Traktose - Hvordan kommer jeg af med vande~
Fra : Jes Eriksen

Dato : 09-03-01 14:29

Hej NG

Jeg er den heldige ejer af et nyt hus i et nybyggerkvarter med nyetableret
have. Uheldigvis har jeg et hjørne i haven (der hvor vi har lavet legeplads)
der står under vand og ikke dræner/dræner meget langsomt. Jorden er er tung
lerjord. Jeg har forsøgt med et pælebor at lave nogle drænhuller der er 1 m
dybe og fylde dem med grus. Det har ikke hjulpet, da jeg i 1 m dybde ikke er
igennem lerlaget. Jeg kan ikke komme dybere med et pælebor. Er der nogen der
har et løsningsforslag der ikke ødelægger hele græsplænen og ikke går ud på
at få store maskiner ind i haven, da det vil kræve naboernes accept.

--

Venlig hilsen
Jes Eriksen

Det eneste, vi med sikkerhed ved er, at alt er usikkert. Voltaire

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 09-03-01 20:24

Jes Eriksen wrote:

> [...]
> har et løsningsforslag der ikke ødelægger hele græsplænen og ikke går ud på
> at få store maskiner ind i haven, da det vil kræve naboernes accept.

Jeg mener du kan få pælebor, som går dybere end 1 m. Men det er jo ikke
særligt sjovt i tung ler... så det kan højst blive en løsning for et
lille areal. Og hvis leren fortsætter flere meter ned, så er du nok lige
langt:(

--Johan

Fra : Jes Eriksen

Dato : 12-03-01 10:20

Jeg har prøvet at udvide hullet og har nu været nede i 1,40 m men det er
stadig den samme klæge moræne ler der er i denne dybde så jeg tror ikke det
er metoden. Hullet har iøvrigt virket som en brønd. Det tager kun 1½ time at
fylde det med vand ved udsivning og det forsvinder altså ikke nedad/meget
langsomt nedad :(

klip

Fra : LEIF & ANNIE JOHANSE~

Dato : 12-03-01 14:24

"Jes Eriksen" <jei@kmd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kun 1½ time at
> fylde det med vand ved udsivning og det forsvinder altså ikke

klip

Du bliver nødt til at dræne enten til grøft eller kloak, kan det
ikke lade sig gøre, bliver du nok nødt til at lave et
vådjordsområde med en lille dam.
se: http://www.ljohans.com/planteleksikon/ under Jord og gødning
/ dræning, der står også lidt om planter der tåler fugt.

Med venlig hilsen
Leif Johansen
--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.ljohans.com/planteleksikon/

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-03-01 22:20

Jes Eriksen wrote:

> [...]
> har et løsningsforslag der ikke ødelægger hele græsplænen og ikke går ud på
> at få store maskiner ind i haven, da det vil kræve naboernes accept.

Det er ikke særligt sandsynligt at der er traktose i mere end en meters dybte,
det er nok bare fordi du bruger grus, i stedet for sten.

Det er nok en god ide at lægge et tykt lag flis over hele haven, så at der kan
komme regnorme og bryde traktosen.

Det er også nødvendigt at hælde løst sand på træflisen hvis den bliver for
slimet.

Hvis du skal helt igennem lerlaget så skal du måske 100m ned. Så opgiv det.

Find ud af hvor mange meter jord der er fyldt på din have.

Det må understreges at jeg i år har haft pytter i haven, selvom jeg aldrig
ellers har haft pytter, fordi haven skråner!

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 10-03-01 00:57

Peter Ole Kvint wrote:

> Det er ikke særligt sandsynligt at der er traktose i mere end en meters dybte,
> det er nok bare fordi du bruger grus, i stedet for sten.

Du kan have ret i. Spørg min bil, om der kan stå vandpytter på en
grusvej... :)
Men selv med perfekt "gennemtræk", hjælper det dog lidet, hvis der er
ler i bunden...

> Det er nok en god ide at lægge et tykt lag flis over hele haven, så at der kan
> komme regnorme og bryde traktosen.

Hvorfor flis? Vil et jorddække af kompost og blade ikke være mere
appetitligt for en regnorm?
Man kan give regnormen hjælp af nogle et-årrige planter med en lang
pælerod, som kan nå ned i 1-2 meters dybde. En bog om økologisk havebrug
vil typisk have nogle forslag til sådanne jordforbedrende planter.

> Hvis du skal helt igennem lerlaget så skal du måske 100m ned. Så opgiv det.

100 meter?? Det er vist i overkanten. _hvor_ tykt et lag ler, der er vil
givetvis variere meget fra sted til sted. Visse steder må de helt
undvære.

--Johan

Fra : Jes Eriksen

Dato : 12-03-01 10:31

Klip

> Du kan have ret i. Spørg min bil, om der kan stå vandpytter på en
> grusvej... :)
> Men selv med perfekt "gennemtræk", hjælper det dog lidet, hvis der er
> ler i bunden...
Klip

Der er fyldt sten i af samme type som man bruger rundt om drænrør og det
hjælper lige lidt da jeg stadig ikke er igennem lerlaget. Du har ret mht.
traktosen. Efter omkring 70cm kommer der et lag der er ekstremt hårdt at
bryde, det slås af i skaller. Det er faktisk i skellet mellem råjord og ler,
men det hjælper ikke noget på dræningen at bryde det da jeg ikke kan komme
igennem lerlaget. Jeg er nede i 1,40 m.

Klip

> [...]
> pælerod, som kan nå ned i 1-2 meters dybde. En bog om økologisk havebrug
> vil typisk have nogle forslag til sådanne jordforbedrende planter.
Den med regnormene duer vist ikke medmindre de har dykkerudstyr på! Der står
20 cm blank vand derude idag så jeg tror ikke der er nogen regnorm. Jeg har
tænkt på at plante noget med pælerod men det skal være planter der kan lide
at stå i vand og så må det jo gerne være "pænt" at se på. Erder nogen der
har et bud?

mvh/Jes

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-03-01 20:22

On Mon, 12 Mar 2001 10:31:14 +0100, "Jes Eriksen" <jei@kmd.dk> wrote:

> [...]
>at stå i vand og så må det jo gerne være "pænt" at se på. Erder nogen der

Birk og pil suger utroligt meget vand. I moseområder ser man mange
birketræer, hvis de får lov at blive vil de med tiden udtørre mosen.
Derfor fjerner man dem hvis mosen skal bevares.

Men jeg tror ikke det løser dit problem, men birk koster ikke mange
kroner så det kunne da være værd at forsøge.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 13-03-01 02:28

Mads Lie Jensen wrote:

> Birk og pil suger utroligt meget vand. I moseområder ser man mange
> birketræer, hvis de får lov at blive vil de med tiden udtørre mosen.
> Derfor fjerner man dem hvis mosen skal bevares.

Men vil der ikke stadigvæk blive fugtigt om efteråret og vinteren, når
træerne ikke har blade?
Nåletræer er jo oftest stedsegrønne, men de suger vel ikke ret meget
sammenlignet med birk og pil?

--Johan

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 13-03-01 18:47

Johan Myhre Andersen wrote:

> Men vil der ikke stadigvæk blive fugtigt om efteråret og vinteren, når
> træerne ikke har blade?
> Nåletræer er jo oftest stedsegrønne, men de suger vel ikke ret meget
> sammenlignet med birk og pil?

Og ved nærmere eftertanke, så taber de nålene, de vådbunds-nåletræer jeg
kender; f.eks. Vandgran og Sumpcypres.
Så de drikker nok heller ikke meget på en vinterdag.
Men derfor kan de jo stadig pynte i et fugtigt område.

--Johan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-03-01 20:02

On Tue, 13 Mar 2001 01:27:54 GMT, Johan Myhre Andersen
<jma@cpk.auc.dk> wrote:

>Men vil der ikke stadigvæk blive fugtigt om efteråret og vinteren, når
>træerne ikke har blade?

Jo. Men formodentlig vil birketræerne bruge en masse vand i foråret
når de springer ud, så stedet dermed bliver hurtigere brugbart en uden
birketræerne.

>Nåletræer er jo oftest stedsegrønne, men de suger vel ikke ret meget
>sammenlignet med birk og pil?

Nej. Nåletræer fordamper ikke ret meget vand fra nålene, løvtræer
fordamper noget mere fra deres blade end nåletræer.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : LEIF & ANNIE JOHANSE~

Dato : 14-03-01 01:14

> [...]
vinteren, når
> træerne ikke har blade?
> Nåletræer er jo oftest stedsegrønne, men de suger vel ikke ret

Og de fleste nåletræer kan ikke lide for fugtige voksesteder.
de får nålefald (Rhizosphaera kalkhoffii), leksikonet siger om
forebyggelse/bekæmpelse: Den er almindelig på for fugtige steder
og i tætte bestande. Sørg for at forholdene er korrekte allerede
ved plantningen.

Leif

Fra : Jes Eriksen

Dato : 14-03-01 14:00

Jeg har faktisk overvejet at lave en pilehytte af levende planter istedet
for et legehus.
Jeg kan godt se at de ikke umiddelbart vil dræne om vinteren og tidligt
forår. Men er rødderne fra pil stærke nok til at bryde igennem det
komprinerede lerlag og dermed gradvist at nedbryde det. Det må jo alt andet
lige (jeg er økonom ) være med til at skabe en større dræneffekt selvom
vandet skal igennem lerlaget med den lille suge evne.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-03-01 21:04

On Wed, 14 Mar 2001 14:00:23 +0100, "Jes Eriksen" <jei@kmd.dk> wrote:

> [...]
>lige (jeg er økonom ) være med til at skabe en større dræneffekt selvom
>vandet skal igennem lerlaget med den lille suge evne.

Det skal stå meget slemt til hvis ikke pil vil gro der.
Men jeg tror ikke du skal forvente at pilens rødder vokser igennem
halvanden meter stiv og hård ler.
Men får jorden fred, altså der bliver ikke trampet hårdt på den over
det hele, de nedfaldne blade får lov at blive så der er noget til
ormene at leve af osv. så skal der nok ske noget med tiden. Men der
vil nu nok gå lang tid.

Bland gerne noget groft sand i jorden, så vil det være mere porøst og
blive hurtigere tørt om foråret. Så kan planterne hurtigere begynde at
vokse. Og jo flere planter jo mere liv i jorden...

Lucerne skulle have meget lange rødder som går dybt i jorden, den kan
man med held få som grøngødningsfrø. Hvis du kunne få plads til sådan
noget ville det sikkert også hjælpe.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Henrik Bonde

Dato : 12-03-01 23:17

On Fri, 9 Mar 2001 14:28:34 +0100, "Jes Eriksen" <jei@kmd.dk> wrote:

>Er der nogen der
>har et løsningsforslag der ikke ødelægger hele græsplænen og ikke går ud på
>at få store maskiner ind i haven, da det vil kræve naboernes accept.

Davs
Jeg er ikke sikker på det her virker. Bare en tanke jeg fik.
Måske kan du bruge en jordraket?
Det er sådan en tingest på 1½m der mest af alt ligner en dildo, med en
slange i enden. Den bruges til at skyde ledninger og rør (vandret)
under steder der ikke kan/må opgraves.
Den drives af en kompressor der kan stå i din indkørsel.
Tanken var så at du skulle lave en serie huller (lodret) 10 - 15 cm i
diameter , 3 - 4 m dybe, og fylde dem op med sand.
For i princippet er det kun længden på slangen, der begrænser dybden
på hullet. Det skal selvfølgelig være en jord raket, der kan bakke.

Men få dig en snak med et materieludlejningsfirma, og hør hvad de
siger til at gå i dybden med en jordraket.

Bonden

Fra : Jes Eriksen

Dato : 14-03-01 13:53

Det lyder interessant er der nogen der har erfaringer med om det vil virke?
Mit første bud ville være at det bare ville komprimere leren i siderne af
hullet og dermed skabe traktose den vej, så vandet ikke trænger ind i
hullet. Hvis det virker. Er der så i givet fald kendskab til et
udlejningsfirma i Himmerland der har sådan noget udstyr?

Fra : Henrik Bonde

Dato : 15-03-01 16:46

On Wed, 14 Mar 2001 13:52:51 +0100, "Jes Eriksen" <jei@kmd.dk> wrote:

>Mit første bud ville være at det bare ville komprimere leren i siderne af
>hullet og dermed skabe traktose den vej, så vandet ikke trænger ind i
>hullet

Det var også meningen, hullerne skulle nå igennem lerlaget.
Lerlaget i sig selv, vil du aldrig kunne få til at dræne.

Bonden