlede i plastproduktion, han er vistnok
kontor ass. uddannet.

Hvis man tar et kig ind til elektrikerne(dk.teknik.el) virker det
næsten som om at man kun bliver taget seriøst hvis man underskriver
med: aut. el inst. Jeg har da flere gange måtte fortælle elektrikere
hvad de skulle gøre for at løse et problem, det er jo bare et
spørgsmål, om at sætte sig ind i tingene.

Fra : Per H

Dato : 19-01-03 00:32

On 18 Jan 2003 14:05:32 -0800, philip2022@hotmail.com (Philip Oest
Møller) skrev:

>Jeg kan godt følge dig, men det er jo netop charmen(fandt ikke noget

hov for H..
kom til at trykke på den forkerte knap. den røj til din email.

Annonce annonce 21" skærm købes

Vh Per

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 19-01-03 09:38

> hov for H..
> kom til at trykke på den forkerte knap. den røj til din email.

> Vh Per

Her er den:

On 18 Jan 2003 14:05:32 -0800, in dk.fritid.hus-og-have du skrev:

>Jeg kan godt følge dig, men det er jo netop charmen(fandt ikke noget
>andet ord) ved denne gruppe.

Men det kunne være rart at vide hvad de forskellige havde af erhverv.

Der er en del jeg godt vil vide om værktøj til stationære snedker
maskiner. Og det er jo et meget spec emne, som ikke ret mange ved så
meget om. Og det kan desværre få katastrofale følger hvis man får et
forkert svar,

(husker stadig da manden uden fingre på den ene hånd kom løbende mod
mig )

> Hvis jeg nu skrev at jeg jeg rent
>faktisk er tømrer lærling, fortæller det jo ikke særligt meget

tjo,, det fortæller mig at du så er voksenlærling..

Vh Per

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 20-01-03 18:29

> Men det kunne være rart at vide hvad de forskellige havde af erhverv.

Kender det godt, lidt nysgerrig er man vel altid.

> [...]
> maskiner. Og det er jo et meget spec emne, som ikke ret mange ved så
> meget om. Og det kan desværre få katastrofale følger hvis man får et

Men der jo garanteret nogle som ikke har en titel, men en hulens masse
viden, og hvis det udvikler sig, som inde hos dk.teknink.el, så
forstår jeg godt folk bliver skræmt væk, og så er jeg ikke tilhænger.
Du kan jo også skrive i din signatur at du har interesse for snedker
maskiner, og altid er klar på en diskussion.

> (husker stadig da manden uden fingre på den ene hånd kom løbende mod
> mig )

Min mester?? noget med en stionær radialarm sav, av!

> tjo,, det fortæller mig at du så er voksenlærling..

Du er ikke nem at nare .

Fra : Per H

Dato : 20-01-03 18:45

On 20 Jan 2003 09:29:20 -0800, philip2022@hotmail.com (Philip Oest
Møller) skrev:

>Min mester?? noget med en stionær radialarm sav, av!

ja min huggede også. Der skal en fintannet klinge på de radialsave.

Vh Per

Fra : Martin Christiansen

Dato : 18-01-03 17:26

"Henrik B. Larsen" <henrik@gsx!"#SPAM!"#.dk> skrev i en meddelelse

Tjaa... Jeg forstår godt hvis der er nogle der ikke gider prøve at hjælpe
folk her i gruppen med overslag/idé på hvad et stykke arbejde skal
koste.....?

Mvh - Martin

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 18-01-03 22:24

> [...]
>

> Tjaa... Jeg forstår godt hvis der er nogle der ikke gider prøve at hjælpe
> folk her i gruppen med overslag/idé på hvad et stykke arbejde skal

Hvis i kunne læse indenad hverken kritiserede jeg prisforslaget, endsige
betvivelede prisnivouet, jeg kom blot med et eksempel på en udregning af
timeantal til et givent stykke arbejde og derefter med et spørgsmål til om
mit regnestykke var rigtigt, at der er 3 elementer der ikke kan forstå dette
siger mere om dem end om mig.
Jeg håber stadig at John Vedsegaard, hvis indlæg jeg kommentere, vil prøve
at kaste lys over fejlen eller rigtigheden af mit regnestykke.

Henrik

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 18-01-03 22:31

> SPADER tsk, tsk,

Det var dog et voldsomt sprog! Vi prøver at holde en god tone her i
gruppen.

Jeg kan godt forstå hvis du er lidt skuffet over vores svar, det er
sjældent jeg føler mig provokeret til at skrive sådan. Men jeg er også
skuffet over dit 1. indlæg i forhold til det utrolig gode indlæg John
Vedsegaard skrev. Men at beskrive en arbejdsopgave ved materiale
priser, fortæller jo ingen ting om hvad du har lavet for et stykke
arbejde, og at sammenligne det med en malers mange års arbejdserfaring
i samme håndevending er jo næsten blasfemi.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 19-01-03 18:02

> [...]
slid
> på spartel osv. 100kr. maling ca. 500kr.

Så vil jeg gerne se hvor du kan købe MicroDispers (grunder) + vævfylder til
2 gange + maling til 2 gange + diverse afdækning til 100 m2 for 500.00, kan
du ikke give mig den forbindelse? Jeg køber ca. 15-25 paller maling
årligt...

2. sortering glasvæv og "kun" 1 sp.klæber af dårligste kvalitet, jeg bruger
2 sp. og 1. sortering glasvæv.

John Vedsegaard

> [...]
2050kr
> for matrialer (en malermester kan nok købe det billigere, men det glemmer

Jeg arbejder ALDRIG sort!!!

> [...]
> der 17950kr tilbage.
> Fakturerer maleren så 400kr i timen er der 44,8 timer til at lave arbejdet

Jeg fakturere 275.00 + moms pr. time, værktøj er inclusive, materialer og
engangsværktøj er ikke.

> Det har jeg ikke engang brugt på det!!??
> Jeg ved godt at jeg ikke har tænkt på moms osv. men går også udfra at de
200
> pr. m2 er incl. moms.

Ja det er inclusive moms.

> Hvor har jeg regnet helt galt eller er det bare så lang tid en maler
typisk
> vil være om opgaven?

Ja du har regnet helt galt. Og glemmer at der er forskel på kvaliteten. OG 5
års garanti.
Endvidere har jeg givet et alternativ.

> Venlig Hilsen
> Henrik

John Vedsegaard

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 19-01-03 20:32

> Ja du har regnet helt galt. Og glemmer at der er forskel på kvaliteten. OG
> [...]

Jamen tak for svaret.
Jeg havde rigtigt nok glemt at regne de 10L MicroDis... (hmm, grunder kalder
vi det bare) med da jeg fik det forærende.
Har ingen ide om hvad det koster men det ser dyrt ud
De 2 spande vævklæber der skal bruges bliver dem til 50kr stykket, maleren
der skal sætte det op mener det er ligegyldigt hvilken pris klæberen har.
Glasvæv er ret nemt at købe i 1. sortering til 6kr pr. meter, det giver
600kr ialt. Du får det sandsynligvis billigere, da de 6kr er i f.eks.
jem&fix eller røverkøb.
Vævfylder? Aldrig hørt om nogle malere der bruger det, de 3 jeg har spurgt
smører klæber på istedet for, derfor 150kr til klæber. Ok, måske skal jeg
bruge en spand mere.
Afdækning skal jeg ikke bruge da gulvet ikke er lagt, så de 30kr har jeg
heller ikke regnet med.
Malingen har jeg beregnet til 500kr da jeg får det til engros pris, måske
lidt billigere end du kan købe det men ikke mange kr.

5 års garanti? Hvordan det? Hvad dækker den?

Grunden til min oprindelige post er at min svoger mopper mig med at jeg
snart har brugt flere uger på at spartle og han mener ikke det burde tage
ret lang tid. Ok han er murer og har nok lidt mere rutine i at smøre tink på
vægge end jeg har. Derfor ville jeg vide om det kunne passe med 6 hele
arbejdsdage for hele den omgang som blev beskrevet under 200kr pr. m2
prisen.

Henrik

Fra : John Vedsegaard

Dato : 20-01-03 20:28

> [...]
kalder
> vi det bare) med da jeg fik det forærende.
> Har ingen ide om hvad det koster men det ser dyrt ud

Så dyrt er det heller ikke og det rækker langt.

> De 2 spande vævklæber der skal bruges bliver dem til 50kr stykket, maleren
> der skal sætte det op mener det er ligegyldigt hvilken pris klæberen har.

Måske stjæler han det, han laver jo også sort arbejde - så hvorfor ikke?

> Glasvæv er ret nemt at købe i 1. sortering til 6kr pr. meter, det giver
> 600kr ialt. Du får det sandsynligvis billigere, da de 6kr er i f.eks.

1. sortering fås ikke til 6.00/m2 medmindre det er fra et firma som ikke
handler med kvalitet!

> [...]
> bruge en spand mere.
> Afdækning skal jeg ikke bruge da gulvet ikke er lagt, så de 30kr har jeg

INGEN dækker af 100 m2 for 30 KR desuden vinduer, døre og DU ved ikke hvad
afdækning koster, da du er AMATØR

> Malingen har jeg beregnet til 500kr da jeg får det til engros pris, måske
> lidt billigere end du kan købe det men ikke mange kr.

500? 4 malebehandlinger 4 gange 125.00 pr. behandling til 100 m2 for dumt at
høre om, 1.25 pr. m2, maling kan IKKE købes til den pris, hvis det skal være
kvalitet, men det er du jo ligeglad med, hvorfor ikke bare kalke det!

> 5 års garanti? Hvordan det? Hvad dækker den?

Den dækker ALT hvad har med malearbejdet at gøre, altså ikke skader fra en
hund/kat, vandskader m.m. Samt kvalitetssikring, vedhæftningsprøve vaskbar
maling og hvad dertil hører.

> [...]

> vægge end jeg har. Derfor ville jeg vide om det kunne passe med 6 hele
> arbejdsdage for hele den omgang som blev beskrevet under 200kr pr. m2

Måske, jeg har ikke set det. Men 6 hele arbejdsdage bliver det nok ikke til.

Summasumarum:
Tja den sidste klamphugger er ikke født endnu, hvad er det for nogle
"malere" du kender - ikke professionelle - ikke kvalitetsbeviste. Men der er
jo mulighed for at få det udført billigere, så brug den mulighed hvis det er
godt nok til dig.

John

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 20-01-03 20:53

Ok nu slutter vi diskussionen.
For at købe vævklæber til 50kr pr spand behøver ma nikke at stjæle det, det
kan fås for 40kr i flere butikker.
Glasvæv til 6kr m2 JO, prøv Bilka, Silvan, jem&fix, det bliver ikke
nødvendigvis bedre af at det bliver solgt i Flügger.
Hvis du ikke kan dække 3 døre og 4 vinduer af for 30kr må du være ikke bare
amatør men idiot! Har du tængt dig at bruge guldpapir sat fast med
tyggegummi?
4. gange maling???? i din oprindeligepost står der 2? Hvis duikke kan købe
kvalitetsmaling til 2 X 100m2 for 500kr skal du vist tege din
prisforhandlingsteknik seriøst op til overvejelse. Hvor fanden køber du det
henne? Direkte af yngste ekspedient i nærmeste Flügger forretning ned om
hjørnet?
Behøver det at være klamphuggeri fordi det bliver udført sort? Hmmm, så er
der vist noget med at der er nogle biler og huse osv. der ligepludselig vil
falde sammen helt af sig selv en dag.
At det kan gøres billigere behøver ikke at være et kompromis med kvaliteten,
det koster jo ikke at lægge lidt ekstra timer i.

Signing off
Henrik

FUT: dk.snak.mudderkastning

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-01-03 15:50

Har lige haft "fornøjelsen" af røverkøbs fylder. Der var squ ikke nogen
fornøjelse og nærmest røveri at kalde den for en fylder...

/A - Uden bil i kbh, og røverkøb nærmest destinationen

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 15-01-03 22:27

"Finn I" skrev:
> Mit problem er bare - HVOR er den side???

Var det denne? http://www.byggesiden.dk/

Ovennævnte er dog desværre ikke aktiv for tiden, og der står på forsiden at
den vender tilbage i år 2002 (!)

Mvh, Lars

Fra : Rolli

Dato : 17-01-03 16:20

On Wed, 15 Jan 2003 22:27:06 +0100, "Lars Ladingkaer"
<larl@et-soft.dkX> wrote:

>Var det denne? http://www.byggesiden.dk/
>
>Ovennævnte er dog desværre ikke aktiv for tiden, og der står på forsiden at
>den vender tilbage i år 2002 (!)
>
> Mvh, Lars

Hvorfor beskriver du ikke bare opgaven her, så vil du nok få så mange
vejlende priser som du kan forvente fra en hjemmeside.
Husk lige faktoren, hvor i landet bor jeg, da timepriserne svinger
meget.

Rolli