Hvad mener i om dette ??
Fra : Martin

Dato : 14-01-03 11:28

Dette indlæg lavede jeg d. 8/1 i NG'en dk.edb.internet mf.

Jeg er den mere eller mindre lykkelige ejer af en kabelnetforbindelse (Dansk
KabelTV), som jeg selv bruger flittigt...

Derudover har jeg en ven "på slæb" - har lagt et kabel ind til naboen så han
også kan komme på nettet...

På nuværende tidspunkt kører både min, og hans trafik igennem routeren
(Planet XRT-101), der står hos mig.
Til tider er det ret meget load på linien fra min side, og til tider fra min
nabo's side...

Derfor ville jeg meget meget gerne sætte et "filter" op, så linien bliver
delt i 2 lige store dele, så vi begge ved hvad vi har og lege med :D

Det er en 2048/515kbps linie vi deler, den ville jeg altså meget gerne have
delt op så 1024/256kbps var reserveret til mig, og 1024/256kbps til min
nabo.

Hvordan pokker gør man det ? Er der nogen bud på dette... Har ledt og ledt
på nettet, men har intet fundet, kan det virkelig være rigtigt at der ikke
findes et "tool" til at reservere linie-kapacitet til bestemte brugere ??

På Forhånd Tak - Med Venlig Hilsen

Martin

Den 13/1 lukker DanskKabelTV min forbindelse...

Dette indlæg skriver jeg i NG'en den 13/1

Ak ja, det er jo godt nok noget af et overvågningssamfund vi lever I.
DanskKabelTV har været i denne NG og har luret lidt i det jeg har skrevet.

Deres reaktion har været at lukke min linie pga. overtrædelse af reglerne,
begrundelsen har været at jeg har et kabel liggende til min nabo, som i
øvrigt ikke er min nabo men min roommate der bor i samme husstand som mig,
derfor kan jeg ikke se hvor det ulovlige ligger ?? Jeg forsøgte at forklare
den knap så flinke chef hos DanskKabel TV sagen, men forgæves, fik bare
beskeden "Find dig en anden udbyder" - sikke en holdning, det må jeg sige,
troede man var uskyldig til det modsatte var bevist ?!?

Alt i alt synes jeg ikke lige at det er så fedt at få lukket min internet
forbindelse, som jeg bruger "flittigt" i forbindelse med mine studier. Jeg
studerer som selvstuderende og bruger et forum på skolens system... Dette
vitale system kan jeg nu ikke komme ind på, fordi DanskKabelTV indicerer at
jeg har et kabel ind til naboen, hvilket jeg stadigvæk ikke har. Under
førnævnte samtale inviterede jeg DanskKabelTV til at komme og besigtige min
husstand for det kabel jeg har ind til naboen kan jeg da ikke finde - måske
kunne de ??

Lad mig understrege at jeg aldrig har haft besøg af DanskKabelTV på min
bopæl, så hvordan kan de vide at jeg har et kabel (hvilket jeg ikke har)
liggende ind til naboen ? De har bygget deres sag op ud fra oplysninger fra
denne NG, som de angiveligt har misforstået, og ud fra det har de lukket min
linie.

Da jeg i forvejen har haft mange problemer med hastighed, oppetid og flimmer
på fjernsynet ved samtidig brug af internettet, overvejer jeg nu endnu
kraftigere at følge ordene fra Dansk Kabel TV's chef og skifte udbyder,
hvilket jeg ville jeg have det dårligt med, da jeg så selv ville føle det
som om jeg har tilstået overfor dem, og dermed er blevet uskyldigt dømt...

Kære Dansk Kabel TV, jeg ved i er med på en lytter, min invitation om at
besigtige min bopæl og inspicrere for ulovlige kabler står stadigvæk ved
magt, hvis i kan finde kablet går jeg ikke videre med sagen, hvis i ikke
kan, så har i behanldet mig uberettiget - og lukningen af min linie har
været ligeså, og derfor vil sagen gå videre. Hvad siger i ?

Martin Brandt Nielsen
scardk@hotmail.com

Iøvrigt er min linie en 512/256kbps - har jeg fundet ud af... Sorry folks...

Hvad mener I om denne sag ? Jeg kan ikke rigtig finde ud af det...

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-01-03 11:56

"Martin" <ikke@public.dk> wrote in message

> Hvad mener I om denne sag ? Jeg kan ikke rigtig finde ud af det...

At du er nødt til at fortælle hvad der står i den aftale du har indgået med
udbyderen, især omkring hvor mange maskiner der må være tilkoblet
forbindelsen (eller hvordan anvendelsen er defineret).

/Per

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 15-01-03 02:03

"Per Christoffersen" skrev:
> At du er nødt til at fortælle hvad der står i den aftale
> du har indgået med udbyderen, især omkring hvor
> mange maskiner der må være tilkoblet forbindelsen

http://www.dk-tv.dk står direkte (under "flerbrugerløsning"):

"Dit abonnement giver dig mulighed for at have 4 pc'er tilkoblet
kabelmodemet indenfor samme husstand."

Mvh, Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-01-03 09:07

Lars Ladingkaer skrev:

>"Dit abonnement giver dig mulighed for at have 4 pc'er tilkoblet
>kabelmodemet indenfor samme husstand."

Så er problemet:
Er en nabostuderende der har et selvstændigt lejemål i samme hus,
medlem af ens husstand?

Jeg mener nej.

Men det kan nemt blive rodet. Min yngste datter boede sammen med
fem andre i en lejlighed med en mængde fælles rum ud over at hver
havde sit eget værelse. Hun fik Stofanet, og alle i lejligheden
brugte hendes computer og opkobling hvilket var lovligt (stemte
med aftalen). Hvad hvis de andre havde haft computere og var
blevet koblet op på hendes forbindelse?

--
Bertel

Fra : Nette

Dato : 15-01-03 12:19

"Bertel Lund Hansen" wrote in message
> [...]
> brugte hendes computer og opkobling hvilket var lovligt (stemte
> med aftalen). Hvad hvis de andre havde haft computere og var

Så havde det været ulovligt, for Stofanet tillader kun een pc pr.
forbindelse, med mindre man har en familypakke, eller hvad de nu lige kalder
det.

Nette

Fra : Martin

Dato : 15-01-03 11:46

I aftalen står der at op til 4 personer inden for samme husstand må være
koblet på internettet via kabelmodemmet...

Vi er 2, med hvert sig værelse i en lejlighed, altså i samme husstand...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-01-03 12:33

Martin skrev:

>Vi er 2, med hvert sig værelse i en lejlighed, altså i samme husstand...

Som jeg skrev før, er jeg ikke sikker på at den holder stik. Men
det er et drilagtigt område fordi en husstand sagtens kan trække
samme trafik som dig og din kammerat, eller endda mere.

--
Bertel

Fra : Peter Hansson

Dato : 14-01-03 12:21

"Martin" <ikke@public.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> troede man var uskyldig til det modsatte var bevist ?!?
>

> Hvad mener I om denne sag ? Jeg kan ikke rigtig finde ud af det...

At du skal kikke aftalen igennem igen. Såfremt du mener modparten har opsagt
dig i strid med aftalen, kan du anlægge sag med påstand om erstatning af de
relle udgifter/tab den retsstridige opsigelse har påført dig.

PH

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-01-03 12:34

Peter Hansson wrote:

> At du skal kikke aftalen igennem igen. Såfremt du mener modparten har opsagt
> dig i strid med aftalen, kan du anlægge sag med påstand om erstatning af de
> relle udgifter/tab den retsstridige opsigelse har påført dig.

Nu er det selvfølgelig svært at vide, om Martin taler sandt i sit første
indlæg eller i efterfølgende indlæg. Men hvis han nu /ikke/ har naboen
med på forbindelsen, kan han så kræve erstatning, når lukningen
tilsyneladende skyldes hans egen "indrømmelse" i det første indlæg?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-01-03 12:40

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> [...]
> med på forbindelsen, kan han så kræve erstatning, når lukningen
> tilsyneladende skyldes hans egen "indrømmelse" i det første indlæg?

Det kommer jo altså helt an på hvad der står i aftalen....

/Per

Fra : Peter Hansson

Dato : 14-01-03 12:45

> [...]
> med på forbindelsen, kan han så kræve erstatning, når lukningen
> tilsyneladende skyldes hans egen "indrømmelse" i det første indlæg?

Det er det konkrete/fakta i sagen der kommer til at danne grundlag for en
evt. dom. Indrømmelsen er kun anledningen til tvisten. Den kommer efter min
mening ikke til at have præjudiciel virkning.

I yderste konsekvens kan det måske komme på tale at nedsætte erstatningen,
såfremt udbyderen/modparten kan godtgøre at den offentligjorte indrømmelse
var culpøs idet den var udformet sådan at man ikke kunne tro andet end at
der var handlet i strid med aftalen.

Når jeg siger "nedsætte erstatningen" er det naturligvis forudsat at
opsigelsen er i strid med aftalen og derved måske udløser en erstatning via
dom.

PH

Fra : Casper

Dato : 14-01-03 13:10

"Martin" <ikke@public.dk> wrote in news:b00pi6$f8i$2@news.net.uni-c.dk:

> [...]
> sagen, hvis i ikke kan, så har i behanldet mig uberettiget - og
> lukningen af min linie har været ligeså, og derfor vil sagen gå

Jeg siger dig, at overvågningen af dig er langt mere effektiv end du
forestiller dig. De behøver slet ikke komme og kigge på kabler og læse i
NG. Alle dine indlæg logges på USENET logges af din ISP og kan spyttes ud
med tryk på en knap. Påregn at alt hvad du bruger nettet til, bliver
logget og beluret af din ISP. Skulle du en dag være så uheldig at få et
børnepornobillede ned på din PC, uden at vide det, måske fordi du henter
hele NG'er ad gangen - så kan din ISP gå til politiet og alt dit edb
udstyr bliver beslaglagt og du bliver varetægtsfænglet (TV2 nyhederne
forleden). Overvågningssamfundet er en realitet.

Din ISP kan også se hvor mange PC-er der på dit netværk via MAC adressen
på netkortet, og måske kan de se mere end en adresse hos dig - og måske
står i dine betingelser at du ikke må slutte netværk på linien ?

Men de er da nogle narhoveder hos DK-TV, for med nok teknisk viden kan du
sagtens både reducere overvågningen og få din PC til at se ud som om der
kun er en koblet på nettet.

Du tror vel ikke selv på at de gider komme og kigge efter kabler til din
nabo, for du kan jo nemt have et trådløst netkort på USB porten som kan
rykkes ud når det ringer på døren. Næææe du, ved at kigge på din
linieaktivitet og de adresser du kommunikerer med, så har de i realiteten
al viden om dig, og hele din netkommunikation kan gemmes på backup hos
dem - også al email til og fra dine postkasser, 5 år tilbage, selvom du
har slettet det (se bare på Tvind).

--
Med Venlig hilsen

Casper

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 14-01-03 15:09

"Casper" skrev bl.a.:
> [...]
> udstyr bliver beslaglagt og du bliver varetægtsfænglet (TV2 nyhederne
> forleden). Overvågningssamfundet er en realitet.

[KLIP]
> [...]
> al viden om dig, og hele din netkommunikation kan gemmes på backup hos
> dem - også al email til og fra dine postkasser, 5 år tilbage, selvom

Det ville virkelig være en gruopvækkende skandale... hvis det altså var
sandt.

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC, CIA, FBI,
PET, DLG eller andre)

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 14-01-03 15:47

On Tue, 14 Jan 2003 12:10:12 +0000 (UTC), Casper <casper@mailonline.dk.removeme> wrote:

> [...]
>på netkortet, og måske kan de se mere end en adresse hos dig - og måske
>står i dine betingelser at du ikke må slutte netværk på linien ?

Nej de kan ej, ikke såfremt at man benytter en router eller noget i den stil. i det tilfælde vil der
kun fremgå en MAC adresse.

> [...]
>al viden om dig, og hele din netkommunikation kan gemmes på backup hos
>dem - også al email til og fra dine postkasser, 5 år tilbage, selvom du

Flemming Jacobsen
Der har overvejet at tage en tur til USA.
For derefter at tage en tur tværs over.

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 15-01-03 02:05

Casper wrote:
> [...]
> på backup hos dem - også al email til og fra dine postkasser, 5 år
> tilbage, selvom du har slettet det (se bare på Tvind).
Stakkels stakkels isp´ere hvis ovenstående udsagn skulle være sandt. Jeg tør
ikke engang gætte på hvor vandvittige store datamængder der her ville være
tale om. Lad os lige prøve med et hurtigt og meget løst eksempel. En TDC
kunde har en 7-8 newsgroups samt almindelig surfning og mail på en dag, det
beløber sig vel til en små 15 mb hvis vi nu antager at han ikke har alt for
mange binære grupper eller p2p ting. Det giver sådan en 5,5 GB data på et
års tid. Det var for 1 bruger, gad vide hvor mange TDC brugere der er alt i
alt, en 400-500 tusinde er sikkert lavt sat, det giver 2.190.000.000 GB data
per år, det er godt nok en heftig mængde data at gemme. Godt jeg ikke skal
levere lager og administration til det.

/Carsten Steffensen

Fra : Martin

Dato : 15-01-03 11:55

> Din ISP kan også se hvor mange PC-er der på dit netværk via MAC adressen
> på netkortet, og måske kan de se mere end en adresse hos dig - og måske
> står i dine betingelser at du ikke må slutte netværk på linien ?

Vi har kun routeren på det externe netværk, med dens mac adresse tilknyttet
til den faste ip, vores 2 maskiner kører på det internet netværk...

> [...]
> al viden om dig, og hele din netkommunikation kan gemmes på backup hos
> dem - også al email til og fra dine postkasser, 5 år tilbage, selvom du

Jeg mener bare at de skal ta' mit oprindelige indlæg i anden newsgroup med
et gram salt og lade være med at tro alt muligt før de faktisk har
konstateret at jeg har en anden husstand på slæb... Jeg har min "nabo" på
slæb, jeg bruger ordet nabo fordi vi deler en lejlighed, et værelse til
hver, men stadigvæk i samme husstand. At jeg har skrevet et indlæg i en
nyhedsgruppe burde jo ikke være grund nok til at bare lukke min linie, hvad
der står i indlægget er en ting, hvad der foregår i den virkelige verden
kunne være en helt anden... Burde kan ikke konstartere om der er sammenhæng
før man bare lukker ned ??

DKTV har åbenbart misforstået et eller andet, ellers er det mig der ikke har
udtrykt mig klart nok...

Nu er min linie lukket, selvom vi ikke har overtrådt nogle af de regler DKTV
har opsat (se evt. kundevilkår på DKTV's hjemmeside)

Jeg satser på at lade sagen gå videre i systemet...

Martin (Fra skolen)

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 14-01-03 15:35

> [...]
> beskeden "Find dig en anden udbyder" - sikke en holdning, det må jeg sige,
> troede man var uskyldig til det modsatte var bevist ?!?

Computerbegrænsingen i det enkelte hjem pr. stik var faktisk lige præcis
det, som gjorde at vi ikke fik kabelmodem kombineret med fællesantennenet i
den grundejerforening, hvor jeg har min gang på grund af min status som
næstformand.

Selv om sælgeren skrev at de ikke kontrollerer det i praksis, duer det ikke
sætte et arbejde igang på 70 husstande baseret på en kontrakt hvor praksis
er en ganske anden end det i kontrakten indgåede.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Chevy Power>Brian Sø~

Dato : 15-01-03 08:33

"Martin" <ikke@public.dk> skrev i en meddelelse
[snip en lang historie]

> Hvad mener I om denne sag ? Jeg kan ikke rigtig finde ud af det...

De tbeviser endnu engang at man skal vare sin "mund" på Usenet - der har
for et stykke tid siden kørt en lignende sag i dk.fritid.bil , hvor en
forhandler har "klapset" en kunde ifm. kørsel i en lånebil, der blev
beskrevet i NG
--
Brian Sørup
fjern XXX fra min mailadresse