Isolering !!
Fra : Søren M

Dato : 14-01-03 16:02

Hej NG

Jeg har taget mig sammen til at få isoleret loftet med yderligt 100 mm..
Nu kommer det store spørgsmål så :

Hvilken form for isolering skal jeg bruge ???

Huset er fra 76 så der ligger 100 mm nu, men det er flosset og møgbeskidt..

Venner og bekendte anbefaler at bruge bats, da de er lettere at arbejde
med. Der giver jeg dem ret, men da jeg ikke skal starte fra bunden, med
derimod ligge ovenpå det eksisterende, syntes jeg ikke de sidste penge til
bats er givet godt ud.......
Hvad er billigst og bedst ????

På forhånd tak.

Søren

Fra : Martin Christiansen

Dato : 14-01-03 16:04

"Søren M" <tvis@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> derimod ligge ovenpå det eksisterende, syntes jeg ikke de sidste penge til

I forhold til hvad..?

Mvh - Martin

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 14-01-03 17:54

Søren M wrote:
> [...]
> bunden, med derimod ligge ovenpå det eksisterende, syntes jeg ikke de
> sidste penge til bats er givet godt ud.......

Hej Søren
Vores hus er fra 68 og også isoleret med 100 mm glasuld. For et år siden fik
jeg efterisoleret med 150mm papiruld, det er granulat. Det gav jag ca.
12.000 for incl. gangbroen blev hævet. I de 15 år jeg har boet her har jeg
brugt ca 2400 l fyringsolie om året, i året efter at jeg har fået isoleret
har jeg brugt 1700 l, så kan du jo selv regne lidt på det.
Min mening: Glem alt om bats, men brug granulat af en eller anden art, selv
ville jeg vælge papiruld enten jeg skulle gøre det selv, eller betale for at
få det gjort.
Jeg bor i Horsens, hvis du kunne tænke dig at se hvad det er for noget.

Ebbe

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 14-01-03 19:39

Hej

Ebbe Rasmussen wrote:
> Min mening: Glem alt om bats, men brug granulat af en eller anden art, selv
> ville jeg vælge papiruld enten jeg skulle gøre det selv, eller betale for at
> få det gjort.

Det lyder interessant. Hvorfor lige netop granulat?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 14-01-03 20:14

Karsten Feddersen wrote:
> Hej

> Det lyder interessant. Hvorfor lige netop granulat?

Hvis du bruger bats, skal de skæres til, og det er næsten helt umuligt at
gøre, så de kommer ind i alle hjørner. Hvis du bruger granulat, kan du bare
"glatte" det med en rive e.lign. Så kommer det ind i alle hjørner, oså de
svært tilgængelige. Jeg har fået lavet noget el arbejde, bare skub
granulatet lidt til side, før kablet gennem loftet og glat granulanet ud
igen. Så enkelt er det.

Ebbe

Fra : Per H

Dato : 14-01-03 20:31

On Tue, 14 Jan 2003 20:13:33 +0100, "Ebbe Rasmussen"
<ebberas@mail1.stofanet.dk> skrev:

> Det lyder interessant. Hvorfor lige netop granulat?

Bliver granulaten sprøjtet op op loftet, eller er det med håndkraft?

hvor findes der link?
kan ikke se det hverken hos rockwoll eller isover.

Vh Per

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 14-01-03 22:30

Det er nemt

> Bliver granulaten sprøjtet op op loftet, eller er det med håndkraft?

Blæses ind med en opriver/indblæser med op til 30
m slange - og det virker bare.
Er ved at bygge træhus, har blæst 400 mm granulat på
loft og 200 i væggene ( der er 100 mm Rockwool bats
i teknikvæg derudover )
Isolerer dejligt - huset kan holde sig varmt hele
dagen uden varme i det vejt her, og det bliver
varmt bare ved mine 2 arbejdsprojektører -
og det er trods alt på 2 * 60m2

> hvor findes der link?

http://papiruld.dk
Flinke folk...

> kan ikke se det hverken hos rockwoll eller isover.

Nej, de laver ikke papiruld - men mineraluldsgranulat.
Papiruld er bare meget rarere at arbejde med.
Vi var 2 mand i 1½ dag om at blæse i vægge og på
loft - og ingen af os havde prøvet det før.
Jeg kan anbefale det - det er et lækkert materiale
at arbejde med.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 14-01-03 22:52

"Poul Bundgaard" <poul.bundgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er ved at bygge træhus, har blæst 400 mm granulat på
> loft og 200 i væggene ( der er 100 mm Rockwool bats
> i teknikvæg derudover )

Hvordan har du sikret den nødvendige ventilation i tagkonstruktionen..?

Mvh - Martin

Fra : Hansii

Dato : 15-01-03 08:54

Check også http://www.isodan.dk/ . Har selv fået hulmursisoleret med samme. 10.000 for det hele.

/Bjarne - Århus

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 14-01-03 22:59

Per H wrote:

> Bliver granulaten sprøjtet op op loftet, eller er det med håndkraft?
>
> hvor findes der link?
> kan ikke se det hverken hos rockwoll eller isover.
>

> Vh Per

Begge dele kan lade sig gøre, men det er hurtigst hvis man blæser det op,
det kræver dog en speciel maskine for at gøre det.

Ebbe

Fra : Paul-Reimer Paulsen

Dato : 14-01-03 22:52

Jeg går ligeledes og overvejer. Dog siges der at materialet samler fugt (
grundet papir - trods imprægnering ).

Er der nogen der kan udtale sig om det?

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 14-01-03 22:57

Paul-Reimer Paulsen wrote:
> Jeg går ligeledes og overvejer. Dog siges der at materialet samler
> fugt ( grundet papir - trods imprægnering ).
>
> Er der nogen der kan udtale sig om det?

Her er der ingen fugtproblemer, eller bare noget der ligner. Det samme er
tilfældet hos dem jeg kender der også har isoleret med papiruld.

Ebbe

Fra : Thïngmand

Dato : 15-01-03 10:42

> selv ville jeg vælge papiruld enten jeg skulle gøre det selv

"imprægneret mod brand, råd, svamp og skadedyr"

Hvordan imprægnerer man mod skadedyr? Jeg kunne ellers forestille mig at
sådan en gang granulat var lykken for mus mv., der hurtigt kunne få rykket
rundt på granulaten!

Fra : Hansii

Dato : 15-01-03 12:02

he he he, ja det kunne lyde som joke. De kemikalier man har brugt gør at 'skadedyr' ikke kan li'
at spise papiret og demed nedbryde det! Men ellers er det sikkert et udemærket materiale for mus
at bo i :)

/Hansii - Århus

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 14-01-03 21:27

"Søren M" wrote:

> [...]
>
> Hvilken form for isolering skal jeg bruge ???
>
> Huset er fra 76 så der ligger 100 mm nu, men det er flosset og møgbeskidt..

Møget er flagmusselort eller noget tilsvarende.

Du skal nok helt fjerne det gamle isolering, da den er ødelagt, og bliver
mere ødelagt, når du læggermere oven på.

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 14-01-03 22:22

Dansk Papiruld www.papiruld.dk

Mail mig for yderligere info.

Thomas Strandvig

www.strandvig.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-01-03 23:33

Peter Ole Kvint > Du skal nok helt fjerne det gamle isolering, da den er
ødelagt, og bliver
> mere ødelagt, når du læggermere oven på.

Ødelagt? Hvordan?

Beskidt: betydning?

Kanske du sælge isolering selv? Det er umiddelbart det eneste jeg lige kan
komme på som gangbar begrundelse for at skifte det.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 15-01-03 13:29

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
>
> Kanske du sælge isolering selv? Det er umiddelbart det eneste jeg
> lige kan komme på som gangbar begrundelse for at skifte det.

Sjovt, det var også den tanke jeg fik

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk