Video overvågning af markvej
Fra : The Mike

Dato : 13-01-03 21:36

Hej Alle

En kolega til mig ejer en hjortefarm ude ved vestkysten, for at komme
ude til en af de "marker" hvorpå hjortene går på, skal han ud på sin
private markvej.
Den vil han gerne video overvåge, da han gerne vil have lidt styr på
hvem der benytter vejen.
Problemet kommer i at der er tre gårdejere som har "vundet" hævdt på
at benytte den.

Kan han bare sætte video til at optage, eller ej ?

Mike

Fra : Bo

Dato : 13-01-03 23:28

"The Mike" <mike@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Problemet kommer i at der er tre gårdejere som har "vundet" hævdt på
> at benytte den.

Er der en tinglyst deklaration at de 3 nævne må benytte vejen ?
Det er altid gratis at gå ind på et Tinglysningskontor og få hjælp til at se efter.
Hvis ikke der er nogen deklaration, så er vejen hans og han må gøre som han vil
eller som Thor Pedersen har gjort det

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-01-03 01:20

"Bo" <bolten@Xofir.dk> skrev Mon, 13 Jan 2003 23:28:03 +0100

> [...]
>Hvis ikke der er nogen deklaration, så er vejen hans og han må gøre som han vil

Det er altså ikke rigtig.

Hvis de tre nævnte vitterligt har vundet hævd på at benytte vejen, så
behøver det ikke nødvendigvis at stå nogen steder overhovdet.

Og desuden er det jo idag sådan, at der i princippet er offentlig adgang
til alle veje i det åbne landskab (med en hel masse undtagelser som det
vil føre for vidt at komme ind på her), så mht. videoovervågning vil jeg
ikke mene det adskiller sig væsentligt fra et hvilket som hest andet
offentligt sted. Og mig bekendt er det ikke tilladt at benytte
videoovervågning på offetlige pladser og veje.

>eller som Thor Pedersen har gjort det

Thor Pedesen nedlagde en privat markvej, helt i henhold til de
dagældende regler. Ligesom han iøvrigt modtog hektarstøtte helt i
overensstemmelse med alle love og regler.

At han så på andre områder har fjumret gevaldigt i det, og har fået
nogle velfortjente klø for det, berettiger vel egentlig ikke til at man
angriber han på ting der slet ikke har noget med dette at gøre.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 14-01-03 01:27

The Mike <mike@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bc862vorjvpar94dq1mqbjj8svtrvc4dnm@4ax.com...
> [...]
> at benytte den.
>
> Kan han bare sætte video til at optage, eller ej ?

Med stor sandsynlighed: Nej!
Da andre har vundet hævd på, at de må bruge vejen, er vejen at betragte som
offentlig tilgængelig.
Fører vejen andre steder hen end til hans mark, har offentligheden også ret
til at benytte den til fods eller på cykel!
Uagtet så må han ikke videoovervåge arealerne, hvis de er udendørs og
offentligt tilgængelige.
Bilka må heller ikke uden videre videoovervåge deres parkeringspladser.
Indendøre er det ok, hvis der skiltes med det!

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-01-03 09:48

"Jesper Nielsen" <jni@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> Fører vejen andre steder hen end til hans mark, har offentligheden
> også ret til at benytte den til fods eller på cykel!

Det er ligegyldigt, hvor vejen fører hen.

Naturbeskyttelsesloven:

§ 26. Anlagte veje og befæstede stier i det åbne land er åbne for
færdsel til fods og på cykel. Adgang sker på eget ansvar.

--
Morten http://miljokemi.dk