reparation af indvendige gummilister på te~
Fra : Nynne Hansen

Dato : 14-01-03 20:33

Hej Gruppe!

Vi skal snart hen og ordne lejligeheden vi bor i, grundet fraflytning.

Vores to søøøøøøde katte har været temmeligt hårde ved de indvendige
gummilister på nogle af termovinduerne(de er flosset og kradset mere eller
mindre op), og vi vil høre om nogen af jer ved hvordan man reparerer den
slags.

Evt. om det vil være en meget kostbar sag at sætte håndværker på?

På forhånd tak

Nynne og Michael

-------------------------------
This mail and any attachments originate from a system scanned by the
latest available version of Norton anti-virus

Fra : Per H

Dato : 14-01-03 20:42

On Tue, 14 Jan 2003 20:33:11 +0100, "Nynne Hansen" <nynne@nynnesen.dk>
skrev:

>Vores to søøøøøøde katte har været temmeligt hårde ved de indvendige
>gummilister på nogle af termovinduerne(de er flosset og kradset mere eller
>mindre op), og vi vil høre om nogen af jer ved hvordan man reparerer den

Det nemmeste er at skære det øverste af gummiet af, og så lægge en
tynd sort cilikonefuge, eller acrylfuge.

Men ellers plejer det ikke at koste alverden lige at tage glasset ud.

Vh Per

Fra : Nynne Hansen

Dato : 14-01-03 21:54

"Per H" <phbyg@privat.dk> wrote in message

> Det nemmeste er at skære det øverste af gummiet af, og så lægge en
> tynd sort cilikonefuge, eller acrylfuge.
>
> Men ellers plejer det ikke at koste alverden lige at tage glasset ud.
>
> Vh Per

Hej Per!

Tak for det gode råd - det tror jeg vil du.
Men ellers, så skal ruden ud, og så skal der limes ny gummiliste på. Er det
omstændeligt - skal sådan noget tørre længe?

Mvh Nynne

-------------------------------

Fra : Finn I

Dato : 15-01-03 19:29

> Tak for det gode råd - det tror jeg vil du.
Per's råd er helt OK

> Men ellers, så skal ruden ud, og så skal der limes ny gummiliste på. Er
det
> omstændeligt - skal sådan noget tørre længe?
Det er lidt omstændigt men en ny gummiliste skal simpelt hen bare monteres
med det tape som er bag på. Dvs. det er meget hurtigt at montere (ca. 2 min
for tætningslisten til en rude hvis der ikke skal rengøres alt for meget
efter gamle tætningsrester).

Jeg ville selv vælge Per's version med en siliconefuge. Den gamle fuge skal
kun lige skrabes/skæres væk så den går under rammefals. Derefter fuges der
rundt - simpelt med det kræver lidt øvelse før man har en "perfekt" fuge.

Mvh
Finn.

Fra : Per H

Dato : 15-01-03 19:49

On Tue, 14 Jan 2003 21:53:58 +0100, "Nynne Hansen" <nynne@nynnesen.dk>
skrev:

>eller

>Tak for det gode råd - det tror jeg vil du.
>Men ellers, så skal ruden ud, og så skal der limes ny gummiliste på. Er det
>omstændeligt - skal sådan noget tørre længe?

Jeg vil lige tilføje, at hvis det er plastvindue, så kan gummilisten
være special med not. Men i trævinduer, er det normalt med en alm,
gummiliste.

En glasgummiliste er selvklæbende, og kan købes i metermål hos
byggemarkeder.