vundet hævd -> miste hævd ?
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-01-03 09:43

Indlægget med videoovervågning af privat markvej, hvor der blev nævnt at nogen
havde vundet hævd på at bruge vejen, fik mig til at tænke på om det også er
muligt at miste hævd igen ?

JonB

Fra : jacob nielsen

Dato : 14-01-03 10:08

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message
> [...]
nogen
> havde vundet hævd på at bruge vejen, fik mig til at tænke på om det også

Det er det skam. For fast ejendoms vedkommende kan utinglyst hævd
ekstingveres af en tinglyst ret over ejendommen jf. tinglysningslovens §1,
der i dette tilfælde suppleres af §26, der siger noget i retning af, at den
der vil ekstingvere skal gøre sin ret gældende inden for 2 år efter
tinglysning (frit efter hukommelsen).

Mvh.
Jacob

Fra : David Bouch

Dato : 14-01-03 10:11

> Det er det skam. For fast ejendoms vedkommende kan utinglyst hævd
> ekstingveres af en tinglyst ret over ejendommen jf. tinglysningslovens §1,

Men det forudsætter god tro.

mvh

David

Fra : jacob nielsen

Dato : 14-01-03 10:17

"David Bouch" <nospamfordavid@nospam.spam> wrote in message

> Men det forudsætter god tro.

De almindelige ekstinktionsbetingelser skal naturligvis være opfyldt.

mvh.
Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 14-01-03 11:09

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> De almindelige ekstinktionsbetingelser skal naturligvis være opfyldt.

Måske vi kan få dem repeteret?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jacob nielsen

Dato : 14-01-03 23:24

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> Måske vi kan få dem repeteret?

Det kan vi da:

1. Der skal være sket overdragelse
2. ved en gyldig aftale.
3. Den ekstingverende skal være i god tro om den oprindeligt berettigedes
ret
4. og skal have foretaget sin sikringsakt.

Det nærmere indhold af pkt. 3 og 4 varierer afhængig af hvilken type
rettighed, der er tale om. Men hov... det ved du jo allerede:

Mvh.
Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 15-01-03 08:23

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> 4. og skal have foretaget sin sikringsakt.
>
> Det nærmere indhold af pkt. 3 og 4 varierer afhængig af hvilken type
> rettighed, der er tale om. Men hov... det ved du jo allerede:

Det er ikke helt de samme betingelser .... men næsten. Sikringsakten er jo
vigtig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jacob nielsen

Dato : 15-01-03 19:24

> Det er ikke helt de samme betingelser .... men næsten. Sikringsakten er jo
> vigtig.

Det kan vi kun være enige om.

Mvh.
Jacob