Hvad er fidusen ved GPRS ?
Fra : Henrik Jakobsen - Ha~

Dato : 14-01-03 08:47

Har lige læst lidt om GPRS og undrer mig egentlig lidt....

Hvad er egentlig den helt store fordel ? Jeg kan godt se at man kun betaler
for selve trafikken i forhold til alm. modemopkobling, men er minutprisen
ikke også væsentlig større end alm. opkobling via mobilos ?

Er det egentlig ikke et spørgsmål om hvor stor ens behov er ? Har man kun
behov for at logge på og tjekke mail (webmail) er det vel egentlig ikke
nødvendigt ? eller er der noget jeg overser ?

Henrik

Fra : Fischer

Dato : 14-01-03 09:05

> [...]
> man kun betaler for selve trafikken i forhold til alm. modem-
> opkobling, men er minutprisen ikke også væsentlig større

Som du selv skriver, så betaler man kun for trafikken. Der er ingen
minuttakst.
Du kan altså være online hele tiden og kun betale for de bytes der sendes og
modtages.

Desuden er hastigheden højere end de 14.4 kbps som det almindelige GSM-net
kan klare. Typisk er hastigheden vist omkring de 30 kbps (afhængig af
telefon og udbyder).

Og GPRS gør Wap til at betale. Wap via opkald er alt for dyrt, da du betaler
minuttakst. Ved GPRS betaler du kun for de få data, så en Wap-side typisk
kun koster 2-3 øre at se.

*Fischer
OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.

Fra : Tom

Dato : 14-01-03 10:11

> Og GPRS gør Wap til at betale. Wap via opkald er alt for dyrt, da du
betaler
> minuttakst. Ved GPRS betaler du kun for de få data, så en Wap-side typisk
> kun koster 2-3 øre at se.

2-3 øre? Hmm så skal man godt nok også wappe rigtig rigtig meget. GPRS er
svinedyrt i abbonoment og så skal man oven i købet også betale for et
internetabbonoment hvis man vil have e-mail eller www også.

Gør man det hele op så er det ALT for dyrt med GPRS.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 14-01-03 10:18

> [...]
> internetabbonoment hvis man vil have e-mail eller www også.
>
> Gør man det hele op så er det ALT for dyrt med GPRS.

Ikke hvis man har TDC.
Dagens nyhed fra dem er, at det skal være gratis at have abonnement på GPRS.

Mvh.

Mads

Fra : Fischer

Dato : 14-01-03 10:40

> Ikke hvis man har TDC.
> Dagens nyhed fra dem er, at det skal være gratis at have
> abonnement på GPRS.

Er det ikke stadig kun for erhverv?

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 14-01-03 10:56

> Er det ikke stadig kun for erhverv?

Jo, det er det godt nok.
Men det er dejligt at have en erhvervstelefon

Fra : Fischer

Dato : 14-01-03 10:49

> 2-3 øre? Hmm så skal man godt nok også wappe rigtig rigtig meget.
> GPRS er svinedyrt i abbonoment

De 2-3 øre er rent forbrug. Abonnementet er jo noget man (stadig) må betale
hvis man ønsker GPRS.
Li'som man jo også skal betale ekstra for en telefon med indbygget GPRS.

> og så skal man oven i købet også betale for et internetabbonoment
> hvis man vil have e-mail eller www også.

Nej, www og internet følger automatisk med GPRS.
Du skal naturligvis have en E-mail adresse, men der kræves ikke noget
specielt for at kunne bruge det sammen med GPRS. Du kan checke enhver POP3
konto med GPRS.
Og f.eks. Sonofon tilbyder gratis E-mail til deres datakunder.

> Gør man det hele op så er det ALT for dyrt med GPRS.

Ja, det er rasende dyrt.

Fra : Jensb

Dato : 14-01-03 12:10

> [...]
> internetabbonoment hvis man vil have e-mail eller www også.
>
> Gør man det hele op så er det ALT for dyrt med GPRS.

Det koster da kun 40 kr. om måneden (Hos Sonofon), og hos TDC er det gratis
for MobilFlex kunder, så det synes jeg da ikke er svinedyrt.

Man skal da heller ikke have et internetabonnement for WWW, det kan man da
som standard med GPRS.

Og E-mail adressen har de fleste vel i forvejen.

Fra : Tom

Dato : 14-01-03 14:00

> Det koster da kun 40 kr. om måneden (Hos Sonofon), og hos TDC er det
gratis
> for MobilFlex kunder, så det synes jeg da ikke er svinedyrt.

Jeg har Telmore og her er sippet fra TDC:
---
Men alle mobilkunder - også fra andre selskaber - kan få særskilt
GPRS-abonnement hos TDC. Kvartalsprisen for dette er 240 kr.
---

> Man skal da heller ikke have et internetabonnement for WWW, det kan man da
> som standard med GPRS.
>
> Og E-mail adressen har de fleste vel i forvejen.

OK, det er ellers beskrevet af andre her i gruppen som at det skal også
købes oveni.

--
Tom