Hvilke ting mener DU hører sig til en græs~
Fra : ronny

Dato : 13-01-03 18:36

Hej alle :)

Jeg skal holde "græsk aften" for mine kollegaer, men er lidt i tvivl om hvad
jeg skal diske op med. Jeg påregner at lave en kæmpe slags buffet med 4 dip
(Tzatziki, Taramasalata, Hummus, Melitzanosalata), små trekanter af pitabrød
der grilles til de bliver sprøde, og et eller andet mere. Konceptet er at vi
næste dag alle skal "dufte" af det mest vidunderlige: Hvidløg. Nogle gode
bud der bør høre sig til på bordet sådan en aften? Og gerne hvis I kunne
anbefale nogle vine til (helst græsk for at køre stilen helt rent, men
ellers en der står godt til hvidløg). Og hvad er typiske græske desserter?

Venlig hilsen
Peter

Fra : Iggy

Dato : 13-01-03 19:29

Først: Jeg mener ikke hummus er græsk, men mere over i den arabiske verden.
I skal da også have noget lammekød, lammekølle og keftedes (frikadeller),
grøntsagsretter med kartofler og /eller auberginer. Hvad med noget fra
havet? fisk, blæksprutter, rejer eller muslinger. I kan absolut ikke komme
uden om kalamata oliven. Feta skal der vel også være.
Dessert kunne være noget med honning f.eks kager eller baklava, måske
serveret med is.
Vine: dem der kommer fra Kourtaki vinhuset er altid gode. Der er også nogle
der hedder Nemea, som er gode. Hvis gæsterne er Grækenlandskendere er
retsina godt, men den er selvfølgelig ret speciel og smager bedst on
location. Hvis I skal have noget stærkere er der selvfølgelig også ouzo og
metaxa, sidstnævnte bør nydes med græsk kaffe, som vist nok er lidt
besværlig at lave.
God fornøjelse fra "fru Iggy"

Fra : ronny

Dato : 13-01-03 19:35

Tak for de gode ideer, men jeg må indrømme at jeg også altid har set på
hummus som arabisk, men den stod trods alt i min græske kogebog fra
könemann, så jeg bøjer mig. Andre der ved præcist hvor det stammer fra??

Hilsen
Peter

Fra : ronny

Dato : 13-01-03 19:42

Svarer lige selv på den :)
Kikærter stammer fra Nordafrika, Sydvestasien og Sydeuropa, og er en vigtig
kulturplante, såvel i Middelhavsområdet som i Indien og i Mellem- og
Sydamerika. De indeholder omkring 20% protein, og har en vigtig rolle i
køkkenerne omkring den østlige del af Middelhavet, hvor de danner grundlag
for retter som hummus og falafel. Herhjemme købes de tørrede, og koges møre
efter iblødsætning. De kan bl.a. anvendes i supper og sammenkogte retter.

Venlig hilsen
Peter

Og happy cooking out there :)

Fra : Anders

Dato : 13-01-03 21:40

"ronny" <m11000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> anbefale nogle vine til (helst græsk for at køre stilen helt rent, men
> ellers en der står godt til hvidløg). Og hvad er typiske græske desserter?

Det lyder godt. Husk Dolmades (vinblade med kød- og risfyld), nemme at lave
og lækre.
Og blæksprutter er et must. Helst de små tiarmede fra fiskemanden,
friturestegt, køberingene er sjældent gode.
Og tag så skridtet fuldt ud, og drik noget kold retsina til. Det passer nu
så godt til maden. Men køb den hos vinhandleren,
ikke i supermarkedet...................

Anders

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 14-01-03 05:58

"ronny" <m11000@hotmail.com> skrev således...

> Og hvad er typiske græske desserter?

Som regel slutter grækerne måltidet med årstidens frugter og nødder.

Egentlige desserter findes der vist ikke ret mange af. Kogt eller frisk
frugt med eller uden yoghurt, ris-, semulje- og yoghurtbuddinger er
måske nogle af budene.

Evt.: Herunder følger et par ægte græske opskrifter (kager/desserter,
- eller kald det hvad du vil..

Yoghurtkage (Yiaurtopita):

125 g smør
125 g melis
6 æg
3-4 dl yoghurt
125 g mel
revet skal af 1 citron
1 tsk bagepulver

Hæld 5-6 dl yoghurt i en sigte foret med et stykke ostelærred og lad
vallen dryppe af. Mål heraf den yoghurt der skal anvendes i kagen.
Pisk smør og sukker, pisk æggeblommerne i én ad gangen, tilsæt
yoghurt, bland mel og bagepulver og drys det forsigtigt i dejen, luften
må ikke gå ud af den. Pisk hviderne meget stive, vend dem i dejen,
fyld den i en smurt tærteform og bag den ved 200° i en time. Vend
den når den er kold og drys flormelis på.
-oo-

Halvas (Halvas:

125 g smør
255 g melis
4 æg
1 tsk st. kanel
125 g revne mandler
225 g semuljemel

Til siruppen:
2 dl vand
175 g sukker
saften af 1 citron

Pisk smør og melis til det skummer, tilsæt æggene, ét ad gangen,
kanel, mandler og semulje. Beklæd en springform med smurt papir,
hæld dejen i og bag kagen ved 200° i 1 time.
Kog vand, sukker og citronsaft til en jævn sirup, hæld den lunken på
kagen, såsnart den kommer ud af ovnen.
-oo-

Kage med olie.. og Metaxa (Keik ladero):

2½ dl olivenolie
325 g melis
1 tsk bagepulver
¼ tsk salt
1 tsk st. kanel
revet skal og saft af 1 appelsin og 1 citron
2 spsk Metaxa (glem ikke at ta' en ordentlig slurk selv)
750 g mel
350 g korender

Rør olivenolie og sukker, bland bagepulver, salt, kanel, revet
appelsin- og citronskal og mel og tilsæt det skiftevis med appelsin-
og citronsaften og Metaxa. Kog korenderne 5 min., hæld dem i en
sigte og tryk dem helt tørre i en serviet, vend dem i lidt mel og rør
dem i dejen. Bages ca. 1 time ved 200° i en velsmurt bageform.
-oo-

Tærte med flødeost og honning (Mizithropitta me meli):

175 g mel
¼ tsk salt
100 g smør

Til fyld:
½ kg flødeoste
175 g honning
100 g sukker
4-5 æg
100 g revne mandler

Ælt mel, salt og smør med 2-3 spsk koldt vand til en glat og smidig
dej. rul den ud i 2-3 mm tykkelse og beklæd en smurt springform i
bund og på sider med dejen. Bland med en gaffel flødeostene med
honning, sukker, revne mandler og de sammenpiskede æg. Fyld
formen og bag kagen ved knap 200° i 40-50 minutter.

Go' fornøjelse!

--
Mvh. ‹(•¿•)›
Petros Papadopoulos

Narkomaner på lakridserne.
Narkopolitiet har fået fængslet en mand for at sælge
lakridspulver til narkomaner på Københavns Vesterbro.
www.berlingske.dk/artikel:aid=245702

Fra : kim rasmussen

Dato : 14-01-03 08:40

Hej Peter

Der MÅ være Sakanaki,stegt feta med masser af citron:

200 gram feta ost
1 kop mel
Olivenolie
Citron
Salat efter eget valg
Salt og peber

Tilberedning
Skær osten i store kvadratiske skiver. Vend skiverne i mel og
drys salt og peber over. Steg osten i olivenolie til den er sprød og
gyldenbrun på begge sider. Vær forsigtig når du vender skiverne idet de let
går i stykker.

Server osten rygende varm med friskskåret salat og frisk
citronsaft (masser af citronsaft)

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet